De goede gallop HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 02:19

en_joy schreef:
hoi!
ik heb nu een pony van 4 jaar oud die ik zelf aan het beleren ben, ze doet het SUPER! Ze kan nu zo goed als al aan de teugel en wijken, ook kan ze gewoon stappen draven en galloperen, soms is ze wat hyper :+ maar dat is niet erg, met gedult wordt ze snel rustig, maar mijn vraag gaat eigenlijk over de gallop. Ze kan op de linkerhand gewoon galloperen (racen :j hihi) maar wel in de goede gallop, maar op de rechter hand gaat ze telkens weer verkeerd, een enkele keer gaat ze goed maar dat is het ook wel, ik laat haar dan nu galloperen en ga met haar op de volte en wat ze dan doet dan springt ze soms over, maar hoe kan ik haar nu leren om gewoon goed aan te galloperen? Want als ik spring dan wisselt ze zelf van gallop als ik bochten maak en dan wisselt ze ook gewoon op de rechter hand maar tijdens dressuur wil het maar niet lukken......

alvast HEEL erg bedankt!
Groetjes

Ik denk dat je ten eerste vééééél te veel vraagt van een 4 jarige pony... Nee, dat weet ik wel zeker.

Ten tweede is het volkomen normaal dat een jong paard niet direct goed aanspringt, dat moet je gewoon oefenen :)

Ik denk dat het handig is als je iemand zoekt die jouw kan helpen je pony alles goed te leren :) Een paard opleiden is ook niet niks, zeker niet voor een 13 jarige.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:01

en_joy schreef:
Dankje Maartenss ik ga het echt proberen!!! aan de longeerlijn springt ze gewoon goed aan. Toen heb ik laatst met sporen geprobeerd en toen sprong ze telkens goed aan, maar nu weer niet.... Dat was 1 dagje..... Misschien een kwestie van hardere aansporing?? dat ze het niet helemaal goed voelt? zou dat kunnen?

dan zit jij haar in de weg.

Laat dat stellingverhaal maar even achterwegen. binnenhand naar voren en zelf iets naar buiten leunen. en zeker nu minstens 1 keer in de week goed les van een goede instructeur die met jonge paarden bekend is.

0000

Re: De goede gallop HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:08

Daphne__ wat een onzin. Normaal nageven en een pasje wijken stelt echt niets voor, er staat hier ook een 3,5 jarige die dat al keurig oppakt. Twee keer oefenen en ze gaan een pasje opzij, juist als ze nog zo jong zijn leer je dat vaak heel simpel aan.

Ts, je hebt al veel goede tips gekregen, één ding wil ik graag toevoegen. Ik zie vaak gebeuren dat paarden die verkeerd aanspringen, erg over de schouder weglopen. Soms gaat de ruiter dan in plaats van de schouder begrenzen en het paard rechter maken, alleen maar meer en meer stelling vragen wat de overgang nog lastiger maakt. Vanuit welke wending je ook aanspringt, als je paard op de buitenschouder valt, kan hij niet weg. Zorg dus dat je paard netjes tussen je been blijft lopen, niet overdreven veel stelling heeft en spring dan pas aan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:15

en_joy schreef:
annibel oke, en ik heb al les en het klonk een beetje hard van "hardere aansporing" maar ik bedoelde gewoon mijn benen iets duidelijker aanleggen enzo dat het misschien duidelijker voor haar word :+

sannedeedee1 ik heb nu 2x in de week les 1x dressuur en 1x springen

crystal1 aan de longe doet ze het niet...

? springles terwijl je paard niet eens goed kan galopperen? Zou die springlessen maar achterwege laten en op zoek gaan naar een andere dressuurinstructeur en daar twee keer in de week een half uurtje bij lessen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:19

en_joy schreef:
Qimm: ik snap wat je bedoelt, ik ga het echt proberen maar dan komen we ook weer bij probleem: rechte stuk: Gas erop!!! Zo denk zij lange stukken neemt ze veel vaart, het is een cross/spring pony :+

Wat een onzinnig argument, cross/springponies moeten JUIST beheerst en beheersbaar zijn, anders gebeuren er ongelukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:22

Qimm schreef:
en_joy schreef:
Qimm: ik snap wat je bedoelt, ik ga het echt proberen maar dan komen we ook weer bij probleem: rechte stuk: Gas erop!!! Zo denk zij lange stukken neemt ze veel vaart, het is een cross/spring pony :+

Wat een onzinnig argument, cross/springponies moeten JUIST beheerst en beheersbaar zijn, anders gebeuren er ongelukken

Hier kan ik me ook alleen maar bij aansluiten. Dat vaart maken en onder je vandaan rennen of het volgens jou "gas erop" moet je juist onder controle hebben. Of het nou in stap, draf of galop is, jij hoort voor je paard te denken, je paard niet voor jou. Gas erop? Prima, gas weer terug en gas pas erop als jij daarvoor het commando geeft. Die pony weet echt niet dat het een spring/crosspony is, maar jij wel, en ik denk dat de pony dus meer naar jouw hulpen handelt dan dat je denkt. De basis hoort bij ieder paard te bestaan uit rustige gangen en luisteren naar de hulpen. Daarna kan je verfijnen; dat kan dressuurmatig zijn of inderdaad springen of crossen, maar de basis hoort bij ieder paard beheerst te zijn, daarna kan je er bij wijze van een voltigepaard van maken, maar de basis blijft gelijk.

En echt, dat ligt bij jezelf, die pony weet niet waar ze voor gefokt is :+

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:08

Ik zie dat je al genoeg andere tips hebt gehad! Ik kan je nog een tip meegeven en dat is dat je de rust goed moet bewaren, dus laat de sporen zo ver mogelijk achterwegen haha! Heel veel succes en ik heb er vertrouwen in dat het goed komt! *\o/*

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:13

Wij hebben het ook gehad met onze jonge pony, wat bij ons goed hielp is van hand veranderen over de diagonaal en als je op de hoefslag komt aanspringen in galop. Veel oefenen als hij/zij wat sterker is komt het goed.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:13

In de hoek aangaloperen, goede stelling naar binnen en evt de hals erg naar binnen trekken. Dan 'valt' je paard op het binnen been en dan moet die daar mee aanspringen.
Weet niet of het zo duidelijk is haha. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:22

_jara schreef:
In de hoek aangaloperen, goede stelling naar binnen en evt de hals erg naar binnen trekken. Dan 'valt' je paard op het binnen been en dan moet die daar mee aanspringen.

Of, in plaats van je paard zo ver naar binnen te trekken dat hij het gewicht op het binnenvoorbeen brengt, gewoon de buitenschouder netjes begrenzen. Dat voorkomt ook meteen dat je paard bang wordt omdat je hem uit evenwicht brengt en problemen die daaruit voort kunnen komen zoals bokken bij het aangalopperen, wegsprinten....Dit soort dingen correct oplossen en niet met trucjes zoals de hals naar binnen trekken zorgt ervoor dat je niet van het ene probleem in het andere valt :)*

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:25

Het is belangrijk dat voor je aangaloppeert je paard helemaal goed draaft. Dus kun je in draf al een paar voltes achter elkaar maken zonder dat je paard zijn stelling verliest? Dan blijf je die volte draven tot het goed voelt. Ik vind het zelf het fijnste om dan richting de hoefslag aan te galopperen(dus op x) Dan heb je namelijk een hele lange bocht voor er weer een recht stuk komt. Je hebt dan best wel lang de tijd om rustig controle te pakken en dan galoppeer je gewoon op de volte door.

En ik ben het eens met 0000 of is het OOOO? in ieder geval, de buitenkant begrenzen werkt beter als je paard naar binnen trekken. Wat ook een beetje kan helpen is je binnenheupbot(volg je hem nog) iets omhoog tillen. teminste ik heb altijd het gevoel dat dat helpt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:27

Neem les want als ik dit allemaal zo lees gaat er iets verkeerd... en goed ook!

Misschien stelt een pas wijken niet veel voor maar als je basis niet goed is heb je bij het wijken nog niets te zoeken. Eerst zorgen voor een goeie basis een goeie houding van je zelf en tempo controle. Anders gebeuren er ongelukken en als je zelf gaat prutsen en je weet niet wat je doet is je pony binnen de kortste keren hartstikke scheef

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:19

0000 schreef:
_jara schreef:

Of, in plaats van je paard zo ver naar binnen te trekken dat hij het gewicht op het binnenvoorbeen brengt, gewoon de buitenschouder netjes begrenzen. Dat voorkomt ook meteen dat je paard bang wordt omdat je hem uit evenwicht brengt en problemen die daaruit voort kunnen komen zoals bokken bij het aangalopperen, wegsprinten....Dit soort dingen correct oplossen en niet met trucjes zoals de hals naar binnen trekken zorgt ervoor dat je niet van het ene probleem in het andere valt :)*

Ik ga mee met nummer 0x4, want als je overdreven stelling vraagt (en al helemaal als je aan je binnenteugel de hals en het hoofd naar binnen gaat trekken, kan je paard bijna niet anders dan VERKEERD aanspringen, want zijn buitenbeen heeft dan meer ruimte dan zijn binnenbeen,
wat je op dat moment door hem als een banaan te trekken aan het blokkeren bent.

En zoals hier al gezegd, een cross of spring pony hoort ook een fatsoenlijke dressuur basis te hebben.
Hoe wil je anders netjes kunnen wenden en passend op een hindernis afgaan? Zul je toch toe en terug moeten kunnen rijden.

Kortom, nog heel veel werk aan de winkel, wat ook wel logisch is, het is een 4 jarige!
Geduld hebben en goed les nemen, dan kom je een heel eind.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:13

Als ze aan de longeerlijn wel makkelijk aanspringt en in balans loopt aan beide zijdes en onder het zadel niet, dan zou het geen kwaad kunnen het zadel eens te laten controleren.
Heeft ze aan de longeerlijn ook nog problemen dan zou ik de galop onder de man in de bak even achterwege laten en haar eerst aan de longeerlijn sterker maken

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:01

Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan, gewoon gebrek aan kracht en balans. Ik moest van mijn instructeur veel overgangen maken (op de moeilijke kant) van draf naar galop, sprong ie verkeerd aan: geen probleem terug nemen en opnieuw proberen. Als ie het vervolgens wel goed deed de hemel inprijzen. Wat in ieder geval wel handig is is dat je goede instructie krijgt, je hebt heel makkelijk iets fouts aangeleerd.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:12

Het is een jong paard, misschien nog wat weinig kracht en balans.
Wat wel wil helpen is om gewoon echt netjes te gaan rijden. Geen vreemde capriolen uit halen om hem maar in die galop te krijgen.
Zorg dat je paard rustig draaft, alert is, bereid hem voor met overgangen in de draf en daarbuiten.
In de hoek binnenhand iets van de hals, op je billen blijven zitten, aandrukken (binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter) en gáán. Lukt het niet? Maakt niet uit, gewoon nog een keer proberen.

Het is belangrijk dat je paard in een normaal tempo draaft. Gaat hij te hard, dan is de kans groot dat hij op de voorhand gaat en alleen maar harder gaat draven zodra je aan wil springen. Hij moet namelijk zijn achterbenen onder zijn lijf zetten om aan te springen in galop. Je kunt je misschien voorstellen dat dat moeilijk is als je gewicht zo naar voren gaat. Dat is ook meteen de reden dat je op je billen moet blijven zitten en niet naar voren moet gaan leunen.

Gaat het nou echt niet, wacht er dan nog even mee. Blijf lekker rijden en trainen. Als je hem goed traint wordt hij vanzelf sterker en dan zal het aanspringen ook makkelijker gaan. Vergeet niet eens naar buiten te gaan! Worden ze ook sterker en rechter van, zeker als je lekker lange stukken rechtuit kunt gaan. Moet je hem wel echt recht stellen natuurlijk.

edit: Ik lees net Ann_moi's bericht en bedenk me dat ik nog wat vergeten te benoemen dat je de buitenschouder wel goed moet begrenzen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door MeesMo op 23-01-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:16

Ook ik heb twee pony's gereden met dit probleem, hierbij zat het probleem ook in de begrenzing van de buitenschouder.
Zorg eerst dat je pony de buitenteugel aanneemt door een volte te kunnen rijden op alleen je buitenteugel. Binnenbeen rijdt de pony naar de buitenteugel waarmee je hem begrenst. Je buitenbeen begrenst de achterhand.
Wanneer dit beheerst wordt kan je dus bij het aanspringen in galop juist iets ruimte geven vanuit je binnenteugel en geef je de hulp met je buitenbeen. Dit is toen voor die pony's een goede oplossing geweest.

Extreem naar binnen trekken en extreme buiging brengt alleen maar meer onbalans. Zorg ook dat je midden in het zadel blijft bij het aanspringen en niet naar binnen gaat hangen. :)

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:34

Zandro schreef:
Als ze aan de longeerlijn wel makkelijk aanspringt en in balans loopt aan beide zijdes en onder het zadel niet, dan zou het geen kwaad kunnen het zadel eens te laten controleren.
Heeft ze aan de longeerlijn ook nog problemen dan zou ik de galop onder de man in de bak even achterwege laten en haar eerst aan de longeerlijn sterker maken

Dankje, maar pas nieuw zadel, helemaal op maat gemaakt en heb wel eens gelongeerd met zadel dan doet ze het ook gewoon goed.... -O-

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:36

xxcait3: dankje ga het proberen!

Meesmo: Dankje! duidelijk bericht

Ann_moi: dankjewel! heb ik echt wat aan

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:41

Dan lijkt het eerder een balansprobleem van een jong paard. Paard moet gewoon sterker in de achterhand worden. Veel overgangen rijden maar ook met longeerwerk sterker maken. Als je heuvels hebt dan buiten heuvels gaan rijden

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:19

Ik denk dat het heel erg verstandig is als je een goeie instructeur zoekt!

Zeker met zo'n jonkie, het is van groot belang dat het inrijden (lees: recht rijden) GOED gebeurt!

Op zo'n jonge leeftijd van zowel de pony als van jezelf glippen er snel kleine foutjes in, en alles wat ik hier lees is voor een groot gedeelte waar en goed bedoeld van iedereen. Maar lessen is nu echt belangrijk.

Lukt dit niet? Ga eens opzoek naar iemand anders om je pony in te rijden, iemand die veel ervaring heeft met jonge groene dieren en de valkuilen kent. Dan weet je zeker dat je een rechte en automatisch ook happy pony krijgt.

Succes!

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:16

Probeer voordat je aanspringt eens op het verkeerde been licht te rijden. Vaak helpt dat

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:48

TCFotografie schreef:
Ik denk dat het heel erg verstandig is als je een goeie instructeur zoekt!

Zeker met zo'n jonkie, het is van groot belang dat het inrijden (lees: recht rijden) GOED gebeurt!

Op zo'n jonge leeftijd van zowel de pony als van jezelf glippen er snel kleine foutjes in, en alles wat ik hier lees is voor een groot gedeelte waar en goed bedoeld van iedereen. Maar lessen is nu echt belangrijk.

Lukt dit niet? Ga eens opzoek naar iemand anders om je pony in te rijden, iemand die veel ervaring heeft met jonge groene dieren en de valkuilen kent. Dan weet je zeker dat je een rechte en automatisch ook happy pony krijgt.

Succes!

Dankje,
ik heb nu al een instructrice en dit gaat wel goed zij zegt ook dat ik haar tijd moet geven en als het niet een keer lukt, oke weer terug en over nieuw... Ik heb hiervoor ook een pony ingereden (vorig jaar verkocht ;( toevallig even oud, bij zijn eerste dresuurwedstrijd 207 punten! de jury dacht dat het een Z pony was die met een jonger meisje over nieuw begon *\o/* <3 *\o/*

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:48

nienke1980 schreef:
Probeer voordat je aanspringt eens op het verkeerde been licht te rijden. Vaak helpt dat

ga ik zeker proberen, 22 feb komt er nu al een dressuur wedstrijd aan... *\o/*

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:08

soms even de tijd gunnen, gewoon door gaan in het draf werk, sterker maken, meer in balans rijden. Niet te veel focussen op wat niet lukt.
Als ie sterker is, rechter en in balans komt lukt het vaak wel. Zelf recht zitten. voor je uit kijken. Naar beneden kijken kan al genoeg zijn om je paard uit balans te halen.
en je neemt springles, als hij land in galop zit ie dan wel goed?
ben ook wel benieuwt hoe het er uit ziet... filmpje?