Chrlooott schreef:Wijken gaat vanzelf, heel erg vlot. Maar hier ben ik nu nog niet mee bezig, omdat ze dat nogal graag doet, dan is het moeilijk om haar rechtgericht te houden. heel af en toe (als ze van de hoefslag komt) probeer ik dit op te lossen d.m.v. wijken en dit gaat zeer goed. Vroeger zette ze vaak eerst haar achterhand en dan kwam ze pas met de voorhand maar dit gebeurt amper nog. Als ik stelling vraag hou ik mijn rechterhand in contact, maar ik trek niet aan de teugel ofzo. Ik neem licht contact op en hou mijn binnenhand goed open (zoals bij een groen paard) maar de linkerteugel hangt bijna los op dat moment. als ik dan met mijn kuit druk, gaat ze meestal nog harder naar binnen hangen, koppigheid alom![]()
Als ik een volte rijd probeer ik na de volte nog een paar passen schoudervoor te rijden, (vanuit te volte) maar dit is erg moeilijk.
Ik denk dat het probleem wel ergens aan mij ligt, maar het is nogal moeilijk om het juiste knopje weer te vinden. Instructrice heeft ook al lang niet meer op mijn paard gezeten, maar is van plan binnenkort zelf weer even te voelen.
Klinkt alsof je paard toch over de rechterschouder valt, vaak denk je dan dat ze goed wijken, en zo voelt het ook, maar dat is schijn omdat ze over de schouder wegvallen.
Als ze tegen je linkerkuit gaat hangen, dan is ze niet goed opzij voor je linker kuit. Al eens met spoor geprobeerd haar opzij te tikken? Ze wil haar linkerachterbeen niet onder brengen, ze wil niet dragen met dat been en jij moet haar aanmoedigen dit wel te doen anders rijd je op de lange duur de schouders kapot. Zorg dat ze rechts niet door je teugel heen kan vallen, ze moet achter echt gaan scharen, dus op de volte de kont opzij drukken (naar rechts) terwijl je voor goed begrenst met name aan de rechterkant. Voel wat er onder je gebeurt.
Als je linkerkuit geeft, en je wilt haar aanmoedigen om haar linkerbeen onder te brengen, ga zelf dan wat verlicht zitten zodat het voor je paard makkelijker wordt.
Recht richten kun je het beste met een instructrice samen doen zodat ze meteen kan corrigeren als je paard naar binnen valt.

Chrloot, je paard is dus nog lang niet recht gericht. Door de dracht is je paard uit conditie en het gaat echt wel even duren eer de spieren er weer opzitten. Vertrouw maar op je instructrice wat dat betreft. Geef je paard de tijd. Dus werken op de volte naar de ontspanning toe. Voltes openen en sluiten. Beetje wijken op de volte. Schouder voor en schouder binnenwaarts zijn ook fijne rechtricht oefeningen.