Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:inderdaad "starbreeze" ben ik het helemaal mee eens.
zoiets gaan uitleggen via tekst op een forum is moeilijk, ik sprak idd over pulsen en dus steeds aandrijven, maar dat is niet de bedoeling en zo bedoelde ik het ook niet , dit is dus een vorm van het wijken voor druk, paardje moet dus daar correct op reageren, en dat is dan weer nog eens meer basistraining, bij teveel paarden lijkt het of dit niet of nauwelijks opgenomen is tijdens het basis beleren van de paarden, en dan zie je idd deze problemen nadien opduiken.
In manége's beginnen ze vaak pas met het wijken bij de gevorderde groepen, voor mij is wijken echt basis voor een paard , en al tijdens de 2de maand inrijden ben ik daar echt mee bezig.
En al voor het al rijdend te doen, dus vanuit stilstand, eerst de achterhand leren te verzetten (heel belangrijk - stop) , dan de voorhand verzetten (stuur), en pas als je die beide apart kan verplaatsen ga je ze samen verplaatsen, en inderdaad steeds opletten dat het vanuit de voorwaartse beweging gaat, maar dat is ook zo bij het in stilstand uitvoeren.Starbreeze schreef:@aeolusnr1
Ik snap wel wat je bedoeld, je geeft de aanwijzing op het moment dat het paard ook echt opzij kan.
Maar je kunt je paard ook in het wijken leren om op 1 hulp opzij te gaan en daarme niet te stoppen tot dat jij zegt dat ie iets anders moet doen. Hetzelfde dus als niet iedere pas drijven.