Doorzitten & Beugels Behouden - beiden tegelijk lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Re: Doorzitten & Beugels Behouden - beiden tegelijk lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:21

Nog meer tips voor het doorzitten op een Paard wat hoog opgooit?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:29

Zitles. :)
En je buik loslaten, dan stuiter je ook niet meer. Daarnaast is het voor een onafhankelijke zit de bedoeling om je knieën aan te sluiten tegen het zadel. Daardoor krijg je een stille beenligging. Ik ga hierin mee met Lusitana. Oefen dit eerst zonder beugels en dan daarna idd veel beugels in en uit doen. Je hoeft namelijk niet perse echt druk op je beugels te houden. Je been komt alleen iets hoger te liggen en daar moet je je been zelf houden en zo een beetje laten steunen op de beugel.

Edit; kramp in je enkels kan idd voorkomen in het begin! Je spieren moeten aan het werk! Je kan hier gedurende de dag steeds even mee bezig zijn door af een toe op een loos momentje even met je voeten naar binnen te draaien!
Laatst bijgewerkt door Lioony op 17-11-13 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:33

Kan me aansluiten op de tip van zitles. Rijden enkel op je zit, dus niet aan de teugels vasthouden, waar door je je compleet kunt concentreren om je lang te maken. Dan oefen je in je balans, want hij zal flink opgooien.
En dan gewoon kilometers maken.

Voor mij heeft dit gewerkt

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:41

Lioony schreef:
Zitles. :)
Daarnaast is het voor een onafhankelijke zit de bedoeling om je knieën aan te sluiten tegen het zadel. Daardoor krijg je een stille beenligging...

...Je hoeft namelijk niet perse echt druk op je beugels te houden. Je been komt alleen iets hoger te liggen en daar moet je je been zelf houden en zo een beetje laten steunen op de beugel.

Wel apart dat ik zulke verschillende reacties krijg :) anderen zeggen nl weer dat ik juist mijn knieën los moet laten en wel druk op mijn beugels moet houden. Afijn, ik ga kijken wat het beste werkt voor mij...

Bedankt voor de enkeltip! :)
Laatst bijgewerkt door Scarlett89 op 17-11-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:42

pdn123 schreef:
Kan me aansluiten op de tip van zitles. Rijden enkel op je zit, dus niet aan de teugels vasthouden, waar door je je compleet kunt concentreren om je lang te maken. Dan oefen je in je balans, want hij zal flink opgooien.
En dan gewoon kilometers maken.

Voor mij heeft dit gewerkt

Ik hou niet aan de teugels vast? In ieder geval lukt het doorzitten zonder beugels wel beter, dus ik denk dat ik voorlopig vaker met de barebackpad ga oefenen. Ik heb opzich wel een soepele zit, ik verkramp of verstijf iig niet, dan stuiter je helemaal alle kanten op. Ik vind het gewoon lastig om haar uit te kunnen blijven zitten zodra ze wat harder gaat draven...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:50

Dat is iig niet mijn ervaring! Ik zelf had een onrustige beenligging en heb daar dus speciale zitlessen voor gevolgd bij niet de minste personen. :) Mijn beenligging is nu nagenoeg stil en ik heb nog wel meer geleerd qua zit. Je bent overigens niet aan het knijpen, maar sluit je knieën aan. Als ik dit niet doe en juist focus op druk op de beugels (wat ik eerst deed, omdat ik dacht het zo te verhelpen), bleef mijn beenligging even onrustig of zelfs slechter.

Ik denk dat pdn123 bedoelt dat je je niet hoeft te focussen op sturen etc als iemand jou aan de longe neemt met een bijgezet paard.

Ik zou eerder met zadel gaan oefenen, daar moet je je beenligging op aan passen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:21

Lioony schreef:
Dat is iig niet mijn ervaring! Ik zelf had een onrustige beenligging en heb daar dus speciale zitlessen voor gevolgd bij niet de minste personen. :) Mijn beenligging is nu nagenoeg stil en ik heb nog wel meer geleerd qua zit. Je bent overigens niet aan het knijpen, maar sluit je knieën aan. Als ik dit niet doe en juist focus op druk op de beugels (wat ik eerst deed, omdat ik dacht het zo te verhelpen), bleef mijn beenligging even onrustig of zelfs slechter.

Ik denk dat pdn123 bedoelt dat je je niet hoeft te focussen op sturen etc als iemand jou aan de longe neemt met een bijgezet paard.

Ik zou eerder met zadel gaan oefenen, daar moet je je beenligging op aan passen.

Als ik mijn knieën aansluit en niet focus op druk op de beugels, blijf ik wel beter zitten maar verlies ik dus mijn beugels :+ zucht... Maar jij zegt dus dat het voornamelijk (voor jou dan) te maken had met de ligging van je benen. Dan zal ik daar ook eens extra op letten. Ik kan haar in de ronde longeercircel laten lopen, hoef ik niet te sturen :D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:25

Dat heeft dus te maken met dat je het evenwicht tussen echt druk en laten steunen nog moet vinden. :) Daar ben ik ook nog mee bezig. Maar buik loslaten en goed zitten zonder beugels gaat daaraan aan vooraf. Daarna kun je dus gaan oefenen met beugels in en uit doen en dan wordt het steeds een stukje beter en makkelijker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:53

Kantel je het bekken wel wat? (rug licht bollen aan de onderkant, of buik intrekken, zo je wilt)

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:01

Lusitana schreef:
Kantel je het bekken wel wat? (rug licht bollen aan de onderkant, of buik intrekken, zo je wilt)

Jaa zeker!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:20

Waarschijnlijk zet je je vast ergens van heup tot knie, waardoor je geen soepele en meegaande zit meer hebt, maar als het ware vast zet waardoor de beugels te veel speling krijgen. Het helpt al als je je goed concentreert de schouder-heup-hak lijn aan te houden tijdens het doorzitten.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:08

weet niet of je nog tips wil.. maar heb er zelf ook soms last van, alleen meer dat stuiteren :+ ..
je zei dat als je je beugels een gaatje deed je dan jezelf omhoog drukte en meer in stoelzit kwam te zitten.
probeer eens als je lichtrijd of je de plaats waar je weer gaat zitten in het zadel kan veranderen, hiermee bedoel ik of je zelf kan bepalen of je voorin of dat je achterin het zadel landt.
verder is het misschien handig als je leert om in je enkel en knieën te veren.
als je zo'n last krijgt van je enkels is het handig om oefeningen te doen waardoor je ze sterker maakt, bv. hinkelen, hinkelend de trap op en dit dus afwisselen per enkel. heb een boekje met oefeningen, dus als je meer trainingsoefeningen wilt stuur dan ff een PB'tje ;)
als laatste is het misschien een idee of een bokriempje aan je zadel vast te maken zodat je jezelf in het zadel kan houden daarmee, hebt bij mijn leskinderen ;)

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 13:13

Nizzie schreef:
weet niet of je nog tips wil.. maar heb er zelf ook soms last van, alleen meer dat stuiteren :+ ..
je zei dat als je je beugels een gaatje deed je dan jezelf omhoog drukte en meer in stoelzit kwam te zitten.
probeer eens als je lichtrijd of je de plaats waar je weer gaat zitten in het zadel kan veranderen, hiermee bedoel ik of je zelf kan bepalen of je voorin of dat je achterin het zadel landt.
verder is het misschien handig als je leert om in je enkel en knieën te veren.
als je zo'n last krijgt van je enkels is het handig om oefeningen te doen waardoor je ze sterker maakt, bv. hinkelen, hinkelend de trap op en dit dus afwisselen per enkel. heb een boekje met oefeningen, dus als je meer trainingsoefeningen wilt stuur dan ff een PB'tje ;)
als laatste is het misschien een idee of een bokriempje aan je zadel vast te maken zodat je jezelf in het zadel kan houden daarmee, hebt bij mijn leskinderen ;)

Bedankt! Een bokriempje heb ik inderdaad al maar ik gebruik hem nooit :+
Meer oefeningen zou ik wel handig vinden, ik ben benieuwd wat voor boekje jij hebt!
PB is welkom :o