Rji-dipje, na hoeveel tijd een paard correct nagefelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rji-dipje, na hoeveel tijd een paard correct nagefelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:12

Ik denk dat jij IETS meer ervaring hebt Pien :D
(EN wij voeden onze paarden nders op, dat ook)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:16

Tel je de stuivers wel ipv alleen maar hondertjes mee te tellen als succes?
Je zegt dat je in maart nog een echte beginner was en nu na een half jaar ben je al zover dat je je paard na een kwartiertje lekker ontspannen en over de rug hebt. Dat is aardig wat progressie!
Bedenk je je ook dat het steeds meer om kleinere details gaat, waardoor die grote succesmomenten wat minder voorkomen en je juist die kleine stappen moet koesteren?
Vraag je niet teveel van je paard en van jezelf, al het goede in het leven heeft als belangrijk ingredient tijd en oefening, vergeet dat nooit!

Ga gewoon lekker door met wat je doet, zo te lezen ben je goed op weg. Kijk naar de successen die je al geboekt hebt, kijk naar de kleinere successen die je boekt, tel je stuivers, want je bent rijker dan je denkt ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:25

ja maa rik lees hier ook ervaren mensen die zeggen dat he t'normaal' is dat het 15 minuten duurt voordat het paard een beetje nageeft en over de rug loopt....
dat is het eerste wat ik doe als ik opstap, nog voordat ik de eerste stap zet, laten nageven, rug omhoog, en rustig wegstappen. hangt hij, reageer ik meteen.
maar zoals ik al zei, andere dicsipline, dat zal wel uitmaken. maar het KAN dus zeker wel bij een paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:32

Vanaf het eerste rondje. Een paard is nageeflijk of hij is het niet, is hij dit niet dan zit het met de basis nog niet goed. Ook als hij nog niet lekker warm is kan hij met wat meer teugelruimte gewoon ontspannen en nageven. Het is wel absoluut iets wat alleen maar constanter word naar mate het paard warmer word, wat ook niet meer dan logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:46

Uhh van de mensen die zeggen dat hun paard pas na een half uur na geeft; hoe doen jullie dat dan als je een halfuurtje wil rijden??

Ik train 3 kwartier en werk wel veel los door het hele lichaam (op kleine cirkels, en dan contrastelling, zijwaarts op cirkel etc) maar nageven doen ze meteen.

En dat verschilt niet per discipline want toen ik nog dressuur reed en op mijn toenmalige werk etc begon ik gelijk met een nageeflijk paard. Eerst lang en laag en dan rond en los maken en dan oprichten. Afhankelijk van het niveau van het paard.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:04

VivaLaVida schreef:
Uhh van de mensen die zeggen dat hun paard pas na een half uur na geeft; hoe doen jullie dat dan als je een halfuurtje wil rijden??

Ik train 3 kwartier en werk wel veel los door het hele lichaam (op kleine cirkels, en dan contrastelling, zijwaarts op cirkel etc) maar nageven doen ze meteen.

En dat verschilt niet per discipline want toen ik nog dressuur reed en op mijn toenmalige werk etc begon ik gelijk met een nageeflijk paard. Eerst lang en laag en dan rond en los maken en dan oprichten. Afhankelijk van het niveau van het paard.

Omdat mijn paard een jaar onder het zadel is ;)
En dat halfuur ben ik aan het instappen dus dat reken ik niet bij 'rijden'

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:06

VivaLaVida schreef:

Heeft jou paard dan niet ontzettend veel spierpijn als je niet eens fatsoenlijk instapt??
Je rijdt serieus 3 kwartier instappen meegerekend en bent bijna meteen bezig met wijken etc. ??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:12

jadeken, wijken in stap, draf en galop is een prima loswerkende oefening hoor. Doe ik zelf ook regelmatig en het kan best dat ik er dan pas een minuut of tien opzit en in stap al eens een pasje opzij ga. Volgens mij zegt ze ook nergens dat ze niet instapt, maar instappen kan toch gewoon met een nageeflijk paard? Anders kan je ze net zo goed in de wei laten staan, stappen doen ze daar ook wel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:15

instappen doe ik niet... een paard wordt echt niet warm van stappen.... gewoon los laten draven en galopperen, aan een losse teugel waarbij ik tussendoor 'vraag' of hij nageeft als ik oppak en laat dan weer los. dan wat inbuigen ed. en dan begint de echte training. ik stap 1 rondje, draaf er 3 en dan is de rest van de training galop. met uiteraard wel tussendoor stappen of stilstaan om op adem te komen.

een paard dat een jaar onder het zadel is moet makkelijk al kunnen nageven en nog veel meer dingen kunnen. (galop beide kanten, contragalop, beign of de hele galopwissel, snelle backup. zijgangen en in onze sport een stop en spin erin hebben op 2 handen).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:16

quarterH schreef:
binnen de eerste paar passen is die van mij relaxed en nageeflijk.... maar dat is misschien de dicipline.

Nee, dat is jouw handigheid.
En die ontbreekt bij TS nog een beetje. En dat is niet erg, maar dat zal gewoon nog wel even duren.
Doseren van je hulpen is zo noodzakelijk, maar kan o zo ingewikkeld zijn om te leren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:17

@Jadeken: Net alsof een half uur instappen zo een geweldige opwarming is... Instappen ja, 3 rondjes, daarna begint de warming-up. Bezig met stelling en buiging, aan het been maken, tempowisselingen, pasje schoudervoor, schouderbinnenwaarts en een paar passen wijken. Van het instappen stapt hij wellicht 3 rondjes zonder iets te doen. Je hebt opwarmen en opwarmen, je kunt er op gaan zitten en stappen tot dat je denkt dat het goed is, of het paard meehelpen, spieren oprekken, gehoorzaamheid bevestigen, kortom van het instappen een echte warming-up maken en niet alleen maar rondjes draaien. Als je na een half uur alleen stappen aandraaft en dan opeens stelling gaat vragen overdonder je die spieren ook. Als ik ga joggen loop ik een beetje, maar daarna ga ik toch echt stretchen, alles lekker los maken. Ik voel me daarna zeer zeker beter dan enkel gelopen te hebben en dan direct beginnen met joggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:20

jadeken schreef:
VivaLaVida schreef:

Heeft jou paard dan niet ontzettend veel spierpijn als je niet eens fatsoenlijk instapt??
Je rijdt serieus 3 kwartier instappen meegerekend en bent bijna meteen bezig met wijken etc. ??

Waar lees jij dat VLV niet instapt danwel opwarmt?
En waarom zou je niet meteen bv. wijken? Dat is slechts een gehoorzaamheidsoefening, zoas de meeste mensen het inzetten... ;)
Mijn paarden geven ook na vanaf het moment dat je de teugel oppakt en ze vraagt de buik/rug aan te spannen.
Waarom zou je eerst een half uur tijd verspillen met doelloos rondjesstappen? Dat doet 'ie maar in de wei. Vanaf het moment dat ik opstap word er gewerkt. En dat begint uiteraard met een warmingup, waarbij mijn paard al nageeflijk is. En dat blijft tot en met de cooling down.
Ik ben echter wel iets ervarener dan TS.
En daar zit ook een verschil in rijden: een beginner leert rijden op een paard; niet storen, meebewegen. En uiteindelijk leer je via verschillende fasen in je ruitercarrière om een paard te trainen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:25

Poowniee schreef:
Ik snap dat het paard even nodig heeft om los te komen, maar toch zie ik mijn omgeving ook al genoeg paarden over hun rug lopen met instappen. Het probleem is een beetje dat hij wel kan ontspannen maar nog erg kijkerig is hij daar doorheen dan gaat hij lekker ontspannen.

Ik vraag me na deze zin wel heel erg af of jij wel écht weet wanneer een paard ontspannen en over de rug loopt.
Je ziet bij heel veel (eigen) paarden namelijk terug dat zodra er een bit in hangt, en er iemand op stapt dat het meteen klik bam pats aan de teugel schiet.
Dat is een houding dat het paard aangeleerd word. Wat jouw paard doet is heel normaal. Lekker ontspannen de omgeving verkennen, en even kijken, en zodra hij wat warmer word lekker gaan ontspannen.

Een kwartier is een mooie tijd om na te gaan geven. Soms zelfs nog langer. Als hij nou ook kijkerig is als hij al lekker loopt kun je dit op lossen door de aandacht bij jouw te houden. Dit doe je niet door alleen je paard voorwaarts te rijden, maar ook door je paard continu kleine overgangetjes te laten maken. Die kunnen soms ZO klein zijn dat jij ze net kan voelen, maar een ander het niet eens kan zien. Dat is soms al genoeg. Wakker houden voor je been, en aan je been houden. Aandacht ligt bij jou, en niet bij de omgeving. Dat eerste kwartier mag hij kijken, en daarna moet hij aan het werk gaan, maar het gaat niet van zelf. :)

DeMensinghes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:29

Mijn pony krijgt zeker de gelegenheid niet om overal naar toe te kijken. Mijn instructrice zegt dan dat hij zich verveeld en dat je hem/haar dus meer aan het werk moet zetten! Mijn pony begint al snel met naar dingen kijken en wegspringen in de hoeken. Ik ga dan een beetje naar rechts buigen en naar links met lengte in de teugel. Voltes en slangen voltes helpen heel goed voor de concentratie van je paard en dat hij bezig is met jou. Als ik wil gaan aandraven is mijn pony heel sloom en reageert niet snel genoeg naar mijn been. Ik ga dan altijd veel overgangen rijden; stap naar draf, dan weer van draf naar stap, dan weer aandraven en als het lukt vanuit de draf halt te houden. Dan in de draf veel voltes rijden. Mijn pony is hierna veel losser! Houd je paard veel bezig en niet alleen maar op de hoefslag rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:30

Sonja schreef:
jadeken schreef:

Waar lees jij dat VLV niet instapt danwel opwarmt?
En waarom zou je niet meteen bv. wijken? Dat is slechts een gehoorzaamheidsoefening, zoas de meeste mensen het inzetten... ;)
Mijn paarden geven ook na vanaf het moment dat je de teugel oppakt en ze vraagt de buik/rug aan te spannen.
Waarom zou je eerst een half uur tijd verspillen met doelloos rondjesstappen? Dat doet 'ie maar in de wei. Vanaf het moment dat ik opstap word er gewerkt. En dat begint uiteraard met een warmingup, waarbij mijn paard al nageeflijk is. En dat blijft tot en met de cooling down.
Ik ben echter wel iets ervarener dan TS.
En daar zit ook een verschil in rijden: een beginner leert rijden op een paard; niet storen, meebewegen. En uiteindelijk leer je via verschillende fasen in je ruitercarrière om een paard te trainen.

Ik vraag me dan af hoe jouw paard loopt? Een paard dat meteen aan de teugel gaat lopen zodra je opstapt is totaal nog niet warm gedraait, en totaal nog niet los in het lichaam. Kijken doet ie maar in de wei, vind ik vervelend om te lezen. En zeker doelloos rondjes stappen zit er niet bij. Die doelloze rondjes zijn niet zo doelloos als je denkt. Eerst lekker met een lang teugeltje los stappen, en dan pak je de teugels rustig op. Verbinding maken met de mond, en teugel aan laten nemen. Wat buigwerk en zo langzamerhand een drafje. Daarna tempowisselingen en naar de hand toe rijden. Zoals jij het schrijft rijd jij je paard dus NIET naar de hand toe, maar loopt je paard zelf lekker in de krul, omdat ie weet dat ie 'aan de teugel' moet lopen zodra jij de teugels oppakt.
Waar is dan jouw ervaring? Op je profiel staat helemaal NIETS waaruit blijkt hoe oud je bent, en wat jouw ervaring is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:37

LoveUggs, Heb je het nou tegen Sonja? :D
Ik denk dat die al op het paard zat toen jij nog een eitje was.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:40

Ik zeg alleen dat ik er niks van terug vind.
En ik laat alleen blijken dat ik het er niet mee eens ben. Verder niks raars toch?
Ik vind niet dat een paard meteen maar aan de teugel moet zodra de teugels opgepakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:44

Ik stap een paar rondjes maar pak wel meteen mijn paard op. Nageven is niks bijzonders hoor. Of tenminste dat zou het niet moeten zijn. Door zijwaarts en kleine cirkels maak je je paard los evenals het buigen om je been.
Wijken hoort m.i in de basis te zitten je wil toch dat je paard op je been reageert? ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:45

LoveUggs schreef:
Ik vraag me dan af hoe jouw paard loopt? Een paard dat meteen aan de teugel gaat lopen zodra je opstapt is totaal nog niet warm gedraait, en totaal nog niet los in het lichaam. Kijken doet ie maar in de wei, vind ik vervelend om te lezen. En zeker doelloos rondjes stappen zit er niet bij. Die doelloze rondjes zijn niet zo doelloos als je denkt. Eerst lekker met een lang teugeltje los stappen, en dan pak je de teugels rustig op. Verbinding maken met de mond, en teugel aan laten nemen. Wat buigwerk en zo langzamerhand een drafje. Daarna tempowisselingen en naar de hand toe rijden. Zoals jij het schrijft rijd jij je paard dus NIET naar de hand toe, maar loopt je paard zelf lekker in de krul, omdat ie weet dat ie 'aan de teugel' moet lopen zodra jij de teugels oppakt.
Waar is dan jouw ervaring? Op je profiel staat helemaal NIETS waaruit blijkt hoe oud je bent, en wat jouw ervaring is.

Is 'nageeflijk' tegenwoordig hetzelfde als 'in de krul getrokken' en met de neus op de borst?
Waarom zou ik eerst aan een geheel losse teugel en zonder wat te vragen rondjes moeten stappen? ooit een paard of 6 per dag moeten rijden? Of wedstrijden gereden waarbij je 8 starts per dag had? Dan léér je wel effectief te rijden/ trainen ;)
Bovendien lopen mijn paarden zonder uitzondering hele dagen in de wei, dus bij mij komen ze nooit stram en stijf van stal af :)

Zodra ik met mijn paard aan het werk ga, is het nageeflijk. Maw: het wijkt voor druk. Zowel in de verzorging ('om'), als op been, zit en bit.
En DAN ga ik rustig aan aan het werk, met uiteraard een warming up.
Je paard leren onvoorwaardelijk te wijken voor druk van de ruiter wil toch niet zeggen dat je erop gaat zitten, 'm aan de teugel sjort, je sporen erin rost en met 100 km per uur de baan doordendert :?

Qua leeftijd en ervaring... :') Ik hou 't even op 'ruim voldoende' als je 't niet erg vindt :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:01

LU, maar waarom moet volgens jou een paard dan eerst losgereden worden voor het na kan geven? Gaat er niet iets fundamenteel mis in je training als je paard zo stijf van stal komt dat hij niet nageeflijk weg kan stappen?

Vergelijk het eens met lopen. Ik kan als ik net uit bed kom gewoon ontspannen en rechtop weglopen, daarvoor hoef ik niet eerst mezelf op te warmen en daarvan krijg ik geen spierpijn. Dat kan je imo vergelijken met het loswerken van een nageeflijk paard. Ik kan niet direct een sprintje trekken of een stevige krachtoefening doen, dat zou blessures geven. Net zoals je paard niet direct kan verzamelen of strekken.

Een paard losrijden dat niet nageeft, heeft niets met losrijden te maken, je houdt dan echt jezelf voor de gek. Revaliderende of bejaarde dieren daargelaten. Maar losrijden van een paard dat niet over de rug is, niet nageeft, niet losgelaten is...Nee, imo valt dat onder rondjes rijden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:03

Bij mijn bijrijdpaard is het juist andersom :p
In het begin loopt ze fijn verzameld met haar achterhand eronder. Maar na een tijdje is ze warm en dan BAM explosie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:04

Mooi geformuleerd 00000 +:)+

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:08

Heb dit probleem ook gehad. Reed een net 5 jarig paard als een van de eerste, en die was niet de makkelijkste.
Heel kijkerig, en ookal had ik les met hem, niks leek te werken. Tot ik er zelf achter kwam dat ik me best wel ging aanspannen als hij weer zo kijkerig deed. Was dus gewoon een kwestie van ontspannen, en 'doorkneden'. Lekker lang, en laten zakken. Van te voren wel aan een lang teugeltje laten stappen en draven, dan kan die even kijken, en krijgt hij door dat hij zich op jou moet focussen als jij dat vraagt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:42

Poowniee schreef:
Overigens wat ik nog heel even wil verwennen kon ik hem maar lekker met een lang teugeltje instappen en draven en dan oppakken dat hij lekker los is. Hij is in het begin kijkerig dat hij nog wel eens graag wegspringt, zonder teugelcontact vragen om problemen...

Hier zijn zeer simpele oplossingen voor.
1) Wen je af o te denken, "dat je door (stevig) contact te hebben, controle zou hebben."
Werk er aan, dat jij met rotsvast vertrouwen te paard zit. Als er iets spannends gebeurt: jij gaat een keer briesen, dieieiep in je buik ademen, zingen, "kauwgom kauwen"- laat je paard merken, dat jij niet schrikt, dat jij ontspant. Idealiter: dat werkt aanstekelijk. Het is ook leidersgedrag: ene leider is stevig, daar kun je op vertrouwen.

2) En om je eigen rotsvaste vertrouwen wat aan te moedigen: maak een "balansteugel". (Idee van Linda Tellington.)
Koop in een watersportwinkel een stevig touw (plm. 5 meter) van plm. een centimeter doorsnee, waar makkelijk een paar honderd kilo aan kan hangen;
vlecht dat;
en hang het (belangrijk!!!) met een strapje oid. aan het zadel vast.

Met deze balansteugel kun je heel goed losrijden, dat ten eerste. (Je kunt links, rechts en ho doen).
De balansteugel werkt veel dichter op het zwaartepunt in dan allerlei andere teugels: ho gaat (misschien daarom) heel gemakkelijk.
De balansteugel helpt paarden om meteen al hun bovenlijn los te laten (en rond te laten worden) doordat hun onderijn aanspant.
Vechten hoort niet tot de mogelijkheden, dat geeft rust.
...en last, but not least voor wie Sara heeft gezen en/of haar botten heel wil houden: zou een paard opzij springen, er vandoor gaan etc.: je kunt jezelf zonder gewetenswroeging in het zadel terugtrekken, je kunt je paard er geen pijn mee doen. (Dik gevlochten touw op vacht + spieren, dat is echt anders dan metaal op een bot met maar een heel dun slijmvliesje....) Odertussne geef je alleen maar de hulp voor ''ho'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:49

0000 schreef:
Vergelijk het eens met lopen. Ik kan als ik net uit bed kom gewoon ontspannen en rechtop weglopen, daarvoor hoef ik niet eerst mezelf op te warmen en daarvan krijg ik geen spierpijn. Dat kan je imo vergelijken met het loswerken van een nageeflijk paard. Ik kan niet direct een sprintje trekken of een stevige krachtoefening doen, dat zou blessures geven. Net zoals je paard niet direct kan verzamelen of strekken.

Lucky you.

Voor veel mensen en voor veel paarden gaat dit niet op.

0000 schreef:
Een paard losrijden dat niet nageeft, heeft niets met losrijden te maken, je houdt dan echt jezelf voor de gek. Revaliderende of bejaarde dieren daargelaten. Maar losrijden van een paard dat niet over de rug is, niet nageeft, niet losgelaten is...Nee, imo valt dat onder rondjes rijden.

"Spaning en spanning is 2".
Soms heb je warmte en dus kilometers nodig om een paard los te maken.
Wat vaak goed helpt: correcte stelling in de hoeken/ op de korte zijde vragen; en just fot fun wat naar buiten aten kijken op de rechte stukken, grote voltes, gebroken lijnen, en veel van hand veranderen.
Van wisselend links buigen, rechts buigen, links buigen wordt een paard (en een mens) veel sneller soepel dan 10x de grote volte linksom en dan 10x de grote volte rechtsom.

Maar "Oh, hij is stijf, maar hij moet en zal nageven, want ik ga geen rondjes rijden met een stijf paard" - dat gaat niet werken vrees ik. (De meeste paarden leveren braaf een krul als je hard genoeg trekt, maar dat heeft dan weer niets met loswerken te maken...)