paard kan niet zonder martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eugenieke

Re: paard kan niet zonder martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:46

Enja zwaar kaliber. Mijn paard is helaas al uitgescholden door instructeurs en instructrices voor slachtpaard en wordt nooit iets enz enz.... ben geloof ik de enige in de wijde omtrek met vertrouwen dat hij er ooit wel komt

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:48

Bedoel je die noodstop of wat is dat? Dat je over een teugel strijkt en dat je paard dan naar je kijkt maar hierdoor dus wel moet stoppen? Heb hem dat idd willen aanleren maar snapte helaas niet goed hoe en wist ook niemand die dit kon... probleem met hem is dat wanneer hij protesteerd hij niet kijkt. Hij springt dus bijv voor autos of bijna de greppel in of zoiets debiels haha

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:59

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:09

Ja die noodstop bedoel ik ja! Gemakkelijkst om aan te leren vanop de grond, naast je paard staan, teugel opnemen -- hij zal opzij stappen -- en lossen wanneer hij stilstaat. Dit zo'n stuk of 10 à 500 keer herhalen (naargelang het paard ;-). Eigenlijk zou je al op je noodstop moeten staan voor hij in de greppel springt, van zodra je voelt dat je prijs zal hebben, stoppen en kalmeren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:13

De noodstop wordt ook wel One Rein Stop (ORS) genoemd en heeft wat meer voeten in de aarde dan alleen over de teugelstrijken. Het is een aangeleerde reflex waardoor het dier de neus na de stijgbeugel moet brengen en de achterhand moet wegzetten, waardoor hij geen vaart kan maken.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:19

Trouwens, echt echt een mooi paardje, zeker niet opgeven daarmee!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:30

dankje :) ik ga het proberen haha :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:15

Begin een nieuw spel met je paard.
Eerst aan een halster:
Haaaalt, jij stopt, bovenlichaam naar achteren.
Als je paard stopt, een klontje, de hoofdprijs, uitbundig bewonderen met je stem!
2 keer doen en Stop voor vandaag.
Morgen weer.

Als je het perfect voor elkaar hebt, klim je in het zadel, stappen, Haaalt, stop, klontje , belonen met je stem.

Als je dat perfect voor elkaar hebt voeg je een héééél licht ophoudinkje met de tuegel toe.

Enz..
Niet meer dan twee keer per dag.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:26

Ik heb een paard dat ik een jaar lang zowat alleen gelongeerd heb. Ik longeer mijn paard zonder zweep. Soms zonder touw als het een longeercirkel betreft. Hij kent het commando. Halt. Stap. Draf. Galop en draaien. Ik hoef geen zweep te gebruiken of dat geklak wat ik sommige mensen hoor doen. Dus vertel mij simpelman. Wat jouw oefening in godsnaam met mijn paard en de martingaal te makdn heeft?

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:27

Heb ik het nog niet eens over aan de hand. Ik kan halt zeggen en 20 m verder gaan staan. Blijft ie staan. Vingerknip is teruglopen. Neem van mij aan dat ik wel weet hoe ik mijn paard moet opvoeden ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:10

Uit je topic probeer ik te vissen wat er tussen de regels door te lezen is.
Helderziendheid is niet mijn sterkste gave.

Wat mijn post betreft, hier gaat het om het hééél lichte ophoudinkje waartoe je je kunt beperken wanneer een paard vanuit het zadel op stem gehoorzaamd.
Op die manier kun je je paard alles leren, vrijwel zonder teugeldruk, aan jou de intelligentie en de gevoeligheid om dat verder uit te werken.
De teugel is slechts een communicatie middel.
Slofteugels en martingalen en wat dan ook leiden nergens naar toe dan overgave, murw maken onder druk.
Sommige paarden laten zich niet onderwerpen onder druk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:39

Tjaaaa , Jazz of Salsa of Barok, dat heeft hier helemaal niets mee te maken.
Maak het gewenste leuk en makkelijk, het ongewenste maak je niet iets moeilijker, net iets meer werk.
Als het paard in protest gaat wanneer jij hem aan het werk wil zetten, dan is er heel duidelijk iets mis met de onderlinge verstandhouding en dominantie verhoudingen en opvoeding/training van dit paard.
Ieder paard kan je leren zonder martingaal te lopen, maar eerst moet je hem leren nageven op druk, laterale flexie, dan voorwaarts-neerwaarts, dan pas oprichting, en dan komt pas ook het verzamelen aan de beurt.
Het paard is een beetje verkeerd gereden geweest in het verleden en is nu aan een degelijke hertraining toe, als je het goed aanpakt is dat een maand of drie mssn wel vier werken en je hebt een heel ander paard onder je kont.
Neem privé les en train dan het geleerde zelf verder in tijdens de week, zo kan je elke week een stapje verder gaan.

Eugenieke schreef:
Jep inderdaad haha. Als ik de teugels opneem en meneer ah werk zet komt zijn protest. Vind ie toch niet zo leuk haha. Die tanden van hem zijn in een betere staat dan die van mij haha. Wel heb ik ook al door dat hij dikke bitten haat ( iets wat een normaal paard liever heeft mja). Hoe dunner en lichter hoe liever. Wellicht omdat hij een mini mond heeft ( 11,5 voor een paard van 1.62m). Enja bitloos is al geprobeerd.... sommige mensen zeggen me soms. Zucht... ja jazz he haha

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:27

Ik ben wel benieuwd wat je instructeur hierover zegt.