Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:29

DanielleDH schreef:
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen moeite hebben met doorzitten. Ik vind het zo lastig om ontspannen te blijven zitten. Nu ik het ook bijna niet doe, denkt mijn paard ook dat hij of aan moet galopperen of stappen, wat het nog lastiger maakt. Als ik dan weer ga lichtrijden, rijden we weer heerlijk relaxt verder. Iemand nog tips of adviezen om dit te doorbreken? Ik probeer al vaker een stukje door te zitten, maar we raken er allebei gespannen van :) Ik moet L starten...

Wat ik doe, is met mijn heupen heel licht ZONDER dat iemand het ziet, de sta-zit beweging te doen!! echt het helpt :j

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:15

DanielleDH schreef:
Gisteravond even geoefend en moet zeggen dat het al veel beter ging. Ook gewoon even doorzetten met doorzitten zodat mijn paard ook leert door te lopen. Alleen mijn benen bleven wat klapperen en om mijn paard in een mooi tempo door te laten lopen was iets lastig... Soms ook even om me heen gekeken zodat ik ontspannen blijf ... Marinke, ik kan mijn paard zelf schouderbinnenwaarts laten lopen terwijl ik aan het lichtrijden ben... om maar aan te geven dat ik echt een consequente lichtrijder ben :)

Super dat er al verbetering in zit... dat is al snel haha...
soms helpt de tip van de een soms van de ander!
maar klapperende benen zegt wel iets!
En je paard blijft niet uit zichzelf in een constant tempo lopen (dit is je basis), uiteraard moet je met doorzitten wel even aangeven dat hij voorwaarts moet blijven maar dit is minimaal daarna moet niks doen voldoende zijn!
en zoals ik bij andere tips ook lees is de spanning (of knellen van knieën, benen of kuiten of het verstrakken van schouders, rug of kruis)
in principe voor je paard ook een hulp en daar zullen sommige paarden heftiger op reageren dan andere paarden vandaar dat hij misschien stopt of weg gaat op die spanning!
als je ontspannen zit klapperen je benen niet.
(ik herken het wel, dus lees dit vooral niet als kritiek maar als begrip en hulp. ook mensen zijn verschillend de een heeft een hoge spierspanning de ander een lage.
dus voor de een is ontspannen rijden veel makkelijker dan voor de ander net als bij paarden het ene paard is van nature los de ander moet je los "Leren" laten)
letten op je buikademhaling en zoals je zei om je heen kijken en los durven laten vergt best concentratie en dan moet je ook je paard nog door laten lopen.ha ha
tip begin met een heel voorwaarts paard veel overgangen snel op het been maken voordat je gaat oeffenen met het doorzitten/ontspannen anders moet je die twee steeds door elkaar doen dat is lastig.
en oeffening baart kunst :j

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:44

Starzu schreef:
Een bareback helpt om je goed te laten zitten zonder zadel en helpt je dus ook ontspannen :)

+:)+ die raad ik ook aan!

DanielleDH

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:21

Ik moest even googlen wat een bareback is... aha weet het inmiddels. Yasmin, wow dat wil ik ook kunnen, lijkt me geweldig als ik zo zou kunnen rijden..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:27

Ik heb het toch ook geleerd door gewoon heel vaak zonder beugels te rijden. Eerst goed ontspannen leren zitten evenals het paard leren dat hij ontspannen kan blijven lopen en daarna pas weer met de beugels. Met beugels zoek je toch vaak gauw steun en gaan mensen vaak te makkelijk toch weer lichtrijden of teveel hobbelen. Uiteindelijk vond ik doorzitten veel lekkerder dan lichtrijden. Ik vond dat ik met doorzitten echt zoveel beter kon voelen wat het paard onder me deed.

Blackfyre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:58

Gewoon veel oefenen, zoals door meerderen hier al gezegd is zonder beugels/zadel rijden ook heel handig, heeft mij veel geholpen.

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:38

DanielleDH schreef:
Ik moest even googlen wat een bareback is... aha weet het inmiddels. Yasmin, wow dat wil ik ook kunnen, lijkt me geweldig als ik zo zou kunnen rijden..

Veel oefenen ;)
Probeer het eens, in het begin is het iets lastig maar later gaat het steeds makkelijker!!

mandysnip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:58

Hou je rug stil, je benen ook en zit recht. Laat je bekken kantelen, en meeegaan met de beweging... zo doe ik het :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:12

Jaren lang heb ik gedacht dat ik gewoon niet kon doorzitten. Bleek aan het paard te liggen. Op ieder ander paard kan ik het dus wel.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 10:26

Er zitten al betere stukken tussen, bekken kantelen was een hele goed tip, dan klapperen mijn benen ook niet. Af en toe ben ik het weer even kwijt en probeert ze me het zadel uit te werken, dan is ze me echt even zat... Dan maar weer lichtrijden. Dit is echt even een taai stukje training op het moment. Vanavond maar even longeren, even wat anders doen.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:05

Ik heb zelf ook veel moeite met doorzitten. Het ligt soms idd wel eens aan het paard. Over het algemeen heb ik ervaren dat je op hele slanke paarden lekker kan doorzitten en op nogal dikke paarden.

Anyway, ik heb vaak ook last met het evenwicht houden en de steun op de beugels. Ervaar jij dat ook?

Blackfyre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:19

DanielleDH schreef:
Er zitten al betere stukken tussen, bekken kantelen was een hele goed tip, dan klapperen mijn benen ook niet. Af en toe ben ik het weer even kwijt en probeert ze me het zadel uit te werken, dan is ze me echt even zat... Dan maar weer lichtrijden. Dit is echt even een taai stukje training op het moment. Vanavond maar even longeren, even wat anders doen.

Mooi dat er al wat beteren stukken tussen zitten, gewoon veel blijven oefenen dan komt het vast goed :).

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:19

@ Beniesje : ik raak mijn beugels dan inderdaad ook wel 's kwijt en vervolgens mijn evenwicht. Het leuke is eigenlijk dat je er achter komt dat je aan je houding nog veel kunt verbeteren, ook al valt dat tijdens het lichtrijden (mij tenminste) niet zo op. Ach ja, gelukkig heb ik een braaf en geduldig paard dat me heel vriendelijk laat weten dat ik iets rustiger moet zitten :) Maar ik heb gemerkt dat ik als ik goed zit, ik mijn buikspieren ook aanspan... dan gaan we de goede kant op toch?) Soms raak ik er wat gefrustreerd van trouwens, maar ja, daar schiet je niet veel mee op natuurlijk...

pienxmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:30

Ik snap dat het supermoeilijk kan zijn, maar je moet echt proberen om zelf ook ontspannen te blijven zitten! Mijn paard is ook echt heel heet en als ik dan ga doorzitten, vooral na galop, heb ik er ook nog moeite mee soms! Maar ik probeer gewoon goed mee te gaan met de beweging van het paard, ontspannen te zitten en proberen je benen niet op te trekken, dan raak je uit balans. ;)

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:32

Ik heb nooit kunnen doorzitten, een paar maanden geleden vertelde mijn instructrice iets en het kwartje viel meteen!! Wat ik wel deed was mijn bekken kantelen en naar voor en achter meebewegen maar niet naar de zijkanten. Dus met het doorzitten je heupen/been ook naar links en rechts 'af laten hangen'. Het heeft mij in elk geval enorm geholpen!! Je paard is dus een super-de-luxe schommelstoel die ook nog naar links en rechts beweegt! :j

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:46

Ik kon eerst ook echt niet doorzitten, vind dat er wel goeie tips tussen zitten. Ik heb het beter doorzitten geleerd door eerst heel langzaam te draven. als het langzame draven goed ging, ging we wat sneller draven. Zo ging het beetje bij beetje beter! En nu lukt het me opzich wel goed.

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:07

tip 1 : als je ook maar een beetje vermoeid word meteen weer gaan lichtrijden.
tip 2 : Misschien je beugels van je zadel afhalen als je niet te snel vermoeid word. tip 3 : span je benen niet helemaal om de buik van het paard alsof je hem vasthoudt, gewoon ontspannen! /3 SUC6!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:25

Ik heb ook heel erg moeite met doorzitten! ik kan het gewoon niet ik probeer t elke keer een stukje nu al maanden lang maar het wil gewoon niet. heb al veel tips geprobeerd maar het probleem is.. ik heb een heel smal volbloedje die heel erg gevoelig is, dit is fijn op zich maar hierdoor kan ik niet zonder zadel of beugels rijden om het doorzitten te oefenen omdat mijn houding nog niet goed is en als ik als een gek loop te stuiteren op haar aan alle kanten op ga (ook omdat ik neiging heb mn benen te klemmen en je hoeft bij haar maar heel ligt te drijven en ze gaat al) vind ze dit heel vervelend de oren gaan in de nek en stuiteren maar, dit word gegarandeerd vliegles voor mij.

Het is goed voor je houding om zonder zadel te kunnen rijden en vind het ook heel leuk om te doen maar met mijn eigen paard word dit gewoon lastig en heb geen ander paard tot m'n beschikking.

Weet iemand hoe ik mijn paard en mezelf kan leren zonder zadel te rijden?

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:04

@Ibanez: hoe doe je dat precies naar links en rechts bewegen? Het klinkt in ieder geval goed.

@Dani: ik heb zelf als advies een bareback (geloof dat dat ding zo heet) gehad. Dat klinkt als een goede tussen oplossing, zonder zadel maar wel met beugels om als je paard echt boos wordt, even licht te kunnen rijden. Misschien dat ik het zelf ook wel ga proberen.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:38

Poging 2, blijkbaar is mijn antwoord niet geplaatst.
Die zijwaartse beweging in je bekken voel je als je in het zadel zit en je schuift je knie een stukje verder, in de lijn van je been. Dus je bovenbeen als het ware uitsteken. Nu ga je dát met doorzitten niet doen, maar misschien ben je je dan bewust van de beweging die je bekken maakt. Met doorzitten probeer je die beweging te maken, alleen dan vanuit je bekken in plaats van met je been. Als je dat in draf doet, om en om links, rechts bij elke pas (bij de haflinger die ik reed kon je dat heel goed voelen want die had een lekker bolle buik :p).
Op deze manier kun je de beweging van het paard beter volgen en loop je minder achter de feiten aan. Probeer eerst het gevoel te vinden en probeer steeds kleine stukjes in een laag tempo. Op die manier kun jij je balans houden en kun je voorkomen dat je paard harder lopen en doorzitten met elkaar associeert.

Misschien werkt het voor geen meter, maar bij mij hielp het wel :Y) Ik zat er met een grote grijns op haha! Succes!! +:)+

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:49

Dank Ibanez ik ga het zeker proberen, het zou wellicht voor mij ook wel ´s kunnen werken... ik houd me nu toch nog ergens vast in mijn lijf, dat kan niet anders en dan zou dit me wellicht kunnen helpen. Dan zou er ook wel een glimlach op mijn gezicht kunnen komen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:55

als je van hand veranderd dan blijf je 2 pasjes zitten om op de goede hand te komen. als je nou 3 pasjes doet kom je weer op het goede been.... dus wat je kan doen is telkens 3 pasjes doorzitten... daarna als je dat goed kan uitbreiden naar 5 stapjes doorzitten.. :)
Gewoon goed tellen voor jezelf en klein beginnen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:03

Heb je dit probleem alleen op je eigen paard of op alle paarden?

Anders kun je misschien een paar keer oefenen op een paard dat wat vlakker in de bewegingen is. Dan kun je echt even voelen wanneer je goed zit en die houding een beetje in je systeem krijgen. Dan gaat het daarna ook makkelijker op je eigen paard. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om een keer op een ander paard te rijden?

Ilenamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:31

Dit onderwerp moet ik volgen, heb namelijk ook veel moeite met doorzitten :(
Ik hobbel van links naar rechts en wiebel ook zeer veel.
Men instructrice zegt dat er geen tips zijn, gewoon oefenen en oefenen en nog eens oefenen!

:)

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:38

DanielleDH schreef:
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen moeite hebben met doorzitten. Ik vind het zo lastig om ontspannen te blijven zitten. Nu ik het ook bijna niet doe, denkt mijn paard ook dat hij of aan moet galopperen of stappen, wat het nog lastiger maakt. Als ik dan weer ga lichtrijden, rijden we weer heerlijk relaxt verder. Iemand nog tips of adviezen om dit te doorbreken? Ik probeer al vaker een stukje door te zitten, maar we raken er allebei gespannen van :) Ik moet L starten...

Mischien kun je eens (op een ander) paard aan de longe gelongeerd worden waarbij je zelf even helemaal kan concentreren op het doorzitten

1. doen je ogen dicht
2. doe je hoofd iets omhoog en druk je kin (ietsje!) naar je keel toe
3. Zing in je hoofd (of lekker hardop :') ) een liedje op de maat van de draf
4. probeer elke stap een beetje diep te gaan zitten, alles moet eerst een beetje overdreven voordat het echt klein kan
5. doe een hand omhoog om te voorkomen dat je de verkeerde spieren aanspant (dit heb ik pas geleerd, ik kreeg telken last van mijn rug en toen vertelde mijn instructrice -mama- dat ik mijn hand omhoog moest doen en walla! ik had na een paar x oefenen nergens meer last van)
6. oefen steeds kleine stukjes

ALs je dit nu onder het zadel gaat oefenen zorg dat je paard lekker ontspannen is en over zijn rug loopt, verzamel hem een beetje, en ga van letter tot letter stukjes doorzitten, rijd hem daarna tijdens het lichtrijden weer in het goede tempo en probeer het nog eens. Doe dit zon 5x en ga daarna lekker weer wat anders oefenen en doe het daarna of de volgende dag nog eens en zo kun je het steeds uitbreiden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :D