Joolien schreef:Klopt wel
Moet je eens nagaan als ik dat voordoe midden in de bak bij een volle kantine

Ik had jouw post ook compleet over het hoofd gezien, maar ik denk dat we elkaar prima aanvullen haha!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amaryllis schreef:Joolien schreef:Klopt wel
Moet je eens nagaan als ik dat voordoe midden in de bak bij een volle kantine
Ik had jouw post ook compleet over het hoofd gezien, maar ik denk dat we elkaar prima aanvullen haha!
meestal beoordeel ik ruiter en paard in levende lijve en in beweging 
Amaryllis schreef:Waar ik mensen zichtbaar van heb zien verbeteren is het 'denken' aan de michael jackson-move: het kantelen van het bekken naar achter toe. Altijd hilarisch om dat te oefenen, maar toch ook wel succesvol geblekenMisschien kun je er iets mee om uit te proberen. Het plaatje is wel .. plat haha maar even ter illustratie.
[ Afbeelding ]
*Staat voor de spiegel in de move* Ibonn schreef:Ik ben het wel met bovenstaande eens, je bekken kantelt nu te ver naar voren maar volgens mij komt dat doordat je zadel voor te laag is. Dit zie je ook aan de ligging van je onderbeen en die ligging hangt samen met de bekkenstand. Met een naar voren gekanteld bekken kan je je been niet omhoog/naar voren tillen maar wel ver naar achteren brengen wat bij jou dus gebeurt. Je holle rug komt dan door de constante correcties van kijkers die vinden dat je niet recht zit en waardoor jij je schouders naar achteren trekt om toch maar recht te zitten. Dit geeft heel veel stress in de rugspieren want je moe t door deze houding je buikspieren wel loslaten. Dit alles denk ik te zien op die ene fotomeestal beoordeel ik ruiter en paard in levende lijve en in beweging
De ultieme test voor je is vrij simpel, neem een badhanddoek die je dubbel vouwt en voor onder het zadel legt zodat het zadel voor hoger komt te liggen dan nu. Dan ga je rijden, als de zadelligging het grootste probleem is, voel je meteen opluchting in je bekken en rugspieren omdat je dan je bekken naar achteren kantelt en ontspant waarbij je meer op het zitbeen komt te zittten dan schaambeen. Als dit goed voelt, is het tijd om een zadelpasser te laten komen om je te helpen bij het passend maken van je zadel. En kan je werken aan je houding zonder tegengewerkt te worden door je zadel ...
Joolien schreef:Idd, het gaat om het bekken kantelen. Wat je kunt oefenen is als je staat gaan staan zoals je op je paard zou zitten. Doe dit voor de spiegel. Span je buikspieren aan en trek als het ware je kruis omhoog.
Als je dit op het paard doet, ga dan zitten en doe dezelfde oefening. Voel je zitbeenknobbels, ga recht op je zitbeenknobbels zitten.
Verder heeft het ook te maken met balans, zonder chaps of laarzen heb je veel minder grip waardoor je voorover neigt te vallen en uit balans raakt. Door chaps of laarzen te gebruiken blijf je veel stabieler zitten en hoef je minder te compenseren met je bovenlichaam.
Ook als je paard te traag is, kan het zijn dat je zelf teveel je bovenlichaam moet gebruiken om licht te rijden. JE moet je dan als het ware naar voren gooien om goed te kunnen staan. Je paard moet dus actief draven wil je minder moeite hoeven doen.
Succes!
EDIT: Nog een toevoeging. Neem hier de tijd voor, dit kun je niet zo 123 veranderen, je moet er bewust mee bezig gaan en jezelf de tijd gunnen om te veranderen.
Ibonn schreef:Ik heb een vraagje voor de raadgevers die aangeven dat TS haar bekken naar achteren moet kantelen en tegelijkertijd moet het bekken losser gelaten worden. Hoe moet zij dat doen ??
Dit is nl een enorme tegenstelling !! Op de foto is haar houding in stilstand te zien, hoe moet zij dit überhaupt in beweging corrigeren ?? Mi moet eerst de oorzaak van het verkeerd kantelen aangepakt worden. Is het een scheef of geblokkeerd bekken, een moeilijk paard of een slecht passend zadel, maakt mij niet uit maar ze kan nog een eeuwigheid proberen het bekken ontspannen te houden en toch naar achteren te kantelen maar dat gaat echt niet lukken... Dure therapieën, veel oefenen en veel frustratie later heeft ze wrs nog meer rugpijn en steeds minder zin om te rijden als de oorzaak niet gevonden wordt....
- De eerste keren dat ik les had op mijn toenmalige stal lag iedereen in een deuk.)Yamcha schreef:Je schrijft eerder over dat je het gevoel hebt dat het bij dit paard/zadel erger is, ik heb idd altijd het idee dat bij een zadel met een diepe zit mensen sneller een holle rug trekken![]()
dus een zadel met een (veel) vlakkere zit kan zeker helpen, in dit zadel heb je haast geen ruimte om op je kont te gaan zitten, als ik de foto in je OP zo eens bekijk. IJslanderzadels zijn wat dat betreft wel een optie, die zijn echt wel vrij vlak, zou je een töltzadel moeten hebben
aeolusnr1 schreef:Er zijn idd al heel veel goede tips gepasseerd.
Eerst en vooral een goede fysio, wel er op letten dat die ook paardrijervaring heeft, dit kan echt een heel groot verschil geven.
Ook ik zag dadelijk die fletse sportschoentjes waar je mee op de foto staat, echt niet doen, ten eerste is het geen gezicht, en zoals al opgemerkt door iemand anders hier, het geeft geen steun, doe rijlaarzen of geschikt schoeisel aan.
Je houding is voor de rest wel vrij correct hoor, mooi de borst vooruit, schouders open, allemaal goed, maar je hoofd staat er niet mee op en toch denk ik dat je hoofd positie er mssn ook een deel mee te maken heeft, volgens mij maar kan het niet helemaal goed zien natuurlijk, staat je hoofd net iets te ver naar achter, je oren moeten net boven je schouders zitten, en ik denk dat ze er net achter zitten nu op de foto.
Bekken net idd iets meer kantelen, net iets losser laten, dus niet zo stijf stokstijf die houding willen aannemen, beeld jezelf in dat je dit een ganse dag moet volhouden, ontspan dus meer.
Wat het lichtrijden betreft, probeer net iets minder uit je zadel te komen, en het scharnierpunt moeten je knieen zijn, nu op de foto sta je als het ware voledig op je voet, en dat is zeer zeker verkeerd, je mag er wel een deel het gewicht op dragen maar echt veel minder, je moet als het ware een deel opvangen met je knieen, dus minder met je voeten.
je neigt een beetje om voorover te vallen.
zitles kan zeker ook een deel verbeteren.
Zelf rijd ik ALTIJD op laarzen of chaps. Deze schoentjes gebruik ik als 'stalschoenen' , aangezien ik laarzen of chaps totaal niet lekker vind lopen, en in deze schoenen passen ook mijn steunzolen! Vandaag dus! aeolusnr1 schreef:Jouw vraag hier klinkt helemaal niet verkeerd, en idd al die dingen die jij hier aanhaalt spelen allemaal een belangrijke rol om een goede zit te verkrijgen.
Wij hier van achter onze pc kunnen het geheel niet in het echt zien en beoordelen en gaan enkel uit van het aangeboden foto materiaal, en das natuurlijk beter als niets maar zeker onvoldoende.
Het is net daarom dat een goede Fysio, een goede zadelmaker, een goed passend zadel (er zijn echt genoeg paarden die met een zadel rondlopen waar de ruiter onmogelijk een goede zit op kan innemen) , een goede instructie , ......
Maar dat doet niet af aan het feit dat je op de foto kan zien dat TS net iets bijna naar voren valt en dat is niet correct, kan uiteraard een moment opname zijn.
Het degelijk schoeisel is zeer zeker niet aanwezig, ....
Hoofd houding is hetzelfde probleem, ....
Het meer loslaten in het bekken is idd niet makkelijk, paard hoort zelf ontspannen en met verende rug te lopen, ook de ruiter moet dus verend meebewegen, het mag nooit een statische figuur worden (soort standbeeld op een paard), en om soepel mee te bewegen moet je idd loslaten en ontspannen.
Dus er kan toch een deel aan gewerkt worden.
maar real life goede instructie is uiteraard zeer zeker ook nodig, wij kunnen dat van hier uit niet vervangen.Ibonn schreef:Ik heb een vraagje voor de raadgevers die aangeven dat TS haar bekken naar achteren moet kantelen en tegelijkertijd moet het bekken losser gelaten worden. Hoe moet zij dat doen ??
Dit is nl een enorme tegenstelling !! Op de foto is haar houding in stilstand te zien, hoe moet zij dit überhaupt in beweging corrigeren ?? Mi moet eerst de oorzaak van het verkeerd kantelen aangepakt worden. Is het een scheef of geblokkeerd bekken, een moeilijk paard of een slecht passend zadel, maakt mij niet uit maar ze kan nog een eeuwigheid proberen het bekken ontspannen te houden en toch naar achteren te kantelen maar dat gaat echt niet lukken... Dure therapieën, veel oefenen en veel frustratie later heeft ze wrs nog meer rugpijn en steeds minder zin om te rijden als de oorzaak niet gevonden wordt....
Janneke2 schreef:Om staand je bekken te kantelen, kn je idd je boilspieren aanspannen, maar iedere ruiter in het zadel raad ik dit af.
De betere spier is wat ik noem je "bikinispier", de transversus abdominis. Die kun je trainen/ activeren door te paard je navel (en het gebied daar net onder) iets in te trekken. Daardoor kantelt je bekken ("laat je heiligbeen op de grond vallen", "voel de bal in je bekken" "laat je hoofd lekker bovenop die baljartkeu" zeggen ze dan in Centerd Rinding.- De eerste keren dat ik les had op mijn toenmalige stal lag iedereen in een deuk.)
En DE oefening om je rug te beschermen: lig op de grond, knieen boven je buik, dan ga je 1 voet pal achter je billen op de grond zetten EN: je houdt je onderrug plat op de grond.
(Uiteindelijk zijn er variaties tot en met: 1 voet op de grond, knie in de lucht - en dan je andere been fietsen in de lucht, t/m bijna knie gestrekt voet boven de vloer, maar dus alles met je buiksperen, die je onderrug plat tegen de grond aan houden.) Nog leuker: til je hoofd er bij op, "korte kin" en lange nek.
De TA en veel oefenen met "onderrug blijft, plat, terwijl ik met mijn benen zwaai" helpen mij om beter te zitten. Dwz.: buikspieren actief, rugspieren min of meer los.
Nee echt! Heb het net even snel zittend op mijn bureaustoel geprobeerd, en voel gelijk mijn bekken kantelen! Ga deze ook zeker toepassen.