paard bokt wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:49

Deze Haf is waarschijnlijk in het verleden vaak onder het werk uitgekomen door zijn gebok.
De mijne deed het ook in galop, net als het bit vastpakken en de teugels uit je handen rukken.
Dan spreek ik nog niet eens over zijn hoofd tussen zijn knieën steken en met een bolle rug rodeo rijden.
Maarrrr hij was toen manegepony en jong.
Ook aan de hand totaal niet opgevoed en daarbij dominant.
Toen we hem kochten was hij 7, en met rijden al wat braver (ze zetten hem na zo een actie vaak niet terug op stal maar zette er iemand op die hem op zijn sodemieter gaf, waardoor hij er niet meer mee onder het werk vandaan komt).
Ik heb aan de hand heel wat te stellen gehad met hem (door je heen lopen, losrukken om mot te zoeken met een ander paard,bokken, steigeren met het voorbeen naar me maaien).
Afijn, echt geen leuke vent.
Maar toch ook heel slim, ik heb hem een aantal keer op zijn sodemieter gegeven op het juiste moment en het kwartje dat ik hem de baas niet liet spelen viel heel snel.
Met rijden gaat het ook super, hij bokt alleen nog naar het zweepje als hij een tikje krijgt omdat hij met een ruk van de hoefslag afkomt of de teugels uit je handen trekt. Dit gebeurd echter nog maar een keer of 10 per jaar (hij wordt elke dag gereden).
Degenen die hem uit zijn manege periode kennen zijn verbaasd over hoe braaf hij geworden is.
Maar wij hadden wel een klik met hem, dus wij wilden er tijd en energie insteken en dat is wel heel belangrijk. Als je dat er voor over hebt komt het goed, wil je dat niet dan zou ik een ander paardje zoeken.
Wil je dan toch voor een Haf, zoek er dan 1 met een eigenaar die hem al opgevoed heeft.
Succes !

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:16

Ik heb eens een paar keer een verzorg haflinger gereden die precies hetzelfde deed. Ik snap dat de ts het niet fijn vindt om nog op een pony te rijden en het idee heeft dat hij nagekeken moet worden. De haflinger had bleek later ook rug problemen maar dat stelde volgens de eigenaar niet zoveel voor. Ik vond het geen prettig idee op een pony te rijden wat misschien pijn in zijn rug heeft. Ook reed de eigenaar zelf amper omdat ze hem niet leuk meer vond en geen tijd meer voor hem had. De ts zou de eigenaar er nog eens op wijzen maar als zij het niet nodig vindt kan je er inderdaad weinig aan doen.