Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:55

Herkenbaar! Ik laat mijn paard doorgalopperen tot dat ik aangeef dat het genoeg is. Wel meteen op de volte, beetje verkleinen en vergroten. Probeer de "enge" plek te benaderen zonder al teveel druk en let op je ademhaling en dat je niet gaat klemmen. Dan is het enge er vast snel af.
Die van mij had het het ergst na een rustdag (stond wel overdag buiten) hoewel ik erg van een rust dag ben hebben we die dus ingetrokken, doe nu iedere dag iets (longeren, buiten rijden, in de bak) en uiteraard naar buiten.

BigOne

Re: Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:09

Ts, de vraag kwam van iemand, wat doe je als hij op de kletter gaat, dan laat je hem kletteren zolang jij wilt, op de volte dat is iets veiliger dan door de hoeken van de bak heen.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:28

Als je je paard door laat galopperen als ie schrikt, beloon je hem dan niet juist voor het ongewenste gedrag? In feite laat je hem dus gewoon lekker doen wat ie wou zonder naar jouw hulpen te luisteren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:05

Joscelyn schreef:
Als je je paard door laat galopperen als ie schrikt, beloon je hem dan niet juist voor het ongewenste gedrag? In feite laat je hem dus gewoon lekker doen wat ie wou zonder naar jouw hulpen te luisteren?

Op het moment zelf wel maar juist daarna zal hij vanzelf weer zachter gaan en dat sta je niet toe en dan laat je hem verder galopperen, hij wil hard, dat mag maar dan ook zolang als de ruiter wil.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:16

Je gaat steeds meer de druk op de ketel zetten omdat je eigenlijk al denk. .. o jeeee daar gaan we weer.
Ik heb ook wel eens de teugels los gegooit en dan weten ze het idd ineens niet meer.
Maar wel zo dat je controle kan houden
Maar gewoon aan het werk houden

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 22:21

Ja dat heb ik precies mando:
Ik zit zelf al te bedenken dat die dat gaat doen! Dat is uiteraard niet goed, maar ik doe het onbewust wel! En als ik alle teugels los gooi of iniedergeval contact hou dan doet die het nog ene keer wel andere keer niet!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:05

Het advies van Simpelman is heel juist. Zorg voor succeservaringen. Doe een oefening die zeker weten goed gaat (vermijd de enge stukken), belonen en klaar. Zonodig zet je er een ruiter op die dit goed kan uitvoeren. Je zit nu met je paard in een negatieve vicieuze cirkel, die moet je doorbreken. En bij mijn paard werkt het heel goed om heel enthousiast verbaal te belonen: GOED ZOOOOOOOO TOPPERRRRRR!!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 07:41

Vaak bij n andere ruiter doen ze het niet.
Bij mijn bijrijdster zijn er geen bakkabouters want zij heeft niets met die hoek. Jij wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:54

Simpelman schreef:
Wat merkwaardig goed kan werken is:
Benader het gevaar zover als kan zonder druk,
je pony komt nu in zijn angstzone,
overdadig en enthousiast belonen, weg gaan van het gevaar.
Drie keer doen, STOP, morgen verder.

Hiermee heb ik al veel paarden uit hun probleem kunnen tillen.

Het is verbazend hoe weinig gevoelig de meeste mensen zijn voor de oprechte angst van hun paard.
De meeste op Bokt aangedragen oplossingen gaan daar aan voorbij.
Een paard veinst NOOIT, het is de waarheid die het je toont.

Geef je aan je paard, help hem zijn angst meester te worden en weg is het probleem, nu en altijd.
Maak je paard moedig, geef hem zelfvertrouwen, leer hem jou te vertrouwen.

Met dwang en dwingende hulpmiddelen leer je hem zich over te geven.
Er is een groot verschil tussen zelfvertrouwen en overgave.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:00

Is zijn voeding misschien verandert? Dit kan soms ook invloed hebben. Ik heb dit meegemaakt met mijn eerste pony, die was ontzettend fris en druk. Door een aanpassing van brok en de hoeveelheid, meer ruwvoer ipv krachtvoer is dit bij hem een heel stuk verbetert.
Bovendien zijn er verder hierboven al veel goede tips gegeven. Succes! :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:01

Vraagje, heb je hem al eens gelongeerd voordat je erop gaat? Flink moe longeren en gewoon het verschil eens zien.

Bij ons op stal zie ik ook tig paarden die ondanks dat ze buiten komen 'kuren' hebben die ze anders niet hebben. Kan best zijn dat jouw paard doordat ie nu meer in t werk staat dan vorig jaar wat frisser wordt.

Verder idd flink bezig houden, geen 5 meter rechtdoor, maar voltes en overgangen. Laat de hoefslag even voor wat het is.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:02

Staat die onzekerheid in verband met de puberfase van een paard?
Als je kijkt naar menselijke pubers dan zijn die ook erg onzeker in die periode waardoor ze vaak "gekke" dingen doen.
Door ervaringen dat het allemaal zo eng niet is komen ze daar vaak doorheen en zijn ze later een stuk zekerder (als ik naar mijn ervaring kijk).
Kun je paarden wat dat betreft een beetje met mensen vergelijken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:17

Wanneer een paard in het werk mentaal of lichamelijk overvraagd wordt wordt het bang.
Alles dat een paard niet aankan of begrijpt maakt het bang.

Wanneer een paard bang is zal het niet meer in staat zijn te relativeren (verkeerd woord, maar ik vond even geen beter, het gaat om het idee).
In deze emotionele staat zal het alleen nog maar instinctief kunnen reageren, het kan niet meer nieuwsgierig zijn en onderzoeken, het is klaar voor de vlucht.
De minste geringste toegevoegde "vijandige" indruk zal nu de vlucht triggeren.
Het paard is een vluchtdier, dat is zijn natuur.
Het reageert in zijn angst staat dus reactief.
Hoe hoger de druk hoe meer het in die reactieve staat komt.

Hier moet het paard uit getild worden, dit lukt alleen maar met positieve bevestiging.
Het allerminste symptoom van het paard "het te gaan doen" moet overdadig beloond worden.
Zelfs op de vlucht gaan is geweldig goed......

Het is aan de opvoeder om hier over na te denken, een analyse te maken en een oplossing op te bouwen.
Als je op deze manier begint te werken is het resultaat een paard dat met een los teugeltje over de kermis gaat met je.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:28

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijne. Nooit wat aan het handje en nu schrikt hij van alles! Gevolg dat ik nu bang ben, echt heel vervelend. Lees mee. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:36

Jildau schreef:
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijne. Nooit wat aan het handje en nu schrikt hij van alles! Gevolg dat ik nu bang ben, echt heel vervelend. Lees mee. :)

Zie bovenstaande...., eerste regel.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:56

Hoe is hij aan de hand in de bak? Is het dan nog eng? Mocht dat het geval zijn zou ik eerst aan de hand met hem gaan werken.
- Een andere optie is het paard ipv te rijden, te longeren in de bak (als dat mag). Zo voelt hij jouw spanning niet en kun je hem beetje voor beetje toeleiden naar de enge plekken.
- Derde optie is een andere, goede ruiter laten rijden, die absoluut niet bang wordt van zijn gedrag en hem kan laten wennen aan hetgeen hij eng vindt. Voordeel is dat een niet bange ruiter hem de leiding kan geven die hij juist dan nodig heeft.
- Vierde optie. Een goede instructeur zoeken die je onder begeleiding kan helpen zijn angst te overwinnen.

Hoe is hij verder op buitenrit ed?

Oefeningen waarbij het paard de achterbenen moet kruisen en moet wijken zorgen er verder voor dat hij zijn linkerhersenhelft moet gaan gebruiken (hij moet gaan nadenken, anders zal hij struikelen). Het helpt soms ook als een paard gespannen is dit soort oefeningen in te gaan zetten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:07

Ik heb dit ook gehad, maar dan in een hoek bij onze kantine. Dan wilde ze al halverwege de bak gaan afwenden om er niet doorheen te hoeven.
Mijn instructrice heeft me hier erg bij geholpen. Met lessen deed ze mijn paard aan de longeerlijn. Ik hoefde zelf niet te drijven, zij zorgde met de longeerzweep voor het tempo. We begonnen in het midden en zo gingen we steeds meer naar de enge hoek toe. Ik moest er alleen maar op letten dat ik stelling vroeg naar binnen. Ze wilde namelijk het liefst alleen maar kijken en buigen naar de enge hoek, zodat het probleem steeds groter werd.
Na twee lessen was de enge hoek geen probleem meer aan de lijn. Toen de longeerlijn eraf en nog steeds de instructrice in het midden met de longeerzweep, ik heb weer alleen gelet op stelling naar binnen en met mijn binnenbeen door de enge hoek heendrijven. Dit ging weer steeds beter.
Het probleem is toen veel minder geworden, maar het was er wel. Uiteindelijk bleek het door spanning van mij te komen. Heel langzaam is dat verbeterd, ik kreeg steeds meer vertrouwen in mijn paard, maar hier is wel een half jaar over heen gegaan. Nu kijkt ze niet eens meer naar die enge hoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:33

bigone schreef:
Joscelyn schreef:

Op het moment zelf wel maar juist daarna zal hij vanzelf weer zachter gaan en dat sta je niet toe en dan laat je hem verder galopperen, hij wil hard, dat mag maar dan ook zolang als de ruiter wil.

Als je paard "aan de kletter" gaat helpt terugrijden toch niet. Kun je idd beter proberen het tempo "van jou" te maken door (als je het durft) nog even een tandje harder te gaan. Op de volte is idd veiliger.

Het probleem is - als ik de OP zo lees - een gebrek aan leiderschap. Het is hem - zo te horen - al flink wat keren gelukt om te bepalen wat er gedaan wordt en het gaat van kwaad tot erger. Een paard nog aan de hand de bak laten zien, terwijl hij er al een tijdje staat, is echt niet nodig.
Het begint al bijvoorbeeld door als hij in draf een paar passen langzamer of harder gaat niet in te grijpen en hij dus zelf het tempo gaat bepalen. Daar gaat het dan al fout en dat kan best al een poosje geleden zijn begonnen. Consequent zijn is heel moeilijk als je dat niet gewend bent en daarom is een jonge pony opleiden ook geen beginnerswerk.
Hoe ga je het oplossen: door consequent te zijn met rijden. Dat zul je zelf ook moeten leren. Dus vaker onder begeleiding rijden. Het beste zou zijn om een gevorderde ruiter 2 x in de week je pony te laten rijden, zodat ie wat gehoorzamer wordt.
1 Tip: Ga eraan rijden en wees niet te afwachtend. Als je weet dat je paard gaat schrikken in een bepaalde hoek, moet je al een halve bak eerder zijn met reageren. Als hij bijvoorbeeld bij E schrikt en je voelt spanning rij eens in de hoeken op de korte zijde volte 10 m zet de schouder voor en laat hem niet kijken. Het zou mss helpen een spoortje aan te doen (met grof wieltje) om ervoor te zorgen dat hij niet door je been loopt. De pony ziet eruit als een erg sterke pony en een spoortje kan je helpen hem er een beetje tussen te houden. Blijven rijden dus, en niet twijfelen. Neem de leiding, hij gaat het je echt niet zomaar geven.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:47

Zo herkenbaar, ook zeker de angst die je ervan krijgt.
Nu let ik heel erg op mijn ademhaling, de buikademhaling en de andere kant op kijken, met je gedachten aan iets leuks of een lekkere vakantie aan zee.
Hielp zo ontzettend goed bij mij paard, bij het 2e rondje liep die er langs alsof die enge hoek er nooit geweest is.
Ik heb ook alles geprobeerd van mijn aandacht vragen, binnenstelling, iets roepen, belonen niks hielp.

En bij mijn paard had ik niet het idee dat het echte angst was. Want als ze in de wei staan moeten ze langs die plek via de bak. Hij keek niet eens, ging daar gewoon op zijn dooie gemakje staan grazen. dus het probleem was ik dus echt zelf.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:54

Ik zou hem ook even wat terugbrengen in krachtvoer. Zodat hij wat makkelijker en rustiger wordt, dan wordt het met rijden ook even wat makkelijker. Misschien helpt magnesium bijvoeren ook wat.
Toevallig heb ik 2 weken geleden mijn paard (10 jaar, en al 6,5 jaar onder zadel) gehalveerd in krachtvoer. Hij werd niet echt vlugger/energieker, maar wel lastiger in nagefelijkheid, stuiterig in rijden (niet door te zitten) en kijkeriger (overal aandacht voor, behalve bij mij). Het rijden gaat nu ook weer veel beterder, dus toch teveel opgekropte energie (door teveel krachtvoer en een lastigere winterperiode).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:04

Helemaal eens met Simpelman. Rustig aan, zorg voor positieve ervaringen.

Doorgalopperen heeft in mijn ogen geen zin. Je hebt kans dat je paard daar helemaal opgefokt van raakt en het werk gaat associëren met spanning en ellende.

Ik heb een hittepetit van een merrie en herken je probleem enorm. Het enige wat heeft geholpen is met goede instructie terug naar de basis. Op eigen benen, handen naar voren en gaan. Zodra ze gaat kijken moet ze wel op mij letten en gooit ze haar hoofd omhoog, dat mag, dan help ik een handje en breng ik mijn binnenhand omhoog (zo hoog als nodig is)
Dat wil ze niet.......dus ze zakt, ik ontspan, zij ontspant. Was daar in het begin nog een halve volte voor nodig, ben ik nu binnen 2 passen al zover.

En probeer eens het werk met lange lijnen (zelf meelopen dus) Begin simpel op de hoefslag en van hand veranderen, vraag iemand die er verstand van heeft. Op deze manier kan je hem ook heel goed helpen.

En inderdaad.........kijk eens gericht naar het voer!

Succes!!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:40

Evelienkiss:

Ik snap jullie wel!! Alleen uitbundig belonen als die eruit naait is toch juist tegenstrijdig ik ga hem dan juist vertellen dat het goed is en dan zal ik nooit de baas over hem worden, hij zal dan juist gaan doen van oh dit is goed doen we het nog een keer??! Of ik begrijp het verkeerd hoe jullie bedoelen?

Nrj:zijn voeding is al veranderd dat was het eerste wat ik tijd geleden hebben gedaan, hij staat nu op half plak hooi sochtends en savonet en half kilo brok sochtends en savonds, en van mij krijgt die vaak naar het rijden nog wat!
Dus het lijkt mij dat ik daar niet minder in moet geven?

Starbreeze: gelongeerd heb ik ook al aantal keer gedaan maar zodra die dan de ruimte van de bak in loopt stijgt de spanning al lijkt wel!
En bezig houden doe ik eigenlijk continue het is echt een paardje die je continue bezig moet houden.

Simpelman: ik snap jou helemaal en Ik kom zo zeg ook niet dat hetg een angst is maar dat is wel wat ik denk, want ik denk als die echte angst heeft die na een half uur er niet langs kan lopen en je bij wijze van een bom kan laten ontploffen en het dan niet eng vindt!

Zandro:
Dit is een hele goeie, aan de hand is die namelijk net zo bang als die achter mij aanloopt en loopt dan als ware op de binnenheofslag en ik op de hoefslag zelf, heb vandaag in de buitenbad ( waar die het ook altijd echt heel eng vind) grondwerk gedaan, achter mij aanlopen geen probleem! Maar toen ging ik langs hem lopen en hij dus half voorop en toen was opeens echt alles heel eng.
Buitenrit, wordt die eigenlijke steeds beter dat vond die altijd heel erg eng, maar nu loopt die voortaan voorop buiten!

Supervixen:
Dat is misschien wel een handige tip! Zal is vragen of me instructrice daarbij keer kan helpen !

Babootje:
Het tempo van mij maken durf ik wel, heb hem al vaak zat laten galopperen tot dat ik zeg dat het genoeg is. Maar daarna begon die gewoon weer. En ik denk zelf ook dat hij nu op dit moment de leiding over mij heeft en ik niet over hem, maar dat komt omdat ik nu onzeker wordt van hem. Ik ben zelf gevorderd zat dus daar zal het niet aan liggen, maar als een paard dit doet raakt mijn vertrouwen wel kwijt. En denk bij andere die hem zullen gaan rijden ook! En het is hem eigenlijk ook alleen op de rechterhand dat die dit doet. Linkerhand gaat die veel makkelijker maar dan kijk je als waren al richting het pad waar de "enge" mensen vandaan komen. Dus het zit hem ook in dat hij gewoon niet kan zien wat er gaat komen en daardoor zo gespannen is, en dat neem ik dan dus over.

Fokkertje:

In krachttoer is die al teruggegaan dus dat kan ik niet nog meer gaan minderen, hij heeft ook niet veel energie maar op de momenten, dat die wegspringt wel.
Maar zodat ik kwartier verder ben en hij dus als waren erdoorheen is, dan is die bijna niet voorruit te branden. Magnesium heb ik nu bestel bij paardendrogist het is het proberen waard.

Dimple:

Wat denk jij dan te doen, meteen terugnemen naar de draf of stap. En weer verse gaan waar je mee bezig was?
Hij kan namelijk ook soms wegschieten en dat hij niet in galop vliegt maar gewoon een drafje. Lange lijnen ga ik met grondwerk ook meepakken binnenkort!!

Dankjulliewel voor al jullie goede adviezen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:19

Mag ik vragen hoeveel krachtvoer je paard krijgt?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:04

Misverstand. Ik bedoel dat je oefeningen doet waarvan je zeker weet dat je het positief kunt afsluiten. Zonodig engste gedeelte vermijden om dit te bereiken. Bijvoorbeeld kleine volte maken op gedeelte waar ze ontspannen is. Als dit goed gaat, DAN belonen en stoppen met de oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:05

Je moet al zo rustig aan doen dat je paard niet eens meer er vandoor wilt gaan, als dat gebeurd ben je al te ver gegaan.