'Lastige' kinderpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:33

Ik weet niet of je ook loswerkt met een leadrope met deze pony. Als hij dat gewend is kun je op zo'n moment zetf even met de leadrope ingrijpen. Ik heb wel eens jonge kinderen leren rijden op mijn eigenwijze fjord. Op de achtergrond had ik steeds de leiding als dat nodig was. Op een gegeven moment konden de kinderen zich zonder mijn hulp redden met mijn paard.

anneliesdj

Re: 'Lastige' kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:20

Ik denk dat je al heel wat nuttige tips hebt gehad inmiddels, over dat meesturen ipv terugtrekken bijvoorbeeld.
Ik ben het ermee eens dat groen op groen geen beste combi is, ik zou dan de voorkeur geven aan een iets grotere ruiter die hem even doorrijd en daarna terug naar het andere ruitertje.
Maar misschien is het niet eens zozeer de ervaring maar meer het feit dat het kind geen lef heeft, dus een beetje pep-talk en evt. van tevoren wat moeilijke dingen laten doen op een ervaren brave pony zodat ze wat egoboost krijgt.
Daarbij zeg je dat je het ruim van tevoren ziet aankomen als zij iets verslapt, dan lijkt me dat je er ook op kunt inspelen door haar en hem aan het werk te zetten. Desnoods geef jij een schreeuw naar de pony waardoor die denkt 'ohjee het mag niet'.
En heb je dit ruitertje al eens laten toekijken terwijl de handigere ruiter erop zit? Laat haar zien hoe de andere ruiter het aanpakt en hoe de pony daarop reageert. Vaak is het angst voor wat er kan komen, zeker met in het achterhoofd dat de pony nog zo jong is, eenmaal gezien dat er geen gekke dingen komen zal het lef ws ook wat groter zijn.
En laat het kind grondwerk doen met de pony, dat kunnen heel simpele dingen doen maar versterkt de band, geeft haar meer overwicht en de pony meer vertrouwen. Op de grond geen baas kun je dat zeker ook niet zijn als je erop zit. O en blijf er dan niet naast staan maar ga de bak uit en laat haar het zelf oplossen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:27

Bedankt voor tips!

(ze kijkt idd toe als de iets betere ruiter rijdt)
Ik heb goed nieuws, ik heb vandaag dus een aantal tips toegepast. Inderdaad als ik het al aan zie komen dat hij een eigen plannetje smeed (kan ik zien aan zijn houding, hoofd etc) afgesproken dat als ik zeg 'denk erom' dat ze stelling vraagt en afwend (dus juist werk voor hem oplevert). Het hoe stelling vragen etc dat weet ze ondertussen wel.
Ook afgesproken dat als ik 't zeg zij hem juist meedraait ipv tegen.

Nou, het heeft gewerkt. Ze heeft hem niet eens mee hoeven draaien omdat het zover niet meer kwam. Wel paar keer gestopt maar omdat ze stelling bleef vragen kreeg hij geen kans, opgegeven moment viel het kwartje bij ruitertje en toen hoefde ik dus niets meer te zeggen, ik liep namelijk even naar zadelkamer om iets te pakken en toen zag ik in mijn ooghoek dat het weer gebeurde, ik denk laat even gaan, en ja hoor, helemaal zelf herkent én opgelost.

Goede ruitertje is er na haar nog even opgegaan en die zei ook meteen dat ie ineens heel makkelijk was en het eigenlijk niet meer deed :P

Ruitertje kwam natuurlijk heel trots eraf ' Het is gelukt ik heb het zelf gedaan!' .
Nu kwestie van volhouden.

Overigens liep hij verder ook errug goed vandaag. Zoals stal genoot ook zei, het wordt echt een team samen, je ziet ze elke week weer enorm groeien samen. Prachtig :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:07

Super +:)+ Ook heel goed voor het zelfvertrouwen van je ruitertje :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:14

Mooi nieuws Toydoll *D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 16:29

Ja precies Ingrid, dat is het zeker ! Ze straalde helemaal. Mooi :D

Die twee komen er wel :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:10

Geweldig, nu foto's!