Tegen de hand? Of tegen het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 17:37

AdnerB schreef:
heeft de zadelmaker ook gekeken of het zadel past voor jou?
ik denk zelf namelijk dat een grotere inch maat beter voor jou is maar dat het lastig zal worden met de rug van je pony.

Ik weet niet zeker of hij daar ook specifiek naar heeft gekeken. Het zadel heeft een half jaar terug een compleet nieuwe vulling gekregen en in die tussentijd is hij 2 keer bijgevuld. de eerste keer bijvullen moest omdat de wol nog in moest zakken. De tweede keer was omdat ik hem nog niet lekker vond liggen, het bleek ook dat hij weer bijgevuld moest worden, dus is er weer wat bij gekomen. (Was door opstappen en afstijgen. Doe ik nu met krukje)

verder moesten we natuurlijk daar ook bij rijden en heb ik verder geen commentaar gekregen over dat het zadel te klein is voor mij. Zo eerlijk zou hij wel zijn.

Dit is een 17,5 inch. 18 inch zou niet passen op haar rug..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:25

"aria" gaf idd heel goede tips hier.
En ik wou ook opschrijven dat jouw houding eigenlijjk vrij slecht te noemen is, met een slechte houding kan een paard nooit of te nimmer goed lopen, dus dat is echt wel heel belangrijk, jij doet het een beetje af als zijnde tjaaaa we werken er een beetje aan maar ik kan toch best wel rijden, houding is bijna het allerbelangrijkste, en de fouten die jij hier maakt storen het paard zeker en vast wel.
voeten te veel naar voren (hierdoor val je als het ware naar achter)
handen spelen bijna piano (dit blokkeert het meegaan met de beweging van het paard)
je kijkt naar beneden (hierdoor plaats je het gewicht ook naar beneden en geef je een verkeerd doel aan)
je kont zit te ver naar achter in je zadel (heel lastig voor je paard, je vraagt voorwaarts en tegelijk belemmer je de beweging)
.......er is nog meer maar zullen het hier al bij houden ....
Ik vind dat jouw instructie hier, indien het privé lessen betreft hier zwaar te kort schiet, en als het groepslesjes zijn tjaaa daar leer je die dingen idd niet.
Om hier tot een goede oplossing van het probleem te geraken zal je terug bij de basis moeten starten, voorwaarts neerwaarts, paard leren hals te strekken, laterale flexie, eerst in stilstand daarna in stap en zo verder opbouwen, zachte hand , dus echt nooit of te nimmer meer trekken, het paard is nu reeds een deel hard in de mond, das enkel het gevolg van jouw manier van teugels vasthouden, dat is dus echt niet het paard zijn schuld, jij bent nu bezig hem zo ongevoelig te maken.
Dus zoals ik al zei , andere instructie zoeken, en echt leren paardrijden.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 13:11

Bedankt voor je reactie. Ik wou eigenlijk niet zo overkomen dat ik de reacties over mijn houding aan mijn laars lap. Ik vind het een echte eyeopener en verbaas me er eigenlijk over dat mijn instructrice er niet veel over zegt, en dat jullie van een paar foto's al kunnen zien dat het niet goed is. Ik heb ook even in andere topics gekeken om te vergelijken met mijn houding, en dan zie ik ook dat het echt stukken netter kan.

De 'fouten' die het paard maakt zie ik ook niet als fouten van het paard. Dus het is niet zo dat ik het paard dingen ga verwijten terwijl ik zelf dingen fout doe. Tenminste, ik weet dat ik dingen fout doe en nu weet ik nog meer punten waar ik aan moet werken.

Met dit topic openen wist ik dus ook dat ik zelf wat moest veranderen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:23

Ik heb nog niet alle reacties gelezen, dus alvast sorry als ik iets zeg wat al gezegd is.

Allereerst, wat heb je een leuke pony! Ik denk dat je haar op een verkeerde manier naar beneden wil rijden. Als jij goed van achter naar voren rijdt, hoef je helemaal geen druk te geven of te spelen, je paard wordt vanzelf nageeflijk.
Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning, maar jij creëert juist spanning door te spelen of druk te geven! Probeer eens lekker van de voorkant af te blijven, lichtjes contact houden en zo rijden dat jij én je pony plezier hebben. Die nageeflijkheid komt echt vanzelf! Het kan wel lang duren, maar geduld loont!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:29

Loretteeee schreef:
Ik heb even wat foto's opgezocht voor verduidelijking. Let alsjeblieft niet op mijn houding. (ik heb geen bak in de buurt waar ik in kan rijden, vandaar op het land)
galop blijft voor haar moeilijk, dus daar werken we eerst nog aan een fatsoenlijk tempo, op de 2e foto kan je goed zien wat ze dan doet. Het valt me nu eigenlijk pas op dat ik overal mijn handen zowat op schoot heb liggen. :o
http://imageshack.com/a/img12/7681/7ebe.jpg
http://imageshack.com/a/img59/9667/r71m.jpg
En nog een om te laten zien dat ze het wel een beetje kan, dit is overigens dezelfde dag, hier zie je ook dat ik eigenlijk alleen contact hou met de teugels.
http://imageshack.com/a/img443/5889/e8w5.jpg

Ik zal eens proberen om meer vanuit mijn benen te gaan rijden, alleen hoe houden jullie dan je paard bij je? Bij mij gaat ze lopen, en zodra ik afrem, gaat ze gelijk trager. :o
Ik denk dat mijn instructrice bedoelt met vasthouden dat ik druk moet blijven houden tot ze zakt. Alleen doordat ik zelf dan ook niet los ben in mijn handen, houdt ze zelf ook vast.

Mijn instructrice heeft er al eens op gezeten, 2 keer. de laatste keer liep ze ook met haar hoofd omhoog, toen kreeg ik als tips mee dat ik vooral met mijn handen smal moest rijden en dan spelen. En op je benen rijden.

De tips van Aria_zz zal ik ook eens proberen! Je bedoelt dan toch eigenlijk gewoon lang en laag rijden en stukje bij beetje oppakken?

Het gebit kan ik ook nog eens na laten kijken.

Foto's zijn te hoog en te breed voor op bokt, daarom in een url. (geen idee hoe ik dit moet oplossen. :+ )

Wat mij opvalt is dat je op de eerste twee foto's je handen vastzet (er zit een bochtje tussen je handen en de teugels) en dat je bij de derde foto je handen draagt. Probeer de teugels eens wat korter te nemen en je handen naar voren en omhoog te houden. Misschien reageert ze gewoon al op het vastzetten.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:48

Vandaag gereden om gelijk te kijken of er misschien al verandering in zit als ik mezelf anders hou. Heb vooral op mijn houding gelet, alleen contact gehouden met de teugels en voornamelijk ontspannen. Door de bochten buiging vragen deed ik door alleen mijn binnenhand van de hals te doen, met nog steeds dezelfde druk op beide teugels. Na verloop van tijd zakte ze steeds verder!

de foto's zijn aan het begin van het rijden gemaakt.
Bekijk zelf het resultaat (zijn telefoon foto's)
http://imageshack.com/a/img89/1766/a876.jpg

http://imageshack.com/a/img713/3506/voyd.jpg

StableDoor

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:00

Super +:)+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:35

Idd deze twee laatste foto's geven al heel duidelijk een heel ander beeld
op de tweede foto kijk je nog steeds naar beneden (opletten hier , is niet zo heel erg maar toch)
en je beenhouding je hebt idd geprobeerd ze meer naar achter te krijgen maar ook dat kan nog beter
maar toch echt een hele verbetering, hoor.
Ook het paard loopt beter zo ziet er mooi uit, maar persoonlijk denk ik dat je net een beetje meer voorwaartse drive moet hebben, je moet het zover laten komen dat het paard eigenlijk zelf vooruit wil, die kracht moet vanuit de achterhand komen, en dat is nu eigenlijk nog niet zo.
Maar wat de instructie betreft, te veel lesgevers, willen het paardrijden laten uitschijnen als iets gewoon leuk en dat de lesklant het allemaal goed doet, die voelt zich dan uiteraard prima, maar zo leer je eigenlijk net te weinig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:56

Fijn dat je al je houding hebt aangepast en je paard daar ook op reageert!
Goede instructie is niet altijd gemakkelijk te vinden. Zoek er een aantal op die je aanspreken en laat ze komen voor een lesjes of 2 en beslis dan. Want niet met iedereen klinkt het of, zoals je nu merkt, heeft er voor jou genoeg verstand van.
Veel succes alle sinds, top dat je er aan wil werken!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 08:55

Iedereen heel erg bedankt voor de tips! Mijn ogen zijn echt open gegaan, we gaan er aan werken en ik ga ook andere instructices uit proberen.

hartstikke bedankt!!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:25

Ik vind het echt super dat je alle tips zo goed oppakt! Top +:)+

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:03

Mooi om je nieuwe foto's te zien. Je merkt nu ook het verschil aan je pony. Die kan veel beter ontspannen zonder al dat gesjor aan z'n koppie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:07

Doubtless schreef:
Je geeft aan dat bij druk het hoofd omhoog gaat. Je eerste reactie is je been; Met je been, van achter naar voor, naar je hand toe rijden. Vasthouden klinkt mij eng in de oren, ik hoop heel erg dat je instructrice bedoelt dat je het contact niet weg moet gooien?

helemaal mee eens,
hoe ligt het bit verder in de mond, soms kan een stangetje een uitkomst bieden, ik vind dat zelf het meest vriendelijke mits hij niet te dun is.

mits de het paard geen last heeft van zijn tanden.

zie dat het al beter lukt, sorry had alleen OP gelezen en enkele reacties eronder.
super ts ziet er al goed uit op de foto's

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:10

Ik lees ook eventjes mee, heb net topicje aangemaakt. Maar wat jij beschrijft is beetje hetzelfde probleem inderdaad!