Pony staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:17

Polly schreef:
Hoe reageer je dan als ze een keer bijten Soraya?
Het zijn PAARDEN hoor geen kinderen en het is ook je moeder niet. Ik heb nu bijna 15 jaar paarden en als de situatie erom vraagt krijgen ze een lel en in situaties die voor mij of omstanders potentieel gevaarlijk zijn raak ik ze waar ik op dat moment bij kan.ik heb brave pony's die niet (kop) schuw zijn maar gewoon netjes opgevoed. Waak ervoor dat je een paard niet gaat vermenselijken, het is een dier en dat blijft het ook hoor hard mensen ook roepen dat een paard de beste vriendin is van iemand, het blijft een groot en sterk dier die heel wat schade kan aanrichten. Nogmaals ik mep mn paarden echt niet in elkaar maar soms is het niet anders.

Overigens kijk ik niet op deze manier tegen het opvoeden van een kind aan, dat is heel wat anders dan een paard.

Ik ben niet tegen het corrigeren van een paard begrijp mij niet verkeerd en ook ik gebruik een zweep, maar echt puur achterhand of tikje op de hals. Ik houd echt niet van een mep in het gezicht.wat betreft poging/ dreigen tot bijten heb ik tot nu toe met stemverheffing of een tik geven tegen hals of dreun op zn reet opgelost (ligt eraan waar je staat). Ik doelde voornamelijk meer op slaan met zweep tegen het gezicht van een paard. Dat vind ik zo verkeerd. Je kan nog vaak wel met een handgebaar zorgen dat ze zich terug trekken. Dus optie's genoeg.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:37

Hier zeg je zelf al een reden gevonden te hebben.
Paard kan het wel maar doet het enkel wanneer het hem uit komt, wel das dus een gebrek aan vertrouwen en aan leiderschap.
Daar bovenop zeg je zelf het is erger geworden nu na die blessure, dus tjaaaa zou het daar dan geen verband mee kunnen hebben, eerst uitzoeken waarom het paard niet wil doen wat jij hem vraagt.
Paarden zijn van nature heel erg meewerkend, als een paard niet doet wat je hem vraagt, zijn er eigenlijk maar een paar mogelijkheden, ofwel kan het paard het gevraagde echt niet uitvoeren (tokort aan bespiering, tekort aan training, of iets medisch), of het paard begrijpt jouw vraag niet, of je stelt gewoon de verkeerde vraag, of er is totaal geen respect en vertrouwen, of een combinatie van al het vorige.
Zoek de fout in eerste instantie bij jezelf, en natuurlijk ook of het niet iets medisch is of deels daarbij horend het harnachement.
Maar een paard op dit niveau had al heel veel jaren dit moeten kunnen, vind ik toch.
In mijn trainingsschema zit dit echt bij de basis opleiding, dus al van bij het zadelmak maken en inrijden van een paard.
Dus voor mij is het duidelijk dat hier een deel van de basis training niet correct is uitgevoerd, en daar merk je dan nu idd ook de problemen van.

loisevers schreef:
@alleeneh;
Beetje bellen kantelen been naar achter en beetje aan de voorkant druk geven

@joolien:
Sinds ik hem ( zoals ik het noem) een tik geef ( met m'n had langs z'n hoofd dat hij schrikt dus ik raak hem niet) steigert hij een stuk minder hoog en ook minder... ) en het achter uit lopen kan hij wel gewoon maar doet het alleen wanneer het meneer uit komt en als het hem niet uit kom ( best vaak) gaat hij omhoog

Wat ik vergeten ben te zeggen: hij heeft ong 2/3 maanden geleden een blessure gehad van 2 mnd daarvoor deed hij het wel en snapte hij het ook gewoon.. Ik heb na de blessure langzaam op gebouwd en nu is hij weer redelijk op niveau terug :) maar na z'n blessure is hij begonnen met staken terwijl ik niks anders doe dan dat ik normaal doe!

@Adnerb: ja we zijn ook veel bezig met grond werk

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:55

daarom kom ik terug op mijn eerste post ts , gewoon je oefeningen doen.
af en toe tussen de oefeningen een paar passen 1 of 2 zijn genoeg terugwaards en terug gaan naar de orde van de dag en ga verder met je oefeningen die wel goed gaan , en zoek vooral niet de strijd op ...

@Soraya10 , als de post niet van jou was , dan had ik ook tegen iemand anders :D die een corrigerende tik van een kind wel nodig vond :P

livelovelife

Re: Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:12

Laat hem nog eens goed doorkijken, meestal kom je dan de oorzaak tegen. Probeer rustig te blijven, en desnoods met iemand er bij en snoepjes. Mijn lastige paarden vallen en staan met snoepjes. Vaak wordt er gezegt dat je het ze niet meer af kunt leren, maar dit kun je rustig afbouwen. Het paard is in iedergeval gefocust op JOU en niet op wat voor fratsen hij gaat doen. Geef een snoepje voor en na het achterwaarts gaan, dan leert hij geduld te hebben en op jou te wachten. Je kunt het altijd weer afleren. Beter dan zo te blijven prutten

troi

Re: Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:19

Hoe dan ook ben je nu in een negatieve spiraal terecht gekomen. Zowel jij als je paard denken bij het achteruit gaan 'daar begint de ellende weer, maar hopen dat het nu goed gaat' en jullie bereiden je voor op het gedonder. Dat is erg jammer en moet je zien te doorbreken. Als eerste je verwachtingen. Begin eens met tevreden zijn met stilstaan. Houd dat een tijdje vol en beloon je paard overdreven. Ga niet achterwaarts. Na een week ofzo kun je daar 1 stap achterwaarts aan toevoegen, beloon weer zwaar overdreven en geef je paard direct rust na dat ene pasje (hij mag dus niet eens 2 pasjes!). Gaat dat goed ga na een week (minstens) eens twee pasjes en bouw het zo uit. Geen haast, breng de rust en het plezier terug! Maak het achterwaarts gaan een positieve fijne oefening voor je paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:13

Het eerste wat je moet accepteren bij een dergelijk probleem is dat wat je nu doet, averechts werkt.
De hulp die je geeft, maar ook de correctie zorgen blijkbaar voor nog heviger/meer probleemgedrag.
Dat is dus het stukje: zoek het bij jezelf. Wat jij nu doet werkt niet (bij dit paard), dus je zult ook goed naar jezelf en jouw aanpak moeten kijken.
Achterwaarts gaan zou geen gevecht moeten zijn, maar een goed aangeleerd commando.
Je zult dus een andere manier van het commando aanleren moeten zoeken dan je nu doet. Dit kan een stemcommando zijn, die je op de grond aanleert en later ook toepast onder het zadel.
Met het gewenste gedrag belonen zul je altijd meer bereiken dan met ongewenst gedrag corrigeren. (Het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk, maar je wilt dus wel meer belonen dan dat je wilt corrigeren)

Het tweede stukje waar je naar moet gaan kijken is of er fysiek gezien niks is wat je paard in de weg zou kunnen zitten. Denk hierbij aan slecht passend tuigage, vastzittende spier/beknelde zenuw e.d. Het gaat sinds de blessure slecht zeg je, dan lijkt het me dus dat dat er zeker mee te maken heeft.
Zo kan de blessure zelf wel over zijn, maar kan het zijn dat het paard aan die blessure wel iets anders overgehouden heeft. Zoals een stijf bekken, zwakke spieren of slechte houding wat het achterwaarts lopen minder comfortabel maakt.
Om daar achter te komen heb je een goede osteopaat nodig, een DA kan dit niet.