Paard wil buiten alleen maar harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Om gek van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:28

Klopt, maar zo kan hij zijn energie kwijt, onder dat het gevaarlijk word.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:35

Brendaaaa schreef:
Szan schreef:
Maar als dat af en toe werkt, dan is het toch mooi om die methode vast te houden en uit te bouwen? Je hebt er immers al resultaat van gezien.

Ja, dat is wel zo, maar ik ben zo bang dat hij nog harder in zijn mond zal worden als ik hem toch elke keer moet oppakken.....

Niet als jij je hand precies op het goede moment ontspant. Als jij vast blijft houden wordt hij hard in de mind omdat hij het verschil niet voelt tussen goed(jouw tempo) en fout.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:03

Ik geloof dat ik idd wel op het goede moment ontspan, ik voel dat bij hem heel goed aan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:11

ik herken het helemaal. Die van jou is zo super enthousiast dat er geen land meer mee te bezeilen is!
Paardje waar ik mijn ponykampen altijd op reed was precies zo.. of ik hem nu (bij wijze van spreken) de hele tijd aan het tegenhouden was, zijn eigen gang liet gaan.. het bleef gewoon.
Zulke dingen zijn heel moeilijk op te lossen omdat het vooral een karakter trek van je paard is.. net als bij mensen is zoiets moeilijk op te lossen.
en als je hem eens echt goed zwaar aan het werk zet ( bij wijze van een springles van 2 uur op weinig krachtvoer ) daarna het bos met hem in, klein galopje doen, hem onwijs belonen met snoepjes, poetsbeurt o.i.d.
bij wijze van na de rustige galop in het bos afstappen en hem gelijk een appel geven?

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:16

Ik heb er hier ook 1 staan. Hij vind op buitenrit gaan GEWELDIG! Als we alleen gaan stappen is er niks aan de hand maar zodra we gaan draven of galopperen dan is het gedaan, dan wil hij alleen nog maar hard. Ik krijg hem ten alle tijden terug en dit probeer ik op mijn zit te doen maar ik heb ook wel eens dat ik flink in moet werken omdat hij dan door mijn hulpen geen dendert.
Alleen heb ik zoiets van: Hij is al 24 en hij geniet er zo van! En van het begin tot het eind van de buitenrit maakt dat beest me aan het lachen, het is een echte clown en ik gun het hem dan ook gewoon.
Ik neem nu vooral de tijd voor de overgang van galop naar draf en laat me niet gek maken en als hij dus hard wil ga ik stappen. Hij wordt dan weliswaar boos alleen doet ie dan zo dom dat ik alleen maar moet lachen

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:18

Ik heb een merrie nu 10 jaar en ik kreeg haar met een soort van zelfde verhaal. Buiten rende ze zo hard dat mensen op haar zaten te bidden dat ze uit eindelijk zou stoppen. Ik kreeg haar met een scharenbit en na ons eerste buitenritje kwam ze met bloed in de mond terug. Ik zei dit nooit meer. Ik heb haar vanaf toen alleen bitloos gereden. Goed in leren buigen voor noodrem. Het eerste jaar alleen stappen. Daarna langszaam stukjes draven en als ze te snel ging dat ik geen communicatie meer voelde terug naar stap. Uiteraard moest ze heel veel dribbelen daarna, maar gewoon rustig blijven en terug naar stap. Nu naar 10 jaar een zacht ho is genoeg om vanaf elke versnelling te schakkelen. Voor andere mensen is ze nog steeds zo "vriendelijk" om het hele veld in 10 minuten te laten zien en ze ook weer naar huis te brengen en me de blik geven van we zijn er weer hoor.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:21

Rij jij altijd voorop? Ik herken hierin een beetje mijn pony namelijk... Wil voorop voorop voorop en heeft dan in z'n kop dat hij leidt... En luistert dan dus niet naar mij. Ik heb hem nu 10jaar, zelf ingereden (verder gaat het rijden prima) maar nu pas kan ik eindelijk af en toe een stukje voorop rijden, in mijn tempo. Zodra hij weer gaat drammen, achteraan (halverwege werkt ook niet, hij blijft gefocust op het paard achter zich..). Hij blijft drammerig voorop, maar is nu wel te houden. Ik ben de baas ;)

Hier heb ik hard aan moet werken en soms ook echt heel streng moeten zijn en een heel betrouwbaar paard voor mij/hem laten lopen, soms liep hij er bijna in... Als hij de kans kreeg er voorbij te gaan was hij niet meer te houden, dus ik stuurde hem zo de kont voor hem in. Paard voor hem zwiepen, daar had hij meer respect voor dan mijn hand op dat moment (en normaal ben ik zo zacht in m'n hand, maar kon gewoon niet anders). Op een gegeven moment had hij door dat het andere paard voorop bleef en hij er echt achter moest blijven en pastte hij zich aan.

Hij werd dan ook weer zichzelf zoals ik hem kende, liever lui dan moe. Ik draaf dan ook stukjes bij, omdat hij gewoon lekker relaxed stapt en om zich heen aan het kijken is. Voorop is het zo hard stappen als hij maar kan en het liefst aandraven als het paard achter zich te dichtbij kwam voor zijn idee. Nu ben ik ook zo ver dat ik hem terug kan nemen zonder het paard voor mij te gebruiken.

Ik weet niet of het voor jou gaat werken, misschien rij je ook wel alleen, maar wie weet werkt dit voor je.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:38

e hebt gelijkaardige problemen al wel meerdere keren geplaatst.
Je kreeg adviezen en je blijkt er eigenlijk alleen die uit te kiezen die voor jou het voordeligst uitkomen.
En bovendien zie je dan ook nog dat de uitprobeersels niet echt werken.
Er werd jou al vele malen advies gegeven zoek een goede instructie , zoek een trainer, dat is blijkbaar voor jou een keuze die je niet wil accepteren.
Deze keuze kost idd centen, maar nu zie je dat je eigenlijk geen stap verder bent, eigenlijk in tegendeel, paard heeft nu duidelijker geleerd dat hij sterker is en dat hij onder een vraag uit kan komen.
Je vraagt om tips, er is er maar één goeie, leren omgaan met dit paard, rijles en tjaaaa eventueel ook even het paard in training plaatsen en zelf daar dan ook les nemen.

Brendaaaa schreef:
Je wilt het niet, doet alles wat er in je macht ligt en wat je ooit hebt aangeleerd, maar je paard blijft voorwaarts met buitenrit. Elk bit wat er is al geprobeerd ook. Ik wil niet in zn mond hangen, maar hij geeft me geen enkele andere keuze. Een 'gewoon' simpel drafje lijkt onmogelijk, het moet altijd harder, harder en uiteindelijk in galop overgaan. Het is gewoon rete-irritant. Een keer goed boos worden helpt niet, daar word hij heel nerveus van. Ik krijg hem uiteindelijk wel terug, maar dus niet gewoon met ,stem,zachte hand en zit. Het is niet zo dat hij ergens bang voor is of zo, sterker nog hij vind alles prachtig! Dat is misschien juist het punt. Het is ook geen ongeleid projectiel, ik krijg hem altijd terug, maar het is zo vervelend dat ik daar zoveel kracht voor moet gebruiken. Wat is er mis met alleen op zit en stem terugkomen paardlief? Waarom moet ik tijdens zo;'n heerlijke rit, die we allebei zo leuk vinden, je pijn doen? Dat wil ik helemaal niet!!!Hij is 14 jaar, en heeft natuurlijk voordat ik hem kocht in maart dit jaar een heel verleden, maar ja.....

Wie heeft de gouden tip, in godsnaam!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 07:34

flavlip schreef:
Rij jij altijd voorop? Ik herken hierin een beetje mijn pony namelijk... Wil voorop voorop voorop en heeft dan in z'n kop dat hij leidt... En luistert dan dus niet naar mij. Ik heb hem nu 10jaar, zelf ingereden (verder gaat het rijden prima) maar nu pas kan ik eindelijk af en toe een stukje voorop rijden, in mijn tempo. Zodra hij weer gaat drammen, achteraan (halverwege werkt ook niet, hij blijft gefocust op het paard achter zich..). Hij blijft drammerig voorop, maar is nu wel te houden. Ik ben de baas ;)

Hier heb ik hard aan moet werken en soms ook echt heel streng moeten zijn en een heel betrouwbaar paard voor mij/hem laten lopen, soms liep hij er bijna in... Als hij de kans kreeg er voorbij te gaan was hij niet meer te houden, dus ik stuurde hem zo de kont voor hem in. Paard voor hem zwiepen, daar had hij meer respect voor dan mijn hand op dat moment (en normaal ben ik zo zacht in m'n hand, maar kon gewoon niet anders). Op een gegeven moment had hij door dat het andere paard voorop bleef en hij er echt achter moest blijven en pastte hij zich aan.

Hij werd dan ook weer zichzelf zoals ik hem kende, liever lui dan moe. Ik draaf dan ook stukjes bij, omdat hij gewoon lekker relaxed stapt en om zich heen aan het kijken is. Voorop is het zo hard stappen als hij maar kan en het liefst aandraven als het paard achter zich te dichtbij kwam voor zijn idee. Nu ben ik ook zo ver dat ik hem terug kan nemen zonder het paard voor mij te gebruiken.

Ik weet niet of het voor jou gaat werken, misschien rij je ook wel alleen, maar wie weet werkt dit voor je.

Ja, ik rij altijd voorop... de reden daarvoor is dat hij als hij achterop rijdt, hij bang is dat hij 'achtergelaten' wordt of zo. Ik kan dan echt niet normaal op hem rijden, want hij plakt werkelijk waar in de staart van de voorganger.... wil geen milimeter uit de buurt blijven, dus echt niet te doen......

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 07:39

aeolusnr1 schreef:
e hebt gelijkaardige problemen al wel meerdere keren geplaatst.
Je kreeg adviezen en je blijkt er eigenlijk alleen die uit te kiezen die voor jou het voordeligst uitkomen.
En bovendien zie je dan ook nog dat de uitprobeersels niet echt werken.
Er werd jou al vele malen advies gegeven zoek een goede instructie , zoek een trainer, dat is blijkbaar voor jou een keuze die je niet wil accepteren.
Deze keuze kost idd centen, maar nu zie je dat je eigenlijk geen stap verder bent, eigenlijk in tegendeel, paard heeft nu duidelijker geleerd dat hij sterker is en dat hij onder een vraag uit kan komen.
Je vraagt om tips, er is er maar één goeie, leren omgaan met dit paard, rijles en tjaaaa eventueel ook even het paard in training plaatsen en zelf daar dan ook les nemen.

Pardon? Ik word een beetje niet goed van dat commentaar over neem les bij elk onderwerp op bokt. Ik heb les, maar in de bak, het dit lost mijn problemen buiten blijkbaar niet op! Het feit is dat er GEEN ENKELE instructrice is die met je mee gaat op buitenrit! Heel simpel! Het probleem speelt zich NIET af in de bak! Heeft dus ook geen enkele zin om in de bak rondjes te rijden met een superbraaf rustig paard, als het probleem zich BUITEN af speelt. Ik vind je bijdrage in dit verhaal behoorlijk respectloos naar mij toe.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:41

Brendaaaa schreef:
NatasjavE schreef:
Heel strikt zijn. Steeds als hij harder gaat dan dat jij wil terug nemen. Niet vast blijven houden maar terug nemen tot hij het tempo loopt dat jij wil en dan meteen hand ontspannen. Gaat ie meteen weer harder, meteen weer terug nemen desnoods terug naar stap.

Even lekker uit laten rennen zou ik juist niet doen. Dat is juist wat ie wil en bij de volgende rit wil hijdat weer.
Juist als hij braaf geweest is zou ik hem dan pas eens laten gaan.

Dat is precies hetgeen ik nu doe; als hij het tempo heeft wat IK wil ontspan ik mijn hand, en krijgt hij ruimte. Soms werkt dat heel goed (vooral als ik alleen ben met hem) maar andere keren, met name met andere paarden (ook rustige) of als ik op de terugweg ben, dan werkt dat dus niet.....

Heel herkenbaar, mijne is ook zo'n dramkont. Nu ze ouder wordt wordt het wel minder. Wat vaak helpt is ophoudingen, los vast los vast, en als ze dan terugkomt de teugels echt losgooien in een boogje. Dus ik beloon haar daarmee iets duidelijker dan dat ik alleen mijn hand zou ontspannen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:44

Ik heb hetzelfde gehad en ik dacht altijd dat ik inderdaad gewoon een druk paardje had. Totdat er bij toeval eens een zadelmaker naar mijn zadel keek, toen ik alleen maar naast hem stond te kletsen met het zadel in mijn hand en hij beschreef uit het zien van mijn zadel hoe mijn paard liep tijdens het rijden. Hij had mijn merrie nog nooit gezien maar het klopte helemaal. Hij zei: Ze is erg voorwaarts, moeilijk terug te rijden en scheef in galop. Ik was verbaasd, want het klopte precies.
Lang verhaal kort, hij heeft mijn zadel passend gemaakt en ik had een totaal ander paard ineens. Helemaal ontspannen, lange teugel stappen en draven. Heel bijzonder.
En ik maar denken dat ik een goed zadel voor dr gekocht had....bleek dat de kussens druk gaven op haar rug en daar liep ze voor weg.
Misschien een ideetje??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:46

Dag Brendaaaa,

Je hebt al eerder posts over hetzelfde onderwerp geplaatst.
Na alles doorgelezen te hebben blijft mijn advies ongewijzigd.

Je hebt een rangorde probleem.
Jouw analyse van rangorde is kennelijk niet de juiste.
Het vriendelijke gedrag dat jij bij je paard ervaart is niet het gevolg van respect.

Als je paard echt respect heeft laat hij het wel uit zijn hoofd om voor je uit te gaan op buitenritten.
Hij neemt daar volledig het initiatief en dus de leiding van je over.

Ga eens rondsnuffelen bij Parelli, Hempfling, Monty Roberts, TTEAM, enz..
Zet je vooroordelen opzij en vraag hulp bij mensen met veel ervaring op dit gebied.
Dat zijn waarschijnlijk niet de buurman of de plaatselijke "instructeur".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:51

Brenda heb het zelfde gehad. Onze oplossing was met twee paarden een buiten rit maken helemaal in stap. Is de meest nare rit geweest die ik ooit gemaakt heb, zo sterk en boos en alles uit de kast trok ze, om maar sneller te mogen gaan. Mocht niet dus. Iedere keer liet ik haar rustiger stappen of stoppen (want in stap kun je ook heel snel stappen) om te wachten op de ruin. Veel belonen als ze ook maar iets terug kwam want boos worden werkt averechts. Pas na anderhalf uur begreep ze het echt en ademde ze uit en toen hebben we nog een half uur rustig door gestapt. Dat is de rit geweest waarbij de verandering is gekomen, want ik heb het nooit meer zo moeilijk gehad daarna. Trekken heeft geen zin, dan zet ik haar liever tegen een boom zodat ze echt moet stoppen, is nog doeltreffender.
Galopperen is impuls opwekkend dus beter om dat pas te doen als stap en draf onder controle is. Zo ook in draf houd ik rustig mijn benen aan het paardje (haar contact) maak halve ophoudingen en zodra ze te hard gaat neem ik haar gelijk terug in tempo. of zet haar stil zo nodig. Door pure consequentie met ho is ho en rustig is rustig is het probleem opgelost. Maar daar moet je wel de tijd voor nemen en ook met dressuur haar goed en correct consequent rijden in de wei of de bak. Altijd want jij bent de baas of je er nu op zit of er naast staat, jij bepaalt het tempo en niet je paard. Streng hé, maar dan wordt buiten rijden weer erg leuk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:58

Simpelman schreef:
Dag Brendaaaa,

Je hebt al eerder posts over hetzelfde onderwerp geplaatst.
Na alles doorgelezen te hebben blijft mijn advies ongewijzigd.

Je hebt een rangorde probleem.
Jouw analyse van rangorde is kennelijk niet de juiste.
Het vriendelijke gedrag dat jij bij je paard ervaart is niet het gevolg van respect.

Als je paard echt respect heeft laat hij het wel uit zijn hoofd om voor je uit te gaan op buitenritten.
Hij neemt daar volledig het initiatief en dus de leiding van je over.

Ga eens rondsnuffelen bij Parelli, Hempfling, Monty Roberts, TTEAM, enz..
Zet je vooroordelen opzij en vraag hulp bij mensen met veel ervaring op dit gebied.
Dat zijn waarschijnlijk niet de buurman of de plaatselijke "instructeur".

Een rangorde probleem?????

Kunnen we het beestje gewoon bij de naam noemen. Een rijkunstigprobleem.

Ik vermoed bij TS een paard wat wat over enthousiast is en erg blij in het bos wordt.
Hij moet beter aan de hulpen komen te staan dat staat buiten kijf...maar dat los je niet op met parelli of andere, zonder meer nuttige, trainingsmethodes.
Sommige 'problemen' moet je gewoon onder het zadel oplossen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:04

crosmuller schreef:
Heel herkenbaar, mijne is ook zo'n dramkont. Nu ze ouder wordt wordt het wel minder. Wat vaak helpt is ophoudingen, los vast los vast, en als ze dan terugkomt de teugels echt losgooien in een boogje. Dus ik beloon haar daarmee iets duidelijker dan dat ik alleen mijn hand zou ontspannen.

Vindt ik wel een goede aanvulling.

Wat bij mij wel helpt is mijn paard 'banketstaaf' laten draven. Heel langzaam onder het tempo laten draven. En dan af en toe een tempowisseling naar voren. Dat hij leert dat ook in het bos er pas harder gegaan word na een beenhulp.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:10

Ik laat die van mij uiteindelijk maar gewoon gaan, ze is 24 en heeft blijkbaar te veel energie, prima, loop maar lekker. Ik leer mijne aan dat stap rustig is, en alles dat harder is mag ook echt goed harder. Wat inderdaad helpt is terug nemen en wanneer het paard ontspant volledig meegeven (teugels los). Bij mijne werkt het niet, misschien bij jou wel. Mijne neemt in draf en galop alle ruimte die die krijgt.

Rangorde probleem, wat een humor.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:55

NatasjavE schreef:
crosmuller schreef:

Vindt ik wel een goede aanvulling.

Wat bij mij wel helpt is mijn paard 'banketstaaf' laten draven. Heel langzaam onder het tempo laten draven. En dan af en toe een tempowisseling naar voren. Dat hij leert dat ook in het bos er pas harder gegaan word na een beenhulp.

Is ook een goede tip, en ben het met je eens dat het een rijkunstig probleem is en geen rangorde probleem.

@xSlvna dat is ook een oplossing om je erbij neer te leggen, maar ik persoonlijk vindt het niet zo fijn om altijd zo hard te gaan :). (En de mensen met wie je samen gaat rijden ook vaak niet). Als jij het verder prima vindt is het voor jou natuurlijk geen probleem. Leuk dat ze nog zo fit is op haar 24e

xSlvna

Re: Paard wil buiten alleen maar harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:02

Ik ga voor haar tempo en uithoudingsvermogen alleen, dus dat scheelt haha. Dat veranderd de zaak wel ja.
Ik reed eerst met pelham en slof om het tempo te beperken maar nu rijd ik met simpel bitje.

Ik doe kleine ophoudingen als het nodig is of ik geen zin heb in een vlotte draf, echt even kleine druk op de teugels en los, loopt ze weer weg opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, dan wordt het paard het wel zat.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:06

Mijn merrie heeft spat en loopt erg stijf en traag in het begin, maar als ze opgewarmd is gaat het weer goed. Ik ben tegenwoordig stiekem een beetje blij als ze begint met drammen (zo noem ik dat harde lopen), want dan voelt ze zich blijkbaar weer goed. Ik heb het nooit helemaal op kunnen lossen maar met het belonen met losse teugel kom ik een heel eind.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:18

NatasjavE schreef:
Simpelman schreef:

Een rangorde probleem?????

Kunnen we het beestje gewoon bij de naam noemen. Een rijkunstigprobleem.

Ik vermoed bij TS een paard wat wat over enthousiast is en erg blij in het bos wordt.
Hij moet beter aan de hulpen komen te staan dat staat buiten kijf...maar dat los je niet op met parelli of andere, zonder meer nuttige, trainingsmethodes.
Sommige 'problemen' moet je gewoon onder het zadel oplossen.

Dat denk ik dus ook.... ik heb totaal geen enkele problemen op de grond met hem. Hij respecteert mijn persoonlijk ruimte, stopt als ik stop, gaat stappen als ik ga lopen, gaat draven als ik ga rennen, en stopt net zo abrubt als ik weer stop. Hij wijkt voor druk zowel op de grond als onder het zadel, is erg gefocussed op stem en is in de omgang een vriendelijk dier met hele rustige energie. Hij is 100 procent bomproof, ook buiten, is niet nerveus of schrikachtig. Het enige wat hij wil buiten is genieten! En ik geniet wel met hem mee, maar hij overdrijft in zijn enthousiasme, en heeft gewoon echt te veel pret.... oren naar voren en VRIJHEID moet hij denken....

Dieselpaard

Re: Paard wil buiten alleen maar harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:32

Ik herken je probleem. Ik ging gisteren na een week in de bak te hebben gereden ook weer eens naar buiten. Pfff...wat een rit. Alles was eng en galop moest vol gas. Draf...dat slaan we gewoon over. Wat bij mij helpt is vaker naar buiten, consequent zijn en belonen bij goed gedrag. Als ik boos word, wordt hij nerveus en onbereikbaar.
Vooral het belonen met stem of aai helpt heel goed. Daar wordt hij echt rustig van.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:37

Dieselpaard schreef:
Ik herken je probleem. Ik ging gisteren na een week in de bak te hebben gereden ook weer eens naar buiten. Pfff...wat een rit. Alles was eng en galop moest vol gas. Draf...dat slaan we gewoon over. Wat bij mij helpt is vaker naar buiten, consequent zijn en belonen bij goed gedrag. Als ik boos word, wordt hij nerveus en onbereikbaar.
Vooral het belonen met stem of aai helpt heel goed. Daar wordt hij echt rustig van.

Ik ging zelfs 4 dagen per week op buitenrit..... daar ben ik juist van afgestapt in de hoop dat het dresuurwerk hem zou veranderen buiten:-) Helaas niet heb ik ondervonden.... :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:41

Heb je al aan je instructrice gevraagd of ze niet eens met je naar buiten wil? Want zo te horen heb je het paard voor de recreatie en dan dus ook voor ontspannen buitenritten. Je kan wel roepen geen enkele instructeur gaat mee naar buiten... maar als je het niet vraagt weet je het ook niet. En anders misschien opzoek gaan naar iemand die wel mee naar buiten wil om het probleem te bekijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:52

Ook ik heb Dressuur gereden en ook springen en nadien dan een deel Western-riding.
Ik weet heel zeker ook wel dat het een rijkunstig probleem is, TS is blijkbaar niet in staat om op sommige momenten haar paard te laten uitvoeren hetgeen ze van hem vraagt, das duidelijk.
Rijkunstig betekend, dat je de juiste vraag op de juiste manier gaat stellen, paardrijden is een technische sport, hoe meer technische snufjes/vaardigheden je in je kist hebt zitten, hoe meer kans dat je er een goeie kan uitpikken.
Het probleem van rangorde dat hier blijkbaar door verschillende mensen "NatasjavE, xSlvna, ..." beetje weggewuifd wordt als onzin , is toch een feit, paard blijkt op die momenten niet naar de ruiter te luisteren, en er geen of minder aandacht aan te besteden, dat op zich is eigenlijk al een rangorde probleem.
Natural horsemanship is niet enkel het aanleren van speeltrucjes met je paard, het is gewoon een manier om inzicht en begrip te verwerven hoe een paard leert - denkt - loopt - vlucht - reageert - en een manier om een communicatie met het dier op een verstaanbare manier te laten overkomen.
En of je nu Dressuur rijdt , of Jumping of endurance of eventing of western of polo of .... maakt echt niet uit welke discipline je wil rijden, bij al deze rijmanieren is natural horsemanship een heel goed hulpmiddel.
TS geeft aan dat het volgen van lessen geen enkel nut heeft, want het probleem stelt zich niet in de piste, << zegt ze.
>> Het probleem zal zeer zeker ook reeds voor een deel zichtbaar zijn in de piste, daar ben ik heel zeker van, alleen ziet TS dit niet en staat ze er blijkbaar ook niet voor open.
En er zijn instructeurs genoeg die ook op buitenritten les geven, dus das echt geen argument, heel het gamma aan rijtechnische oefeningen , die je ook bij de dressuur zal tegen komen , kan je ook buiten gaan inoefenen, en ook daar is houding, balans, evenwicht, ritme, verdeling en timing van de hulpen, respect en vertrouwen , ..... al deze dingen zullen dan bijdragen aan het lukken of niet lukken van het gevraagde.
Hier een vraag stellen en hopen op een gouden tip die heel jouw probleem zomaar zal oplossen das gewoonweg dom om daar naar op zoek te gaan, paardrijden is een leerproces, en bij leren hoort ook les nemen.
Het probleem zit echt niet bij het paard, en tjaaaaa bijna alle ruiters denken net in die richting, zoek het probleem bij jezelf en je hebt een heel ander paard in "No Time".
Zoek les.

xSlvna schreef:
Ik laat die van mij uiteindelijk maar gewoon gaan, ze is 24 en heeft blijkbaar te veel energie, prima, loop maar lekker. Ik leer mijne aan dat stap rustig is, en alles dat harder is mag ook echt goed harder. Wat inderdaad helpt is terug nemen en wanneer het paard ontspant volledig meegeven (teugels los). Bij mijne werkt het niet, misschien bij jou wel. Mijne neemt in draf en galop alle ruimte die die krijgt.

Rangorde probleem, wat een humor.