Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lioony schreef:Zitles.![]()
Daarnaast is het voor een onafhankelijke zit de bedoeling om je knieën aan te sluiten tegen het zadel. Daardoor krijg je een stille beenligging...
...Je hoeft namelijk niet perse echt druk op je beugels te houden. Je been komt alleen iets hoger te liggen en daar moet je je been zelf houden en zo een beetje laten steunen op de beugel.
anderen zeggen nl weer dat ik juist mijn knieën los moet laten en wel druk op mijn beugels moet houden. Afijn, ik ga kijken wat het beste werkt voor mij...
pdn123 schreef:Kan me aansluiten op de tip van zitles. Rijden enkel op je zit, dus niet aan de teugels vasthouden, waar door je je compleet kunt concentreren om je lang te maken. Dan oefen je in je balans, want hij zal flink opgooien.
En dan gewoon kilometers maken.
Voor mij heeft dit gewerkt
Mijn beenligging is nu nagenoeg stil en ik heb nog wel meer geleerd qua zit. Je bent overigens niet aan het knijpen, maar sluit je knieën aan. Als ik dit niet doe en juist focus op druk op de beugels (wat ik eerst deed, omdat ik dacht het zo te verhelpen), bleef mijn beenligging even onrustig of zelfs slechter.Lioony schreef:Dat is iig niet mijn ervaring! Ik zelf had een onrustige beenligging en heb daar dus speciale zitlessen voor gevolgd bij niet de minste personen.Mijn beenligging is nu nagenoeg stil en ik heb nog wel meer geleerd qua zit. Je bent overigens niet aan het knijpen, maar sluit je knieën aan. Als ik dit niet doe en juist focus op druk op de beugels (wat ik eerst deed, omdat ik dacht het zo te verhelpen), bleef mijn beenligging even onrustig of zelfs slechter.
Ik denk dat pdn123 bedoelt dat je je niet hoeft te focussen op sturen etc als iemand jou aan de longe neemt met een bijgezet paard.
Ik zou eerder met zadel gaan oefenen, daar moet je je beenligging op aan passen.
zucht... Maar jij zegt dus dat het voornamelijk (voor jou dan) te maken had met de ligging van je benen. Dan zal ik daar ook eens extra op letten. Ik kan haar in de ronde longeercircel laten lopen, hoef ik niet te sturen
Daar ben ik ook nog mee bezig. Maar buik loslaten en goed zitten zonder beugels gaat daaraan aan vooraf. Daarna kun je dus gaan oefenen met beugels in en uit doen en dan wordt het steeds een stukje beter en makkelijker.
..
Nizzie schreef:weet niet of je nog tips wil.. maar heb er zelf ook soms last van, alleen meer dat stuiteren..
je zei dat als je je beugels een gaatje deed je dan jezelf omhoog drukte en meer in stoelzit kwam te zitten.
probeer eens als je lichtrijd of je de plaats waar je weer gaat zitten in het zadel kan veranderen, hiermee bedoel ik of je zelf kan bepalen of je voorin of dat je achterin het zadel landt.
verder is het misschien handig als je leert om in je enkel en knieën te veren.
als je zo'n last krijgt van je enkels is het handig om oefeningen te doen waardoor je ze sterker maakt, bv. hinkelen, hinkelend de trap op en dit dus afwisselen per enkel. heb een boekje met oefeningen, dus als je meer trainingsoefeningen wilt stuur dan ff een PB'tje
als laatste is het misschien een idee of een bokriempje aan je zadel vast te maken zodat je jezelf in het zadel kan houden daarmee, hebt bij mijn leskinderen