Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:20

Citaat:
Is dit een serieus advies? :oo Ik zou nooit een slof er aan hangen om deze reden, alleen maar voorwaarts en gaan met die banaan. Enige wat contact kan bewaren kan een martingaaltje zijn met een borsttuig zodat je zadel niet wegschuift als het paard overeind komt.

Ja serieus. Op advies van de manege waar ik met mijn vroegere pony reed. Ik had er namelijk ook zo 1. Nou die steigerde niet meer. Dus dat heeft geholpen. Wat denk je wat er gebeurt als die omhoog komt?Dat ie zn balans dan niet verliest? Klap je met dat paard achterover lig je eronder. Hoofd moet naar beneden gehouden worden en flink die energie eruit met de longe en dan pas rijden en flink aan het werk zetten.
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 02-10-13 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:21

iloveDreamer schreef:
AronenLoutje schreef:
Nou dat is fijn dat ze zo braaf is deze week! Heb je wel goede begeleiding?
Hoop voor je dat ze zo braaf blijft en het gewoon een fase was/is die bijna ten voorbij is.

Mijn moeder is er altijd bij :) Ik ga binnenkort wel les nemen, maar ik vind dat momenteel nog niet helemaal nodig omdat ze pas net onder het zadel is

Je paard komt omhoog en bokt, juist nu moet je wel les nemen, je kunt dat schijnbaar niet zelf oplossen. Instructie kan je vanaf de grond dan zo goed helpen. Niet wachten tot later!

Anoniem

Re: Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:27

Nou goed dat het bij jou wel gewerkt heeft, ik zou dat never nooit doen!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:27

ik ook niet../

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:30

Citaat:
Dat is heel link, als ze dan omhoog komen raken ze uit balans en juist dan vallen ze

Nee, bij mijn pony heeft t vroeger echt geholpen. Die steigerde niet meer hoor. Steigeren is levensgevaarlijk. Jij hebt t over vallen, maar die van mij kwam zo hoog die klapte achterover als je niet uit keek. Dan lig je eronder. Dus dat hoofd moet omlaag en voorwaarts houden. Dat is wat ik zou doen en dat bokken krijg je er ook wel uit. Eerst ff lekker aan de longe dat frisse eruit en daarna flink aan het werk zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:32

Eerst maar eens uitvissen waarom een paard steigert en bokt eer je er een slof aanhangt. Ik weet niet hoe de TS rijdt, misschien verveelt het paard zich de ziekte en krijgt het alle kans de ruiter van zijn rug te werken, misschien wordt hij niet consequent aangepakt. Liever les om de boel op te lossen dan een slof.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:34

tja verschil van meningen hoort er ook bij.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:40

Een paard bokt of steigert niet zomaar, en gebruikt al helemaal geen schrikmomenten om zich vervolgens aan te stellen.
Een paard reageert puur instinctief, alleen de vraag is waarop? Ik denk dat je er inderdaad iemand bij moet halen om dat uit te zoeken, als je er zelf niet achter kunt komen. Misschien heb jij op het moment dat er iets in jullie omgeving gebeurt wel spanning, en reageert ze daarop? Paarden voelen elke kleine spanning..

Succes in ieder geval!

trijske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:46

Meiden het is een paardje van 3 jaar nog geen oude rot. Die jonge dieren hebbben een hoop opgekropte energie. Advies i love dreamer: ga eerst je paardje een kwartier longeren om de eerste energie eruit te krijgen dan kan zij bokken en steigeren wat zij wil maar dan zit jij er nog niet op. Ga er daarna op en ga haar vooral voorwaarts rijden aan het been en bezig houden zoals joolien zegt. Al die regeltjes komen wel als je haar een half jaartje onder het zadel heb. Rustig opbouwen. Je heb als goed is nog vele jaren voor je om hem nagevelijk te krijgen. En probeer echt te gaan lessen dan leer je zo veel beter hoe je samen een team kan worden. succes!
Laatst bijgewerkt door trijske op 02-10-13 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:49

En er is echt wel hoop hoor ;) Een van mijn vorige paarden kon na een uur les rustig nog eens even als grande finale steigerend en bokkend door de baan gaan terwijl ze echt wel moe was. Daar ben ik uiteindelijk doorheen gekomen door voorwaarts te blijven rijden en heel erg op tempocontrole te letten: als ik 3 rondjes middendraf wil, gaan we dat doen. Niet het iets meer voorwaartse tempo waar het paard genoegen mee nam en ruimte gaf voor streken. Paard was super intelligent en snel verveeld!

En nu: fijnste paard wat de huidige eigenaar op stal heeft. In Dubai. Bij een sjeik die haar start in het 1.40 :')

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:52

Vooraf longeren vind ik inderdaad wel een goede tip. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb dat ook vol gehouden tot ik er zelf aan toe was er meteen op te stappen. Je hoeft niet onnodig spanning op te zoeken.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:56

Davey Vodde bellen.
Laatst bijgewerkt door Whoknows op 02-10-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:57

Als jouw paard schrikt, dan wil het vluchten. Dat is een natuurlijke reactie.
Echter; als jij erop zit, dan heeft het paard een beperking m.b.t. het vluchten; jij brengt het uit balans als ze schrikt, omdat je er niet op verdacht bent en nooit zo goed genoeg mee kunt zijn, dat ze het niet ervaart als een beperking (ligt niet aan jou, paard is net beleerd).
Daarom steigert ze of bokt ze zo heftig, als jij eraf bent, dan is zij de beperking kwijt die haar kwetsbaar maakt.
Het is heel lastig, maar het enige wat je kunt doen is haar zoveel mogelijk vertrouwen geven en haar af te leiden als er een situatie is waarbij ze zou kunnen schrikken. Daarnaast moet je haar in de omgang en ook in het rijden het gevoel geven dat jij de leiding hebt. Ze moet leren dat als jij niet schrikt, zij dat ook niet hoeft. Dat kost heel veel tijd en geduld en ten alle tijden rustig blijven, ook al vlieg je er in een uur 3 keer af, steeds rustig blijven praten en vriendelijk maar beslist de leiding weer over nemen.

Ik heb zelf ook een paard gehad die zo was (zat Jazz achter, what else hehe); eerst vloog ik er wekelijks af en kon ik niet fatsoenlijk in een vreemde omgeving rijden (zucht, zwaar vermoeiend).
Na een tijdje schrok ze nog, maar nam ze mij mee. (Stond ik in één keer aan de andere kan van de bak zonder beugels met mijn handen om haar hals, maar dan hing ik nog net!).
Na verloop van tijd schrok ze zelden en als ze schrok kon ik haar met mijn stem geruststellen en gebeurde er verder niks meer, en toen had ik er echt een wereld paard aan! :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:04

Soraya10 schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat de oplossing is haar aan het werk te zetten. Niet gaan afwachten maar bezig houden zodat ze de kans niet krijgt om zo idioot te doen. Aan het been maken, op jou laten letten. Let ook op het orenspel, als de oren constant naar voren zijn zijn ze niet bij jou maar letten ze meer op de omgeving, laat haar dan meer op jou letten, vraag een oefening, praat tegen haar tot het orenspel opzij of terug is.

Ik ga hier helemaal in mee! En kan je niet een slof of elastiek o.i.d gebruiken zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien om te steigeren?

Je weet dat paarden dan achterover klappen?

trijske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:54

Lante schreef:
Echter; als jij erop zit, dan heeft het paard een beperking m.b.t. het vluchten; jij brengt het uit balans als ze schrikt, omdat je er niet op verdacht bent en nooit zo goed genoeg mee kunt zijn, dat ze het niet ervaart als een beperking (ligt niet aan jou, paard is net beleerd).
Daarom steigert ze of bokt ze zo heftig, als jij eraf bent, dan is zij de beperking kwijt die haar kwetsbaar maakt.
Het is heel lastig, maar het enige wat je kunt doen is haar zoveel mogelijk vertrouwen geven en haar af te leiden als er een situatie is waarbij ze zou kunnen schrikken. Daarnaast moet je haar in de omgang en ook in het rijden het gevoel geven dat jij de leiding hebt. Ze moet leren dat als jij niet schrikt, zij dat ook niet hoeft. Dat kost heel veel tijd en geduld en ten alle tijden rustig blijven, ook al vlieg je er in een uur 3 keer af, steeds rustig blijven praten en vriendelijk maar beslist de leiding weer over nemen.

Ik heb zelf ook een paard gehad die zo was (zat Jazz achter, what else hehe); eerst vloog ik er wekelijks af en kon ik niet fatsoenlijk in een vreemde omgeving rijden (zucht, zwaar vermoeiend).
Na een tijdje schrok ze nog, maar nam ze mij mee. (Stond ik in één keer aan de andere kan van de bak zonder beugels met mijn handen om haar hals, maar dan hing ik nog net!).
Na verloop van tijd schrok ze zelden en als ze schrok kon ik haar met mijn stem geruststellen en gebeurde er verder niks meer, en toen had ik er echt een wereld paard aan! :)

Helemaal gelijk de basis is vertrouwen en een paard dat twee maanden onder het zadel is heeft dat nog niet in de ruiter die erop zit. Heel veel geduld hebben en vertrouwens geven.

TrekpaardC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:05

mijn paard is vaak heel druk en bang tegelijk wat doe ik hieraan.?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:56

Een paard wat wil steigeren en/ of bokken moet je heel goed voorwaarts houden en m.b.t steigeren zolang hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien komt hij nooit van de grond af om te steigeren. Nu zijn er een paar mensen het niet met mij eens en dat vind ik uiteraard prima. Ik heb het destijds zo gedaan met mijn pony. Dat ging daarna juist super. Daarvoor had ze wel alle ruimte en zijn we ook een paar keer bijna achterover geklapt. Als mensen vinden dat mijn advies dit juist averechts werkt dan zou ik het vooral niet doen, omdat je niet moet doen waar je niet achterstaat. Ik wens diegene veel succes met haar paard.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:59

Suelza schreef:
unihorses schreef:
ik zou vooral haar hoofd voor haar lichaam weg halen.. en hoofd hoog houden, kan het niet te gevaarlijk worden.

Hij kan hooguit achterover klappen...

hoofd hoog houden heeft juist goed geholpen bij mij, dan kan het paard niet steigeren. Om te kunnen steigeren moet het paard eerst hoofd omlaag kunnen, dan kunnen ze gaan steigeren en daarmee is het kans van achterover klappen veel groter.

Het is echt een onzin dat het paard net zadelmak is en dat je daarom geen les nodig hebt. Een jong paard die net zadelmak is heeft juist echt een les en of goede begeleiding nodig!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:03

Ben het eens met de schrijvers die stellen dat goede instructie juist in het begin heel waardevol is. Ook longeren voor je erop kruipt is goed, laatst heeft iemand met veel ervaring met jonge paarden nog de bakbodem onderzocht omdat er even weinig tijd was vooraf te longeren :(

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:07

Lante schreef:

Dankje :) Ik heb ook een tijdje een bijrijdpaard gehad, waar ook Jazz achter zat, en ik weet precies wat je bedoelt haha, drama.. Die zijn zo gevoelig, ik heb m in totaal 8 maanden gereden en nog steeds kon ik ook niet fatsoenlijk in een andere omgeving rijden :p

Oh nog even voor iedereen voor de duidelijkheid: Ik stap NOOIT op een jong paard zonder het vooraf te hebben gelongeerd of 10 minuten los in de bak heb laten rennen! Dus dat is totaal niet van de orde, zij krijgt genoeg kans om haar opgekropte energie kwijt te raken, plus ze staat elke dag op 't grote land.

De oplossing ligt bij het aan het werk zetten, waar de meesten ook mee reageren, maar dan heb je het dilemma van wat kun je al wel en wat niet vragen van een driejarige. Maar idg figuren en overgangen ga ik nu meenemen met haar

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 14:10

[/quote]

Hij kan hooguit achterover klappen...[/quote]

hoofd hoog houden heeft juist goed geholpen bij mij, dan kan het paard niet steigeren. Om te kunnen steigeren moet het paard eerst hoofd omlaag kunnen, dan kunnen ze gaan steigeren en daarmee is het kans van achterover klappen veel groter.

Het is echt een onzin dat het paard net zadelmak is en dat je daarom geen les nodig hebt. Een jong paard die net zadelmak is heeft juist echt een les en of goede begeleiding nodig![/quote]

Ik heb niet gezegt dat ik het onzin vind om les te nemen, begeleiding is sowieso altijd aanwezig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:10

les nemen is een goed idee, mijn dochter heeft ook les haar haf is net ingereden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:12

Soraya10 schreef:
Een paard wat wil steigeren en/ of bokken moet je heel goed voorwaarts houden en m.b.t steigeren zolang hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien komt hij nooit van de grond af om te steigeren. Nu zijn er een paar mensen het niet met mij eens en dat vind ik uiteraard prima. Ik heb het destijds zo gedaan met mijn pony. Dat ging daarna juist super. Daarvoor had ze wel alle ruimte en zijn we ook een paar keer bijna achterover geklapt. Als mensen vinden dat mijn advies dit juist averechts werkt dan zou ik het vooral niet doen, omdat je niet moet doen waar je niet achterstaat. Ik wens diegene veel succes met haar paard.

Als jij niet graag verongelijkt een keer met de paarden zou ik dit nooit meer doen.
Levensgevaarlijk. Dat het bij jou pony goed is gegaan heeft alles met geluk te maken, niets met wijsheid.

TS, ik zou juist nu gaan lessen, Half uurtje.
Juist nu is het extra belangrijk dat er geen foutjes in sluipen of dat je leert hoe je handig dingen kunt oplossen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:15

Mijn instructrice heeft me altijd geleerd dat steigeren ohz aangeleerd is. Het is dus aan degene op z'n rug om te voorkomen dat dit gebeurt.

Veel paarden steigeren omdat ze niet anders kunnen dan de lucht inkomen. Als er met been gas wordt gegeven dat vervolgens met de hand wordt opgevangen, kan een paard niet anders dan omhoog komen. Als jouw paard schrikt, komt hij niet ogenblikkelijk de lucht in. Dat doet hij pas nadat jij die schrikreactie (paar voorwaartse passen) hebt opgevangen. Vang die voortwaartse drang op in een kleine volte en blijf van je hand af.

Jonge paarden die erg terugdenken, komen sneller omhoog. Bij een jonkie moet er dus met hulp vanaf de grond naar voren worden gestuurd. Een paard ontdekt reuzesnel dat als hij omhoog staat, degene op z'n rug eigenlijk niets meer doet. Eenmaal aangeleerd, is dat reuze lastig om weer af te leren. Steigeren kun je voorkomen door het voorwaarts op te lossen en van de rem (mond) af te blijven. Alle knutsels, elastieken, hulpteugels moet je in de kast laten hangen. Deskundige hulp erbij halen levert meer op.
Uiteraard moet je medische problemen uitsluiten. Je zou niet de eerste zijn die op een vals steigerend paard zit met een kapotte rug.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:19

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Sommigen zijn echt zo gehaaid terwijl het niks met pijn of handrem te maken heeft.