Wedstrijd springen, hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Wedstrijd springen, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:21

Apple, thanks! Thuis springen we met gemak een oxer van 95cm, dus die meter zou geen probleem moeten zijn.
MAar goed een parcours van 12 hindernissen is heel wat anders dan 5 thuis.
Daar oefenen we voor.

Mijn vraag ging niet over hoe sgw te starten, maar eigenlijk meer over hoe de puntentelling werkt, en hoe rij je een wp in het springen.

Ik heb wedstrijden gezien, heb zelfs helpen bouwen, maar het zelf doen is toch anders. en ik wil gewoon van a tot z weten hoe een springwedstrijd in elkaar steekt voor een ruiter.

Natuurlijk snap ik de training,
Maar dan geef je je op, spring je een meter parcour, en als je foutloos bent rij je misschien wel een winstpunt?

Mijn echte ultieme doel is 1x een officiele sgw te rijden.
Oefencrossen ken ik, maar tinkertje nog niet. die heeft pas 2 trainingen achter de rug (en met regelmaat de hindernissen in het bos) En hij doet dat zonder problemen.

Ik verwacht ook niet dat een meter parcours een probleem voor hem zou zijn, Eerder voor mij. (overigens is hij ook 160 hoog, dus geen kleine zware tink)

Maar we oefenen gestaag door. de 24e hebben we de bak gehuurd om parcour te kunnen springen, en dan hopelijk kunnen we het wat hoger opbouwen..

Mocht iemand overigens en springzadel medium boom 18" te koop hebben, shoot!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:25

Puntentelling springen is weer veranderd vanaf 1 oktober. Het is nu zo dat als je foutloos bent en daarnaast 55 of meer punten voor stijl hebt dat je dan 2 WP's hebt. Als je 1 balk hebt of een weigering (4 strafpunten) en 55 op meer punten voor stijl dan heb je 1 WP :-)

1.60? Oh, dat is mooi aan de maat :-) Bij Tinkers weet je het vaak niet, dat kan alles zijn tussen de 1.40 en 1.70 :)) . Wij springen nu met een paard van 1.64, ook steviger gebouwd, en dat is eigenlijk geen enkel probleem.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:30

Ja hij is best groot, er zit een klein percentage fries doorheen, maar dat zou hem niet groot maken.
Maar hij is ook niet lomp/log qua bouw. Maar ik hou er wel rekening mee. Sgw is leuk,en het is een ultiem doel, maar geen must. Als het met hem niet kan, dan hou ik het bij oefencrossen, die zijn net zo leuk, en duurt de dag minder lang :+ Want mij gaat het echt om het crossen, het springen etc vind ik niet eens t leukste, dus met minder ben ik ook tevreden (ben al lang blij dat hij het leuk vind)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:33

Ik heb ook met mijn tinker officeel gestart tussen de paarden. Ik heb alleen ook het voordeel gehad dat ik bij de ponies begonnen ben en later door kon tussen de B paarden. Onze training bestond uit springlessen, crosstrainingen (geen tinkercrosstrainingen) en veel conditietrainen in het bos. Maar alls jij en je paardje eenmaal die conditie hebben, dan raak je die ook niet meer snel kwijt. (Wel blijven door trainen natuurlijk, want mijn conditie en die van mijn tinker is nu totaal weg na 2 jaar niet meer officieel gestart te hebben.)
Onze trainingen zijn wel flink beloont, door oa derde geworden te zijn op de Utrechtse Kampioenschappen tussen de paarden. :D
Ik ken nog wel iemand anders die met haar tinker tussen de paarden begonnen is. Het is inderdaad flink oefenen op het springen, want 1meter is inderdaad nog best hoog. De ene tinker zal dit beter af gaan dan de ander. Ligt ook helemaal aan het type. Voor die van mij zal een 1m parcour te veel voor hem zijn, hoe graag hij ook springt en braaf hij is.

Mocht je nog vragen hebben, pb mij gerust. Veel succes met het trainen en wie weet ga ik je nog tegenkomen op wedstrijd. :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:53

Thanks Amber, die zal ik zeker onthouden.
We hebben elkaar wel eens gezien op leusden volgens mij.

Wij hebben een dressuur-bos-men en spring conditie. uithoudingsvermogen is prima, en een uur springen geen probleem.

1meter is idd pittig, maar wie weet, we oefenen, en wat niet gaat, dat gaat niet. no prob.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:52

Ik heb een tinker die iets groter is dan die van jou, namelijk 1.67m. Die kan met gemak een 1.10m parcours aan. Alleen ik kan het niet meer en mijn dochter vind er niet zoveel aan met hem. Met goede training zou die van jou toch ook een 1m. parcours moeten kunnen springen en een cross moeten kunnen lopen. Maar ja, de ene Tinker is de andere niet natuurlijk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:02

Ik twijfel eerder aan mn eigen durven dan aan zijn kunnen. Tot nu toe is hij niet gestopt op de hoogte.
Wel gaaf hoor met je tink 110! Heb je er beeld materiaal van?