Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:30

Ik heb eind aug voor het eerst op mijn 3,5 jarige gezeten, ik zit er nu eigenlijk hooguit 1x in de week op.
De rest van de dagen werk ik wat aan de lange teugel, aan de hand, aan de longe, vind dat zelf net zo leuk en zo bouwen we het mooi rustig op en blijft het leuk en te verwerken voor hem.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:35

Begin bij de basis...

werk eerst aan een recht paard voordat je de rest van de toeters en bellen er bij gaat halen... een scheef of krom paard kan ook niet lekker door zn lijf heen ontspannen...

Veel plezier met je eerste eigen paard

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:21

ynskek schreef:
Begin bij de basis...

werk eerst aan een recht paard voordat je de rest van de toeters en bellen er bij gaat halen... een scheef of krom paard kan ook niet lekker door zn lijf heen ontspannen...

Veel plezier met je eerste eigen paard

Hoop dat je daarvoor nog heel veel andere basisdingen bedoeld?! Een recht paard, ik ga er voor het eerst opzitten en ik ga werken de komende maanden aan een recht paard. Beesten in het Midden lopen nog niet eens recht. Misschien bedoel je rechtrichten? A-C afwenden en zo recht mogelijk oversteken om balans en op eigen benen te stimuleren? Dat zijn namelijk wel topoefeningen!

En ze kunnen prima ontspannen als ze krom zijn, dat zijn alle paarden nu eenmaal. Je paard recht maken heeft te maken met (lengte)buiging, in het lijf en de mate van controle die je daarover hebt geeft resultaten die je gebruikt om je paard rechter te krijgen. Elk paard heeft een holle en een bolle kant. Als ruiter werk je dus naar het strekken van de holle kant en het verkorten en ombuigen van de bolle kant. Dus holle kant aan de buitenkant op de volte en bolle kant aan binnenkant op de volte. Maar dit komt pas aan bod wanneer je met lengtebuiging gaat werken en hier bewust mee werkt, M/Z niveau ruiter dus. Niet voor een jong beest en een ruiter wat op dat niveau weinig ervaring heeft! Jong beest moet controle leren en de ruiterhulpen leren kennen. Dat is in het begin vooral tegelwerk en wordt steeds meer beenwerk met stem, en zo doorloop je alle fases op weg naar een B klaar paard :)

En 6 jarige zadelmak maken kan een veel meer problemen geven dan een 3 jarige. Ze zijn zoals je zegt meer ontwikkeld, geestelijk en qua body. Hier kan je gruwelijk veel last van krijgen. Een jonkie accepteert alles veel sneller en laat het over zich heen komen. Paarden of pony's op latere leeftijd (waar ik ervaring mee heb) gaan veel sneller in protest en zijn langer in de fase van het zadelmak maken/hangen/erop klimmen. Bovendien ruk je ze uit een wereld die voor hun 6 jaar veilig heeft geleken. Bij een 3 jarige is die tijd veel korter.

En natuurlijk heb je een punt bij het groeien en ontwikkelen. Dat zou je, wanneer je daar op een slechte manier mee om gaat en dingen vraagt waar ze niet klaar voor zijn, behoorlijk kunnen verstoren. Daarom kiezen grote stallen ervoor om ze een jaartje op de wei te doen, veulen te fokken, zo iets. Zadelmak blijven ze. Jaar later keren ze terug in de sport. :)

.

hwn

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:13

Annelinnie, ben het over de hele lijn totaal niet met je eens. Een paard dat scheef/krom is kan niet ontspannen voorwaarts-neerwaarts lopen (zeker niet met een ruiter op zijn rug), ze zullen maar hun hoofd laten zakken eens ze recht zijn (tenzij je hun hoofd naar beneden trekt, maar dan lopen ze met valse knik en weggedrukte rug).

En ik ben sowieso geen voorstander van een paard dat alles maar over zich heen laat komen, dat zich echt "onderwerpt", het is veel fijner als je een samenwerking kunt aangaan met je paard, en zo leren ze ook sneller omdat ze durven meedenken (en natuurlijk krijg je niet direct het juiste antwoord, is normaal). Als je je paard op een correcte manier africht, gaat ie helemaal niet in protest, wie met een jonkie begint omdat ie er met een ouder paard niet voldoende "macht" over heeft, heeft niet alleen de verkeerde aanpak, maar komt dan toch weer in die fase terecht eens het paard zes jaar is.

En als je je paard maar gaat Rechtrichten op het moment dat je M/Z niveau bent (in mijn geval nooit dus), dan snap ik best waarom osteo's en trainers van probleempaarden hun handen vol hebben. Ik ben het helemaal eens met Midgie dat je al de grootste scheefheid eruit moet hebben voor je erop stapt, anders loopt je paard constant met ongelijke spierspanning.

Maar da's natuurlijk geen antwoord op de vraag van TS, moeilijk om in dit geval te oordelen zonder te weten wat het paard al kan en zo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:05

Ik ben ook bezig met het trainen van een 3,5 jarige ruin. Een fries. Ik heb besloten er pas van de lente voor het eerst op te gaan als de training goed gaat. Het is altijd een beetje de vraag wat nu waarheid is als het gaat over het inrijden van paarden. Het staat vast dat 3 jaar de minimale limiet is, maar een fries schijnt weer later te zijn met groei etc. dus ik kies een beetje het zekere voor het onzekere.
Ik heb nu een half jaar flink opgebouwt met longeren, dat deed ik 1 of 2 keer per week. Hij heeft wat balkjes gelopen en een klein sprongetje gedaan voor opbouw van spieren, dit doe ik echt 1 keer in de 2 a 3 weken. Hij heeft een zadeltje opgehad en gaf daar geen kik op.. Hij kent de dubbele lijnen doet ie het super op.. hij is mee naar buiten geweest aan de hand(dat was nog wel even spannend want onze band was nog niet zo goed toen).. hij doetvrijheidsdressuur, we spelen in de bak samen..

Ik ga richting de lente/zomer pas kijken hoe t gaat met inrijden. uit eraard krijg ik hulp en als het eenmaal zover is wil ik graag les hebben.