Poepstop x8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Poepstop x8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:28

Wellicht is jouw paard een grote uitzondering, maar een paard gaat per definitie mesten als het stress ervaart en het lijkt mij bij een vierjarige toch erg verstandig om dat van uit te gaan. Die kans is namelijk heel wat groter dan dat het ook om een heel bijzonder geval zou gaan. En ja...ik snap wel wat je bedoelt maar dan mag je ervan uitgaan dat het paard toch staat te persen....lijkt mij een zeer onwaarschijnlijke verklaring.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:31

Een paard wat mest van stress staat niet te persen, dan druipt het zeker na 8 keer langs de billen.

Daarom ook net mijn vraag aan TS hoe de structuur van de mest is. Daar zou ik eerst naar kijken, voordat je dierenarts/masseur/osteopaat erbij haalt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:35

Nee het hoeft echt niet te druipen...dat is dus een behoorlijke misvatting. Ik heb toch inmiddels aardig wat paarden in handen gehad en kan je verzekeren dat stress per definitie voor meer mesten zorgt. En dan heb ik het over gewone mest, ongewoon vaak

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:39

mijn paard kan ook vaak mesten tijdens het rijden en of mennen en heeft niets met stress te maken.. ligt er gewoon aan hoeveel hij op heeft voordat we gaan rijden/mennen.. hij mest wel het meeste in de eerste helft van de training, dus inderdaad bij die van mij gewoon een op gang gekomen stoelgang.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:42

Ik vind 8x mesten tijdens het rijden echt heel veel. Ik denk, zeker als het dier verder gezond is, dat dat dier wel degelijk poept door stress.

Ik laat mijn paard stil staan als hij moet poepen, is makkelijker opruimen. Naar voren kletsen zorgt alleen maar voor extra spanning, het zal hem in ieder geval niet helpen lopen prettig te vinden en hem ook niet leren niet te poepen. Overigens poept hij alleen als hij echt moet, en das meestal niet onder het rijden :), tenzij ik echt een lange buitenrit maak.

Voorheen heeft hij dat wel gedaan, hij was toen niet ok op vreemd terrein, zadel hoofstel, trailer, ruiter etc. Ik heb er voor gekozen om tig stappen terug te gaan. En dan met hele kleine stapjes te trainen. Het belangrijkst was dat hij comfortabel was. Hij mest dus niet onder het rijden, ook niet op vreemd terrein, poept niet op de trailer etc. Maar goed, paard wordt dit jaar 7 en pas afgelopen jaar wat meer aan het 'werk' onder het zadel. Ik heb hem vanaf zijn 3e :o

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:16

Hey, die van ons is niet de enige.
Die poept tijdens het longeren van max. een half uurtje ruim 4x en dan tijdens het rijden ook nog wel eens 2 tot 3x. Hij poept gewoon normaal maar wel kleinere hoeveelheden.
Hij mag van ons niet stl gaan staan want dan doet hij dus ook als hij een proef moet lopen.

Of een paard het niet doet om onder het werk uit te komen weet ik niet, de onze is er gehaaid genoeg voor ;-)
Als ik naar hem kijk (lichaamstaal e.d.) denk ik niet dat hij erg gestresst is, er wordt ook niet bijzonder veel van hem gevraagd. Dus stress? Ik weet het niet> het zou natuurlijk wel kunnen.
Ga er toch eens meer op letten. dacht zelf dat zijn darmen op gang kwamen tijdens het rijden ;-)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:39

Wij hadden er ook een op stal die poepte zich helemaal leeg tijdens phet rijden.
Bij hem was het de stress

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

Normaal gesproken poept een paard op een dag 8-12 keer. Als hij 8-10 keer poept tijdens het rijden, moet je er gewoon van uitgaan dat er een reden voor is. Die is niet altijd even goed zichtbaar. Te veel vragen, te spannend, opgewonden, etc kan allemaal spelen met het rijden. Maar ook lichamelijke problemen, onzekerheid etc kunnen stress veroorzaken.

Ik zou dus ten alle tijde de reden ervan willen weten, als het mijn paard was.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:55

Ik zou zeggen dat ene paard van 4 zoiets niet voor 'de lol' doet of om onder het werk uit te komen. Een manege paard kan ik nog begrijpen dat zo'n 'bescherminsmechanisme' erin kan sluipen over de jaren, maar een jonkie die waarschijnlijk niet lang onder het zadel is, zie ik het als stress poep. Ik zou sowieso proberen om hem door te laten lopen met poepen indien mogelijk, dan kan het niet eventueel een 'kunstje' worden, maar ik zou daar nu nog niet echt aan denken. Mijn paard scheet ook altijd de hele bak onder, meerdere keren, en ja, die stond wel stil vaak. Maar toen ik een andere instructrice kreeg, en een heel andere manier met haar ging rijden, was het direct verdwenen. Bij haar was het stress-poep.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:00

Ook ik herken wel degelijk het stress poepen bij het paard van een vriendin.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:48

Nou zoveel reacties had ik niet verwacht. Fijn om te horen dat er andere mensen zijn die het herkennen.
Ik denk zelf ook dat het door stress komt. Ook omdat het steeds iets dunner wordt.
Ik zal dit eens opnemen met mijn instructrice.

Bedankt voor jullie reacties!!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:56

de mijne poept idd ook in stress situaties, met lekker veel windjes, heb ook altijd het idee dat hij het doet, liefst VOOR hij ergens langs moet wat hij spannend vind, dan gaat het vlotter/sneller en met meer swoeng door zijn lijf.

zelf rustig blijven, en je paard de tijd geven.
4is erg jong vind ik zelf, elk paard is natuurlijk anders maar het ene paard van 4 is het andere niet.
de ene rijd al wedstrijden de ander is nog niet eens mentaal rijp om bereden te worden.

luister naar je paard en geef hem de tijd en de ruimte om zich uit te drukken. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:30

Kijk de mest ook goed na,een lesklant van mij heeft er 1 die vaak mest(geen stress) maar als dat de 3de x dun is dan heeft ze 9 vd 10 x weer last van wormen.
Anders mest ze ook vaak,maar steviger.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:50

Sanneloes schreef:
Beste bokkers

Ik ben heel erg benieuwd of iemand het herkent en mij hier verder mee kan helpen.
Mijn vierjarige paard poept tijdens het rijden wel een keer of 8 en heeft dit vooral op zijn
minder ontwikkelde hand. Is dit pijn, een manier om onder het werk uit te komen???
Ik kom er niet zo goed achter. Hij is geen zeur dus ik begin mij toch een beetje zorgen te maken.
Misschien heeft iemand dit ook gehad en kun je mij verder helpen.

Alvast bedankt

Goldy loopt gewoon door met poepen, maar het is bij mij stress als ze het doet. ik voel wel dat ze langzamer loopt als ze poept, want dan poept ze best vaak. toen ik nog op manegepony's reed, had ik ook een pony die iedere keer moet poepen, maar dan gewoon een noodstop