Wel hulpmidel geen hulp middel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:42

Janneke2 schreef:
Eh: ik leerde op de middelbare school hoe hefbomen werken.
Wat de martingaal doet, is neerwaartse kracht uitoefenen op de teugel. Daarmee wordt de druk die het dier voelt groter en daardoor denken sommige mensen dat het ding het hoofd omlaag zou brengen. (Dat is met regelmaat wel wat gebeurt, maar dat is dan de beslissing van het paard, op basis van fikse druk genomen. Het dier leert vooral, dat als het hoofd omhoog gaat - lees: het paard bang is - het pijn gaat doen. )

Mee eens, druk wordt verplaatst naar beneden ipv direct richting de hand. De balansteugel heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me zeker de moeite waard om te proberen, de inwerking ervan klinkt logisch.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:54

Mona81 schreef:
Janneke2 schreef:
Eh: ik leerde op de middelbare school hoe hefbomen werken.
Wat de martingaal doet, is neerwaartse kracht uitoefenen op de teugel. Daarmee wordt de druk die het dier voelt groter en daardoor denken sommige mensen dat het ding het hoofd omlaag zou brengen. (Dat is met regelmaat wel wat gebeurt, maar dat is dan de beslissing van het paard, op basis van fikse druk genomen. Het dier leert vooral, dat als het hoofd omhoog gaat - lees: het paard bang is - het pijn gaat doen. )

Mee eens, druk wordt verplaatst naar beneden ipv direct richting de hand. De balansteugel heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me zeker de moeite waard om te proberen, de inwerking ervan klinkt logisch.

De belansteugel is hetzelfde als een neckrope, toch ? :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:56

Ik geloof niet dat een martingaal veel doet tegen een paard dat er vandoor gaat. Wat ze wel moet doen? Tja misschien een goede istructrise zoeken? Inhouden heeft eigenlijk niks met kracht van de ruiter te maken, meer met handigheid door bepaalde situaties voor te zijn, je paard met zijn aandacht bij jou te houden. Hoe je het wendt of keert. Een normale ruiter kan dit soort dingen prima oplossen zonder hulpmiddelen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:57

Bij een normale hoofdhouding zal de martingaal totaal niet inwerken, die werkt alleen maar in als het hoofd ver omhoog komt. Zodra het paard weer met het hoofd (iets) naar beneden komt stopt onmiddellijk de werking van de martingaal.
Dus onmiddellijk beloning als het paard het weer goed doet.

Ik zou 10x liever een martingaal hebben als een gogue of bijzetteugels, deze werken veel eerder en in het geval van de bijzet continu in. Je zet met beide hulpteugels het hoofd vast. Iets wat niet gebeurd met een martingaal.

Simpelman

Re: Wel hulpmidel geen hulp middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:02

De martingaal verdubbelt de kracht die de ruiter met zijn handen kan uitoefenen, hij werkt als katrol.

Een oud gezegde luidt:
Als de kunde van de ruiter ophoudt gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:17

Voor een gogue of bijzet geldt hetzelfde als voor de martingaal: het is maar hoe je het ding afstelt. Dus of het eerder of later werkt, of continue, dat ligt er maar aan.

De prompte beloning bij het omlaag brengen van het hoofd ligt bij de martingaal in de handen van de ruiter - itt de gogue en de bijzet. (Blijft iemand trekken, is die beloning miniem of zelfs afwezig, gogue en bijzet belonen zeer consequent. )
Verder is er bij de gogue op geen enkele wijze sprake van vastzetten: bij correct gebruik kan een paard niet sterrenkijker, maar wel grazen, jouw schoenveters losmaken, halsstrekken en om zich heen kijken.

Balans teugel en neckrope zij een soort van zusjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:26

Alle beloning ligt aan de handen van de ruiter. Op tijd los laten en ontspannen is ook van essentie zonder gebruik van een hulpteugel. (incl. neckropes, balansteugels en allerlei broertjes en zusjes)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:33

Als de martingaal niks doet in gewone hoofdhouding, help de teugel dus niet tegen wegrennen. Paard kan heel goed wegrennen met een n8rmale hoofdhouding. Zinloos dus

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 02:38

Sammie schreef:
Ik heb geen bijrijder, maar mijn ruin is wel eens ‘bijgereden’ en in die zin zodanig dat zij het .e.e.a. nodig achtte.

Het ligt er ook maar net aan waarom je een bijrijder hebt. Net als dat je geld vraagt of geld geeft :D Heb je een bijrijder voor jouw en haar/ zijn gemak of heb je een bijrijder om je paard duidelijk beter te laten worden. Bij dat laatste heb je weinig te ‘eisen’.

Bovendien zijn een aantal paardeneigenaren imo ook niet echt het meest geschikt om te bepalen wat het beste is voor het paard (in die zin dat het paard zich fatsoenlijk gedraagt en blijft gedragen. Met een paard dat over je heen loopt en een eigenaar dat niet wil corrigeren want dat is zielûg is niemand gebaat, het paard zeker niet).

En ik heb ook wel eens een paard bij gereden van iemand. Ik mocht nergens lessen, want was niet goed genoeg. Maar zelf had ze ook geen zin. :+ Heeft niet lang geduurd..

Invb weinig tijd heb k n bijrijder ze was al en beste vriendin maar de moeder lag op sterfe maand geleden gestorfen en dr verzorg paardje ging weg dus heb k me andere bijrijder wegedaan en nu doet zij mn paard

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:47

Sammie schreef:
Alle beloning ligt aan de handen van de ruiter. Op tijd los laten en ontspannen is ook van essentie zonder gebruik van een hulpteugel. (incl. neckropes, balansteugels en allerlei broertjes en zusjes)

Zoals ik leerde van de Britten: the hands of the rider should be the hands of the giver.
Maar van pessoa tot longeerhulp inclusief bijzetteugel en gogue: neemt het paard de gewenste houding aan, is de druk weg en dat voelt als beloning.

Zoals ik rijd met balansteugel is er geen sprake van constante inwerking en ook dan kun je spreken over de beloning van het wegnemen van de inwerking.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:03

Nu geef je dus zelf al aan waarom de meeste hulpteugels (als in HULP teugels) geen kwaad kunnen. (bij normaal gebruik).

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je iets simpels als een martingaal af loopt te kraken en vervolgens wel een neckrope/balansteugel loopt aan te prijzen.

Ondertussen is dit aardig off topic geworden, dus ik ga het hierbij laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:16

Ik laat de discussies achterwege en ik houd het simpel:

het is jouw paard, dus jouw regels, heel simpel!
Wil jij iets niet, dan gebeurd het niet. Hoe vervelend en naar het ook is dat haar moeder is overleden en hoe ontzettend lief het ook van je is dat je je andere bijrijdster eruit hebt gestuurd en haar nu laat rijden, is het nog steeds jouw keuze wat er met het paard gebeurd.

Mijn pony heeft het ook, die vindt rijden met (te) veel andere paarden in de bak ook niet leuk en wordt daar ook onzeker van en duikt dan ook wel eens weg. In mijn ogen is onzekerheid niet op te lossen met een hulpteugel want het paard moet het vertrouwen krijgen in de ruiter (wat dat aangaat zitten we op een lijn).
Ga met je bijrijdster om de tafel zitten en vraag met duidelijke argumenten waarom zij vindt dat een martingaal nodig is om het dier vertrouwen te geven, dan kan jij namelijk daarna ook rustig uitleggen waarom jij dit liever niet wil hebben en hoe je dit liever opgelost ziet.

Wat ik nog mis, heeft je bijrijdster les? daar zal ze ook goed bij gebaat zijn met de juiste instructrice :)

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 08:32

Dankje wel dit is goed advies je ze volgd groepsles met mijn piny vande zelfde waar ik ook les van heb k heb weer priveles en dan mekeerd erniks

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:42

Sammie schreef:
Nu geef je dus zelf al aan waarom de meeste hulpteugels (als in HULP teugels) geen kwaad kunnen. (bij normaal gebruik).

Hoezo zou ik dat "zelf al aangeven"?
Er zijn hulpteugels, die buiten de hand van de ruiter om werken en bij normale afstelling geen kwaad kunnen. Het paard krijgt acuut de beloning van "minder druk" bij het aannemen van de houding, die "het ding" vraagt.

Sammie schreef:
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je iets simpels als een martingaal af loopt te kraken

Eh....?
Een martingaal is niet geschikt voor iemand die een bang paard met kracht wil overtuigen.
Vanuit angst brengt een paard instinctif het hoofd omhoog en zal de martingaal dus de inwerking van de hand verdubbelen. Dat wil dus zeggen: bij angst trek je harder.

Sammie schreef:
en vervolgens wel een neckrope/balansteugel loopt aan te prijzen.
Dat kalmeert een bang paard, zo is mijn ervaring.
Een balansteugel staat het paard toe, het hoofd zo hoog te dragen als het instinct maar eist - zij het, dat dieren doorgaans snel uit hun sterrekijkershouding komen (maar zonder een bit dat sterk inwerkt).
(Dat vind ik dus eennuttige uitvinding, nota bene ongevaarlijk in handen van ruiters die wellicht niet zo kundig zijn.)

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:47

K vroeg om advies. Niet om disucsie hoe doe hier n slotje op ik heb nu wel genoeg advies bedankt

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:55

krista1993 schreef:
Dankje wel voor je advies paard doet het aleen im groep of met andere paarden dus paard is enorm onzeker mn bijrijder niet maar zij is van het harde aanpak en ik wil het Zo zacht moglijk oplossen

dan zal ik er niet aan beginnen! Het is jouw paard en jij beslist daar toch over?
Als jij, om welke reden dan ook, geen hulpmiddelen wil, en het zo kan oplossen,met een achte hand en ze reageerd daare goedop ,lekker zo laten dan.

(ik heb overigens niet alle reacties boven mij gelezen)

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 12:00

We gaan zondag samen met martingaal rijde. Mogd ze er van in stres raken gaat i af en gaan we ook niet vedder hem mn paardje al 5 bijna 6 jaar als veulen dua paard geeft aan als hij er mee eens is ook zijn we overgegaan naat nieuwe voer voor stres gevoelie paarde dus ben beniuwed

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:52

ja, je hebt gelijk, dat je even probeert als je erbij bent!
Succes alvast... en mocht het niet werken, gelijk af dat ding. Jij kent je paardje het beste

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:37

Ind wat is echt aleen met meerdere paardjes