Een 'onmogelijke' pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:42

Joolien schreef:
Ik geloof niet zo in stoute paarden, wel in paarden die blokkeren wanneer ze iets moeilijk vinden. Blijkbaar is dit paard nog niet toe aan jouw manier van oppakken. Je kunt ook niet ineens van lang laag naar hoger instellen, een paard moet dan weer opnieuw zijn balans vinden, andere spieren gebruiken. Dat dien je dus rustig op te bouwen, zoek de grens niet op, pak kleine stukjes op, wanneer het goed gaat, belonen door even te ontspannen en zo weer verder.
Als hij gaat achteruit lopen, neem het dan over. Wil je achteruit lopen? Dan zul je ook op mijn commando achteruit lopen. Zo krijg jij meer de controle over dit soort acties. Straf niet, blijf ten aller tijde rustig en geduldig maar zorgt voor meer controle.

Tussen oppakken en hoog instellen zit natuurlijk een heel verschil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:54

FeeY schreef:
Hij krijgt amper kracht voer. Pavo Nature.
Ochtend 1/4
Middag handje
Avond 1/4

Daarnaast een normal portie hooi.

Ik rijd hem al zoveel mogelijk in de bak, de buitenbak is prima.
Alle faciliteiten zijn voldoende aanwezig

Dat zegt niet zoveel, watvoor hooi krijgt hij? Voordroog of kuil?
Staat hij op bemest grasland? En is hij goed in conditie of te vet?

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:15

anneliesdj schreef:
FeeY schreef:
Hij krijgt amper kracht voer. Pavo Nature.
Ochtend 1/4
Middag handje
Avond 1/4

Daarnaast een normal portie hooi.

Ik rijd hem al zoveel mogelijk in de bak, de buitenbak is prima.
Alle faciliteiten zijn voldoende aanwezig

Dat zegt niet zoveel, watvoor hooi krijgt hij? Voordroog of kuil?
Staat hij op bemest grasland? En is hij goed in conditie of te vet?

Hij staat op kuil.
Prima in conditie.
Hij staat niet op het land.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:33

Tsja, als alles medisch goed is en het tuig past, dan heb je met een Maflinger te maken.
Je hebt genoeg ervaring met Akito hoe haflingers je uit kunnen proberen op de momenten dat je het minst verwacht.
Vaak werkt het het beste om een paar flinke stappen terug te nemen in de training. Even een weekje vrij en dan eerst aan de hand oppakken en als dat goed gaat, alleen uitstappen onder het zadel.
Dan weer een stapje verder door een stukje te draven onder het zadel etc.
Als het maar steeds iets anders is, dan hij verwacht, maar wel goed door hem is uit te voeren. Niet te moeilijk, simpel en duidelijk blijven in wat je vraagt. Geen ruimte voor eigen haflinger initiatief.
De truuk is om te stoppen voordat je op het verkeerde knopje drukt.
Succes

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:42

janouk schreef:
Tsja, als alles medisch goed is en het tuig past, dan heb je met een Maflinger te maken.
Je hebt genoeg ervaring met Akito hoe haflingers je uit kunnen proberen op de momenten dat je het minst verwacht.
Vaak werkt het het beste om een paar flinke stappen terug te nemen in de training. Even een weekje vrij en dan eerst aan de hand oppakken en als dat goed gaat, alleen uitstappen onder het zadel.
Dan weer een stapje verder door een stukje te draven onder het zadel etc.
Als het maar steeds iets anders is, dan hij verwacht, maar wel goed door hem is uit te voeren. Niet te moeilijk, simpel en duidelijk blijven in wat je vraagt. Geen ruimte voor eigen haflinger initiatief.
De truuk is om te stoppen voordat je op het verkeerde knopje drukt.
Succes

Dankje Janouk.
Ja met Akito heb ik inderaad ook al heel wat overwonnen, maar af en toe denk ik met hem "hee we gaan weer vooruit" en bam daar is de muur weer. weer 3 sprongen achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:50

FeeY schreef:
russel schreef:
Hij is verwend en altijd zijn zin gehad, moeilijk om dit te doorbreken, hij weet dat hij sterk is, hoe onder je gezag uit te komen. Heropvoeden zal een klus zijn en ik denk dat dat voor jouw te moeilijk is, want geef hem eens zijn zin niet, wat gebeurd er dan? Een ruiter die zich niet van de wijs laat brengen, zit als een huis, rustig blijft en handig is om in te spelen op zijn trucken en toch door blijft rijden, zal hem overtroeven. Als hij dan lekker zijn lijf kan gaan gebruiken, zal hij ook het plezier in rijden gaan krijgen.

Ik denk een zware klus en dat zal ook niet goedkoop worden, want je zult een ervaren ruiter moeten gaan zoeken die hem voor jullie wil gaan rijden en her beleren.

We gaan er zeker niet nog iemand bij halen, dat is onze laatste oplossing. Ik ben hier voor tips om misschien iets te horen, wat ik zelf nog niet heb bedacht, of over het hoofd heb gezien.
Ervaring is er ondertussen voldoende, en ik denk ook dat dit is op te lossen.
Alleen is het heel belangrijk dat ik iets over het hoofd zie, of juist dat kleine idee wat ik zelf nog niet geprobeerd heb.

Snap ik wel, maar het is gedrag, dat zie als hij ook de sterren van de hemel rijdt en dan weer zijn zin doordrijft, op dat moment mis jij de overreding en ben je net te laat...jij bent zo te zien een prima ruiter hoor, niks mis mee maar dat ene...daar zijn anderen net weer beter in, hem een paar keer goed op zijn neus laten kijken...bij jouw lukt het nl net steeds toch weer...en dat weet hij nu....zijn ego is net te groot...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:50

FeeY schreef:
Hij staat op kuil.
Prima in conditie.
Hij staat niet op het land.

Dat dacht ik wel, kuil zit heel veel in zeker voor een sober ras als een haflinger, probeer eens om hem een tijdje wat minder te geven (enig idee hoeveel kilo hij nu eet per dag?) of nog beter; ga over op hooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:53

russel schreef:
Snap ik wel, maar het is gedrag, dat zie als hij ook de sterren van de hemel rijdt en dan weer zijn zin doordrijft, op dat moment mis jij de overreding en ben je net te laat...jij bent zo te zien een prima ruiter hoor, niks mis mee maar dat ene...daar zijn anderen net weer beter in, hem een paar keer goed op zijn neus laten kijken...bij jouw lukt het nl net steeds toch weer...en dat weet hij nu....zijn ego is net te groot...

Ben ik het mee eens, daarom moet je ook heel consequent zijn.
Krijg je wel les? Als je zelf een handige ruiter bent kan een goede instructeur ook voldoende zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:05

Wat bij die van mij nog wel goed werkte en bij mij de frustratie aardig kon wegnemen is conditie training. Gewoon lekker door het bos draven en galopperen. Niet keihard maar wel is een lekker tempo flinke stukken. Als het tankje leeg is zijn ze in hun kop ook leeg.