Paard wilt niet vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Re: Paard wilt niet vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:59

Even over de reactie van xxLady: Ik wil onder geen enkele omstandigheden zeggen dat dit goed is, maar af en toe ga je verkeer om met de zweep. Er zijn veel meer mensen die dat wel eens hebben gehad, want soms wordt je er zo gefrustreer van. Naar het hoofd slaan vond ik er echter wel over, in dat geval vind ik dat je aan je houding moet werken en wat je overbrengt op het paard. Want als ik heel erg gefrustreerd ben en is een keerstreng ben, gaat dat hoogstens met een flinke tik op de kont, maar ze merken het aan hoe ik op dat moment ben en aan mijn stem dat ik not amused ben.
Een keer boos worden is wel begrijpelijk, dat is wat ik wou zeggen, maar op het hoofd slaan is in mijn opinie indeed echt not done. Of het is gewoon dat ik zo'n softie ben. Ik zeg namelijk al sorry tegen een paard als ik di per ongeluk heel zachtje raak met de zweep omdat mijn handen een keer wiebelen.

Verder wens ik je og heel veel geluk met je paardje ts, maar neem de tips alsjeblieft aan en laatjepaard volledig nakijken, haal de sporen er af, en begin liefst, onder begeleiding, bij de basis op de grond. Stemhulpen kinnen een heus wonder zijn!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:13

Sterk zijn hoeft niet per sé fysiek te zijn. Kan ook psychisch als in stevig in je schoenen staan. Als je van nature wat makkelijker een overwicht / leiderschap over het paard hebt kan je dat imho best "sterk zijn" noemen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:41

Natsuki schreef:
Even over de reactie van xxLady: Ik wil onder geen enkele omstandigheden zeggen dat dit goed is, maar af en toe ga je verkeer om met de zweep. Er zijn veel meer mensen die dat wel eens hebben gehad, want soms wordt je er zo gefrustreer van. Naar het hoofd slaan vond ik er echter wel over, in dat geval vind ik dat je aan je houding moet werken en wat je overbrengt op het paard. Want als ik heel erg gefrustreerd ben en is een keerstreng ben, gaat dat hoogstens met een flinke tik op de kont, maar ze merken het aan hoe ik op dat moment ben en aan mijn stem dat ik not amused ben.
Een keer boos worden is wel begrijpelijk, dat is wat ik wou zeggen, maar op het hoofd slaan is in mijn opinie indeed echt not done. Of het is gewoon dat ik zo'n softie ben. Ik zeg namelijk al sorry tegen een paard als ik di per ongeluk heel zachtje raak met de zweep omdat mijn handen een keer wiebelen.

Verder wens ik je og heel veel geluk met je paardje ts, maar neem de tips alsjeblieft aan en laatjepaard volledig nakijken, haal de sporen er af, en begin liefst, onder begeleiding, bij de basis op de grond. Stemhulpen kinnen een heus wonder zijn!

Ik bedoel natuurlijk niet óp het hoofd he..
Volgens mij ontstaan hier een beetje misverstanden..
Ik gaf een tikje op dr hals -,- om nou direct zo te gaan reageren allemaal...

Edit: Ik las even mn eerste post hier terug, ik denk dat het misverstand is ontstaan door mijn woordkeuze. Zo bedoel ik het natuurlijk niet, heb t verkeerd verwoord. Ik zou serieus nooit mijn pony met opzet mishandelen oid. Ze wilde op dat moment écht niet lopen. Been was achteruitlopen, tik op dr kont was bokken en achteruit de sloot in lopen. Vooruit kwamen we niet meer, het enige wat gebeurde was achteruit de sloot in of omdraaien richting huis, want dan wil ze ineens wel lopen. De enige mogelijkheid die ik zag was nog een tik op dr hals. Het is al zo lang geleden dat ik het niet precies meer weet waar en hoe hard, het enige wat ik nog weet was dat het op dr hals was, maar in ieder geval; het heeft wel geholpen. Ik merkte aan mijn pony dat ze ineens schrok, wakker werd geschud en begon te lopen. Daarom dacht ik dat de zweep misschien wel wat te dicht naar haar hoofd was gekomen, omdat ze ineens een beetje schrok. Maar zoals ik net al zei; ik weet het niet precies meer. Misschien inderdaad niet direct de beste manier, maar daarna heeft ze het écht nooit weer gedaan. Ik was zelf 13 of 14 op dat moment, dus k weet het niet meer precies en ik had ook niet veel verstand van paarden.
Laatst bijgewerkt door xxLady op 04-10-13 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:44

Maar in ieder geval, wat ik dus eigenlijk bedoelde te zeggen is;
Mijn pony heeft ook zoiets gehad en bij haar was het pure koppigheid. Hoe je dit wilt oplossen is natuurlijk helemaal je eigen zaak. Ik heb het opgelost door dr even streng aan te pakken. Blijkbaar is niet iedereen het met mijn manier eens, maar doordat ik haar 1 of 2x een tik op haar hals heb gegeven (misschien wel iets dichter bij haar hoofd dan een normaa; tikje op de hals MAAR IK HEB HAAR HOOFD NIET GESLAGEN) ging het wel over. Nooit meer last van gehad..

Edit: in mijn eerste post staat ook 'RICHTING haar hoofd. Niet OP haar hoofd' Beter lezen misschien?

Edit: Wat ik ook nog wilde toevoegen; HET KAN OOK EEN ANDERE OORZAAK HEBBEN, dus ga eerst eens bij langs of er iets is wat je pony niet leuk vind. Zadel nagekeken enzo? En doet ze het altijd, of alleen op bepaalde momenten? Dan kun je bedenken of het koppigheid is of dat ze ergens last van heeft.
Laatst bijgewerkt door xxLady op 04-10-13 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:49

saskiakefie schreef:
xxLady schreef:
Heeft mijn pony ook gehad, het was pure koppigheid. Goed, hard en streng aanpakken en toen was het , over. Was een keer zó boos dat ik met de zweep in de richting van haar hoofd heb geslagen, toen schrok Lady zich kapot en toen liep ze opeens wel.
Nu heeft ze het alleen soms nog in de bak met mijn zusje, omdat ze weet dat mijn zusje minder sterk is dan ik en dan kan ze er misbruik van maken. Op buitenrit is er sowieso niks meer aan de hand, niet met mij en ook niet met mijn zusje!

Rij je in de bak of buitenrit? Bij mijn zusje helpt het vaak wel als er iemand met een longeerzweep in de bak gaat staan!

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan koppigheid, het kan ook zo zijn dat ze ergens last van heeft...

Minder sterk? Paardrijden is geen krachtsport en je negatieve emoties moet je erbuiten laten als je met dieren bezig bent.. En raad dit alsjeblieft niet zomaar aan terwijl je geen idee hebt wat er met het paard van de Ts is.

En hier bedoel ik niet dat ik sterk genoeg ben om haar te slaan of whatever. Zoiets zou ik nooit doen. Ik bedoel dat ik wel goed mijn beenhulpen kan gebruiken en dat mijn zusje daar te klein voor is en mijn zusje is mijn pony niet goed de baas. Mijn pony weet dat en maakt daar misbruik van. Mijn pony weet ook dat ik streng tegen haar ben als zij iets doet wat ik niet wil. Vandaar dat mijn pony bij mijn zusje koppiger is dan mij. Ik heb helemaal nooit gezegd dat ik mijn negatieve emoties hierbij gebruik. Met 'minder sterk' bedoel ik alleen maar dat mijn zusje kleiner en iets banger is, waardoor zij minder snel de pony zal aanpakken en minder snel streng zal doen, en daar maakt zo'n beestje dan misbruik van natuurlijk. Ik ben groter, heb meer ervaring, ben minder snel bang, heb langere benen etc.. Dat is wat ik met 'sterk' bedoelde. Niet hoeveel kracht er in mijn armen zit om te slaan of in mijn benen om te schoppen ofzo. Ik kan gewoon wat strenger zijn doordat ik groter, ouder etc ben..

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:09

Citaat:
Hebben er lessen mee gevolgd en is nooit er mee vooruit gegaan. (4 verschillende instructrices).

Hoe vonden jouw instructrices dat je het op moest lossen? Theoretisch zou je nu vier verschillende manieren weten. :-)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:32

xxLady schreef:
Heeft mijn pony ook gehad, het was pure koppigheid. Goed, hard en streng aanpakken en toen was het , over. Was een keer zó boos dat ik met de zweep in de richting van haar hoofd heb geslagen, toen schrok Lady zich kapot en toen liep ze opeens wel.
Nu heeft ze het alleen soms nog in de bak met mijn zusje, omdat ze weet dat mijn zusje minder sterk is dan ik en dan kan ze er misbruik van maken. Op buitenrit is er sowieso niks meer aan de hand, niet met mij en ook niet met mijn zusje!

Rij je in de bak of buitenrit? Bij mijn zusje helpt het vaak wel als er iemand met een longeerzweep in de bak gaat staan!

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan koppigheid, het kan ook zo zijn dat ze ergens last van heeft...

Sorry maar zo ga je niet met je paard om! Heb beter geduld dan dat je het gedrag in 1 x met een klap van de zweep verbeterd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:27

Zeg dat maar eens tegen een leidhengst. Soms is 1x wat harder aanpakken beter dan blijven emmeren. En een 13jarige slaat echt een pony niet met 1 tik doormidden hoor ;)

Maar dat is verder off-topic, het ging erom hoe TS haar paard wat makkelijker voorwaarts krijgt. Persoonlijk zou ik naast andere dingen ook naar het voer kijken. Er zijn legio voorbeelden van paarden die lastig of heet zijn door teveel voer, maar een beetje tam door wat weinig brok kan ook.