gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 12:19

Ik snap de "beenpulsen" wel; niet constant druk, maar op moment dat been wordt opgetild. Ik snap de teugelpuls idee gewoon niet, wanneer doe je dat dan? Op moment dat voorbeen wordt opgetild? Maar hoe kan paard dan de juiste kant opkijken als ja bij wijken voor linkerbeen, rechterteugel opent en links ertegen houdt? En valt ie dan niet weg over schouder?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:43

aeolusnr1 schreef:
inderdaad "starbreeze" ben ik het helemaal mee eens.
zoiets gaan uitleggen via tekst op een forum is moeilijk, ik sprak idd over pulsen en dus steeds aandrijven, maar dat is niet de bedoeling en zo bedoelde ik het ook niet , dit is dus een vorm van het wijken voor druk, paardje moet dus daar correct op reageren, en dat is dan weer nog eens meer basistraining, bij teveel paarden lijkt het of dit niet of nauwelijks opgenomen is tijdens het basis beleren van de paarden, en dan zie je idd deze problemen nadien opduiken.
In manége's beginnen ze vaak pas met het wijken bij de gevorderde groepen, voor mij is wijken echt basis voor een paard , en al tijdens de 2de maand inrijden ben ik daar echt mee bezig.
En al voor het al rijdend te doen, dus vanuit stilstand, eerst de achterhand leren te verzetten (heel belangrijk - stop) , dan de voorhand verzetten (stuur), en pas als je die beide apart kan verplaatsen ga je ze samen verplaatsen, en inderdaad steeds opletten dat het vanuit de voorwaartse beweging gaat, maar dat is ook zo bij het in stilstand uitvoeren.

Starbreeze schreef:
@aeolusnr1
Ik snap wel wat je bedoeld, je geeft de aanwijzing op het moment dat het paard ook echt opzij kan.
Maar je kunt je paard ook in het wijken leren om op 1 hulp opzij te gaan en daarme niet te stoppen tot dat jij zegt dat ie iets anders moet doen. Hetzelfde dus als niet iedere pas drijven.

Eens, met kleine gecontroleerde stapjes beginnen en zo controle krijgen over alle 4 de benen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 14:54

en antwoord op mijn vraag over je methode?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:24

De beste methode is niet hier voort gaan enkel op basis van de tips, maar effectief ook echt les te nemen.
Je moet tijdens de uitvoering zien wat er gebeurt en daar dan op inspelen.

Hannepan schreef:
en antwoord op mijn vraag over je methode?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 18:17

Les nemen is een beetje moeilijk; ik heb nog geen iNstructeur gevonden die mij de ene week maandag om 9uur wil komen lesgeven en de week erna donderdagavond om 7 ofzo naar hier wil komen, en dan weer 2 weken niet. Tijdens vakanties les ik ook wel degelijk maar ik ga niet maar 2 maanden per jaar jaar fatsoenlijk rijden omdat er dan een lesgever bij is. Ik wil ook iets doen als ik op mezelf rij. Omdat ik niet wil gaan zitten klooien vraag ik hier naar manieren waarop jullie het doen; die ik dus idd tijdens het rijden kan toepassen afh. van hoe het gaat. En ik wil echt weten waarom mensen dingen doen en welk "effect" dat heeft voor ik dat zomaar doe. Ik ga geen dingen doen die mensen die ik niet ken lopen te roepen zonder dat er uitleg bij komt..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:22

Bij wijken naar rechts 'loop' ik als het ware mee met mn zitbeenknobbels, ik doe dan iets als midden, rechts, midden, rechts in het ritme van de draf.
Ondersteund met been uiteraard, maar op deze manier kunnen de hulpen steeds kleiner