Het lukt een Fries paard niet om te galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:58

Knhschick schreef:
hoi ,
de beste oplossing lijkt mij trainen aan de longeerlijn , maar niet elk paard is daar even fijn bij ...
ik zelf denk dat de beste oplossing is om je paard de stapmolen in te zetten en dan gewoon de snelheid blijven instellen tot dat hij de galop gaat aanhouden , vroeg op laat moet hij de snelheid van de stapmolen gaan volgen dus dan is dit een fijne oplossing lijkt mij . Ik weet alleen niet of je een stapmolen hebt dus wens je suc6 !! x

Euh... een paard onder zadel de galop aanleren door hem in de stapmolen rondjes te laten rennen?

Niet het meest ideale advies geloof ik zo....

Anoniem

Re: Het lukt een Fries paard niet om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:15

Ik heb sowieso geen stapmolen tot m'n beschikking dus dat gaat niet gebeuren ;) En dat lijkt me wat meer gedwongen aanleren, houd ik niet zo van :(

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:22

Mijn fries kon altijd al heel best galopperen, maar dit was aangeleerd met enkel het binnen been aanleggen. Als je (zoals de meeste mensen het leren), het buitenbeen iets achter de singel legde ging ze springen/bokken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:26

Mijn Friese merrie kon ook niet galopperen toen ik begon met haar verzorgen. Als ik dan de hulpen gaf ging ze bokken en hard rennen, een beetje zoals jij dus ook omschrijft. Ze had ook niet echt een conditie.
Na heel veel trainen is het echt veel beter geworden. Hier hebben we wel bijna een jaar over gedaan, voor het een beetje een rustige galop werd, en geen race galop.
Wat ik nu zou doen als ik jou was, is lekker door trainen in draf. De nodige spieren en balans kweken. Straks lekker les nemen. En af en toe galopperen, dus de hulpen geven, en gaan. Dan zou ze misschien een bok geven en/of heel hard gaan rennen, maar dan doet ze dat maar, zolang ze daarna maar wel in galop zit voor een paar passen. Als ze dan ongeveer 4 passen gegaloppeerd heeft, meteen stoppen, laat haar niet zelf stoppen. En dan uitbundig en duidelijk belonen! Zo heb ik het. Mijn Fries geleerd. Haar moeilijkste gang blijft weleenswaar de galop, maar ze kan het wel rustig en gecontroleerd nu, zonder bokken en verkeerd aanspringen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:47

Dat klinkt ook goed Celine, draven vindt ze heerlijk en dat doet ze ook keurig. Ik heb even op je profiel zitten kijken, respect hoor, hoe je Famke weer zo mooi en energiek hebt gekregen! Prachtig verhaal :)

Boortje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:34

Ik lees even mee, heb sinds een paar weken een Friese dame van 12 jaar die ook veel moeite heeft met galop.
Ze heeft hiervoor voor de kar gelopen dus ik kan haar dit ook niet kwalijk nemen..
Ben nu met name bezig haar conditie te verbeteren, die is belabberd namelijk momenteel. Concentreer me nu op staf en draf en laat galop nog maar even zitten. Iets wat ik ook bij jullie teruglees.

Grappig om te lezen dat ook jullie Friezen wel eens een bokje geven als ze moeten galopperen, de keren dat ik het geprobeerd heb deed die van mij dat namelijk ook. Ik denk dat het toch iets van frustratie is?

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:36

Mag ik heel even lichtelijk off-topic zijn??

Hebben friezen hier vaker moeite mee dan andere paarden??

Geen haat aub :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:00

Lisannuuh schreef:

Ja Friezen etc. hebben sneller dan bijvoorbeeld KWPN'ers moeite met de galop.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:04

Celine_Famke schreef:
Lisannuuh schreef:

Ja Friezen etc. hebben sneller dan bijvoorbeeld KWPN'ers moeite met de galop.

Dankjee :D

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:23

Knhschick schreef:
hoi ,
de beste oplossing lijkt mij trainen aan de longeerlijn , maar niet elk paard is daar even fijn bij ...
ik zelf denk dat de beste oplossing is om je paard de stapmolen in te zetten en dan gewoon de snelheid blijven instellen tot dat hij de galop gaat aanhouden , vroeg op laat moet hij de snelheid van de stapmolen gaan volgen dus dan is dit een fijne oplossing lijkt mij . Ik weet alleen niet of je een stapmolen hebt dus wens je suc6 !! x

Dit moet je niet doen.. In de stapmolen heeft het paard niet echt de ruimte om te galopperen. Zo leert het paard ook niet ohz te galopperen, de hulpen etc blijven dan achterwege..

TS ik zou eerst eens goed doortrainen in de stap en draf. Veel overgangen rijden. Goede conditie opbouwen en die spieren mooi trainen. Daarna nog eens proberen. Ik zou ook zeker je (toekomstige) trainer/instructeur even inlichten, zodat hij/zij hier ook rekening mee kan houden en je hiermee kan helpen..
Succes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:08

Friezen zijn gefokt om te draven voor de kar.
Voor de kar is galop minder gewenst.

Een Fries als rijpaard opleiden is heel goed mogelijk maar je moet dan eerst de "handicap" wegwerken.

Dit is het feit dat ze nog meer dan gemiddelde paarden de rug aanspannen en een "onderhals maken".
Ze hebben van nature weinig neiging om de massa op te tillen van uit de achterhand zoals we dat willen bij een rijpaard maar ze stuwen deze naar voren.
Dit is de reden dat ze niet kunnen galopperen.

Ze moeten onder het zadel leren om zich los te laten in de rug, de hals te laten zakken en toch actief voorwaarts te blijven bewegen, het zogenaamde voorwaarts neerwaarts.
In deze houding moet een paard om zijn evenwicht te kunnen bewaren van uit achterbenen de romp opwaarts drukken.
Dit moet eerst in draf bevestigd worden, het is intensieve spiertraining en verbetering duurt zeker een jaar.
Is dit eenmaal bevestigd dan krijg je de galop er gratis bij, begin je eerder met de galop dan kom je snel in ruwe hulpen terecht.

Het ziet er zo uit:
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:06

Waar ik dan weer tegenaan loop is dat ze nu na een paar weken goed voorwaarts wordt en steeds sneller begint te zakken, maar geheel fries-eigen kropt ze zichzelf ook op. De lengte in de foto hierboven lukt (nog) niet. De galop gaat echter steeds beter, vooral rechtsom, dus dat oefen ik nu maar het meest. Als ik maar goed voorbreid, de tijd neem om goed weg te zetten voor het bb dan lukt het best aardig.

Maar hoe leer ik haar de lengte te nemen zoals op de foto....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:24

Ontspannen over haar rug lopen gaat echt nog niet, ze loopt steeds met haar hoofd omhoog. Op zich geen probleem, maar zakken doet ze nog niet.
Ik begin nu in ieder geval met veel overgangen en trainen, dat ze wat meer conditie opbouwt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:28

Renee, als ik het wat rustiger heb met school wil ik je wel een keer helpen als de bak weer een beetje te doen is. :)

Kan ik het desnoods voor je op de film hebben zodat je zelf kan zien wat jij doet en wat het paard doet.

Eventueel kan ik je ook wel even aan de longeerlijn klikken! :)

Kijk maar of het je wat lijkt hoor! :)) Desnoods sleep ik Wendy mee en dan helpen we je samen als je mij alleen te eng vindt. ( :') :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:57

Ohhhhh dat klinkt heel goed Selien! Ik moet wel nog een hoop verbeteren, ook vwb mijn houding hoor!
Ennuh het is wel een eind weg hè :p

Maar als je dat wilt doen zou het heel tof zijn! Misschien ergens in het voorjaar? Dan ben ik ook wat minder druk..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:17

Hahaha alleen maar leerpunten! Kijk maar even wat je uitkomt, je weet mn facebook te vinden! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:34

True. Genereus aanbod, ik weet je te vinden :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:42

Lisannuuh schreef:

Nee, de huidige fries heeft minder moeite met de galop dan de

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:47

@ dompelden Dat was vroeger misschien zo. Maar kan je wel vertellen dat dat de laatste 25 jaar wel veranderd is

Boortje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:37

Als er toch Friezen experts meelezen, stel ik even n (off topic) vraag. Vandaag gereden op mijn Friese dame Fenna die 12 jaar is en een erg slechte conditie heeft. Ze bleek moe en zakte regelmatig in stap door haar achterhand. Ik heb n half uurtje rustig gereden, met name gestapt en heel even gedraafd.

Maar sta wel voor de vraag, hoe zorg ik ervoor dat ze een betere conditie krijgt? Heb me laten vertellen dat het best lastig is n Fries goed op conditie te krijgen en te houden? Iemand een suggestie welk schema ik zou kunnen aanhouden? Ik wil haar natuurlijk niet overvragen maar zal toch iets van haar moeten vragen om haar conditie te verbeteren.....

Iemand tips? Ik weet het even niet meer zo goed;(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:07

Dat zeggen de mensen om er makkelijk van af te komen. Een fries is net als elk ander ras in conditie te krijgen. Zou eigenlijk, als ze echt geen conditie heeft, gewoon heel kort aan het werk gaan. In het begin niet langer als 20 minuten of zelfs nog korter. Als iets goed gaat, moet je stoppen. Dus als je paard bv 10 minuten lekker heeft gestapt, stoppen. Als je merkt dat dit haar steeds makkelijker af gaat uit gaan bouwen. Je moet het in het begin vooral leuk houden. Wat ik wel deed, als er een paard uit een blessure kwam. Gewoon steeds hetzelfde stukje weg uit. En als dit gemakkelijk ging maakte ik dit weer langer. Totdat ze een gewone buitenrit aankon.

Boortje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:27

Bedankt voor je antwoord, denk dat ik toch te snel wilde, ga toch maar n stapje terug doen. ....

stalhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:04

het maakt niet uit dat het een fries is andere rassen kunnen er ook last van hebben wij hebben nu friezen en hebben er 1 die ook eerst hard gaat draven de andere 7 springen zo in galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:17

Ik heb ook een tijdje een jonge merrie (ook fries) gereden die moeite had met de galop, zowel buiten als in de bak.
Bij haar was het idd gewoon balans en spieropbouw, als ik de hulpen gaf dan kwamen er eerst 2 beste bokken uit en dan galoppeerde ze door zonder echte problemen.
Ik heb haar eerst vooral buiten op rechte stukken aan laten springen met gewoon de hulpen en ben er daarna in de bak mee aan de gang gegaan, rechts had ze minder moeite mee dan links, op de linkerhand heeft het dan ook langer geduurd voordat ze normaal aansprong zonder 'grapjes'.
Geduld hebben en idd longeren om haar wat sterker te krijgen, je kan uitzoeken wat voor haar de makkelijkste manier is om aan te springen en vanuit daar verder kijken maar daar kunnen ze je op les vast wel bij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:19

Oud topic, maar ik wilde toch even melden dat de galop inmiddels goed lukt! Ze heeft - vooral door het lopen voor de wagen - veel meer spieren gekweekt en springt nu zonder moeite en zonder bokken aan in galop *\o/* Nogmaals bedankt iedereen voor de goede tips!