Paard wil liefst met de neus over de grond lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:59

Ten eerste moet je geduld hebben.
Gewoon op je paard wachten, het gaat waarschijnlijk omstreeks een jaar duren voor je er door heen bent.

Je heb al een voorsprong, de meeste Friezen rijders zijn het eerste jaar bezig hun Fries uit de krul en omlaag te rijden, jij krijgt dat zo aangeboden.
Je neerwaarts heb je, nu voorwaarts, drijf je paard "voor je uit".
Friezen hebben niet zo'n geschikte achterhand om de massa op te tillen, als ze neerwaarts zijn worden ze meestal "lui" omdat ze dan meer moeten tillen.
In werkelijkheid missen ze de kracht.

Kracht ontwikkel je met korte momenten van acceleratie, als je drijft moet hij een ietsje accelereren, dat is de pas wat verlengen, niet sneller gaan bewegen.
Verder op grote voltes, slangenvoltes met drie bogen en gebroken lijnen mét buiging en stelling.
Blijf van zijn hoofd af, dat komt vanzelf op de goede plaats als hij sterker wordt.
Rijdt gewoon door aan een contactteugel, maak overgangen van draf naar stap en meteen weer naar draf.
Zorg dat je op je eigen evenwicht let, recht op, zonder spanning, laat je meenemen door je paard, alleen maar denken aan voorwaarts.

Zoveel mogelijk buitenritten maken, en niet meer dan 3 keer per week en niet meer dan 20 minuten in de rijbaan, dan krijg je een fijn paard, het begin is al heel goed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 14:16

Axivoca123 schreef:
Wij hebben een paard op de manege die ook constant wil stofzuigen. Wat wij doen is goed voorwaards laten lopen en figuren rijden zodat hij meer op de ruiter moet letten i.p.v de grond.

En sinds het niet jouw paard is, maar zoals ik lees een verzorgpaard, kan je wel aan de eigenaar(es) vragen of ze de tandarts wil laten komen. Het kan daar natuurlijk ook aan liggen. succes!

Dan ken je zijn eigenaar nog niet :o
Als ik de tandarts wil laten komen, zal ik dat zelf moeten betalen.
Ik wilde inderdaad binnenkort de tandarts òf osteopaat laten komen, maar aangezien ik beide zelf zal moeten betalen zat ik nog te overwegen welke ik beter nog even uit kan stellen.

Bedankt voor de opbouwende reacties. Hier heb ik zeker wat aan!
Ik ben me er bewust van dat Rome ook niet in 1 dag is gebouwd, we hebben nog een lange weg te gaan :)

Fijne, duidelijke en praktische tips Simpelman! Bedankt daarvoor!