Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xxsalinaxx schreef:En over die stop , dat is niet altijd handig bij alle paarden, bij die van mij is dat juist niet goed om te doen. Zij denkt dat ; hé ik mag stoppen als ik iets eng vindt' en dan verzint ze er elke keer een ander leuk trucje bij zoals bit beetpakken , hoofd omhoog naar het 'nep enge' te kijken. En dan elke keer wat anders. Bij sommige zal het wel werken, maar het verschilt per paard denk ik. En het allerbelangrijkste is natuurlijk zelf rustig blijven en niet ongeduldig worden als tie bezig blijft. ( heb ik altijd last van gehad en nog afentoe..)
(ik was degene van de stop)

Ayasha schreef:one rein stop is heel leuk in theory maar gezien het niveau van het paard en vermoedelijk zal er ook bloed inzitten kan het ook heel erg mis uitpakken. Mijn merrie werd er ronduit pissig van en knalde gewoon door met haar neus tegen mijn knie en geloof me, dan laat je vanzelf los want dat is wat je vooral niet wil.. Dan heb je letterlijk eentje die rent zonder kijken.)

xxsalinaxx schreef:En over die stop , dat is niet altijd handig bij alle paarden, bij die van mij is dat juist niet goed om te doen. Zij denkt dat ; hé ik mag stoppen als ik iets eng vindt' en dan verzint ze er elke keer een ander leuk trucje bij zoals bit beetpakken , hoofd omhoog naar het 'nep enge' te kijken. En dan elke keer wat anders. Bij sommige zal het wel werken, maar het verschilt per paard denk ik. En het allerbelangrijkste is natuurlijk zelf rustig blijven en niet ongeduldig worden als tie bezig blijft. ( heb ik altijd last van gehad en nog afentoe..)
RenateKo schreef:Leuk om al deze tips te lezen ik heb namelijk zelf zo'n paard, vreselijk lief maar onwijs gevoelig, heb haar nu bijna 3 jaar maar is me nog niet gelukt om het kijkerige/ schrikkerige er helemaal uit te krijgen is al wel stuk minder geworden maar toch het blijft erin, het moeilijkst vind ik om haa in het begin te laten ontspannen als ze eenmaal ontspannen loopt heb je er een heerlijk paard aan maar voordat ze zover is!! kan soms lang duren. Wil haar ook niet elke keer gelijk als ik erop zit aan de teugel zetten maar als ik haar met lange teugel rij is het hoofd omhoog overal heen kijken, sneller wegspringen! Zou wel eens wat goede tips willen hebben hoe ik die spanning bij haar het snelst kan laten wegvloeien!

Cassidy schreef:Ayasha schreef:one rein stop is heel leuk in theory maar gezien het niveau van het paard en vermoedelijk zal er ook bloed inzitten kan het ook heel erg mis uitpakken. Mijn merrie werd er ronduit pissig van en knalde gewoon door met haar neus tegen mijn knie en geloof me, dan laat je vanzelf los want dat is wat je vooral niet wil.. Dan heb je letterlijk eentje die rent zonder kijken.)
Het is niet alleen het naar je stijgbeugel brengen van de neus, het is het wegzetten van de achterhand met je been, en dan kan ze geen vaart maken en rennen zonder te kijken. Filmpje eens bekijken, daar wordt het in uitgelegd?
En of ze vaart maken of niet, in mijn ogen hoort de ORS op ieder paard gemonteerd te worden. Het is de beste noodrem. En of je hem ooit nodig gaat hebben weet je niet. Ik hoop voor je van niet.
En toen werd ze van mij en deed ze dat bijna niet meer
Basic_ schreef:Edit: Overigens geloof ik niet in 'nep'schrikken, een paard doet alles met een reden, paarden denken niet van: ''Laat ik eens even schrikken want dan hoef ik vast niet zo ver te lopen"
Basic_ schreef:Zijn ( een aantal van) jullie er echt van overtuigd dat paarden zo denken?
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe mensen het gedrag van hun paard vertalen.
marijacindy schreef:Op dit moment zie ik mijn pony in het begin... toen ze van de manege was gooide ze iedereen eraf en ze was echt zo'n eigenwijse pony die rennend, steigerend, bokkend en overal van schrok door de bak ging,
Hoe ik dat oploste, me dood lachen en voltes draaien op een gegeven moment want ik negeerde het gewoon en ookal schrok ze van iets dan schrok ze maar, maar dat maakte me niet uit, toen dacht ze van ik geef het op.En toen werd ze van mij en deed ze dat bijna niet meer
![]()
Gister ook ponylief schrok ergens van en baasje lette niet op omdat ze heel fijn aan het rijden was en dan lig je op je pony en val je bijna, doe je de beugels in rijd je er langs en negeert haar gedrag, ze schrok daarna nergens meer van :p
Dus mijn tip zou gewoon zijn blijven negeren...

Basic_ schreef:marijacindy schreef:Op dit moment zie ik mijn pony in het begin... toen ze van de manege was gooide ze iedereen eraf en ze was echt zo'n eigenwijse pony die rennend, steigerend, bokkend en overal van schrok door de bak ging,
Hoe ik dat oploste, me dood lachen en voltes draaien op een gegeven moment want ik negeerde het gewoon en ookal schrok ze van iets dan schrok ze maar, maar dat maakte me niet uit, toen dacht ze van ik geef het op.En toen werd ze van mij en deed ze dat bijna niet meer
![]()
Gister ook ponylief schrok ergens van en baasje lette niet op omdat ze heel fijn aan het rijden was en dan lig je op je pony en val je bijna, doe je de beugels in rijd je er langs en negeert haar gedrag, ze schrok daarna nergens meer van :p
Dus mijn tip zou gewoon zijn blijven negeren...
Ik begrijp jemaar Cindy is zo eigenwijs dat mijn instructrise er af viel :p ze vind het gewoon leuk om pit te hebben en om mij in het begin uit te testen :p
Een voorbeeld he, een pony is niet zo maar eigenwijs. Dit is een voorbeeld maar ik bedoel meer dat mensen bijvoorbeeld zeggen: MIjn paard heeft geen zin om te werken, mijn paard kijkt ergens naar omdat hij geen zin heeft om op te letten ed.
Ik doelde dus niet specifiek op jou
Liedje 89 & Focussed: dat is ook wat ik bedoel hoor, mijn reactie was ook niet specifiek op iemand gericht, natuurlijk is het zo dat een paard reageerd op hoe jij reageerd, dat probeerde ik ook uit te leggen
Ik geloof niet dat het paard blijft schrikken omdat een paard dat grappig vindt, dit is wat ik bedoelde
Ik ben het dus helemaal eens met het laatste wat jullie gezegd hebben.