Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DPTomboy

Berichten: 816
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:20

dit werd net op de parelli natural horsemanship facebook pagina geplaatst.
Heeft bij mijn super geholpen! gaat nu vaak al harder als ik het alleen maar denk en anders met lichte kuitdruk. vooral point to point heeft goed geholpen (van pion naar pion in mijn geval)

Anyone out there with a lazy horse? Here are some tips just for you!

You've probably all seen or experienced the rider sweating bullets and urging their horse forward while the horse shuffles along at the speed of a snail with a "make my day" look on his face . The worst thing you can do with a lazy horse is to push him forward... this will make him slow down even more! Instead, work smarter, not harder!

If your horse wants to slow down under saddle, try the "thunk thunk" technique! Ask your horse to go forward by simply bringing up your energy in your core and activating your seat. If he does not respond, use a stick to tap very lightly on his shoulder. Count to four, then tap again twice as hard as the time before. Count to four again, then tap twice as hard again! Rinse and repeat until your horse responds (makes an effort to wake up or go forward). Once he responds, relax and rub him, then try again! This technique keeps you from urging forward with your legs constantly.

Another great thing to try with a lazy horse either on the ground or under saddle is asking him to go slower than he wants. If he wants to trot slow, ask him to trot even slower! Pretty soon, he'll decide it's easier to go forward with impulsion.

Transitions are another great technique to use, as well as "point to point" - riding to different points in the arena in straight lines, then stopping and relaxing when you reach those points.

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:21

DezeNaam schreef:
Mijn paard was ook zo, is er zeker uit te krijgen.

Eerst halt-stap oefenen, niet direct op mijn been reageren = tik met de zweep, terug halt houden, reageert hij wel goed dan beloon ik hem, doet het het niet goed dan krijgt hij terug een tik en doe ik het opnieuw. Zo voor alle gangen. :)


zonder die tik is het er ook wel uit te krijgen :+

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 09:31

Wat ik ook heel vreemd vind bij mijn paard is, is dat hij voor de kar wel loopt. Hij kan dan zo 5 km achter elkaar aan draven. en het feit dat als ik met hem rijd in de bak dat ook veel beter gaat. Buitenrijden is echt een hel. Voornamelijk alleen, bij elk spook(want ik zie niks) kijkt hij heel erg gaat hij heel traag lopen doe ik niks gaat hij stil staan en is dan met moeite weer vooruit te krijgen. Ik merk dan ook tijdens het rijden dat hij vol stress zit. De eerste 5 minuten buiten gaan heel erg goed en dan loopt ie ook mooi vlot, maar zodra hij dan wat engs gezien heeft begint het feestje. Ik probeer hem als hij dan een obstakel heeft overwonnen wel te belonen, maar op een gegeven moment is bij mij de maat ook vol en raak ik mega gefrustreerd. Soms dan denk ik echt wat mankeert je. want wat op de heenweg eng was en waar hij er toen voor stil stond is op de terug weg niet eng en draaft ie mooi netjes erbij langs. plus het feit dat hij zo vaak langs deze plekken komt dat hij wel moet weten wat hem te verwachten staat. Ook vind ik het vervelend dat hij erg gestresst is, dat is echt niet goed voor hem en zijn lichaam. Weet iemand hoe je dit probleem het beste op kunt lossen? Zou ik bv meer aan de hand moeten gaan doen? of is het eigenlijk een vorm van uittesten van hem?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:40

Paarden doen wat mensen ze leren dat ze moeten doen.
Je paard heeft ooit geleerd dat 'ie met rijden en longeren en mennen wel voorwaarts moet zijn, maar met rijden niet...
Je zult dat oude gedrag af moeten leren, zodat er nieuw, gewenst gedrag voor in de plaats kan komen.

Consequent zijn is de sleutel. Zachtjes been aanknijpen, geen reactie? Hak erin, geen reactie, schop, geen reactie, fikse tik met de zweep.

Hoewel ik persoonlijk die 2e en 3e fase wel eens oversla, dat is een beetje banketstaaf naar het paard toe want die doet slechts wat 'ie geleerd heeft, maar deze boodschap is snel begrepen en wanneer je niet meer hoeft te schoppen en te stompen is de lol voor het paard ook sneller terug. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden denk ik dan altijd.

De truc is dus om als je op een schop geen reactie krijgt, niet in de verleiding te komen om nog een keer zo'n schop te geven. Als je op een bepaalde hulp geen reactie krijgt, moet je een stapje verder gaan. Anders ziet je paard er het nut niet van in om te reageren.

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:50

Mijn paard was ook vrij traag, behalve met springen en buiten. In de bak heel veel overgangen gereden. Geen reactie op been? Iets feller been... Nog geen reactie? Meteen n tikje. Tegenwoordig heeft hij alleen nog moeite om in de overgangen voorwaarts te blijven (wordt hard aan gewerkt) maar als ik even een bepaalde gang blijf rijden, is hij heerlijk voorwaarts en hoef ik nauwelijks te drijven:)

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:58

Er zijn hier al veel tips gegeven, graag geef ik ook mijn paard als voorbeeld.

Vorig jaar, mijn paard was 4.5 jaar oud, wilden we de training opbouwen. Ze werd gereden door een professionele ruiter en het ging al stukken beter. Maar thuis in de bak was ze niet voorwaarts, niet aan het been en het 'eindigde' in niet meer willen galoperen. Ook op de andere locatie ging het niet goed meer. Fysio erbij gehaald, conclusie: ze zal nooit écht de dressuur in kunnen door haar bouw. Ze werkte zichzelf tegen als het ware in combinatie met te veel gevraagd, zat ze dus niet lekker in haar vel. We hebben maanden gelongeerd om de juiste buik/rugspieren te trainen want ook dat zat bij haar niet goed. Uiteindelijk toch nog foto's en echo's laten maken om bepaalde zaken uit te sluiten. Ze heeft matige spondylose en lichte atrose maar de veearts verzekerde mij dat hij mijn paard toch goed zou laten keuren hiermee. Maar we moesten rustig aan doen..

Dit allemaal is ongeveer een jaar geleden. We hebben veel gelongeerd, buitenritten gemaakt en zo min mogelijk in de bak gereden. Momenteel 'pakken' we haar weer op en kijken vooral goed tot wanneer het gaat. Ze is nu veel meer voorwaarts, werkt mee en ze zit veel beter in haar vel. Toch longeren we nog vaker dan rijden.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat niet ieder paard helemaal geschikt is om wedstrijden/in de bak te rijden. Probeer veel af te wisselen en zorg ervoor dat je paard lekker in zijn vel zit. Probeer eens een poosje niet te rijden en dat op te bouwen naar 1x in de week te rijden in de bak, voor de rest andere dingen zoals longeren. Succes in ieder geval :) en kijk vooral naar wat jouw paard aangeeft.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:03

Ik heb op een cursus klassiek rijden geleerd. Dat je niet 1 tik moet geven, maar drie heel snel achter elkaar. Maar ik rij nooit met een zweep altijd met sporen (ook jonge paarden) Maar ook hier geld ook na twee keer vragen met de kuit. Gaat er een spoor in. Ik heb nu een bijrijpaard die heel lui kan zijn, maar dat is bij mij wel weg :-), jammer genoeg niet bij de eigenaar.
Ik ben zelf een hele luie ruiter :-) ik wil niet werken, maar een paard gaat dat wel doen :-).
Ik heb nog nooit een lui paard gehad. Ze willen altijd heel graag bij me werken, bakwerk wordt altijd afgewisseld met een actieve buitenrit ook daar wil ik niet dat een paard zichzelf voortsleept. Wat ook goed werkt bij een flegmatiek paard is positieve beloning. Hem zo belonen dat een paard trots op zich zelf gaat zijn. Dat heeft enorm geholpen bij mij groninger. Als hij alleen al netjes draafde, mooi aan het bit en netjes gedragen dan prijsde in hem de hemel in. En dan alleen met de stem geen klopje op de hals want dan ben je de verbinding met het bit weer kwijt.
Maar goed het ene paard is de andere niet en dat geldt ook voor de ruiter. Ervaring van de ruiter speelt ook zeker een grote rol.

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:26

Ik volg dit topic even, er komen goede tips voorbij! Die tik met de zweep is altijd achter de kuit, neem ik aan?

DPTomboy

Berichten: 816
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:39

Ceetje_bokt schreef:
Ik volg dit topic even, er komen goede tips voorbij! Die tik met de zweep is altijd achter de kuit, neem ik aan?


Achter de kuit of bij zijn achterhand, ligt een beetje aan de situatie..
Nooit voor mijn been in elk geval, dat betekent schouder opzij en is niet wat ik dan wil.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:28

Ik ga de tips die gegeven in m'n achterhoofd houden.
Ik mag binnenkort enkele keren in de week met het paard van een stalgenoot rijden, maar zij is erg tegen het been en moeilijk voorwaarts te krijgen.
De vorige keer dat ik haar reed, probeerde ik been - harder been, met als resultaat de ze wilde beginnen bokken en omhoog komen. Een gil en nog een stomp bij liet haar toen wel vooruit gaan, maar nog niet in het tempo dat ik vroeg.
Normaal wordt ze door haar eigenaar gereden met een zweep, maar dit voegt ook weinig toe.
Benieuwd of het lukt als ik haar vaker kan rijden!

lovepaloma

Berichten: 66
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:38

Wat ik ook zou doen is veel afwisselen, toen ik begon met mijn bij rijd paard was ze ook heel lui, ik rij liever niet met zweep en ik ben ook een luie ruiter, paard moet aan het werk en ik niet. Maar van springen, buitenritten en zonder zadel rijden wordt ze heel vrolijk van en dan is ze heel actief! Ik heb haar nu helemaal door dat ik veel afwisselend werk doe en het voor haar leuk kan houden (en voor mezelf natuurlijk :) ). Ze loopt tijdens de trainingen nu ook gewoon actief en ik wissel het vaak af met iets anders, zo blijft het voor ons beide leuk!

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:55

die van mij kan helaas niet springen( en heeft er geloof ik ook niet zo'n plezier in) helaas vind ik dat wel erg leuk. maar voor de kar vind die dan weer fantastisch en dat loopt ie ook sowieso 1 keer per week

lovepaloma

Berichten: 66
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:10

Oke, en is hij die dag daarna ook makkelijker met rijden?

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:23

Nog nooit geprobeerd eigenlijk! De eigenaren rijden meestal zondag met de kar en maandag zit ik vaak alweer aan de studie! Maar zou het een keer kunnen proberen

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:38

Ik ga dit ook volgen

Rij een heel traag paard erbij,maar wordt boos tegen de zweep.
Loopt al jaren zo traag bij al zijn vorige eigenaren,dus ik lees alles wat erover gaat op internet en hoop dat t me lukt,de vrolijkheid weer terug te krijgen in t bakrijden op een respectvolle manier

lovepaloma

Berichten: 66
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:44

Ja studeren moet natuurlijk ook gebeuren haha.. Bij mijn paard werkt het echt heel goed om veel verschillende dingen te doen en zo uit te vogelen waar jou paard ook weer vrolijk van word, dan word ze automatisch ook fanatieker in het trainen.

lindi12

Berichten: 37
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:59

ik ga deze topic ook zeker volgen veel handige tips :D
ik heb ook een paardje dat liever lui dan moe is, ik krijg 1 keer per week les van mijn tante en daar heb ik geleerd naar voren is ook echt naar voren. eerst is het altijd been geen reactie harder been geen reactie dan tikje met zweep maar dan moet ie ook wel echt naar voren en dan als ie in een slome bui is moet ie van mij dan echt naar de volgende gang of een stuk harder. mijn tante zegt altijd laat hem er maar van door gaan (want dat doet ie graag :P ) want dan krijg je teminste reactie. om hem dan wat heter te maken doe ik ook wel eens paar passen draven en stap dan galop enz. succes +:)+

xverdi
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:42

Mijn pony is ook lui :o Ik ga altijd eerst even galopperen en dan is ie meestal wat sneller !

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:51

die van mij is altijd heel vlot als ik net begin en dan naar een paar rondjes instappen kakt hij in, zodra ik merk dat hij in kakt ga ik een paar over gangen rijden endat werkt bij ons altijd .

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:43

xverdi schreef:
Mijn pony is ook lui :o Ik ga altijd eerst even galopperen en dan is ie meestal wat sneller !


is dat juist niet slecht voor het paard? niet raar bedoelt hoor, maar net als met mensen als je hard gaat lopen ( ik loop nl ook hard) loop ik eerst 5 minuten gewoon waarna ik rustig tempo ga joggen en pas naar een 10 minuten op tempo zit. want als ik meteen voluit zou gaan krijg ik blessures. Heb wel eens gelezen dat dat voor paarden hetzelfde geldt, dat je de spieren dan overbelast en na een tijdje dat ze dan ook (pees) blessures kunnen krijgen(?)

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:26

Een handgalopje kan geen kwaad hoor
Want doen paarden soms in de wei? Gaan ze ook niet dood van ;)

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:21

Nog een tip om je paard alert en enthousiast te krijgen. Galopperen, stop, omdraaien en dan DIRECT KEIHARD weer weg galopperen. Mijn paard vindt dit een geweldig spel, wordt ze heel actief van. Moet je alleen doen als het paard al warm is, want het vraagt veel van de spieren.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:01

Jenny_S schreef:
Een handgalopje kan geen kwaad hoor
Want doen paarden soms in de wei? Gaan ze ook niet dood van ;)


kan inderdaad niet veel kwaad, maar ik let wel altijd op met jonge of oude paarden. Die zijn meestal wat gevoeliger in de beentjes

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:37

Ja snap ik. Maar vooral omdat ik zelf geen eigen paard heb en alleen die van anderen rijd ben ik extra voorzichtig. Maar ik zal het eens proberen. Ben wel eens benieuwd of die fries die ik rijd ook keihard kan galopperen :=

Independence
Berichten: 1389
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:43

Echt consequent zijn. Mijn merrie is ook het type liever lui dan moe.
Wat ik heb geleerd is, even gaan halthouden, wachten op ontspanning, dan been geven en meteen actief weg stappen. Vervolgens een paar keer halthouden-draf. En dan moet ze eigenlijk in 1 keer aandraven, zo niet, klein tikje achter het been. Ook in overgang van stap-draf, zorgen dat ze meteen actief wegdraaft. Niet eerst een sukkeldrafje. Been en weg. Kwestie van aantal keer doen, heb nu geen enkel probleem meer