Motivatie-oefeningen voor een paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Motivatie-oefeningen voor een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 14:34

@ Kostolany: Bedankt voor je uitgebreide bericht, ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loop!

@ Corelli: Afwisseling heeft ie echt wel, slechts de helft van z'n werk bestaat uit dressuur, de andere helft doen we andere dingen.
Ik ga inderdaad nog eens proberen om hem 'succes' te laten ervaren, alhoewel we naar mijn gevoel weinig stappen terug kunnen doen, we zijn in de training namelijk nog steeds alleen maar bezig met stap-draf-galop. Af en toe een stukje wijken, maar dat doet hij wel goed dus dat hoeven we dan niet weg te laten, denk ik. Op muziek rijden is ook een goeie, misschien sta ik dan zelf ook minder stil bij het feit dat het niet helemaal lekker gaat!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:35

Als ik het zo lees denk ik inderdaad dat je paard gewoon duidelijk laat merken dat hij dit niet zo leuk vindt. Ik denk écht niet dat je door uitbundiger belonen e.d. meer motivatie in je paard kan opwekken voor iets wat hij intrinsiek blijkbaar gewoon niet zo leuk vindt. Daar kun je 3 dan dingen mee doen:
- zo door blijven worstelen waar jullie allebei niet blij van worden (maar het is een optie)
- paard verkopen aan iemand die er dingen mee doet die het wel leuk vindt, en zelf een ander paard vinden die dressuur wel leuk vindt
- zelf een andere weg inslaan zodat je dingen met je paard doet die hij leuk vindt, en jullie allebei meer plezier aan het rijden beleven

Ik heb zelf mijn paard nadrukkelijk gekocht met het doel om endurance te rijden op hoger niveau. Enkele jaren later merk ik dat mijn eigen ambitie en tijd minder zijn geworden (moeder geworden, fulltime werk etc.), maar bovendien merk ik dat mijn paard toch niet echt gemaakt is voor endurance op hoger niveau. Wat bij mijn oudere paardje als vanzelf ging kost bij hem veel meer moeite. Dus ik heb mijn ambities bijgesteld, omdat het wel een geweldig paard is en we veel lol beleven samen.

Endurance is overigens een geweldige manier om samen van de mooiste buitengebieden te genieten mét het element van wedstrijdspanning! :) vanuit die insteek zijn al heel veel voormalige dressuurruiters in de endurance terechtgekomen en nooit meer weggegaan. :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:39

Ik ben het niet helemaal eens met de bokkers die zeggen ' je paard vind het niet leuk, dus je moet wat anders gaan doen.' Mijn paard vond het bakrijden ook niet leuk en werd er zuur van, ik kreeg hem niet vooruit en wist niet hoe ik hem afwisseling kon bieden. Voor mijn gevoel zijn we al zo ver terug in basis gegaan, dat er geen stapje terug is. Doordat ik het keer op keer niet ging, wordt het voor jezelf niet leuk en voor je paard al helemaal niet.
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe juf en sindsdien zijn we met sprongen vooruit gegaan. Maar waar ik de meeste plezier uit haal, is dat mijn paard het leuk vind en een stuk opgewekter is. Ik ben nu duidelijker naar hem en de communicatie is verbeterd. We zijn nu dus nog steeds in die stomme bak aan het werk, maar doordat ik heb leren communiceren worden we nu echt een combinatie en team.
Wellicht heeft dat ook met de motivatie van TS te maken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:03

Mallootje schreef:
@ Superwoman: Dat is al gebeurd en daar komt ook weinig uit. Misschien met een langere periode in training, maar die investering zie ik momenteel niet zitten.

Ik besef trouwens dat ik geen perfecte ruiter ben, daarom les ik ook. Maar ik denk wel dat ik bekwaam genoeg ben om een paard op L-niveau te rijden :)

@ Jotoma: Die ga ik eens doorlezen, dankje!

sorry maar op l niveau kun je nog heel veel fouten maken. Ik denk dat dat toch echt de grootste factor is voor een paard om dressuur niet leuk te vinden.

Dat je niet wil investeren vind ik op zich vreemd,want als daar het probleem ligt,ben je er snel achter.
Dat je lesgevers zeggen dat je moet schakelen vertelt mij dat je daar blijkbaar nog kan verbeteren.
Schijn overgangen vind ik wat anders, dat vind ik meer een oefening voor de ruiter om aan te leren voelen wanneer het omslag punt is wanneer het paard een overgang gaat maken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:04

Twee tips die ik kan bedenken om het voor het paard spannender te houden:

-Train regelmatig op 'vreemde' locatie: dus op buitenrit ergens in een weide dressuren, of met de trailer een eindje verderop oefenen
- Plaats enkele sprongen in de piste en nadat het paard een oefening correct heeft uitgevoerd, of gewoon tussendoor, neem je een sprong. Vaak worden ze toch een stuk wakkerder.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:21

Mallootje; En bij mij hebben er meerdere profs op gezetten om door te rijden voor mij. Want inderdaad ik begon echt te twijfelen aan mijn eigen rij kwaliteiten of de klik tussen ons. Maar...ook zij kregen hem zelfs niet na een aantal maanden/jaren;) Doorgereden. Dus het ligt echt niet aan mij alleen. Zeg er wel eerlijk bij dat ik mijn paard nooit van binnen bekeken heb. Alleen van buiten. Maar merk echt het verschil als ik ga springen:) Dan kost niets moeite en doet hij alles zelfs wijken:) Maar ga je alleen dressuren en al is het maar 2x in de week zie je hem dood ongelukkig zijn:) Dus echt duidelijk..hij vind het niets. En waarom zou elk paard dat wel moeten? Ze hebben ook een eigen karakter net als wij. Zou toch wat zijn als we allemaal van het zelfde houden:) Was ook weg gegooid geld andere betalen mijn paard verder te rijden achteraf. Maar wilde het toch proberen om er zeker van te zijn dat hij echt niet dresuurmatig mij voor de gek hield en ik dus niet kan rijden. En ja ik ben niet perfect..zij ook niet;) Dus zoek een weg die werkt. Maak elkaar gelukkig en denk je echt dat je dat niet kan met dit paard. Het is een dure hobby maak keuzes als je maar lacht op je paard;)

Kan nog best zijn dat je nu een hele moeilijke puber periode te pakken hebt waar ze haar grenzen verkent en sterk eigen karakter heeft en als je uit vind waar de gevoeligheid ligt;) Komt het wel goed met samenwerken:)

Superwoman: Dus dat het aan de kwaliteit ruiter ligt zal misschien wel (geef eerlijk toe ben geen perfecte ruiter en kan ook niet elk paard rijden.) Dat weet ik van mezelf en kan mezelf daarom recht in de ogen kijken> Maar bij dit paard is het gewoon duidelijk...klinkt als mijn paard. Als al het medische is uit gesloten en materiaal erop klopt. En het loopt nog niet ook niet met andere..zegt het paard jou toch ook iets> ZIjn karakter is met passie naar iets anders. Dat is toch niet zo raar? En jij blijft maar zeggen ruiter kan niet rijden. LEuk...ben jij perfect? Kan jij elk paard rijden? Dat wil ik zien:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:06

Mallootje schreef:
xSlvna:

Midgie: Welke oefeningen doe jij dan aan de hand? Heb hier weinig ervaring mee, ik longeer wel met de dubbele longe maar doe geen werk aan lange lijnen oid.

IK weet niet waar jij in Belgie woont maar ik ken daar wel iemand die jou het werken aan de hand haarfijn kan uitleggen,
En jou ook kan vertellen waar het probleem zit, als je paard en je spullen in orde zijn is het toch een probleem wat bij jou moet liggen,
Maar wij zien jou niet rijden dus is moeilijk te zeggen waaraan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:27

Mallootje schreef:
Nog gouden tips, iemand? ;)

Misschien moet je het tegenovergestelde doen van wat je nu doet in de bak. Je schrijft dat je telkens meer kracht moet gebruiken, gebruik minder en beloon meer. Belonen werkt motiverend. Zorg er wel vboor dat de beloning die je geeft ook als een beloning ervaren wordt door je paard. Niet elk paard kan een paar klappen op de hals waarderen of interpreteerd dat als beloning.

Dus: wat motiveert je paard? En hoe kun je dat gebruiken in je training.

Tip om 'minder te doen' als ruiter: ga op zoek naar een Centered Riding instructeur. Die kan je leren om in balans te rijden, dan heb je geen kracht van jezelf nodig, maar kun je de kracht van je paard gebruiken ten gunste van je doel (bv voorwaarts). Hoe meer je op kracht rijdt, hoe meer spanning je inje lichaam hebt. Die verhinderd je in je gevoel te blijven en met je paard mee te bewegen. Door spanning raak je uit de beweging van je paard.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:13

HippoLogic: Waar wat je zegt;) Mijn paard waardeert stembeloning meer dan klop op hals/schouder. En ook de balans klopt;) Mijn paard loopt nu beter nu ik beter in het zadel zit en heb minder nodig om hem vooruit te houden:) Ik heb maar 3 balans lessen nodig gehad om veel te verbeteren. En heb nu geen eens een zweep nodig of iets om hem aan de gang te houden;) Dus meer met minder:) werkt wel:) Mijn paard blijft wel een diesel goed loswerken en lang los stappen werken goed als ik sneller wil loopt hij niet lekker. Dus neem de tijd is handig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:52

Mijn paard beloon ik vaak met ontspanning. Als we net wat oefeningen gedaan hebben die zij lastig vindt en ze doet het dan goed, dan geef ik haar lekker een wat langer teugeltje en draven we een rondje door de bak. Dit vindt ze heerlijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:10

Eerst een basisconditie opbouwen, lange stapritten maken aan een contact teugeltje met af en toe een drafje.
Een maand of 4 tot 7, dan de rest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:15

Is jouw reactie wel voor dit topic bedoelt?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:25

Daar zitvwel wat in simpelman, misschien heeft hrt dier nog niet de conditie, gewoon een paar stapjes terug, kan geen kwaad, ik vind dit nog de beste tip, zal een paard toch een worst zijn waar die getrained wordt? Hij moet de training aankunnen en nu geeft hij aan dat hij het heel moeilijk vindt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:56

Het maakt wel degelijk uit waar een paard getraind wordt. Ik zie veel paarden die het plezier van werken in een bak verloren zijn, simpelweg omdat de motivatie weg is (lees: onvoldoende beloond/ overvraagd/ te veel herhaling). Buitenrijden staat voor de meeste ruiters nog steeds gelijk aan : ontspanning en plezier (lees: niets van het paard vragen en vooral geen moeilijke dingen). :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:06

Het uithoudingsvermogen van het paard is erg groot, daar zit geen probleem. Qua kracht komt hij wel nog tekort, maa ik denk niet dat dat opgelost wordt met 4 maand stappen..

We hebben vorige maand al beslisr om hem in te schrijven voor een SGW-wedstrijd, met een stalgenoot als ruiter. Die wedstrijd is volgende week, dus de ruiter heeft vandaag nog een keer geoefend met springen. Komende week wil ik nog een galoptraining doen, en ik hoop dat nog eens SGW'en hem mentaal goed zal doen :)

Verder heb ik tijdens mijn training gisteren veel aandacht besteed aan belonen, zelfs voor de idiootste dingetjes. Het ging niet specifiek beter maar goed, dat verwacht ik uiteraard ook niet na 1 keer. We blijven verdergaan met jullie tips in het achterhoofd :)