Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:19

Dit paard blijft zit al vast in de hals dus je kan al niet eens in het begin lang en laag stappen.

Ik heb hetzelfde met me lease paard. Ik zei altijd en dacht altijd dit is de artrose is niks aan te doen.
Gisteren me eerste behandeling gehad zie bericht eerder. Andere paarden van stal zijn daar zoveel beter van geworden...Ik heb vandaag een buitenritje gemaakt en niks gevraagd.
Vanaf maandag gaan we weer aan de slag in de bak.
Over 2 weken weer een behandeling.

Er is een groot verschil tussen los werken en je paard al lang en laag rijden in stap of een paard wat zich gelijk al vastzet of het gewoon niet kan. Maar na een half uur wel omdat de spieren dan opgewarmd zijn.

Ik hoop dat ts wat doet met de informatie ook al reageert ze niet meer. Massage voor je paard kan echt helpen.

SophievdV

Re: Mijn paard komt pas na een half uur echt 'los'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:28

Hoe vaak rij je? Weet je zeker dat je zelf voldoende los laat zodat je paard ook kan los laten?

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:34

Mijn paard heeft dat ook. Misschien niet een dik half uur, maar zeker 20 minuten voor ik hem echt op kan pakken. wat ik altijd doe: Ik begin met een lang teugeltje stap, na zo'n 7 minuten ga ik draven en ik laat hem zijn eigen tempo uitmaken ( ik moet hem natuurlijk wel kunnen houden ) Dan doe ik even een flink gallopje ( word hij lekker voorwaards van ) en daarna pik ik hem iets meer op ( mijn teugels ) en doe ik oefeningen met stelling op de volte etc. ( in stap en draf ) daar word hij lekker lenig en los van, meestal is hij daarna goed warm, en kunnen we aan de slag gaan! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:07

Goed losrijden wordt altijd onderschat in mijn ogen...de meeste paarden zijn pas "echt" los na 20/30/45 minuten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:31

Waar baseer jij dat op Elisa?
Ik denk namelijk dat een goed totaal management onderschat wordt en paarden daarom soms onnodig stijf zijn en erg lang losgereden moeten worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:40

Laat je paard eens nakijken door bijv. een goede homeopaat die het dier doormeet ( bijv. http://horsebodybalance.com/ ).Een paard wat ik ken had ook spierproblemen, spieren kwamen echt niet los ook bij een masseur niet, en die bleek een tetanus bacterie in zijn lijf te hebben.....Dat kan dus, ook als er jaarlijks geënt wordt. Dat geeft hoge spiertonus, kramp, verzuring e.d.
Paard wordt nu behandeld en je ziet hem veranderen; spieren worden losser en hij begint anders te lopen, etc.

Onze paarden staan in een loopstal met paddocks en die hoeven we echt geen 30 minuten los te rijden, na 10 minuten kunnen ze aan het werk. Die bewegen immers de hele dag al. Een paard wat 23 uur op stal staat zal meer tijd nodig hebben maar ook dan mogen de spieren niet vast zitten; dat duidt eigenlijk wel op dat er ergens iets niet klopt. Dat hoeft natuurlijk niet meteen een bacterie te zijn, misschien dat een masseur of osteopathie hier de oplossing zijn.

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:42

Mijn paard gaat ook pas na 20 minuten echt lekker lopen. In het verleden liep hij in het begin echt stijf, daar kan voer soms ook helpen. Denk aan zemelen, phsyllium husk e.d. (afvoer afvalstoffen). Maar ik denk dat de meeste paarden niet gelijk als een veertje door de baan gaan.