paard staakt ineens bij bijrijder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Re: paard staakt ineens bij bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:32

Gelukkig dat de osteopaat is geweest.

En hopen dat ze misschien toch wel een beetje beter gaat rijden.
Want bij sommige paarden merk je wel een verschil als ze naar de osteo is geweest

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:37

Als ik jou was zou ik erbij blijven als je bijrijder rijdt of een andere bijrijder zoeken.
Mijn paard deed het ook niet goed bij een bijrijder. Vluchtte in tempo, niet aan de teugel etc. Nu rijdt iemand anders hem en het gaat werkelijk met sprongen vooruit! Ook is het een idee om te verplichten iedere week les te nemen bijvoorbeeld.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:43

Lynn_Nikita schreef:
Even een update

De osteo is nu net geweest, he paard zat links wel wat vast, maar niks gevonden wat haar reactie veroorzaakt zou hebben.
Puur rijtechnisch - karakter dus
Fijn om nu zeker te wezen dat het niks lichamelijks is.

Ook haar singelnijd was nergens toe te herleiden behalve waarschijnlijk een slecht passend zadel in het verleden.

De betreffende bijrijder wilde niet meer komen door het geklier van het paard, de andere kan vanaf volgende week ( weekje rust nu weer beginnen en neemt dan ook meteen les.

Fijn dat ze niks hebben kunnen vinden. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 12:43

Mukkie1979 schreef:
Als ik jou was zou ik erbij blijven als je bijrijder rijdt of een andere bijrijder zoeken.
Mijn paard deed het ook niet goed bij een bijrijder. Vluchtte in tempo, niet aan de teugel etc. Nu rijdt iemand anders hem en het gaat werkelijk met sprongen vooruit! Ook is het een idee om te verplichten iedere week les te nemen bijvoorbeeld.

Een bijrijder vinden is hier echt een ramp, tveel aanbod of zo?
Ik vraag geen bijdrage, alleen 2 x pw meehelpen voeren en les nemen.
Daarbij deed ze echt niks geks, ze reed netjes, ik ben er van de 4 x rijden 3 x bijgeweest
en ik kan niet elke keer mee, ben hoogzwanger nu. Juist daarom heb ik nu een bijrijder gezocht.

Ik heb meerdere bijrijders gehad afgelopen jaren, en hoe meer ze aan het werk gezet wordt hoe eerder verzet komt, terwijl ik hetzelfde vraag aan haar. Nu was het alleen wel erg heftig en zellfs met draf en dat deed ze voorheen niet.
Met 1 bijrijder ben ik gestopt omdat dezer echt de ervaring mistte en ik dus elke keer meemoest, dan kon ik net zo goed zelf rijden.
Daarom heb ik juist een bijrijder, wegens tijdgebrek ( en nu zwangerschap).
De andere heeft maar enkele keren gereden werd ziek en nadat ik enkele maanden afgewacht heb, ging ze meer werken en stopte ze. Ik vraag me nu alleen af of eer niet iets geweest is en ze nu niet meer durfde en dit een excuus was.

maar ze moeten er dus gewoon doorheen rijden, nu het niks lichamelijks blijkt te zijn

Ook les nemen is al verplicht, zaterdag begint ze met de eerste les.
De andere bijrijder wilde graag terugkomen als ik bevallen was en weer zelf ging rijden zodat ik het paard er door heen kon rijden, dat zoen we dan hoe het gaat en of het nog nodig is. Jammer dat ze zo snel heeft opgegeven nu.

Blijkbaar is het paard waar ik alles mee kan, niet bij iedereen zo braaf. niet handig, aan ene kant wel fijn te weten dat we echt een klik en goede band hebben, versterkt alleen maar mijn gevoel dat ik enkele jaren een goede keuze gemaakt heb

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:40

Joolien schreef:
xDaantjxx schreef:
Begrijp ik nou dat je nog niet zo lang met ongebroken trens (dus eigenlijk stang) rijdt? Ga eens terug naar dubbel gebroken. Denk dat dat al een hoop zal helpen

Een paard gaat niet zo extreem staken op een ander bitje, en een ongebroken is geen stang ;) Een ongebroken zou juist stiller in de mond moeten liggen.

helemaal mee eens, bovendien wil ik nog eens aanvullen dat en bubbel gebroken bit niet per definitie zachter is. Het werkt anders in. Maar het is, hoewel iedereen dat elkander wel blijft aanpraten, niet per definitie zachter! ook niet ten opzichte van een enkel gebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:51

Ik vind het altijd een dooddoener als er gezegd wordt 'de osteopaat is geweest en hij heeft niks bijzonders dus er is niks aan se hand ' een osteopaat is geen da en kan niet in het paard kijken dus dan de conclusie trekken dat het rijtechnisch is vind ik niet terecht. Er kan nog veel meer aan de hand zij wat de osteo niet ziet ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:57

wat ik altijd mis in dit soort verhalen is de instructeur. Een goede instructeur ziet namelijk ook of er iets lichamelijks niet goed is, of het harnachement goed is. Die ziet hoe het karakter van het paard is, of het stoutigheid is of dingen niet snapt of kan. Een goede instructeur kan zien wat het paard nodig heeft en wat de ruiter nodig heeft en daar adequaat op reageren en adviezen geven mbt anderssoortige professionals die erbij moeten komen of niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 14:53

voor mijn zadel heb ik een gediplomeerde zadelmaker, geen instructrice
Zadel ligt goed

tanden zijn goed

De gediplomeerde osteo vond geen bijzonderheden

op het bit reageerde ze voorheen ook niet

moet een paard wat door een andere ruiter gereden wordt en dan gaat klieren ineens ook nog op de foto of zo? Of wat moet het anders zijn?
Ik heb het paard inmiddels al jaren, in het begin heb ik zelf ook stakingen van haar meegemaakt en inmiddels kan ik alles met dr. Bij elke bijrijder die erop gereden heeft heeft ze wel wat gedaan, alleen niet zo extreem als de laatste keer dus, vandaar dat ik me afvroeg of er misschien meer aan de hand is.

De instructrice komt zaterdag bijrijder les geven
Een oefening niet snappen is wat anders dan bij het aandraven al klote, terwijl er licht contact is met de teugel, er werd nog niks gevraagd aan het paard.

Uit alles wat ik nu gedaan heb, en ik ken het paard, weet ik dat het nu gewoon klieren-uitproberen geweest is. Ik ben er zelf ook nog opgekropen hoogzwanger en was niks aan de hand.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:36

Zo te horen heeft je paard gemerkt dat er een ''maas in de wet'' zat bij de bijrijder, waardoor ze haar oude ding weer probeerde.. niet meer dan logisch dat ze na een bevestiging van het staakgedrag bij je bijrijder bij jou ook een poging waagt. Het blijven paarden, het moet wel moeten (en de een heeft wat meer overtuigingskracht nodig dan de ander) ;) Hopelijk tref je een fijne consequente bijrijder!

En over paarden laten nakijken (goed dat je haar hebt laten nakijken!), ik geloof wel dat staak gedrag een reden heeft in essentie (pijn, iets moeilijk vinden, onduidelijke signalen van de ruiter), maar ik geloof ook dat in sommige gevallen het misschien wordt ingegeven door iets moeilijk vinden.. maar als je dan niet consequent bent gaat het van kwaad tot erger en kun je op een gegeven moment niet eens meer in draf komen :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:09

Je zegt dat de bijrijder wel netjes rijdt, en eigen paarden had en op een handelsstal gereden heeft, klinkt allemaal heel mooi.
Maar ergens lijkt het me toch heel duidelijk dat jouw bijrijder net nog wel iets te kort schiet, dat de rijkunsten toch net niet voldoende zijn om veilig met een vreemd paard te kunnen omgaan.
De ruiter overschat zichzelf een beetje , en dit komt heel veel voor ik hoor en zie dat bijna dagelijks.
Dus ofwel stoppen met die bijrijder, ofwel jij altijd aanwezig zijn en soort instructie geven , of een goede lesgever mee inschakelen en bijrijder enkel met les er mee laten rijden.
Een paard kliert niet zomaar, een paard staakt niet zo maar even, dat is altijd door onbegrip of foute hulpen of onrespectvol gedrag, of 10000 redenen hoor.
Een paard gebruikt de mogelijkheden die je hem bied en daar is niks verkeerd aan.
Als er een fout is dan zit de fout bij de ruiter, uitzondering is dat er iets medisch niet in orde zou zijn of iets met het harnachement.

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb de bijrijder nu idd omdat ik zwanger ben, maar ze kan ook blijven als ik bevallen ben wegens tijdgebrek. Ik kan straks waarschijnlijk 2 x pw rijden.

Bijrijder heeft op een handelstal gereden en eigen paarden gehad, rijdt echt netjes.
ik ben er op de laatste keer ook elke keer bijgeweest als zij reed of longeerde.
Ik heb de eerste paar keer tips gegeven en dat volgde ze ook op, maar nu zou ik het echt niet weten wat ze nog anders kan doen.
Bijrijder was zeker niet bang, maar wordt dat nu wel aangezien ze niet eens kan aandraven.

Mrijn, paard probeert we vaker uit, is niet de makkelijkste met rijden, zeker niet als ze aan het werk gezet wordt. Vreemde is dat ze het nu wel al doet bij gewoon aandraven met alleen een contact teugel zonder iets te vragen
Vind het ook vreemd dat ze tijdens het longeren, zowel met bijzet als pessoa niks laat zien en juist soepel loopt.

Ik kan niet elke keer mee, ik heb nog een kleuter en kan amper lopen wegens mijn bekken, maar hoe het nu ging werkt het zelfs niet als ik erbij ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:20

Dat wat aerolus zegt dus. Ik wil ook niet zeggen dat je meteen het paard moet doorlichten maar ik denk dat het geen klieren of bij het paard ligt. Dus doorzoeken wat de ruiten fout doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:28

Lynn_Nikita schreef:
Mukkie1979 schreef:

Een bijrijder vinden is hier echt een ramp, tveel aanbod of zo?
Ik vraag geen bijdrage, alleen 2 x pw meehelpen voeren en les nemen.
Daarbij deed ze echt niks geks, ze reed netjes, ik ben er van de 4 x rijden 3 x bijgeweest
en ik kan niet elke keer mee, ben hoogzwanger nu. Juist daarom heb ik nu een bijrijder gezocht.

Ik heb meerdere bijrijders gehad afgelopen jaren, en hoe meer ze aan het werk gezet wordt hoe eerder verzet komt, terwijl ik hetzelfde vraag aan haar. Nu was het alleen wel erg heftig en zellfs met draf en dat deed ze voorheen niet.
Met 1 bijrijder ben ik gestopt omdat dezer echt de ervaring mistte en ik dus elke keer meemoest, dan kon ik net zo goed zelf rijden.
Daarom heb ik juist een bijrijder, wegens tijdgebrek ( en nu zwangerschap).
De andere heeft maar enkele keren gereden werd ziek en nadat ik enkele maanden afgewacht heb, ging ze meer werken en stopte ze. Ik vraag me nu alleen af of eer niet iets geweest is en ze nu niet meer durfde en dit een excuus was.

maar ze moeten er dus gewoon doorheen rijden, nu het niks lichamelijks blijkt te zijn

Ook les nemen is al verplicht, zaterdag begint ze met de eerste les.
De andere bijrijder wilde graag terugkomen als ik bevallen was en weer zelf ging rijden zodat ik het paard er door heen kon rijden, dat zoen we dan hoe het gaat en of het nog nodig is. Jammer dat ze zo snel heeft opgegeven nu.

Blijkbaar is het paard waar ik alles mee kan, niet bij iedereen zo braaf. niet handig, aan ene kant wel fijn te weten dat we echt een klik en goede band hebben, versterkt alleen maar mijn gevoel dat ik enkele jaren een goede keuze gemaakt heb

Ik snap de bijrijdster heel goed dat ze nu al opgeeft, het is het niet waard puur om jou te helpen een mogelijk letsel op te lopen door het gedrag van jouw paard.

Ik zou het dier gewoon ff stilzetten, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een ander een ongeluk krijgt met mijn paard doordat het zich niet gedraagd en je het weet. Belangrijkste is dat het een schone stal heeft en buiten komt en er mee gelongeerd kan worden dus waarom moet er perse iemand erop rijden? dat kan je zelf gaan doen na de bevalling.

Dier staat er bekend om dat het in de staking gaat en gek kan gaan doen behalve bij jou als het dier meer aan t werk gezet wordt, dan zou ik niet iemand anders vragen erop te rijden, dat is vragen om ongelukken vroeg of laat... accepteer gewoon dat je paard niet door iedereen gereden kan worden en laat het gewoon longeren........ wel zo veilig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 21:07

na mijn bevalling heb ik met 2 kinderen en eigen stalling ook geen tijd om 5 x pw te rijden , hoop dat 2 x pw lukt.
Ook hierna is de bijrijder ook zeer gewenst. Ze had dus gewoon kunnen blijven en mogen doen wat ze wilde, het is niet zo dat het paard levensgevaarlijk is bij anderen.

Dat ze nu niet rijdt vind ik jammer, maar ze stopt helemaal, terwijl met bv longeren geen problemen zijn
Dat is haar keuze en ik neem haar niks kwalijk, maar zelf zou ik niet gestopt zijn. Ze kan ook beginnen met longeren en daarmee een band opbouwen en dan rustig aan rijden en zo elkaar leren kennen en respect voor elkaar krijgen

Lijkt mij toch dat er buiten mij meer mensen moeten zijn waar ze door gereden kan worden, ik ben geen anky of Monty hoor, denk gewoon dat je het paard moet leren kennen en nog belangrijker, andersom ook

Het enige wat ik zelf kon zien aan de bijrijder en paard is dat ze vrij fanatiek was, reed opbouwwens maar zette haar wel aan het weer, niet sloom door de bak heen,, maar wel op een goede manier. Eerste keer pakte ze teveel vast van voren en met een tip liet ze losser en ging het goed
Ik ben geen instructrice, maar ze leek zo voor mij, qua rijden erg op mijn manier van rijden lijken. Als ze door ging en paard wat meer conditie had zou ze ook gaan lessen, maar leek ons beter om eerst te wennen aan elkaar en conditie te krijgen, dan om meteen les te nemen met een eerste keer op een vreemd paard

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:20

misschien heeft het paard ergens pijn want normaal reageert een paard heel heftig als het pijn deed helemaal omdat hij/zij het niet alleen bij de bijrijdster deed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 21:24

zadel- check
rug-check
tanden-check

wat kan het nog meer zijn dan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:55

Nogmaals,
Als er een probleem is , dan zit het probleem bij de ruiter, de meeste ruiters willen zo'n antwoord niet horen en jij blijkbaar ook niet.
Alleen als je zelf op zoek gaat zal het antwoord ook echt gevonden kunnen worden.

Lynn_Nikita schreef:
zadel- check
rug-check
tanden-check

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 22:08

aeolusnr1 schreef:
Nogmaals,
Als er een probleem is , dan zit het probleem bij de ruiter, de meeste ruiters willen zo'n antwoord niet horen en jij blijkbaar ook niet.
Alleen als je zelf op zoek gaat zal het antwoord ook echt gevonden kunnen worden.

Lynn_Nikita schreef:
zadel- check
rug-check
tanden-check

ik reageerde op de post hierboven met deze reactie omdat ze zegt dat het paard ( waarschijnlijk) pijn heeft

Dat een probleem altijd bij de ruiter zit ben ik oneens met je. Juist vaker is het lichamelijk.

Ik ben juist op zoek, vandaar het topic zodat er iets uitkomt waar ik misschien niet eens aan gedacht heb
bij mij als ruiter is er in elk geval geen probleem, en ik kan zo ook niet bedenken wat de bijrijder verkeerd deed. Blijkbaar- misschien doet ze toch iets verkeerd of anders dan het paard gewend is, gezien de reactie van het paard of heeft net die ene keer iets niet lekker gezeten bij het paard, bit, zadel?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:23

Waarom niet even zadelrust geven? Laat je tijdelijke ruiter haar gewoon lekker longeren , losgooien en mee gaan wandelen. Kan haar ook goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:34

tanjaatjuhh schreef:
Waarom niet even zadelrust geven? Laat je tijdelijke ruiter haar gewoon lekker longeren , losgooien en mee gaan wandelen. Kan haar ook goed doen.

Dat is het probleem ontlopen, misschien als de ruiter van TS er weer op gaat dan krijg je het zelfde probleem. Ik heb nog nooit een paard gezien wat onder het zadel niet fijn loopt, die na een paar keer wandelen en longeren super braaf gaat zijn. Het kan misschien wel, maar dan heb ik het nog nooit gezien :+

Lastig TS, les nemen is denk ik de beste tip die ik voor je ruiter kan geven. Misschien de eerste keer al direct, als je paard dan vervelend gaat doen dan is je instructrice er direct bij. Ik nam meestal na 1x proefrijden met het paard de volgende keer direct les. Als het paard mij dan wilde uit proberen was er altijd iemand bij die wist wat ik moest doen, en het aan zag komen! En dat vond ik zelf altijd erg fijn. :D

Zie je iets aan het paard? Reageert ze op een bepaalde handeling van de ruiter?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:36

Paard valt af in de winter
paard staakt snel

zou er niet toch iets zijn waarom ze zo reageert. Sommige dingen vinden paarden toevallig uit en als het werkt zit het er ook zo in, maar gezien ze in de winter ook af valt. Twee boommaten is een behoorlijk eind. Neemt ze wel genoeg voeding op? Tegen beenhulp in gaan kan ook buikproblemen aangeven. Misschien drijft bijrijder meer en sterker, gaf dit ongemak en rem erop. Als ik buikpijn heb moet ik er ook niet aan denken dat mensen gaan zitten porren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 10:00

pHet aard valt af in de winter is omdat ze dan niet dagelijks op de wei staat, maar gewoon voordroog uit een net krijgt en verder geen gras.
ze is nu juist mooi op gewicht, in zomer iets aan de ronde kant.

Ik was eerst ook bang dat het aan de beenhulp lag, maar heb bewust de 2e keer gevraagd om spoortjes af te laten, maar toen staakte ze juist erger. Kan nog steeds zijn dat ze dan te hard drijft idd. is me in elk geval niet opgevallen
Ik ga eind van de week weer eens longeren met de "onervaren" bijrijder die wel graag wilt leren en dan zaterdag krijgt ze les

Toen ik vorige week zelf erop zat zaten elke keer de oortjes naar voren, had ze er juist zin in
Helaas dat ik het niet trok om langer te rijden. ben echt aan het aftellen tot de baby er is en ik weer zelf erop kan.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:58

Misschien een keer of of 6 bij een goede stal laten rijden. Een half uur per keer is genoeg. Gaat het dan beter? Dan weet je dat het aan de ruiter ligt. Dit ging bij ons ook zo. Ik had een prima bijrijder (omdat we zelf aangespannen rijden). Toch was ze blijkbaar niet consequent genoeg waardoor m'n paard op de loop ging met de neus lekker in de lucht. Ik heb hem twee keer laten rijden door een ander en het is nu na twee maand een totaal ander paard onder het zadel!! Een recreatieve ruiter is soms niet genoeg.... Hoe lief ze ook voor je paard zijn. Dan kun je het paard beter alleen longeren. Het slechte gedrag is sneller aangeleerd dan afgeleerd...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:18

Misschien knijpt ze erg met der benen (bovenin). Iets wat je niet snel op valt, maar zeker een heftige reactie kan geven.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 21:56

Mukkie1979 schreef:
Misschien een keer of of 6 bij een goede stal laten rijden. Een half uur per keer is genoeg. Gaat het dan beter? Dan weet je dat het aan de ruiter ligt. Dit ging bij ons ook zo. Ik had een prima bijrijder (omdat we zelf aangespannen rijden). Toch was ze blijkbaar niet consequent genoeg waardoor m'n paard op de loop ging met de neus lekker in de lucht. Ik heb hem twee keer laten rijden door een ander en het is nu na twee maand een totaal ander paard onder het zadel!! Een recreatieve ruiter is soms niet genoeg.... Hoe lief ze ook voor je paard zijn. Dan kun je het paard beter alleen longeren. Het slechte gedrag is sneller aangeleerd dan afgeleerd...

dan laat ik dr nu liever stilstaan voor die 2 maanden ipv dat ik van locatie verplaats en door een ander laat rijden
vaak is van locatie veranderen ook al en trigger of juist niet, en dan weet ik het nog niet zeker. Ben benieuwd hoe het zaterdag gaat met les
als dan bij de andere ruiter ook niet gaat zet ik dr qua rijden stil tot ik er zelf ook weer op kn

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 06:43

misschien is je paard gewoon eenkennig, ik heb pas ook een eenkennige merrie gereden. Oplossing was meer band creëren alvorens je veel gaat vragen tijdens het rijden. Dus eerst veel poetsen en wandelen, vervolgens rijden en weinig vragen, dus enkel meeliften en tevreden zijn als je eerst richting, vervolgens tempo kunt bepalen. Vervolgens pas lichte rij technische oefeningen. Dus stap voor stap opbouwen.