Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:27

xNikitaaa schreef:
Zorgen dat je paard goed over de rug loopt, als je paard correct nageeflijk en ontspannen loopt, gaat het al veel gemakkelijker.

Verder inderdaad goed doorademen en als het ware je zitbeenknobbels nog wat verder in het zadel schroeven. Ga niet te ver achterover hangen.

hij loopt wel netjes over zijn rug , alleen ik moet inderdaad op m'n ademhaling letten.
ik lette er al op dat ik niet te veel naar achter ga zitten, maar toch bedankt voor de tip ;)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:32

Okee hm. Zet je je dan ook klem met je benen en komt zeg maar? Of wel gewoon ontspannen. En kan je dan trouwens goed zitten, of is dat lastig.
Als zonder zadel wel goed gaat, dan kan het zijn dat je in het zadel je knieën te veel vast klemt en jezelf omhoog duwt, of dat je in het zadel meer gespannen zit en daardoor ook niet stabiel.
En als zonder zadel ook lastig is, dan is het een kwestie vab oefenen en ontspannen. Jezelf los laten en juist niet aanspannen.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:42

jasz schreef:
Okee hm. Zet je je dan ook klem met je benen en komt zeg maar? Of wel gewoon ontspannen. En kan je dan trouwens goed zitten, of is dat lastig.
Als zonder zadel wel goed gaat, dan kan het zijn dat je in het zadel je knieën te veel vast klemt en jezelf omhoog duwt, of dat je in het zadel meer gespannen zit en daardoor ook niet stabiel.
En als zonder zadel ook lastig is, dan is het een kwestie vab oefenen en ontspannen. Jezelf los laten en juist niet aanspannen.

zonder zadel gaat het eigenlijk hetzelfde , in het begin gaat het goed en na een tijdje lukt dat ook niet echt meer.
maar ik heb het vaker gehoord dat ontspannen het beste is

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:47

Ik heb een keer een cursus gevolgd 1 dag, waarbij ik heb geleerd mijn heupen te gebruiken tijdens het rijden. Vervolgens heb ik een jaar zonder zadel gereden en nu kan ik heel goed doorzitten ;)
Maar het is heel belangrijk om met het paard zijn bewegingen mee te bewegen met je heupen. Als zijn/ haar linker heup zakt, en dus het achterbeen eronder komt, gaat jouw linker heup beneden. Als je die bewegingen volgt en onder controle krijgt kun je veel beter blijven zitten.
Succes!

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:58

mellienie schreef:
Ik heb een keer een cursus gevolgd 1 dag, waarbij ik heb geleerd mijn heupen te gebruiken tijdens het rijden. Vervolgens heb ik een jaar zonder zadel gereden en nu kan ik heel goed doorzitten ;)
Maar het is heel belangrijk om met het paard zijn bewegingen mee te bewegen met je heupen. Als zijn/ haar linker heup zakt, en dus het achterbeen eronder komt, gaat jouw linker heup beneden. Als je die bewegingen volgt en onder controle krijgt kun je veel beter blijven zitten.
Succes!

oke, ik ga je reactie opschrijven zodat ik het goed onthoud ! ;)

anke_e

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:18

ik ken ook het probleem rij momenteel ook L1 en ga zo dadelijk de overstap maken naar L2..

ik vind het juist moeilijk van het lichtrijden naar het doorzitten. (stap,draf doorzitten en gallop, draf doorzitten ook geen probleem). Ik oefen al veel zonder beugels(zit uit me zelf iets scheef)..
iemand tip om dit probleem op te lossen, of soepeler te laten verlopen?? :o

maak even gebruik van je toppic Sjefano :+

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:20

Ik moet nu naar het m1 en vind het ook erg moeilijk om de middendraf uit te blijven zitten. Nu in he l2 mag dat nog met lichtrijden. Maar straks niet meer. Ik breng dan helaas zelf mn paard uit balans

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:32

Herkenbaar, L2 was bij mij ook nog wel te doen, maar die middendraf in de M1 vind ik ook altijd erg lastig. Wat ik leer van mijn instructrice is soms ook een soort yoga. Gewoon even stil gaan staan, en rustig op je ademhaling letten en ontspannen. En wat ook enorm scheelt is als je paard voorwaarts en voor je been is. Als je paard lekker door zijn lijf loopt scheelt dat ook vaak al enorm. En een rijbroek met leren zitvlak geeft ook veel extra steun bij mij. :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:34

Het was al makkelijker geweest als een paard niet hoog opgooid. Ik heb bij de een ook meer moeite dan bij de ander.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:17

anke_e schreef:
ik ken ook het probleem rij momenteel ook L1 en ga zo dadelijk de overstap maken naar L2..

ik vind het juist moeilijk van het lichtrijden naar het doorzitten. (stap,draf doorzitten en gallop, draf doorzitten ook geen probleem). Ik oefen al veel zonder beugels(zit uit me zelf iets scheef)..
iemand tip om dit probleem op te lossen, of soepeler te laten verlopen?? :o

maak even gebruik van je toppic Sjefano :+

haha maakt niet uit ! :)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:30

Ik zou zeggen dat je dan is moet proberen om wat vaker zonder zadel te gaan rijden, al is dit waarschijnlijk al wat vaker gezegd :P geen zin om alles na te kijken xD het is ook veel beter voor je zit en je balans, dus nog meer voordelen!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:01

Ik ben de tips van hier gebruikt en ben er erg op gaan letten. Met het resultaat dat het bij mij nu goed te doen is.
Mijn onderbenen en voeten zien er niet uit, maar kan nu bij de overgang van galop naar draf gewoon blijven doorzitten. Heb haar hierdoor ook nog sneller in een rustiger tempo. Bedankt voor dit topic TS!!
Zo heb ik mijn eigen probleem nu ook kunnen oplossen.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:15

Madje1992 schreef:
Ik ben de tips van hier gebruikt en ben er erg op gaan letten. Met het resultaat dat het bij mij nu goed te doen is.
Mijn onderbenen en voeten zien er niet uit, maar kan nu bij de overgang van galop naar draf gewoon blijven doorzitten. Heb haar hierdoor ook nog sneller in een rustiger tempo. Bedankt voor dit topic TS!!
Zo heb ik mijn eigen probleem nu ook kunnen oplossen.

jeeeh ! fijn dat andere mensen er ook van leren ! succes met verder oefenen :)

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:23

Goed rechtop zitten en daardoor niet achterover op de billen leunen maar echt het midden opzoeken. Succes ermee!

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:30

Vooral NIET gaan klemmen, dan trekt je paard zijn rug strak. Op gegeven moment komen de spieren wel, gewoon elke dag iets langer doen,

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:36

livelovelife schreef:
Vooral NIET gaan klemmen, dan trekt je paard zijn rug strak. Op gegeven moment komen de spieren wel, gewoon elke dag iets langer doen,

ja, daar ben ik al meebezig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:36

Dit is een rijtechnische vraag daarom verplaats ik het topic naar RT-P.
WD-V => RT-P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:49

Ik zelf had ook altijd problemen met doorzitten op mijn eigen pony, ander pony's en paarden nooit problemen mee. Ben uiteindelijk veel gaan rijden aan de longeerlijn. In het begin heb ik ook een oude voltige singel met bijzetteugels gebruikt. Heb je wat om vast te houden behalve de manen, teugels had ik niet vast. Heb me in het begin veel vastgehouden aan de handvaten en dan elke keer proberen de stukjes draven met doorzitten uit te breiden,zodat je spieren ook kunnen wennen. Vervolgens ben ik dit ook gaan doen met 1 hand los en uiteindelijk met 2 handen los, want met teugels in je hand kun je je er ook niet aan vasthouden. Moet ik wel zeggen dat ik een doodbrave pony heb en dit dus altijd kon maken bij haar. Succes ermee

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:59

Moonlight17 schreef:
Ik zelf had ook altijd problemen met doorzitten op mijn eigen pony, ander pony's en paarden nooit problemen mee. Ben uiteindelijk veel gaan rijden aan de longeerlijn. In het begin heb ik ook een oude voltige singel met bijzetteugels gebruikt. Heb je wat om vast te houden behalve de manen, teugels had ik niet vast. Heb me in het begin veel vastgehouden aan de handvaten en dan elke keer proberen de stukjes draven met doorzitten uit te breiden,zodat je spieren ook kunnen wennen. Vervolgens ben ik dit ook gaan doen met 1 hand los en uiteindelijk met 2 handen los, want met teugels in je hand kun je je er ook niet aan vasthouden. Moet ik wel zeggen dat ik een doodbrave pony heb en dit dus altijd kon maken bij haar. Succes ermee

hier had ik inderdaad ook al aangedacht :)

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:12

Gewoon oefenen-oefenen elke pony zit anders. Maar idd zoals zoals anderen ook zeiden zonder beugels, en ontspannen en benen lang maken. Dus veel oefenen! Succes <3 zelf heb ik geen problemen met doorzitten, nooit gehad eigenlijk dus heel vervelend maar oefening-baart-kunst *\o/* /3

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:16

Bouw het uit. Eerst een lange zijde doorzitten daarna volhouden tot een hele hoefslag en zo ga je verder.
Het is onmogelijk om na een paar keer al een hele ronde te kunnen doorzitten. Je zult zien dat het na enkele weken zeker goed gaat.

NienkeYihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:19

misschien een keer zonder zadel.. of heb je dat al geprobeerd, of uiteraard zonder beugels..

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:35

Zonder zadel rijden is de beste tip die je naar mijn idee kunt krijgen.

Dit betekent overigens niet dat je meteen een uur zonder zadel hoeft te gaan rijden. Je kunt ook eerst eens zonder beugels gaan rijden.
Daarna eens beginnen met de laatste 10 minuten even wat draven zonder zadel en dan uitstappen.

Ik rij zelf zonder zadel met een dekje+bontje en longeersingel, omdat mijn paard een hoge schoft heeft en een iets opliggende ruggengraat. Dit geeft voor jezelf ook iets meer houvast.

Ontspannen is ook ontzettend belangrijk. Blijf wel rechtop zitten, maar laat voor je gevoel alles lekker ontspannen hangen.
Dan beweeg je het soepelste met je paard mee.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:39

Zonder beugels rijden is inderdaad een goede tip. Ik doe dit ook wel eens, en hoor dan ook meteen van m'n instructeur dat ik zo veel beter zit. Nu moet ik wel zeggen dat het manegepaard waar ik op rijd sowieso al lekker zit, maar als ik zonder beugels rijd zit ik veel beter rechts en in balans en ontspan ik beter. Op mijn verzorgpaard die nogal hoog opgooit zit ik zonder beugels voor m'n gevoel nog niet erg stevig, dus het hangt ook wel van het paard af.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:13

toch vind ik ook dat als je nu L2 start en nog steeds problemen hebt om door te zitten een bijna ongelooflijk verhaal, eigenlijk kan dit toch niet héééééé.
En dan probeer jij je er een beetje uit te praten door te zeggen bij L1 moet je niet de hele proef doorzitten, hoe lang duurt zo'n proefje ..... 3 à 4 minuten, dus oefenen geblazen zou ik zeggen.
Een ganse les een uur doorzitten zou toch geen probleem mogen zijn vind ik zelf, echt niet hoor.
zitles nemen, regelmatig ook eens zonder stijgbeugels rijden, af en toe ook eens zonder zadel rijden, en uiteraard dit alles in alle gangen, stap draf en galop.