stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:54

Caatje87 schreef:
@[***]: Ja precies. Op de tankbaan ga ik vaak zigzag wijken, of uitstrekken oefenen.
Vind het altijd een leuke afwisseling voor paardlief

En het voordeel is vaak dat je niet na 40 of 60 meter de bocht om moet! Gewoon lekker rechtuit rijden en allerlei oefeningen meepakken. Super afwisseling. Kan in alle gangen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:54

In het bos kan het prima, maar ik bijvoorbeeld heb alleen polderwegen tot mijn beschikking. Zelf ga ik daar niet voor mijn plezier stelling en buiging proberen te vragen, dat doe ik dan liever in de bak, dan kan ik veel meer voor elkaar krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:56

Gypsy schreef:
In het bos kan het prima, maar ik bijvoorbeeld heb alleen polderwegen tot mijn beschikking. Zelf ga ik daar niet voor mijn plezier stelling en buiging proberen te vragen, dat doe ik dan liever in de bak, dan kan ik veel meer voor elkaar krijgen.

Heb je dan geen berm naast de polderwegen? Stelling en buiging is toch juist geweldig op een rechte lijn? Je kunt dan ook mooi van kant wisselen. Af en toe 1 of 2 pasjes wijken (afhankelijk van de breedte van de berm ;) ), van links naar rechts en anders om. Lekker schoudervoor rijden, naar links en rechts. Enkelvoudige wissels springen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:56

Angela schreef:
Volledig stoppen met dressuur is wat mij betreft hetzelfde als je paard kapot rijden. Dressuur MOET, maar kan ook prima buiten in het bos. Niet iedere dag wellicht, maar wel op regelmatige basis.

Lees ook dit artikel eens: http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... urmoet.pdf

Precies!
Met als toevoeging: neem met regelmaat (hoeft echt niet elke week) les van een instructeur die je kan leren dressuurrijden voor het behoud van je paard.

Juist omdat je paard niet het beste gestel heeft, is het belangrijk om goede dressuur te rijden, zodanig dat jullie samen leren hoe hij z'n lijf moet gebruiken met het oog op een fysiek gezond leven!

Gypsy

Re: stoppen met dressuur en alleen nog maar buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:59

Dat kan zeker, maar als ik zo lees in de post van TS, moeten deze twee gewoon onder begeleiding van een goed lesgeefmens in de bak aan de slag. Eerst maar eens een correcte volte kunnen rijden, wat overgangen.

Een kleuter stuur je ook niet meteen naar het vwo, die gaat eerst naar de kleuterschool. Dus rustig in de bak beginnen met het leggen van een basis. Zijn de oefeningen bevestigd, ja dan kun je ze inderdaad ook buiten vragen.

Maar als ik een paard te rijden krijg wat bv zo stijf als een plank is en blijkbaar nog nooit van stelling of buiging gehoord heeft, dan begin ik lekker in de bak hoor. Veel prettiger werken, hoeft absoluut niet saai te zijn, dat ligt meer aan de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:04

Gypsy schreef:
Dat kan zeker, maar als ik zo lees in de post van TS, moeten deze twee gewoon onder begeleiding van een goed lesgeefmens in de bak aan de slag. Eerst maar eens een correcte volte kunnen rijden, wat overgangen.

Een kleuter stuur je ook niet meteen naar het vwo, die gaat eerst naar de kleuterschool. Dus rustig in de bak beginnen met het leggen van een basis. Zijn de oefeningen bevestigd, ja dan kun je ze inderdaad ook buiten vragen.

Maar als ik een paard te rijden krijg wat bv zo stijf als een plank is en blijkbaar nog nooit van stelling of buiging gehoord heeft, dan begin ik lekker in de bak hoor. Veel prettiger werken, hoeft absoluut niet saai te zijn, dat ligt meer aan de ruiter.

Ik reageerde op jouw post over het feit dat jij alleen polderwegen hebt.
Ik heb verder geen idee over het niveau van TS en wat zij wel en niet aankan. Zij geeft alleen aan dat het paard het niet fijn vindt in de bak.

Ben het met je eens wat je zegt over de ruiter. Voor mij persoonlijk hangt het ook af van het paard. Het ene paard zal ik buiten langs de weg gaan werken en het andere paard niet. Ik zeg niet dat het saai is om in de bak te werken, want ik ben een echte dressuurruiter. Maar als je het zelf niet fijn vindt om in een bak te werken, dan kan dressuurtraining prima langs de weg. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet..... Maar dat is in de bak ook zo.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:06

Gypsy schreef:
Dat is makkelijk gezegd Isabelle_H, maar ik zie het persoonlijk in de praktijk nog niet echt voor me.

Hoezo zie je dit in de praktijk niet voor je. Of begrijp je niet wat ik met nageeflijk bedoel? Met nageeflijk bedoel ik dan zijn hoofd ontspannen in lijn is met zijn rug (of iets lager). Ik bedoel dus niet "aan de teugel" "in de krul" "met oprichting" "met weggedrukte rug" "met onderhals" of wat dan ook. Maar als je hem altijd met zijn hoofd helemaal bovenin laat lopen dan zal hij zijn buik en rugspieren nauwelijks gebruiken en daar zal hij op den duur last van gaan krijgen.

@ Brendaaaa, als jouw paard met buitenritten zijn rug gebruikt zoals je beschrijft, geniet dan lekker van het buitenrijden en laat de bak voor wat die is. (blijf wel altijd kritisch naar je eigen rijden kijken, dus niet alleen nu maar ook volgend jaar en de jaren daarna. Je wilt tenslotte altijd het beste voor je dier. Dus sterke rug en buikspieren en soepelheid in zijn hele lijf)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:14

Mijn niveau? Ik rij al 25 jaar op recreatief niveau. Heb wel les gehad, maar met tussenpozes en van veeeeel verschillende instructeurs op heel veel verschillende paarden. Op dit paard momenteel geen les meer vanwege het feit dat we de juiste nog niet hebben gevonden. Mijn paard is helemaal niet dressuurmatig bereden, dat is een feit. Om hem (en mezelf) nou op 14 jarige leeftijd van de grond af aan nog op te gaan bouwen dressurmatig zie ik niet helemaal voor me.....Ik denk vooral aan het belang hem geestelijk en lichamelijk gezond te houden en samen plezier te hebben, maar ik wil natuurlijk niet dat hij door het alleen buitenrijden problemen zou krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:18

Brendaaaa schreef:
Mijn niveau? Ik rij al 25 jaar op recreatief niveau. Heb wel les gehad, maar met tussenpozes en van veeeeel verschillende instructeurs op heel veel verschillende paarden. Op dit paard momenteel geen les meer vanwege het feit dat we de juiste nog niet hebben gevonden. Mijn paard is helemaal niet dressuurmatig bereden, dat is een feit. Om hem (en mezelf) nou op 14 jarige leeftijd van de grond af aan nog op te gaan bouwen dressurmatig zie ik niet helemaal voor me.....Ik denk vooral aan het belang hem geestelijk en lichamelijk gezond te houden en samen plezier te hebben, maar ik wil natuurlijk niet dat hij door het alleen buitenrijden problemen zou krijgen.

Als jij een beetje de basis beheerst en zoals anderen hier al aangeven af en toe ook nog eens een lesje neemt, dan kun je volgens mij je paard best wel geestelijk en lichamelijk gezond houden met buitenrijden. Zoals je eerder al schreef kun je aan je paard voelen dat hij lekker loopt, zijn rug gebruikt en ontspannen is.

Mocht je nu nog helemaal niets van de basis afweten dan zou ik wat meer lessen nemen om te zorgen dat je paard lekker losgelaten en recht in zijn lijf gaat lopen, zodat je dit langs de weg verder kan uitwerken.

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:23

Als je bijvoorbeeld longeert met een passoa tuig, of bijzetje oid, blijven de spieren in tact maar ook de soepelheid en dit is erg belangenrijk, nu hij 14 is merk je er niet zoveel van maar (goede) dressuur houd je paard soepel dus ook jong. Dan bedoel ik neit de grand prix oefeningen maar zakken en nageven en figuren rijden. Verder kun je buitenrijden afwisselen met bijvoorbeeld conditie training of de ene x wat verzamelen en de andere x wat harder draven, dit soort oefeningen blijken nog al eens uitdagend en leuk te zijn :) succes en veel plezier :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:27

Wat fijn dit topic.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Vind bakwerk ook niks ga ook lieve rnaar buiten maar doe het alleen voor het paard.
Ik volg dit topic ook even.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:29

Je kunt buiten ook genoeg doen om je paard soepel te houden. Zoek een mooi open plekje op en rij daar 3 of 4 rondjes/figuren, of gewoon of brede paden. Perfect voor slangenvoltes hoor :Y) Verder kun je in het bos alle gangen doen, maar ook tempowisselingen, schijnovergangen.
Af en toe nog longeren zoals hierboven is genoemd of grondwerk en je hebt afwisseling en voldoende oefening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:59

En wijken tussen bomen door of over een breed pad (links, rechts) is echt wel leuk werk :j

Ook schoudervoor kan prima op een bospad.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:04

Isabelle_H schreef:
Gypsy schreef:
Dat is makkelijk gezegd Isabelle_H, maar ik zie het persoonlijk in de praktijk nog niet echt voor me.

Hoezo zie je dit in de praktijk niet voor je. Of begrijp je niet wat ik met nageeflijk bedoel? Met nageeflijk bedoel ik dan zijn hoofd ontspannen in lijn is met zijn rug (of iets lager). Ik bedoel dus niet "aan de teugel" "in de krul" "met oprichting" "met weggedrukte rug" "met onderhals" of wat dan ook. Maar als je hem altijd met zijn hoofd helemaal bovenin laat lopen dan zal hij zijn buik en rugspieren nauwelijks gebruiken en daar zal hij op den duur last van gaan krijgen.

Ik weet heel goed wat je bedoelt, maar feit is gewoon dat zeg... sowieso meer dan de helft van de recreatieruiters dat in de bak nog niet eens voor elkaar krijgt. Laat staan op buitenrit.
Of dan heb je je paard net lekker aan het lopen, maar nog iets impuls nodig, komt er een auto langs, moet je juist weer inhouden.

Zie het gewoon nog niet gebeuren, misschien zit het in mijn hoofd en kan het prima, maar het opleiden van een paard gaat denk ik toch het beste in de bak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:06

Brendaaaa schreef:

Als je geen goede les neemt, dan krijg je bij deze van mij de schriftelijke garantie dat je problemen krijgt.
Dat je een 14-jarige niet meer op kunt bouwen is regelrechte flauwekul! Je kunt een 20-jarige nog op de rit zetten, dusse..........

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:07

Zolang hij niet scheef word, waarom niet? Kan in mijn ogen geen kwaad.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:10

Omdat ieder paard van nature scheef is?

Als je niks onderneemt om je paard in vorm te houden, loop je imo toch echt een risico hoor.
Ook eenvoudige buitenritten worden belastend als dat met een krom of onjuist/ongespierd lijf gedaan moet worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:20

Inderdaad. Want een paard gaat altijd in zijn favo kant hangen, en dat gaat van kwaad tot erger. Voordat je het weet is het paard niet alleen zo krom als een hoepel, maar ook blijvend kreupel doordat het teveel een bepaald been belast heeft. Als je niet aan dressuur wilt doen is dat heel gemakkelijk: ga er niet bovenop zitten, maar ga aan de hand of met de fiets naast je paard op pad.

Als je op een paard gaat zitten heeft het paard sturing nodig om je op een gezonde manier te kunnen dragen. Het moet immers op een beperkte oppervlakte wel ineens 10% (ongeveer) van zijn lichaamsgewicht extra meedragen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:12

Angela schreef:
Volledig stoppen met dressuur is wat mij betreft hetzelfde als je paard kapot rijden. Dressuur MOET, maar kan ook prima buiten in het bos. Niet iedere dag wellicht, maar wel op regelmatige basis.

Lees ook dit artikel eens: http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... urmoet.pdf

Die van mij doet het anders nog steeds en loopt momenteel beter dan ze ooit heeft gedaan ondanks haar artrose.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:15

Tjaaa buiten dressuren kan idd leuker zijn, maar je moet het dan nog wel gedaan krijgen, je moet het dus kunnen.
Te veel recreanten denken dat het niet zo heel nauw komt, en dat het allemaal niet zo belangrijk is.
Of je nu dressuur rijdt om wedstrijden te winnen of je rijdt dressuur om je paard soepel en goed ontwikkeld te maken en te houden, eigenlijk maakt het niet uit waarom je het doet, dressuur is in ieder geval controle, en ik bedoel controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
Als je dat echt kan controleren en beheersen, dan heb je ook nooit onveilige momenten, want dan heb je altijd je paard helemaal onder controle, en zelfs wanneer er ineens een bom ontploft en een oorlog uitbreekt of een opvliegende gans, maakt niet uit wat er gebeurt, het paard moet onder jouw controle staan en blijven, is dat helemaal zo , prima dan is alles voor elkaar, is dat niet zo dan heb je nog een hele weg te gaan.
Wil je alles natural, ok geen probleem, maar dan kan je alleen maar naast je paard lopen, een paard is niet gemaakt om op te zitten, het kan wel uiteraard maar dan is dressuur dus echt wel nodig net om die spieren die je hierbij nodig hebt ook effectief te gaan ontwikkelen.
Een gemiddeld buitentochtje van een manége zo van ongeveer een uurtje of 2, tjaaa kan leuk zijn maar is in geen geval training voor je paard.

Brendaaaa schreef:
Bedankt voor de links, ik ga ze even doornemen, buiten dressuren lijkt mij een stuk leuker:-))

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:06

Dressuren buiten is heel leuk, mijn lesgever gaat af en toe zelfs mee het bos in, omdat verruimen daar nu eenmaal veel vlotter gaat, en ik niet alle moeite van de wereld moet doen om die impuls te behouden. Het gevoel dat ik in het bos krijg, neem ik dan mee naar de piste om te gebruiken op wedstrijd.

Nu als paarden scheef werden van bosritten, waarom zijn er in de wereld dan zoveel westernruiters die nooit in een piste komen maar ook geen 'retescheef' paard hebben. In mijn ogen kan je je paard perfect gezond houden met je paard buiten aan het werk te zetten. Gewoon wat rondhobbelen buiten kan voor een scheef paard zorgen, maar die lange lijnen die je in een buitenrit hebt kan je zeker gebruiken om je paard goed aan het werk te zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:20

Seltje schreef:
Dressuren buiten is heel leuk, mijn lesgever gaat af en toe zelfs mee het bos in, omdat verruimen daar nu eenmaal veel vlotter gaat, en ik niet alle moeite van de wereld moet doen om die impuls te behouden. Het gevoel dat ik in het bos krijg, neem ik dan mee naar de piste om te gebruiken op wedstrijd.

Nu als paarden scheef werden van bosritten, waarom zijn er in de wereld dan zoveel westernruiters die nooit in een piste komen maar ook geen 'retescheef' paard hebben. In mijn ogen kan je je paard perfect gezond houden met je paard buiten aan het werk te zetten. Gewoon wat rondhobbelen buiten kan voor een scheef paard zorgen, maar die lange lijnen die je in een buitenrit hebt kan je zeker gebruiken om je paard goed aan het werk te zetten.

Ehm, omdat die scheefheid als zodanig niet herkend wordt?
Daarnaast heeft GOEDE western, net als de dressuur z'n oefeningen om paarden correct te rijden en daarmee scheefheid te voorkomen.
Dat je dat in NL niet terugvindt, zegt meer over onze wijze (interpretatie, zo je wil) van westernrijden dan over westernrijden in z'n algemeenheid.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:25

Het is belangrijk om je paard op een goede manier te rijden, of je nou binnen of buiten rijdt.
Oftewel; je hoeft niet perse uren per week in de bak door te brengen, ga lekker naar buiten maar zorg dat je paard dan wel goed loopt. Zijn lichaam goed gebruikt en lekker soepel is. Op die manier houdt je je paard inderdaad goed gezond qua rijden.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:37

Ik denk dat de afwisseling goed longeren en lekker buitenritjes maken juist een perfecte afwisseling is :)
Aan de longeerlijn kun je het paard op een goede manier trainen, mits je de juiste hulpstukken gebruikt en op een goede en bewuste manier aan het trainen bent.
Beter dan dat je 'maar wat in de bak aan klooit' omdat je er niks aan vindt.
Longeren voor het trainen en lekker rechte stukken maken, ik zie niet in wat hier verkeerd aan zou zijn..

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:27

Zoals al is gezegd zou je buiten een paar oefeningen kunnen doen. Hier een paar tips die goed zijn voor de spieren:
- Slalom om bomen;
- Heuvel op en af;
- Door wat (dieper) water;
- Tempowisselingen (verkorte/gestrekte gangen).

Persoonlijk zou ik niet zo snel schouderbinnenwaarts etc. in de berm doen want ik houd me dan meer bezig met opletten op het verkeer en andere dingen om me heen.

Ik ben ook een recreatie ruiter maar doe wel aan dressuur. En ik merk wel degelijk verschil als ik alleen buitenrijd. In combinatie met bovenstaande oefeningen, dressuur en grondwerk is m'n paard wel veel soepeler.