Zonder begeleiding niet meer "durven" rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindee

Re: Zonder begeleiding niet meer "durven" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:02

Ik herken het probleem heel erg. Met les gaat het prima, maar thuis mis ik op de een of andere manier 'the feeling' en begin ik te prutsen.. Dan mis ik het ene duwtje zodat het wel weer gaat.
Ik volg dit topic ook even.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:08

LhinnOlijf schreef:
Durf je tijdens een buitenrit ook te dressuren? Stukje wijken uit het niets inzetten, waarom... omdat het kan ;)

En anders een keer geblindoekt in de bak rijden en voelen wat het paard doet als jij een figuur inzet, desnoods met iemand aan de zijlijn (die de figuren voorzegt).

Dat durf ik niet alleen, ik heb er een heus spel van gemaakt. Van lantarenpaal 1 naar 2 stappen, van 2 naar 4 draven, van 4 naar 5 stappen en sukje wijken, dan een paar passen achteruit. Aan de hand doe ik ook joggen en laat hem wel eens aan de hand een stukje schouderbinnenwaards lopen. Ernaast ben ik gewoon de leider en is hij braafheid zelf.

Blindoeken ga ik niet doen, we hebben een overhangende boom aan een lange zijde waar ik niet graag met mijn hoofd tegen aan rijd :')

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat hij onder het zadel niet braaf is. Hij is een eerlijk paard wat niet gemeen of vals is. Ik geef alleen te weinig aan wat hij moet doen waardoor hij zelf maar dingen gaat verzinnen. Hij gaat gerust wissels om de pas springen en heeft er dan nog lol in ook. Maar helaas heb ik er dan nooit de hulp voor gegeven.

Ik weet niet of het aan mijn rijvaardigheid ligt, of het besef dat ik misschien te veel bezig ben met correct proberen te rijden in mijn hoofd. Ook speelt mijn persoonlijke beperking voor mij een grote rol. Ik ben ontzettend hypermobiel en heb hier ook last van met rijden. Het kost mij ontzettend veel moeite om los te blijven in mijn handen zonder dat mijn teugels door mijn handen slippen of mijn handen strak vast te zetten. Ook mijn rug en schouders laten nog heel wat te wensen over, rechtop zitten zonder te gaan vastzetten en verkrampen. Omdat dit mijn rijvaardigheid ook in de weg zit, zijn we keihard bezig dit op orde te krijgen. Een grote angst mede is dat als ik alleen rij, verval in het oude patroon (rechterhand vast).
Er is ook een periode geweest waar ik gewoon met pijn in mijn hele lichaam moest afstappen. Soms ben ik ook heel telleurgesteld in mijn eigen lichaam, want hoe kan ik van mijn paard verwachten dat hij recht blijft lopen als ik niet eens in volle balans kan zitten? Voor mijzelf heb ik een tijd lang bij de fysio gelopen, maar die kan mij ook niet meer veder helpen helaas.

Volgens mij vriend ben ik niet onzeker, maar ik denk dat ik een hoop kan verbergen door juist te doen alsof ik heel zeker ben. Betreft sommige dingen kan ik inderdaad heel onzeker zijn en vreselijk over piekeren en twijfelen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:15

Saintelette schreef:
Probeer je in plaats van je te richten op je paard 100% voor elkaar te hebben (sorry, maar ik denk dat zelfs top ruiters niet zeggen dat ze hun paard 100% voor elkaar hebben, dan valt er nl niks te verbeteren) te richten op kleinere dingen.
Deze training ga ik oefenen op mijn overgangen stap-draf. Deze les ga ik oefenen op nagefelijkheid in galop. Deze les ga ik oefenen met.... Enz. En dan gewoon aan de slag gaan, herinneren wat je instructrice voor aanwijzingen heeft gegeven. Lukt het niet? Nou dan lukt het toch niet? Geen man over boord toch?
Hiermee heb je ook meer een doel wat je in de les kunt doen, ipv doelloos rondrijden.

En ga eens wat meer kijken naar wat wél goed gaat ipv naar wat je niet lukt (je hebt je paard niet 100% voor elkaar, maar wel 70% of 80%? Is dat niet al beter dan een jaar geleden? Kijk naar de lange termijn! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;) )

Ik snap wat je bedoeld, met 100% voor elkaar bedoelde ik ook meer een goede nagevelijkheid, juist aan het been en voorwaarts zonder drammen.
Ik ga zeker hiermee aan de slag, kijken of ik kleinere doelen kan stellen voor als ik alleen rijd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:27

Mijn lijf mankeert niks en ik kan ook niet zitten :')

Met les merk ik dat we duidelijk twee manieren hebben ik en mijn lesmens:

1 rijdipfase: we doen heel rustig aan, ik vraag ontzettend veel uitleg, we gaan op zoek naar hoe ik het moet oplossen en wat ik moet voelen

2 superfase: ze blijft gaan en gaan en ik volg op en rij de sterren van de hemel :D

Ik vind het belangrijk dat ook voor de eerste manier af en toe tijd is. Ik heb dat nodig.

Les gaat over je handvaten aanreiken zodat je zelf aan de slag kunt, het is nog een hele kunst om het op jezelf ook te kunnen idd! Maar gewoon blijven doen, gaat hij wisselen, dan rij je er desnoods nog eentje op commando en dan weer rustig terug naar wat je wou doen.

Niet bang zijn, dat je hem gaat kapotmaken of zo!!!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:39

waarom ben je zo bang dat als jij bijvoorbeeld een middendraf in zet of hij het wel correct uitvoert.
dan gaat hij lekker een keer knieheffen, dan voel jij dat het niet zo is zoals je het anders uitvoert, en kun je de oefening dus blijven herhalen.
ik denk dat je gerust eens 2 weken geen les kan nemen, weet zeker dat je na een paar dagen toch kriebels krijgt en toch wilt rijden ondanks dat je instructice er niet is, want wat nou als zij te wintersporten wil? dan laat je een fijn paard toch niet staan omdat ze op vakantie is.
ik denk dat je je nu teveel laat beinvloeden door dat je dit voelt, even een schop onder je kont en ga maar eens een week of 2 rijden zonder les wedden dat hij daarna het nog steeds kan!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:47

miss_lizje schreef:
Saintelette schreef:
Probeer je in plaats van je te richten op je paard 100% voor elkaar te hebben (sorry, maar ik denk dat zelfs top ruiters niet zeggen dat ze hun paard 100% voor elkaar hebben, dan valt er nl niks te verbeteren) te richten op kleinere dingen.
Deze training ga ik oefenen op mijn overgangen stap-draf. Deze les ga ik oefenen op nagefelijkheid in galop. Deze les ga ik oefenen met.... Enz. En dan gewoon aan de slag gaan, herinneren wat je instructrice voor aanwijzingen heeft gegeven. Lukt het niet? Nou dan lukt het toch niet? Geen man over boord toch?
Hiermee heb je ook meer een doel wat je in de les kunt doen, ipv doelloos rondrijden.

En ga eens wat meer kijken naar wat wél goed gaat ipv naar wat je niet lukt (je hebt je paard niet 100% voor elkaar, maar wel 70% of 80%? Is dat niet al beter dan een jaar geleden? Kijk naar de lange termijn! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;) )

Ik snap wat je bedoeld, met 100% voor elkaar bedoelde ik ook meer een goede nagevelijkheid, juist aan het been en voorwaarts zonder drammen.
Ik ga zeker hiermee aan de slag, kijken of ik kleinere doelen kan stellen voor als ik alleen rijd.

Dat snapte ik, maar het maakt niet uit naar welke 100% je streeft, want er kan altijd wel iets beter ;) bij jou is het momenteel de punten die je noemt, bij een gp ruiter is het net dat laatste pasje in de piagfe. Er is altijd wel iets! ;)
Probeer idd je doelen kleiner te maken en je te focussen op 1 ding tegelijk. Werk je aan voorwaarts voor het been? Laat die nagefelijkheid dan even voor wat het is (als je drijft of bij tikt kan het zijn dat ie eruit komt, maar daar moet je dan dus niet op letten, je vraagt reactie op je been!).
Lastig hoor, ik weet er alles van ;) ben een tijd lang ook het plezier in rijden kwijt geweest omdat ik zó perfectionistisch bezig was. Nu ik in kleinere doelen denk en meer op lange termijn (een jaar geleden ging het zo, kijk hoe het nu gaat) denk ben ik een stuk gelukkiger!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:50

TS, als je jou eigen onderschrift ter harte nam, zou het paardrijden al een stuk leuker zijn voor jou.
Wie/wat zegt in jou dat jij alleen als perfecte ruiter goed genoeg bent?
Ik denk dat het paard zich suf zou vervelen als het alleen maar perfecte ruiters op z'n rug had. :P