hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: hoe leer je je paard meteen aan te springen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:29

Prijzen zijn redelijk gelijkaardig (ik betaal tussen de 15 euro en de 40 euro per les, naargelang welke lesgever ik laat komen), ik ben ook van België maar van een totaal andere regio dus kan je niet helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:46

Een paard springt vanzelf in de juiste galop aan als het de juiste stelling en buiging heeft.

Vaak zie je dat de ruiter op de binnenkant hangt, waardoor het paard het binnen voorbeen te veel belast om juist aan te kunnen springen. Het paard zal dan of harder gaan (omdat het voelt alsof het niet kan aanspringen), of verkeerd aanspringen aangezien het buiten voorbeen wel ruimte heeft.

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:53

Mijn merrie heeft precies hetzelfde probleem.
Ik spring zeker 4 x per les opnieuw aan, en beloon haar steeds op ´t moment dat ze zonder versnellen aanspringt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:57

Wat ik zelf erg fijn vind is om een bepaald geluid in te bouwen met het longeren. Zo galoperen die van mij aan op een kusgeluidje. Als ze dat aan de longe goed snappen dan gebruik ik dit geluidje in het begin ook onder het zadel in combinatie met de juiste hulpen. Mijn ervaring is dat ze het dan makkelijker snappen en ook vanuit een rustige draf gaan aanspringen. In het begin beloon ik ze uitbundig en neem ik ze na een paar galopspassen terug. Dit breid ik steeds meer uit en op een gegeven moment snappen ze het ook zonder kusgeluid.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 10:55

capopjekop schreef:
Wat ik zelf erg fijn vind is om een bepaald geluid in te bouwen met het longeren. Zo galoperen die van mij aan op een kusgeluidje. Als ze dat aan de longe goed snappen dan gebruik ik dit geluidje in het begin ook onder het zadel in combinatie met de juiste hulpen. Mijn ervaring is dat ze het dan makkelijker snappen en ook vanuit een rustige draf gaan aanspringen. In het begin beloon ik ze uitbundig en neem ik ze na een paar galopspassen terug. Dit breid ik steeds meer uit en op een gegeven moment snappen ze het ook zonder kusgeluid.

zeer goede tip, bedankt! ik ga het zeker op deze manier doen omdat ik merk dat Charly niet reageert op hulpen.

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:57

Ik heb geleerd Impuls
Je Houd je pony in en druk hem met je been door dat ie blijft draven dan na een tijdje heeft ie zoveel druk op zn mond en dan binnen been iop de singel buitenbeen dr achtrer en dan in 1 keer poef in galop (;
Misschien een tip (:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:57

Zoveel druk in de mond lijkt me niet echt bevordelijk.

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:59

Nee zoveel druk nou oook nie maar dat ie een beetje druk heeft

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:04

Iedere keer als je paard hard wil gaan draven terwijl jij wil gaan galopperen gelijk terug nemen, eerst weer die rust vinden, zorgen dat hij/zij bij je blijft.
En erg duidelijk zijn in je hulpen. Goed inbuigen, duidelijke beenhulpen en herhalen herhalen herhalen ... en pas stoppen als je paard het 1x goed heeft gedaan ookal is het maar 5 sec.

Wat ik zelf als tip heb mee gekregen: Als een paard iets moeilijk vindt of niet leuk, die oefening gaan doen en zodra hij/zij het goed doet gelijk belonen, uitstappen en naar stal, dit een paar keer herhalen zodat het paard door krijgt als ik dit goed doe mag ik naar stal, maar naar een paar keer doet hij/zij het perfect en kun je hem/haar doorrijden.

En heel veel geduld!
Succses!

Melanie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:05

Tereno schreef:
Mijn merrie heeft precies hetzelfde probleem.
Ik spring zeker 4 x per les opnieuw aan, en beloon haar steeds op ´t moment dat ze zonder versnellen aanspringt.

Als ze aanspringt na het harde draven en je reageert niet gaat ze denken dat dit juist is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:07

Ik heb het ook aangeleerd op stem :) Eerst gewoon aan de longe 'galop' leren, onder het zadel heb ik dat ook gebruikt in het begin. Later over gegaan op een klikgeluid met de tong. En tegenwoordig hoef ik alleen nog mijn gewicht te verplaatsen en mijn been iets naar achter te leggen :) In het begin liet ik hem vanuit een snelle draf aangalopperen, en elke keer goed belonen. Daarna vanuit een langzame draf het commando geven, en eventueel een tikje met de zweep als hij niet snel genoeg reageerde. Toen hij echt door had dat het commando betekende dat hij direct in galop moest ben ik dat ook vanuit de stap gaan proberen, en uiteindelijk kon hij ook vanuit stilstand aanspringen. Gewoon heel rustig en duidelijk te werk gaan, veel belonen, dan komt het wel goed.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:16

zorg dat je zithulp klopt: de heupen van de ruiter (en het bovenlichaam) mogen niet naar voren vallen.
Het is haast alsof je de voorkant van het zadel wil toestaan omhoog te komen.
UIt travers aanspringen kan erg helpen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:33

Moet je paard nog leren galopperen (net onder het zadel) of is hij allang bekend met de basis hulpen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:44

Een paard wat nog niet onder het zadel kan galopperen heeft dit misschien nooit geleerd of heeft hier de balans nog niet voor. Je moet niet eisen van zo'n paard dat die vanuit een rustige draf gaat aanspringen.
Daarnaast kun je dan 100000x de hulp geven, maar als hij deze hulp niet begrijpt of lichamelijk de gang nog niet aankan, springt hij nooit in galop aan.
Ik zou het als een jong paard benaderen. Of beter gezegd, zoals ik een jong paard galop aan zou leren.
Maak het je paard makkelijker en ga eerst inderdaad aan de longeerlijn galop op stemhulp aanleren. 1 geluid kiezen voor galop en niets meer vragen dan aanspringen in galop. Geen nagefelijkheid, buiging, rustige draf of wat dan ook. Galop is hoe dan ook goed. Vreselijk belonen zodat hij snapt dat dat de bedoeling is.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, maar rechtdoor buiten galopperen is een hele goede en vrij makkelijke manier voor je paard om te galopperen. Op stemhulp aangalopperen als je erop zit samen met de andere galophulpen die je wilt gebruiken. Als hij aanspringt is het helemaal prachtig en belonen. Hoofd in de lucht, eerst hard draven etc maakt allemaal niets uit. Paarden moeten eerst kracht hiervoor krijgen en begrijpen wat je wilt. Daarna ga je langzaam afbouwen met je stem, vragen om rustiger aan te springen, juiste stelling, buiging en nagefelijkheid vragen etc.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:10

Soraya10 schreef:
Moet je paard nog leren galopperen (net onder het zadel) of is hij allang bekend met de basis hulpen?

Hij is 15 jaar en kent de basis hulpen (exclusief het aanspringen in galop). Hij vind het precies leuker om snel te draven dan aan te galopperen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:12

Def schreef:
Een paard wat nog niet onder het zadel kan galopperen heeft dit misschien nooit geleerd of heeft hier de balans nog niet voor. Je moet niet eisen van zo'n paard dat die vanuit een rustige draf gaat aanspringen.
Daarnaast kun je dan 100000x de hulp geven, maar als hij deze hulp niet begrijpt of lichamelijk de gang nog niet aankan, springt hij nooit in galop aan.
Ik zou het als een jong paard benaderen. Of beter gezegd, zoals ik een jong paard galop aan zou leren.
Maak het je paard makkelijker en ga eerst inderdaad aan de longeerlijn galop op stemhulp aanleren. 1 geluid kiezen voor galop en niets meer vragen dan aanspringen in galop. Geen nagefelijkheid, buiging, rustige draf of wat dan ook. Galop is hoe dan ook goed. Vreselijk belonen zodat hij snapt dat dat de bedoeling is.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, maar rechtdoor buiten galopperen is een hele goede en vrij makkelijke manier voor je paard om te galopperen. Op stemhulp aangalopperen als je erop zit samen met de andere galophulpen die je wilt gebruiken. Als hij aanspringt is het helemaal prachtig en belonen. Hoofd in de lucht, eerst hard draven etc maakt allemaal niets uit. Paarden moeten eerst kracht hiervoor krijgen en begrijpen wat je wilt. Daarna ga je langzaam afbouwen met je stem, vragen om rustiger aan te springen, juiste stelling, buiging en nagefelijkheid vragen etc.

We gaan er inderdaad ook met buiten rijden en dan gaat hij zeer snel in galop! Hier had ik nog niet aan gedacht, zeer goede tip :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:22

jasmien1008 schreef:
Soraya10 schreef:

Hij is 15 jaar en kent de basis hulpen (exclusief het aanspringen in galop). Hij vind het precies leuker om snel te draven dan aan te galopperen.

Dat klopt dus niet. Of zijn lichaam vindt het makkelijker om hard te draven omdat hij de kracht of balans niet heeft voor galop met iemand op zijn rug. Of hij snapt de hulp niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:40

naja... of ze geeft de onjuiste hulp, komt vaak voor.

(no offence, maar we gaan even uit van wat hier aan informatie beschikbaar is)

Maar ik heb zelfs een paard gezien dat uit achterhandwendingen galoppirouette aangeleerd heeft en daarna pas gewoon kon gallopperen... maar dat was wel een heel raar geval.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:27

Je kan een paard op het woord 'poep' nog laten aanspringen in galop, het is net wat je hem leert.
Dus hij snapt de hulp die zij geeft niet.
Daarnaast gaat hij buiten heel snel in galop schrijft ze, dat getuigt ook van dat hij het in de bak dood moeilijk vind om te galopperen (bochten, remmen, ruiterbalast). Dat is ook helemaal niet gek als hij dit niet gewend is.
Dat hij snelheid maakt, getuigt ook van te weinig kracht om in de bak goed te kunnen galopperen.
Jonge paarden hebben dit ook, die kunnen bijna allemaal in het begin ook alleen maar met een flinke aanloop op hoog tempo galopperen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:53

juist.. mee eens, het paard begrijpt niet wat er van hem gevraagd wordt.
Dus dat kan ook zijn dat de ruiter in essentie de draf als hulp geeft, het dier op de voorhand smijt en dat hij daardoor nog sterker de neiging heeft te blijven draven.

Je ziet vaak ruiters die naar voren vallen als ze willen galopperen, (met het idee van 'sneller') en dan is de overgang eigenlijk altijd slecht. Je moet haast het gevoel 'sneller' omzetten in 'omhoog en langzaam'

maar een filmpje zou wellicht helpen want het is voor ons allemaal giswerk, zo.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:08

Kan het zijn dat het zand in de piste er ook mee te maken heeft? Ik bedacht me dit opeens.
Het zand is namelijk zeer los en droog waardoor het vermoeiend is om lang in die piste te rijden.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:16

Tip voor aanspringen in goede galop: Probeer het eens in een hoek, of rijd een volte.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:26

capopjekop schreef:

zo heb ik het mijn jonge Quarter ook aangeleerd.. eerst alles vanuit de grond, versnellen/vertragen/wijken etc.

Uiteindelijk doe ik nu mijn buitenbeen naar achter zodat ik goede stelling krijg en leg ik mijn binnen been aan om te versnellen (dus in galop aan te springen).
Je buitenbeen geeft niet alleen de hulp aan om aan te springen, maar zorgt ook voor wat anders.. Miscchien is het verstandig om eerst uit te zoeken wat je hulpen betekenen, zodat je beter weet wat je doet.. zo kan je het paard ook meer begrijpen.. Mijn motto is altijd : ''denk vanuit het paard''

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:26

Kun je bij je prive les op de manege de hulp op het paard waar je dan op rijdt niet gaan oefenen? Zodat je het op deze ook kan gaan toepassen..
Ik denk namelijk dat de communicatie tussen jou en je paard niet voor elkaar is en dan kun jij jezelf eerst proberen te verbeteren..
En ik zou ook hulp aan huis zoeken, er zijn er genoeg die voor 20-25 euro bij je thuis komen..

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:50

jasmien1008 schreef:
Kan het zijn dat het zand in de piste er ook mee te maken heeft? Ik bedacht me dit opeens.
Het zand is namelijk zeer los en droog waardoor het vermoeiend is om lang in die piste te rijden.

Alles dat het paard belemmert is een oorzaak. Als de bak zwaar is telt dat zeker mee.