(EN wij voeden onze paarden nders op, dat ook)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

VivaLaVida schreef:Uhh van de mensen die zeggen dat hun paard pas na een half uur na geeft; hoe doen jullie dat dan als je een halfuurtje wil rijden??
Ik train 3 kwartier en werk wel veel los door het hele lichaam (op kleine cirkels, en dan contrastelling, zijwaarts op cirkel etc) maar nageven doen ze meteen.
En dat verschilt niet per discipline want toen ik nog dressuur reed en op mijn toenmalige werk etc begon ik gelijk met een nageeflijk paard. Eerst lang en laag en dan rond en los maken en dan oprichten. Afhankelijk van het niveau van het paard.
VivaLaVida schreef:Uhh van de mensen die zeggen dat hun paard pas na een half uur na geeft; hoe doen jullie dat dan als je een halfuurtje wil rijden??
Ik train 3 kwartier en werk wel veel los door het hele lichaam (op kleine cirkels, en dan contrastelling, zijwaarts op cirkel etc) maar nageven doen ze meteen.
En dat verschilt niet per discipline want toen ik nog dressuur reed en op mijn toenmalige werk etc begon ik gelijk met een nageeflijk paard. Eerst lang en laag en dan rond en los maken en dan oprichten. Afhankelijk van het niveau van het paard.
quarterH schreef:binnen de eerste paar passen is die van mij relaxed en nageeflijk.... maar dat is misschien de dicipline.
jadeken schreef:VivaLaVida schreef:Uhh van de mensen die zeggen dat hun paard pas na een half uur na geeft; hoe doen jullie dat dan als je een halfuurtje wil rijden??
Heeft jou paard dan niet ontzettend veel spierpijn als je niet eens fatsoenlijk instapt??
Je rijdt serieus 3 kwartier instappen meegerekend en bent bijna meteen bezig met wijken etc. ??

Poowniee schreef:Ik snap dat het paard even nodig heeft om los te komen, maar toch zie ik mijn omgeving ook al genoeg paarden over hun rug lopen met instappen. Het probleem is een beetje dat hij wel kan ontspannen maar nog erg kijkerig is hij daar doorheen dan gaat hij lekker ontspannen.
Sonja schreef:jadeken schreef:Heeft jou paard dan niet ontzettend veel spierpijn als je niet eens fatsoenlijk instapt??
Je rijdt serieus 3 kwartier instappen meegerekend en bent bijna meteen bezig met wijken etc. ??
Waar lees jij dat VLV niet instapt danwel opwarmt?
En waarom zou je niet meteen bv. wijken? Dat is slechts een gehoorzaamheidsoefening, zoas de meeste mensen het inzetten...
Mijn paarden geven ook na vanaf het moment dat je de teugel oppakt en ze vraagt de buik/rug aan te spannen.
Waarom zou je eerst een half uur tijd verspillen met doelloos rondjesstappen? Dat doet 'ie maar in de wei. Vanaf het moment dat ik opstap word er gewerkt. En dat begint uiteraard met een warmingup, waarbij mijn paard al nageeflijk is. En dat blijft tot en met de cooling down.
Ik ben echter wel iets ervarener dan TS.
En daar zit ook een verschil in rijden: een beginner leert rijden op een paard; niet storen, meebewegen. En uiteindelijk leer je via verschillende fasen in je ruitercarrière om een paard te trainen.
LoveUggs schreef:Ik vraag me dan af hoe jouw paard loopt? Een paard dat meteen aan de teugel gaat lopen zodra je opstapt is totaal nog niet warm gedraait, en totaal nog niet los in het lichaam. Kijken doet ie maar in de wei, vind ik vervelend om te lezen. En zeker doelloos rondjes stappen zit er niet bij. Die doelloze rondjes zijn niet zo doelloos als je denkt. Eerst lekker met een lang teugeltje los stappen, en dan pak je de teugels rustig op. Verbinding maken met de mond, en teugel aan laten nemen. Wat buigwerk en zo langzamerhand een drafje. Daarna tempowisselingen en naar de hand toe rijden. Zoals jij het schrijft rijd jij je paard dus NIET naar de hand toe, maar loopt je paard zelf lekker in de krul, omdat ie weet dat ie 'aan de teugel' moet lopen zodra jij de teugels oppakt.
Waar is dan jouw ervaring? Op je profiel staat helemaal NIETS waaruit blijkt hoe oud je bent, en wat jouw ervaring is.

Ik hou 't even op 'ruim voldoende' als je 't niet erg vindt
Poowniee schreef:Overigens wat ik nog heel even wil verwennen kon ik hem maar lekker met een lang teugeltje instappen en draven en dan oppakken dat hij lekker los is. Hij is in het begin kijkerig dat hij nog wel eens graag wegspringt, zonder teugelcontact vragen om problemen...
0000 schreef:Vergelijk het eens met lopen. Ik kan als ik net uit bed kom gewoon ontspannen en rechtop weglopen, daarvoor hoef ik niet eerst mezelf op te warmen en daarvan krijg ik geen spierpijn. Dat kan je imo vergelijken met het loswerken van een nageeflijk paard. Ik kan niet direct een sprintje trekken of een stevige krachtoefening doen, dat zou blessures geven. Net zoals je paard niet direct kan verzamelen of strekken.
0000 schreef:Een paard losrijden dat niet nageeft, heeft niets met losrijden te maken, je houdt dan echt jezelf voor de gek. Revaliderende of bejaarde dieren daargelaten. Maar losrijden van een paard dat niet over de rug is, niet nageeft, niet losgelaten is...Nee, imo valt dat onder rondjes rijden.