Remark schreef:Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd om wat te dressuren in het bos. Dit lukt alleen niet tot nauwelijks. Het kan zijn dat ik het niet lang genoeg vol gehouden heb hoor!
En ik denk dat ik het wel kan vergeten dat ze mijn hand omlaag volgt in het bos, hoe kan ik dat oefenen? Ze staat altijd met dr hoofd helemaal omhoog rond zich te kijken. Ook draait ze vaak een kwartslag zodat ze (denk ik) ook het andere deel van het pad kan zien. Stilstaan tot ze helemaal ontspant ga ik nog eens proberen, heb ik wel eens gedaan en dit maakte haar alleen maar meer een stressbal. Ze wil ook nog wel eens gaan huppelen op dr achterbenen. Steigeren kan je het niet noemen.
Aha. Dat verklaart heel veel. Het maakt niet zoveel uit of de spanning wordt veroorzaakt door angst of iets anders, het probleem is dat je paard door die spanning niet kan reageren op jouw hulpen. Als je geen hulpen kunt geven, kun je je paard niet laten ontspannen en ben je eigenlijk alleen maar aan het meeliften en niet aan het rijden. Dat je paard desondanks wel stilstaat als je dat vraagt en zich min of meer naar links en rechts laat sturen, geeft aan dat ze wel haar best doet om mee te werken.
Van stilstaan terwijl ze met het hoofd hoog rond staat te kijken zal ze niet kalmeren, ze zal daardoor alleen maar nog meer spanning opbouwen. Ze kan alleen kalmeren als jij haar daarbij helpt, maar als je hulpen niet doorkomen wordt het erg lastig om dat hoofd omlaag te krijgen. En met omlaag bedoel ik geleidelijk laten zakken en niet omlaag trekken. Vraag je instructeur eens om aandacht te besteden aan het halthouden. Je moet kunnen halthouden zonder dat de hoofd-halshouding van je paard verandert. Vaak zie je dat een paard mooi ontspannen rondstapt en dat op het moment van halthouden het hoofd een stuk(je) omhoog komt. Dat is niet correct halthouden en brengt spanning in het paard. Ook moet je je paard de hals kunnen laten strekken en weer op kunnen pakken zonder dat ze wegstapt. Je moet linkerstelling kunnen vragen in stilstand en van linker- naar rechterstelling kunnen gaan zonder dat ze haar hoofd omhoog gooit en zonder dat ze wegstapt. Als dat in de bak allemaal goed lukt (ook wanneer je instructeur er niet naast staat) kun je ermee gaan oefenen in het bos.
Blijf in het bos proberen om haar dressuurmatig aan het werk te zetten. Oefen het halthouden alleen wanneer ze met een normale hoofd-halshouding stapt, want als dat hoofd al hoog is gaat het alleen maar nog verder omhoog met halthouden en wordt die rug nog verder weggedrukt en creëer je daardoor ongewild nog meer spanning. Als tijdens het halthouden het hoofd weer omhoog komt drijf je meteen weer aan. Halthouden doe je goed (zonder spanning op te bouwen is goed genoeg, perfect vierkant stilstaan is niet nodig) of je doet het niet. Dat geldt trouwens ook in de bak, als je daar consequent in bent zal ze snel begrijpen dat netjes halthouden een schouderklopje en eventjes rust oplevert en dat spanning in het halthouden betekent dat ze door moet lopen. Blijf in het bos voorlopig stappen en pak de draf pas weer mee als je goede overgangen halt-stap-halt kunt maken waarbij dat hoofd niet omhoog knalt (ofwel: wanneer je niet meer alleen meelift maar ook echt rijdt). En onthoud dat een paard ogen aan de zijkanten van het hoofd heeft en alles dus prima kan zien zonder dat hoofd van links naar rechts te draaien. Dus ook buiten gaat dat hoofd helemaal nergens heen, tenzij jij stelling links of rechts vraagt. Vraag je linkerstelling en draait zij toch haar hoofd naar rechts, ook prima, dan wordt het rechterstelling. Probeer haar bezig te houden en haar aandacht bij jou te krijgen, maar doe dat op een positieve manier. Als je gaat ruziemaken om linker- of rechterstelling of om 3 of 10 seconden halthouden roep je weer nieuwe spanning op. Houd het leuk en gebruik de mogelijkheden van het bos. Rijd eens in slalom om wat bomen heen als de route dat toelaat. Let ook heel goed op of er bepaalde dingen zijn die je paard echt eng vindt, zoals stronken van omgezaagde bomen. Probeer haar zover te krijgen dat ze zulke dingen besnuffelt, want zolang je je paard alleen maar langs zoiets engs krijgt zonder dat ze er iets mee doet zal ze het de volgende keer precies even eng vinden.