Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:08

@vankje; ik heb geen enkel probleem aan de hand; is het net een puppy zo braaf.
En als je paard, doelbewust (want doet dit dus nooit op auto - en sloot loze wegen, hoe uitgekookt zijn ze dan) achteruit de sloot in loopt, laat ik haar persoonlijk liever effe hoofdpijn hebben van de gedwongen halve draai, als dat ze haar laatste spuit kan krijgen vanwege gebroken benen... maar hee, wie ben ik...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:14

Zo snel breekt een paard zijn benen niet hoor, een probleem moet je leren te omzeilen maar niet het te ontwijken. durf er ook eens tegen in te gaan, jij als ruiter zou controle moeten hebben over waar het paard zijn voeten zet, en dat is hier duidelijk niet zo, dus aan jou om hier meer werk van te maken, dat kan dus echt hé en ik bedoel zelfs centimeter nauwkeurig kunnen bepalen waar het paard zijn voeten zet.
Nu loopt het paard eigenlijk een beetje zijn eigen gangetje, het paard bepaald nu waar en hoe het loopt, en dat is niet correct paardrijden, werk dus aan jezelf, het paard zal dan ook beter zijn best gaan doen.

ohjajoh6 schreef:
@vankje; ik heb geen enkel probleem aan de hand; is het net een puppy zo braaf.
En als je paard, doelbewust (want doet dit dus nooit op auto - en sloot loze wegen, hoe uitgekookt zijn ze dan) achteruit de sloot in loopt, laat ik haar persoonlijk liever effe hoofdpijn hebben van de gedwongen halve draai, als dat ze haar laatste spuit kan krijgen vanwege gebroken benen... maar hee, wie ben ik...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:31

Heb je al eens gereden met iemand mee op de fiets. Dan ben je toch maar met één paard, maar heb je wel wat ondersteuning.
Ik snap dat je niet afhankelijk wil zijn, maar je hebt denk ik wel hulp nodig om dit eruit te krijgen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:32

Wandelen gaat wel prima, dat doe ik dus al iedere keer als ik naar buiten ga gezien erop niet lukt. Alleen de terugweg kan ik rijden.

Lees toch wel dat hoe het bij anderen vergaat het dus nog lang zal gaan duren.
Heb eerder zoveel paarden buiten gereden, en dit nog nooit meegemaakt. Dat was gewoon opstappen en lekker het bos in (2 km vanaf stal). Wel erg jammer. Maarja is niet anders. Ga het niet zomaar opgeven! maar zat er wel even doorheen, vandaar mijn topic hier ook! Dacht gisteren na weer over 100 meter, 40 min draaien en achteruit gaan en vervolgens maar weer ernaast lopen echt even zoiets van ik verkoop hem en koop een paard waar ik wél normaal mee naar buiten kan.. En vervolgens denk je weer, nee ik ga niet opgeven! Dat doe ik nooit, dus nu ook niet!!

pien_2010@ de sloot is toch wel een meter diep en ligt droog, en daarachter zit prikkeldraad. Ben bang achterover te slaan als hij er achterwaarts aan in loopt. Wil geen risico's nemen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:36

Even duidelijk: Zolang er íemand bij is, maakt niet uit wie of wat.. Loopt hij wel.
Paarden, fietsers, voetgangers en ook passerende fietsers en voetgangers.

Zodra hij op eigen benen moet, wil hij niet meer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:42

Mandy_89 schreef:
.
pien_2010@ de sloot is toch wel een meter diep en ligt droog, en daarachter zit prikkeldraad. Ben bang achterover te slaan als hij er achterwaarts aan in loopt. Wil geen risico's nemen.

Mandy prikkeldraad is inderdaad absolute grens is inderdaad te gevaarlijk. Die meter diep valt wel mee. Jammer.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:30

TS, heel herkenbaar. Een van mijn paarden vertikt het echt om alleen van erf af te gaan. Is redelijk verkeersmak. Alles geprobeert, maar heeft ondekt dat je gewoon omhoogkomt en omdraait. Je kunt het echt vergeten. Met z'n tweeen( paarder of pony erbij) geen probleem. Slim idee, eens naar een vreemde plaats gaan met de trailer.. Misschien dat dat gaat helpen.

Hij vind buitenrijden verder best wel leuk, interessant, maar kleeft gruwelijk aan de paarden op stal. Terug alleen is geen probleem. Kan moeilijk altijd mijn man met longeer zweep achter me aan laten fietsen.

Tja, er zijn echt paarden waar weinig bij helpt, zijn slimmer zijn dan jij, of eigewijzer, noem maar op.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:36

Mijn merrie wilde na een verhuizing ook niet meteen mee op buitenrit. Ik ben er toen naast gaan lopen tot net voorbij het moeilijke punt en klom er dan op. Ging dat een paar keer goed, dan steeg ik 50 m eerder op. Ging het niet goed, dan liep ik nog wat verder. Dat kostte wat tijd, maar sindsdien kan ik gewoon op het erf opstappen en inmiddels zelfs het erf voorbij rijden zonder haperingen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:49

Mijn pony is ook een klever, als ik alleen in de bak rijd met hem dan let hij op mij, maar zodra er een ander bij in de bak gaat (bak is 60x40 dus heel ruim) dan trekt hij erg richting dat andere paard.

Laatst was ik net in galop in de volte, toen de ander ineens de bak uitging, en ik had dat net iets later in de gaten dan mijn paard. En toen ging hij ineens over in rengalop zo richting uitgang, kon op tijd herstellen door hem weer in de volte te zetten. Maar hij wou daarna alleen nog maar de bak uit. Ook als hij op de wasplaats staat en hij hoort buiten een paard lopen die de weide uitgehaald is dan wordt hij helemaal gek en gaat lopen hinniken.

Denk dat dat ook het hele probleem is bij hem..

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:52

Erg hatelijk dit! Het paard dat ik rijd heeft hetzelfde.. Eind van de oprijlaan begint het al; voorbenen in de grond, en hoog op de achterbenen omdraaien.. Heb op deze manier al een paar x met haar in de sloot gelegen, en 1x dat ze in de sloot omdraaide waardoor we bekneld zaten tussen de 2 staaldraden (gelukkig geen prikkeldraad!).

Aan de hand met haar naar buiten lukt ook niet (al vaker geprobeerd, maar dan hang ik uiteindelijk een halve meter van de grond). Afgelopen zomer wel een aantal x gelukt om heelhuids op clubterrein (10 min stappen) aan te komen, met maar 1 stop onderweg.. Vandaag ging het dus weer echt niet!

Als we samen naar buiten gaan (vriendin met het andere paard erbij) doet ze hetzelfde, ongeacht of ze voor- of achterop loopt.. Nu leek het erop dat het goed ging, maar nu begint de ander dezelfde trucjes uit te halen..! Het begint echt gevaarlijk te worden nu, en de lol is er wel af.. Ook kan je dit echt niet aan voelen komen, want zelfs in volle draf (of galop) staat ze in 1x stil!

Het grappige is dan weer wel dat ze dit op ander terrein weer niet doet, bijv op cc.. Ook ben ik na de zomer begonnen met eventing, en in de cross loopt ze vanaf het starthok in 1x door (tenzij er een klein hondje in het parcours staat)!

Heb voor het buitenrijden al verschillende manieren geprobeerd, maar zit zelf nu ook zonder nieuwe inspiratie. Ik volg dus even, in de hoop iets nieuws te lezen..

TS ook jij succes met dit vervelende probleem!

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:54

Ik heb het precies hetzelfde met mijn verzorgshet :j als ik alleen met hem gaat rijden gaat hij altijd in het begin stoppen of achteruit lopen totdat je bijna in de sloot ligt en dan toch maar moet afstappen :+ en als ik naast hem loopt loopt hij gewoon goed :j en ik ga meestal weer op hem rijden als zijn wei uit het zicht is en dan loopt hij prima :D misschien vinden paarden het niet leuk in het begin als ze van stal af moeten?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:03

Heb je al eens geprobeerd om hem warm te stappen in de bak, waarbij je hem al flink moe maakt, naar buiten te gaan in een flink drafje, geen tegenspraak dulden, streng zijn en na een paar honderd meter ontspannen te gaan stappen als beloning?
Mijn bijrijdpaard wou ook pertinent niet naar buiten, ook flink in z'n achteruit of gewoon weigeren te lopen,
Heb hem flink aan het werk gezet in de bak zodat hij al moe was, zo van het terrein afgedraafd. Wist niet wat hem overkwam en hij was te moe om te protesteren. Na een paar honderd meter als hij niet meer omkeerde flink beloond, lang teugeltje en lekker grasjes eten.
Werkte heel goed.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:15

Mijn paard heeft ook af en toe zo'n bui.
Hij vind buitenrijden heerlijk! Maar soms krijgt hij opeens onderweg een vervelende bui, wil hij gewoon NIET meer vooruit. Probeert om te draaien, en als ik aandrijf gaat hij of achteruit, of omhoog.

Wat bij de mijne helpt is vooral rustig blijven. Als ik aandrijf en hij gaat achteruit, prima :j. Dan loop je maar lekker achteruit. Omdraaien of omhoog proberen komen straf ik af. Zodra hij dat probeert stuur ik hem terug, bij omhoog proberen komen trek ik hem om voor hij de kans krijgt.

Kan soms gewoon een half uur op dezelfde plek stil staan maar uiteindelijk loopt hij door en dan gaat het weer een hele tijd goed :).

Volhouden, niet af stappen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:18

Wat een slimmerik, dat paard van jou. De meeste tips zijn wel gegeven. Je zou de heenweg kunnen lopen met hem en de terugweg rijden. Wat je doet mort je goeddoen dus hem nooit laten winnen, al moet je anderhslf uur erover doen masr gehoorzamen zal hij. Niet boos worden op hem maar wel vastberaden zijn met wat je wil bereiken. Als je dat uitstraalt zal je paard het vanzelf geloven. Is dit gevecht het je niet waard, misschien zoeken naar een paard dat buitenrijden helemaal geweldig vindt, want het zal nog best een strijd kunnen worden met zo n slimmerd als deze.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:20

@Esmeej333: Eerst werken in de bak, en daarna naar buiten maakt het nog lastiger.
Dan wil hij echt niet, in draf de bak uit, en zodra we niet rechtdoor gingen richting stal maar rechtsaf het erf af dan stonden we gelijk stil.

Ben blij om te horen dat ik echt niet de enige ben met dit probleem!
Moet nu zo gaan slapen, morgen 06.00 gaat de wekker weer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:27

Mijn paard deed dit ook, achteruit laten lopen had geen zin.
Ben meerdere keren door sloten en (prikkel)draad gegaan.

Ik ben begonnen met wandelen van hetzelfde rondje aan de hand.
Later het laatste stukje erop.
En zo steeds eerder (soms wel eens weer een stukje verder).
Op een gegeven moment kon ik dat rondje volledig onder het zadel rijden.

Daarna ben ik dat gaan uitbreiden, halverwege afgestapt en (aan de hand) afgeslagen.
Toen ik weer op de oude route terecht kwam weer opgestapt.
Na enige tijd kon ik alle routes rijden zoals ik ze wilde.

Alleen de spoorwegovergang ging niet, daar stapte ik netjes van tevoren af (zij stond dan netjes stil) en aan de overkant stapte ik weer op.
Ook op de terugweg wilde ze niet onder het zadel over het spoor.

Dit deed ik alleen als ik alleen ging, zodra ik met een ander was (zowel met de fiets als met paard) kon ik gewoon meerijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:28

Het is nooit waar dat het probleem bij het paard zit, als er een probleem zich voordoet moet de ruiter zich aanpassen en er zo een oplossing voor vinden en die als het ware aanreiken aan het paard, het paard denkt dan dat hij zelf de oplossing heeft bedacht.

Mandy_89 schreef:
Mijn pony is ook een klever, als ik alleen in de bak rijd met hem dan let hij op mij, maar zodra er een ander bij in de bak gaat (bak is 60x40 dus heel ruim) dan trekt hij erg richting dat andere paard.

Laatst was ik net in galop in de volte, toen de ander ineens de bak uitging, en ik had dat net iets later in de gaten dan mijn paard. En toen ging hij ineens over in rengalop zo richting uitgang, kon op tijd herstellen door hem weer in de volte te zetten. Maar hij wou daarna alleen nog maar de bak uit. Ook als hij op de wasplaats staat en hij hoort buiten een paard lopen die de weide uitgehaald is dan wordt hij helemaal gek en gaat lopen hinniken.

Denk dat dat ook het hele probleem is bij hem..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:33

Hilli schreef:
Mijn merrie wilde na een verhuizing ook niet meteen mee op buitenrit. Ik ben er toen naast gaan lopen tot net voorbij het moeilijke punt en klom er dan op. Ging dat een paar keer goed, dan steeg ik 50 m eerder op. Ging het niet goed, dan liep ik nog wat verder. Dat kostte wat tijd, maar sindsdien kan ik gewoon op het erf opstappen en inmiddels zelfs het erf voorbij rijden zonder haperingen.

Precies zo opgelost met mijn Tinker die voordat ze bij mij was nooit alleen naar buiten was geweest.
Je kiest 1 vast rondje (niet te groot). Je wandelt het rondje totdat ie het goed kent. Dan wandel je 95% en de laatste 5% ga je erop zitten. Gaat het goed, dan ga je er de laatste 10% opzitten. En dan weer wat eerder.
De grap is dat het paard associeert dat jij erop=we zijn bijna thuis.
Dus als jij er op een gegeven moment op gaat zitten als je net van het erf af bent, denkt ie, oo wacht maar, als zij erop zit gaan we naar huis (dat duurt dan wel effe wat langer, maar goed, hoeft hij niet te weten).
Heb vooral geduld en wordt niet boos, dat is een nutteloze emotie en niet te gebruiken voor training. Je moet m vooral iets leren en niet straffen (weet hij veel, hij vindt t alleen gewoon eng buiten oid).

Met mijn Tinker duurde het 3 maanden en toen was het ok. Al 3 jaar rijden wij sindsdien vrolijk het erf af het bos in.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:35

TS, je paard is pas een jaar onder het zadel, en je geeft aan liever buitenritten te maken dan te trainen in de bak.
Wat ik mij afvraag is, of je paard voldoende is doorgereden in de basis.
Als je jouw paard goed aan de hulpen hebt, zal het in spannender situaties ook gemakkelijker zijn om het op te lossen. Hoe consequenter en duidelijker jij bent als ruiter, hoe beter je jouw paard kunt helpen in spannende situaties. En sowieso vind ik 2x per week voor een jong paard vrij weinig training. Hoewel een paard slim is, is het toch ook een gewoontedier.
Ik weet dat je in het bos ook kunt trainen, maar zoals jij het beschrijft is dat voor jou op dit moment geen optie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:35

Persoonlijk zou ik wat tijd uittrekken om dit probleem op te lossen.
In het begin betekend dat amper van huis af kunnen, maar als het goed is bouwt dit vanzelf uit.

Let goed op waar de spanning begint, werk daar aan ontspanning, bij ontspanning ga je terug, klaar met buitenrijden voor nu(ook al heb je geen stap buiten het erf gezet!). Volgende keer herhaal je dit weer, kom je vrij makkelijk tot ontspanning, dan een stapje verder tot er weer spanning begint te ontstaan, aan ontspanning werken en als dat er duidelijk is, terug, klaar met buitenrijden voor vandaag. Als je buiten bent en terug gaat, ook daar ontspannen blijven, naar huis haasten(snelwandelen, hoog hoofd e.d.) is niet wat je wil, ook dat is spanning, dat betekend dus werken aan ontspanning voordat je verder terug gaat. Evt wat graasmomentjes tussendoor zodra je wat ontspanning hebt.

En zo steeds verder en verder. Zie het vooral niet als vervelend, in de weg zittend van wat je wil doen. Neem hier echt de tijd voor, zie het als een investering voor de toekomst. Je kan jaren blijven klieren met een paard dat duidelijk erg onzeker is en met wie je niet naar buiten kan, of je kan een tijd(misschien wel een paar maanden) uittrekken om hier bewust mee bezig te zijn en daar de rest van het leven van dat paard plezier van te hebben.

De kunst is zien waar de spanning begint op te bouwen, is dat als je je paard uit de wei/stal haalt bij de andere paarden weg, is dat als je van het erf afgaat, is dat bij het volgende huis, die enge paal of wat dan ook?
Werk altijd daar aan ontspanning en beloon door te zeggen het is genoeg. Op ten duur kan je prima door hierna, zolang je maar in de gaten houdt dat er niet teveel spanningsmomenten zijn, teveel spanning opbouwt.

Het probleem is namelijk dat het zich opbouwt, spanning op spanning geeft een probleem. Als je dan ipv dat af te bouwen het paard erdoor drukt(niet aanstellen, gewoon doorlopen, zweepje erbij enz enz enz) krijg je dat op je bord, krijg je je paard niet meer verder, kunnen er gevaarlijke situatie's ontstaan.

Hoe je aan ontspanning werkt kan en mag varieren, ben je erg handig aan de hand, doe het dan zo, ben je erg handig onder het zadel, doe het dan zo. Zorg wel dat het veilig blijft, maar dat zit hem vooral in niet in de afgrond duwen, bij de eerste opbouw van spanning reageren ipv wachten tot er een enorme reactie is. Eerder ingrijpen en werken aan ontspanning is ook vele malen makkelijker, dat geeft succesmomenten wat betekend dat je kan uitbouwen, wat betekend dat het paard gaat snappen dat hij op jou kan vertrouwen, dat hij gaat snappen wat de bedoeling is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:38

Oh, gaat wandelen wel goed, probeer dan je positie eens te veranderen, op dezelfde plek lopen als waar je erop zit, of met lange lijnen erachter e.d.. Vaak heeft een paard een beetje het idee "alleen" te zijn met zijn hoofd daar zo voorop en jij op de rug waar hij je amper kan zien. Je paard leren dat je ook leiding/steun/sturing kan geven vanuit andere positie´s kan helpen. Doe dat op veilig terrein en buiten als op veilig terrein goed gaat.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:41

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus het kan zijn dat deze tip al eerder genoemd is. Ik heb precies hetzelfde gehad met een draver waar ik de bijrijdster van was. Inclusief het achteruit richting sloten wat ik dus doodeng vond. Ik ben toen een zweepje mee gaan nemen en gaf hem een flinke tik op z'n kont. Logisch dacht ik, want ik wil vooruit dus drijf hem achter aan. Totdat er een keer een oud boertje stond te kijken hoe ik met het paard aan het vechten was. Hij gaf mij de tip om een paar flinke tikken met de zweep op de hals van het paard te geven. Dit klonk mij onlogisch in de oren, maar ik heb het toch maar geprobeerd. Ik heb dit in totaal 2 keer moeten doen en toen deed hij het nooit weer.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit normaal niet mijn manier van werken is (dwingen ipv het probleem onderzoeken), maar ik had toen ook al van alles geprobeerd en wou elke tip proberen omdat ik het gewoon niet meer wist. Daarnaast had ik natuurlijk ook nog te maken met een eigenaar die zei dat ik het paard 'gewoon aan moest pakken' toen ik dit probleem aan hem voorlegde. Maar het heeft toen bij mij wel geholpen dus ik denk ik zet het er toch maar neer.
Elk paard is natuurlijk anders en heeft een andere manier van corrigeren nodig. Dit hielp bij mij dus heel erg goed, maar jij bent natuurlijk zelf de aangewezen persoon om in te schatten of dit bij jou paard een kans van slagen heeft.
Laatst bijgewerkt door PollyPancake op 16-12-13 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:53

Aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet als er niemand op de grond in de buurt is, is het duidelijk een vertrouwenskwestie.
Hij heeft geen zelfvertrouwen, maar helaas ook niet voldoende vertrouwen in jou. En dat zul je heel geleidelijk moeten winnen, moeten verdienen.

Ik denk dat het handig is dat je een paar stappen terug doet. Laat het los. Deze winter ga je het toch niet redden om in die paar middagen voor het donker te oefenen, dan wordt het alleen maar een verplicht en dwangmatig iets dat perse moet gaan lukken.

Ga nu lekker aan de gang met in de bak rijden, longeren, en veel grondwerken en schriktraining oefenen. Dat zal jullie band verbeteren en jouw leiderschap bevestigen, zonder daarbij de druk dat er iets perse moet (nl buiten rijden).

In het voorjaar kun je kijken in hoeverre jullie relatie al veranderd is, of het vertrouwen verbeterd is.
Begin dan met buiten wandelen. Gewoon aan de hand vanaf stal, of na het rijden waarbij je afstapt op stal en dan gezadeld en wel buiten uitstapt. Onderweg wat grazen, brokjes mee om eens te belonen als je buiten aan de hand een oefeningetje met hem doet, zoals halthouden of een pasje achteruit gaan.
Dit ritueel ga je later als je buiten rijdt herhalen, oefeningetjes doen, belonen etc.

Doe er dan ook eens een lange lijn aan en moedig hem aan om wat voor jou uit te lopen. Zet hem stil en loop zelf een paar passen terug en laat hem dan naar je toe komen. Maak het gewoon leuk voor hem om buiten bezig te zijn.

Beloon veel met je stem, dat doe je later dan ook onder het zadel.

Pas als je zo helemaal relaxed met hem kunt lopen buiten, ga je onder het zadel na het rijden een stukje het erf af. Eerst maar een paar meter, halthouden, belonen met een brokje, omdraaien, laten wachten en dan terug rijden. Een paar dagen - of langer als dat nodig voelt - ditzelfde, dan pas uitbreiden dus niet te snel gaan!

Lukt het op die manier om wat verder van stal te komen, stap dan eens af, loop een stukje (voor het moment dat hij gaat weigeren), weer erop en verder. Als je later toch een barriere tegen komt is even afstappen, erlangs lopen en dan weer erop gewoon een deel van je ritueel. Daarmee voorkom je boosheid en stress, maar je gaat er wel langs en dus niet terug!

Dit kan heel lang duren, omdat vertrouwen opbouwen gewoon niet snel gaat. Investeer in die tijd.
Ik zou niet toch met anderen gaan in deze tijd, want dan wen je hem weer aan de gemakkelijkste weg, namelijk achter iemand aan lopen en daar wil je juist vanaf.

Veel succes, hopelijk heb je hier wat aan!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:16

Ik heb bijna 2 jaar met vriendinnen in het bos gereden. Daarvoor stond mijn paard bij elke kruising stil. Paard is nu 14.
Nu kan ik alleen een rit maken van meer dan 16 km. Volgens mij was het vertrouwen en conditie. We rijden regelmatig 20+ nu. Ze trekt nu zelf aan en oortjes erop. Ik had het veel eerder moeten doen,dat bos. Ik ga wel met de trailer naar het bos. En heb eerst gereden met paarden die wel doorlopen. Kilometers maken in een bos. Bomen geven niet mee. ;-) Kan je niet iemand in de buurt vinden die je mee kan nemen in een 2-paards?

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:35

Volgens mij is dit een vertrouwenskwestie en deels denk ik ook een stukje verlatingsangst.Je paard vind het eng/spannend als hij iets zelf op eigen benen moet doen en/of zonder zijn vriendjes. In dit soort gevallen helpt het absoluut niet om boos te worden of te straffen, dan wordt het alleen maar erger en krijgt het paard minder vertrouwen in je.

Ik ben het geheel met de aanpak van simodi eens, veel grondwerk doen en vertrouwen opbouwen. Dit zal niet alleen helpen voor het buiten rijden maar ook voor het rijden in de bak met andere paarden.

Het moet niet alleen leuk zijn voor jezelf maar ook voor het paard om naar buiten te gaan, dit blijkt nu niet het geval te zijn. Het is te spannend voor hem om zonder leider op pak te gaan zonder zijn vriendjes.
Zorg er dus voor dat je een goede band opbouwt deze wintermaanden en dat je niet alleen leiderschap kan tonen vanaf de grond en in het zicht van je paard, maar ook als je erop zit of er (schuin) achter loopt. Als dat op veilig terrein goed gaat dan kan je pas van het erf af gaan het het langzaam gaan uitbreiden.

De eigenaar van mijn bijrijdpaard heeft vroeger uren met het paard door het bos gelopen omdat hij overal bang voor was, nu kan je bij wijze van achterstevoren op hem naar buiten met alleen een touwtje om zijn nek, zo braaf! Dus er is best wat mogelijk hoor TS! Als je maar geduld hebt en zeker veel vertrouwen uitstraalt naar je paard ;)

hopelijk heb je hier wat aan en heel veel succes!