Paard "vliegt" er steeds vandoor met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Paard "vliegt" er steeds vandoor met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 05:59

Mist: als hij inderdaad alleen maar zou gaan rennen dan had hij van mij absoluut nog even door kunnen rennen om vervolgens op mijn commando weer langzamer te gaan, echter kiept hij er eerst tussenuit en gaat dan pas rennen. Ik heb in de verdere omgang, zowel op de grond als onder het zadel, geen problemen met hem. Hij respecteert mijn persoonlijke ruimte, hij reageert op de kleinste hulpen dus dan zou hij alleen bij het linksom longeren en een heel enkele x aan de hand werken geen respect tonen.

Ik vind het wel opvallend hoeveel mensen met een haflinger zich hier al gemeld hebben trouwens :P hoewel andere paarden ongetwijfeld ook wel eens zon grapje zullen uithalen.

Aeolus, ik begrijp inderdaad dat dat heel krom klinkt, maar mijn paard zet niet of nauwelijks druk als ik met het bit longeer, zijn wegvliegacties daargelaten, dan met een touwhalster :) voor ons werkt dat helaas niet op dit moment

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 06:16

Het eerste waar ik aan dacht was ook een dubbellonge gaan gebruiken. Heb je net even wat meer controle en kun je misschien ook wel je paard beter laten buigen. Als het een kwestie van moeilijk is, zal het dan steeds beter gaan aangezien hij soepeler zal worden. Veel succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:21

Het is blijkbaar heel moeilijk mensen met paarden iets duidelijk te maken.
iedereen denkt paard is lief en braaf en doet bijna alles correct, op deze manier naar een paard zijn training kijken is gegarandeerd vastlopen zo bouw je nooit verder op.
Het is hier heel duidelijk, dit is een heel braaf rustig paardje, en idd het loopt zolang hij er zin in heeft zonder getrek met je mee, maar op de momenten dat hij er geen zin meer in heeft tjaaa draait hij dus gewoon de andere kant op en heb je blijkbaar er helemaal niets meer tegen in te brengen.
Het betreft hier een jong dier in opleiding, je bent nu dus eigenlijk bezig dit gedrag net aan te leren, paard is hier heel zeker niet in de fout.
De training die je nu bezig bent is niet volledig, de basis is er zelfs niet eens, het wijken voor druk is onvoldoende aanwezig (anders zou hij zich niet zomaar omdraaien en wegspurten) , de voorhand verzetten lukt blijkbaar ook niet goed (want dan zou je hem terug in de correcte buiging kunnen krijgen en zou hij op de cirkel blijven), de aandacht bij jou houden lukt blijkbaar ook niet op die momenten, en zo kunnen we nog heel wat meer opmerkingen maken.
Er is hier wel heel degelijk een dominantie probleem, zonder enige twijfel, jij bent niet diegene die de leider is (op sommige momenten uiteraard), en dit is zeker ook niet veilig.
Jouw ervaring bij het beleren van een jong paard is onvoldoende , zoek een trainer dicht bij jou in de buurt, zo kun je dit samen gaan oplossen.(ik woon trouwens idd veel te ver van jou vandaan)
De gouden tip zoeken door een vraag te stellen op een forum, das iets dat gewoon onmogelijk is, die tip bestaat zelfs niet eens.
Ik weet dat zo'n antwoorden als deze erg aanvallend klinken, en toch bedoel ik dit echt niet zo, maar paarden trainen is iets heel anders dan paard rijden, en ook daar heb je dan nog heel grote verschillen.
Al wat er nu misloopt is niet het paard zijn fout, diegene die er mee aan het werk is moet gewoon meer de aandacht en de controle behouden, je moet de fout bij jezelf zoeken, dan pas zal je tot de oplossing komen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 07:57

Aeolus: Ik vind je antwoorden inderdaad erg arrogant en aanvallend overkomen . Prima dat je kritisch bent, maar ik vind niet dat je dingen als feit kunt bestempelen als je zowel mij als mijn paard niet kent.
Daarbij zeg ik nergens dat het de fout van mijn paard is, ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen, daarom vraag ik (naast het feit dat ik prima begeleiding heb) tips aan mensen die hetzelfde probleem hebben gehad, omdat er altijd meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Ingedebruin: Dank voor de tip! Ik denk inderdaad dat het sowieso een kwestie is van soepeler worden, omdat hij het maar 1 kant op doet :) Ik ga binnenkort zeker weer eens met de dubbele longe aan de slag!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:16

aeolusnr1 schreef:
Het is blijkbaar heel moeilijk mensen met paarden iets duidelijk te maken.
iedereen denkt paard is lief en braaf en doet bijna alles correct, op deze manier naar een paard zijn training kijken is gegarandeerd vastlopen zo bouw je nooit verder op.
Het is hier heel duidelijk, dit is een heel braaf rustig paardje, en idd het loopt zolang hij er zin in heeft zonder getrek met je mee, maar op de momenten dat hij er geen zin meer in heeft tjaaa draait hij dus gewoon de andere kant op en heb je blijkbaar er helemaal niets meer tegen in te brengen.
Het betreft hier een jong dier in opleiding, je bent nu dus eigenlijk bezig dit gedrag net aan te leren, paard is hier heel zeker niet in de fout.
De training die je nu bezig bent is niet volledig, de basis is er zelfs niet eens, het wijken voor druk is onvoldoende aanwezig (anders zou hij zich niet zomaar omdraaien en wegspurten) , de voorhand verzetten lukt blijkbaar ook niet goed (want dan zou je hem terug in de correcte buiging kunnen krijgen en zou hij op de cirkel blijven), de aandacht bij jou houden lukt blijkbaar ook niet op die momenten, en zo kunnen we nog heel wat meer opmerkingen maken.
Er is hier wel heel degelijk een dominantie probleem, zonder enige twijfel, jij bent niet diegene die de leider is (op sommige momenten uiteraard), en dit is zeker ook niet veilig.
Jouw ervaring bij het beleren van een jong paard is onvoldoende , zoek een trainer dicht bij jou in de buurt, zo kun je dit samen gaan oplossen.(ik woon trouwens idd veel te ver van jou vandaan)
De gouden tip zoeken door een vraag te stellen op een forum, das iets dat gewoon onmogelijk is, die tip bestaat zelfs niet eens.
Ik weet dat zo'n antwoorden als deze erg aanvallend klinken, en toch bedoel ik dit echt niet zo, maar paarden trainen is iets heel anders dan paard rijden, en ook daar heb je dan nog heel grote verschillen.
Al wat er nu misloopt is niet het paard zijn fout, diegene die er mee aan het werk is moet gewoon meer de aandacht en de controle behouden, je moet de fout bij jezelf zoeken, dan pas zal je tot de oplossing komen.
SuperLiesje schreef:
Aeolus: Ik vind je antwoorden inderdaad erg arrogant en aanvallend overkomen . Prima dat je kritisch bent, maar ik vind niet dat je dingen als feit kunt bestempelen als je zowel mij als mijn paard niet kent.
Daarbij zeg ik nergens dat het de fout van mijn paard is, ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen, daarom vraag ik (naast het feit dat ik prima begeleiding heb) tips aan mensen die hetzelfde probleem hebben gehad, omdat er altijd meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Ingedebruin: Dank voor de tip! Ik denk inderdaad dat het sowieso een kwestie is van soepeler worden, omdat hij het maar 1 kant op doet :) Ik ga binnenkort zeker weer eens met de dubbele longe aan de slag!

Mijn mening hier over is dubbel.
Dominantie probleem ik weet het niet ik geloof daar niet zo in.
Misschien wel onbegrip of is het het paard teveel van het goede op deze jonge leeftijd.
Tips van er aan hangen, grover inwerken door dit dat of zus of zo te gaan doen is je oplossing niet.
Begin gewoon eens opnieuw met de basis.
Grondwerk leiderschap, rustig freestylen werken op lichaamstaal werk aan een band daarna longeren en laat dat bit nou gewoon eens in de kast pak een goed halster Monty Robert of een kaptoom dat past trek nou eens niet aan dat bit.
Rust en goed samenwerken dat levert je uiteindelijk veel meer op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:29

Net als Aeolusnr1 ben ik van mening dat je eerst de rangorde moet bevestigen.
Je probleem ligt hier.

Ik vind de arrogantie van Aeolusnr1 nog al mee vallen.
Hij zegt gewoon wat hij denkt dat er gaande is.
Dat kan je niet bevallen, maar het is een mening gebaseerd op ervaring.
Dat geldt niet iedere bokt schrijver heb ik de indruk.

Paarden en pony's zijn géén teddybeertjes die zooo lief zijn, maar kuddedieren met honderden kilo's spieren die reageren vanuit instincten.
Een paard werkt uitsluitend correct voor "zijn" leider en als hij daar een onherroepelijk vertrouwen in heeft.
Dit is het eerste deel van de opvoeding.
Iedere ruiter zou zich daarin moeten verdiepen om later problemen te vermijden.
Hier ontbreekt het totaal aan tegenwoordig.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:33

Bij mijn paard helpt de dubbele longe heel goed. Haakjes aan de bit ringen en de lijnen door de oogjes van de longeersingel, zo hoog mogelijk. Zo heb je als het ware een teugel die je normaal met rijden ook hebt. Loopt ie braaf zijn rondje is het prima en houd je de lijn ontspannen losjes, maar zodra hij uitbreekt heb je wat te vertellen. Mijn paard zette het ook altijd op een rennen (Engels volbloed, ex renpaard), niet te stoppen, maar nu ik de dubbele longe gebruik lukt het om hem binnen een half rondje weer in het gareel te krijgen. Ik doe hem nooit door de ringen van de singel, door het bit en dan aan ringen vast, want dan zit hij vast voor zijn gevoel en raakt in paniek. Gewoon door de hoge ringen en aan het bit vastmaken is er niets aan de hand.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:10

Ik denk eerder dat je een stapje terug moet in de opleiding.

Het paard 'gaat er vandoor als het te moeilijk wordt" zeg jij.
Hij geeft dus heel duidelijk aan, wat er aan de hand is. (fijn toch)
Hij zegt heel duidelijk dat wat je vraagt te moeilijk is voor zijn lijf/balans/africhtingsniveau.
Het werken op de cirkel is zwaarder voor een paard dan werken op de rechte lijn. Je vraagt veel meer buiging van de gewrichten, van het lijf, etc.
Geef je paard de tijd om te groeien in het werk.

Beetje geduld en het zal in je voordeel werken.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 07:35

Bedankt weer voor de reacties :)

Ik weet niet zeker meer of ik het al eerder had genoemd hier maar ik heb inmiddels al zon 4 weken niet gelongeerd, allereerst om inderdaad even een stapje terug te doen, want hoewel hij eerder 2 kanten op zonder problemen te longeren was, is dit voor nu blijkbaar even te moeilijk/teveel. Ten 2e omdat ik hem dit gedrag niet wil aanleren. We gaan dus nu gewoon eerst verder met dingen die wel goed gaan. Ik ben me daarom weer meer gaan richten op het grondwerken, en daarnaast het werken aan de hand om zijn spiern sterker te maken. Verder stap ik er 1x per week 10 minuutjes op. Overigens werk ik absoluut niet elke dag met hem vanwege zijn leeftijd, en zijn we meestal maar een kwartiertje, hooguit een half uurtje echt aan het werk :) omdat k eind november 6 weken op vakantie ga heeft hij dan 6 weken vrij, dan kun en we in het nieuwe jaar weer fris beginnen!

Om nog 1x terug te komen op aeolus, die geeft niet zijn mening maar verkondigd dingen als feit zonder de daadwerkelijke situatie of mij en mijn paard te kennen.

Ik vind het prima als iemand kritisch is, en nogmaals, ik zeg niet dat mijn paard iets fout doet :) hij geeft heel duidelijk aan dat ik blijkbaar iets van hem vraag wat hij niet kan/wil doen op dit moment.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:11

Het is spijtig dat je niet open staat voor echte info.
Ik zou zeggen doe gewoon de test, zoek een goede instructeur, liefst zelfs ook een trainer, die dicht daar in jouw buurt woont (ik promoot hier nu niet mezelf, ik woon te ver van jou weg, er zijn echt voldoende mensen te vinden die je dit kunnen tonen). En laat die er eens even mee werken, je gaat echt je eigen ogen niet geloven, na amper een paar minuten zal je je paard al zien veranderen, en na een half uurtje denk je dat dit paard een metamorfose heeft ondergaan, het zal da heel waarschijnlijk braaf en rustig doen hetgeen er van hem gevraagd wordt.
Dit klinkt mssn heel ongeloofwaardig en toch is het zo, en daar hoef ik echt jou en/of jouw paard niet echt voor te kennen.
Je begrijpt blijkbaar niet wat voor info ik je heb gegeven, en dat zegt toch een deel over wie jij bent.
Je vind me blijkbaar arrogant en betweterig , maar kijk dan ook ineens eens naar hoe jij in dit verhaal staat, ik zeg enkel de dingen zoals ze zijn , onverbloemd en zonder franjes.

SuperLiesje schreef:

Ik weet niet zeker meer of ik het al eerder had genoemd hier maar ik heb inmiddels al zon 4 weken niet gelongeerd, allereerst om inderdaad even een stapje terug te doen, want hoewel hij eerder 2 kanten op zonder problemen te longeren was, is dit voor nu blijkbaar even te moeilijk/teveel. Ten 2e omdat ik hem dit gedrag niet wil aanleren. We gaan dus nu gewoon eerst verder met dingen die wel goed gaan. Ik ben me daarom weer meer gaan richten op het grondwerken, en daarnaast het werken aan de hand om zijn spiern sterker te maken. Verder stap ik er 1x per week 10 minuutjes op. Overigens werk ik absoluut niet elke dag met hem vanwege zijn leeftijd, en zijn we meestal maar een kwartiertje, hooguit een half uurtje echt aan het werk :) omdat k eind november 6 weken op vakantie ga heeft hij dan 6 weken vrij, dan kun en we in het nieuwe jaar weer fris beginnen!

Om nog 1x terug te komen op aeolus, die geeft niet zijn mening maar verkondigd dingen als feit zonder de daadwerkelijke situatie of mij en mijn paard te kennen.

Ik vind het prima als iemand kritisch is, en nogmaals, ik zeg niet dat mijn paard iets fout doet :) hij geeft heel duidelijk aan dat ik blijkbaar iets van hem vraag wat hij niet kan/wil doen op dit moment.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:27

Sorry, heel off-topic, maar dit gaat mis:
Het gaat niet zozeer om wat je zegt aeolusnr1, het gaat om de toon. Je schrijft dat je instructeur bent. Ik zou geen instructeur willen, hoe goed hij ook mijn paard kan "transformeren", die mij zo weinig vertrouwen zou geven, en zijn eigen gelijk met zo'n stelligheid verkondigt alsof er geen andere zienswijze mogelijk is. Als je les geeft, of advies zoals hier, gaat het er mijns insziens niet om de vraag "wat doet deze ruiter in mijn ogen fout" maar "hoe kan ik deze ruiter helpen om zijn/haar doelen te verwezenlijken om een voor hem/haar fijne manier". Het feit dat je arrogant genoemd wordt zou je, als instructeur, al belletjes moeten doen rinkelen, in plaats van direct defensief te reageren met "maar jij snapt het ook gewoon niet".

Natuurlijk ligt het probleem grotendeels aan SuperLiesje. Dat zegt ze zelf toch ook? En dus zoeken ze naar ene methode om samen op een prettigere manier verder te gaan. Als dat is door even rust te nemen en dingen te doen die wel goed gaan, en zo weer vertrouwen en leiderschap op te bouwen, dan is daar toch niets mis mee? :Y) Tijd zat met zo'n jonkie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:41

SuperLiesje schreef:

Ik heb net als Aeolusnr1 al heel veel paarden gezien.
Het was een lange periode mijn werk om de paarden met gedragsproblemen van "de meisjes" één voor één of in bosjes weer "normaal" te maken.

Het kwam bij de honderden die ik gezien heb altijd op één van de onderstaande problemen neer.
1/ De rangorde niet bevestigd, dit wordt héél erg onderschat want ze zijn zo lief.
Paarden zijn niet lief, ze vertonen instinctief gedrag.
2/Gebrek aan vertrouwen, doorgaans bestaat het veronderstelde aanwezige vertrouwen alleen maar in de box en de rijbaan waar het paard als pragmaticus voor de weg van de minste weerstand heeft gekozen.
3/Gebrek aan échte aandacht voor het paard, de meisjes willen dat het goed gaat, het hoe en waarom van de problemen interesseert ze niet echt, er wordt slechts gezocht naar een middeltje om het goed te laten gaan zodat ze weer verder kunnen gaan.
Wie en wat het paard is en wat het nodig heeft is storende ballast.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:04

Na 2 jaar ging mijn kwpn'er dit ook doen. Dat gebeurde niet structureel, maar over de periode van een paar maanden is het 3x gebeurd. Ik kon aan hem zien dat dit te maken heeft met zowel respect naar mij als verveling in de training. Mijn paard is flegmatiek en heeft uitdaging nodig. Aan mij de taak om die uitdaging aan te bieden. Ik freestyle, lange teugel en longeer met kaptoom. Longeren ben ik veel afwisseling gaan bieden in tempowisselingen, overgang, hand veranderen en cavaletti's meenemen. Zn focus is bij mij doordat ik probeer elk rondje iets anders te vragen. Zijn lichaamshouding laat wel duidelijk zien wanneer hij er vandoor wil gaan, voor een duidelijke NEE heeft hij respect dus nu is het ook klaar. Daar kan je in je grondwerk nog aan werken. Zorg dat je paard respect voor jou heeft en dat hij absoluut NIET jou grens over gaat.