hard rukken aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:50

:) gelukkig. Hopelijk is je probleem snel opgelost. Zelf neem ik ook graag instructie mee naar buiten, die letten toch wat beter op of ik scheef etc. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:55

Ik denk niet dat je dit kan oplossen binnen die grote groep paarden, die hem blijkbaar nogal heet maken, en hem het gevoel geven dat hij de leider binnen de groep moet zijn. Alle twee die omstandigheden laten hem vergeten dat JIJ zijn leider bent.
Ik zou dus eerst met een kleiner groepje buiten oefenen, of met een ander paard of alleen (iemand mee op de fiets?). Punt is dat het paard jou ten alle tijden als leider hoort te accepteren, los van 'groep' of 'bos'/ 'duinen'.
Nu is het denk ik voor sommige paarden wel een hele klus, maar verbetering zou je wel moeten kunnen krijgen (bijv. eindresultaat: hij moet met meerdere paarden wel voorop, maar let wel op jou en neemt niet zelf de leiding).
Zou het helpen om bijv. buiten als hij zo trekkerig is hem te laten slalommen om bomen, of rondje om een boom te laten lopen, alles doen waarmee hij wel zijn energie kwijt kan maar jij wel de leiding houdt over het waarheen van zijn benen.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:33

Als het om 3 dagen per jaar gaat denk ik niet dat je dit op gaat lossen, als hij voorop wel normaal doet en je kan hem voorop laten lopen zou ik dat lekker doen, je paard in zijn element en jij geen zere armen en hopelijk 3 leuke dagen. Als dit niet kan zou ik het idd met een hulpteugeltje proberen (slof weet ik niet als je dat niet gewend bent, misschien een thiedeman proberen? Die kan je zo af stellen dat hij niet inwerkt als je paard niet trekt en als je je teugels los hebt als hij braaf is doet het ook niets maar een trekwedstrijd win je niet).