Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik betwijfel of jij de ruiter bent die hiervoor kan zorgen, maar wie weet, met veel lessen en doorzettingsvermogen kan er een hoop veranderen!! Succes!!! Sonja schreef:Je hebt het filmpje toch gezien?
Niet bevestigd paard, en beginnende ruiter.
Green and green makes black and blue. Dat gezegde komt ergens vandaan.
Waarom denk je dat de ruiter zo krampachtig zit? Zou op een bevestigd paard zo veel makkelijker te corrigeren zijn. nu kan ze het paard niet helpen, en het paard haar ook niet.
En dat is niet erg, het is goed dat de ruiter dit zelf weet en het ook erkent én er ook heel graag wat aan wilt doen. Anders had ze dit topic niet gestart. Dat is echt een super instelling om te hebben!
Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij wat er eerder al gezegd werd: wat veroorzaakt de stijfheid van de ruiter? Hier kunnen we wel naar gaan lopen gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee...
Sonja schreef:Je hebt het filmpje toch gezien?
Waarom denk je dat de ruiter zo krampachtig zit? Zou op een bevestigd paard zo veel makkelijker te corrigeren zijn. nu kan ze het paard niet helpen, en het paard haar ook niet.
die al tiental jaren lesgeeft en een eigen paard heeft. Belangrijkste is wel dat ze mij kent, mijn paard kent, en ons als combinatie kent.
Kimmutjuh89 schreef:Sonja schreef:Je hebt het filmpje toch gezien?
Als je naar het allereerste bericht gaat van dit topic dan zie je dat de betreffende ruiter al 9 jaar ervaring heeft en dat de stijfheid vooral gedurende de laatste paar weken erg naar voren komt. Ook geeft ze in een ander bericht aan dat ze dit niet alleen op haar eigen pony doet, maar ook op anderen. Wat mij dan aan het denken zet, is waarom haar stijfheid ineens erger wordt? Zit daar een reden achter? Het is duidelijk geen beginner, als je al 9 jaar paardrijdt, dan verwacht ik dat je toch goed kan rijden. Maar wat belemmert haar dan zichzelf te ontspannen?
Verder lees ik ook niks over een groene pony. Wat ik wel zie in het filmpje is inderdaad, zoals 44Myrthe44 zegt, dat de pony zelf ook erg stijf loopt. Ze gaat als een plank door de hoeken, ze snijdt stukken af. Dus eigenlijk, als je heel goed nadenkt, kopieert de pony de stijfheid van de ruiter...
Ik ben het eens met wat 44Myrthe44 zegt: de pony moet gereden worden van achteren naar voren, dit betekent meer been. Ook heeft ze buiging/stelling nodig in de hoeken, zodat ze niet naar binnen valt en hoeken afsnijdt. Ook dit vraagt buitenteugel én meer binnenbeen. Dit kun je oefenen en trainen door heel veel wendingen, voltes, slangevoltes, keertwendingen, etc. te rijden. Er is niks mis met de pony, alleen heeft deze vooral haar eigen gang kunnen gaan, omdat de ruiter zo stijf is. Ligt het probleem dan bij de pony? Nee, bij de ruiter.En dat is niet erg, het is goed dat de ruiter dit zelf weet en het ook erkent én er ook heel graag wat aan wilt doen. Anders had ze dit topic niet gestart. Dat is echt een super instelling om te hebben!
Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij wat er eerder al gezegd werd: wat veroorzaakt de stijfheid van de ruiter? Hier kunnen we wel naar gaan lopen gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee...
hahaha! Dus, hup... lopen jij! Hahaha :p Probeer eens tijdens het rijden nooit een hele hoefslag te pakken, maar ga er steeds vanaf, doe oefeningen om samen soepel te worden. Wat ik ook altijd doe is de teugels iets langer laten aan het begin van het rijden en ook aan het eindelijk doe ik lekker uitdraveb en stappen met een iets langer teugel. Dit is goed om spanning in de armen te voorkomen. Tenminste, dit helpt bij mij heel erg goed :p En veel kletsen tegen je paard tijdens het rijden, zeg "uh!" als ze iets doet wat niet mag en beloon haar met een enthousiaste "braaf!" als ze het goed doet. Doe gymnastiek te paard, draai met je schouders, raak je tenen aan, ga achterover liggen, leg je handen op je hoofd,... probeer wat dingen uit die de spanningen wegnemen en het rijden voor jullie allebei weer leuk maakt. Nu ligt er zo'n prestatiedruk achter dat de lol er af is. Zorg ervoor dat jullie weer lol krijgen in het rijden samen, dan komt de prestatatie vanzelf 
En vooral heel veel plezier haha!
. Kimmutjuh89 schreef:gissen, maar dit is iets wat de ruiter zelf het beste weet. Spanningen in werk, privé? Angst om weer te vallen? Angst om wat strenger te rijden? Spanning omdat ze zich iedere keer weer afvraagt of de pony zal gaan rennen of niet? Ik heb geen idee...

Zo houd je het afwisselend voor Thirza en geef je haar ook minder de gelegenheid om tempo te maken op rechte stukken. Wat ik nog wel mis in je figuren is rust, stelling en buiging. Je pony loopt de lijnen wel, maar buigt hierbij niet correct in (dat vraag je haar niet) en hierdoor vraagt het weinig van haar. In hoeverre weet jij hoe dit werkt en wordt er in de les aan gewerkt? Ik denk namelijk dat jullie hier beiden heel veel aan kunnen hebben
Ook qua galop, "het enige" (even tussen aanhalingstekens, want het is een belangrijk iets en ook best lastig!) dat er gebeurt is dat ze niet gebogen is en hierdoor snijdt ze de hoeken zo af.

en Er worden inderdaad goede tips gegeven om je paardje losser te krijgen, voltes, slangenvoltes, afwenden enz enz (lekker laten draaien)..
Want wat is ze braaf. Een ideale pony om goed op te leren paard rijen. En zoals hierboven al geschreven werd, Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd.troi schreef:TS ik heb groot respect voor het feit dat je naar jezelf wijst maar ben het ook eens met Sonja. Je hebt een verschrikkelijk leuk paard maar ook een ontzettende slimmerik die haar mens heel goed getraind heeft en een aardig deel van de tijd eigenlijk zit je klooien met je. Ze luistert net goed genoeg om jou het idee te geven dat ze heus heel braaf is maar als het puntje bij het paaltje komt doet ze lekker waar ze zelf zin in heeft. En jij valt daar behoorlijk voor. Begrijp me goed, ik denk dat heel veel ruiters zich door haar in de luren zouden leggen hoor, ze heeft een heel vriendelijke uitstraling en is niet grof stout maar stout in de details, zoals afsnijden en je hulpen negeren. Maar die details zijn wel mega belangrijk als je verder wilt komen en haar gezond en soepel wilt krijgen. Dan zul je haar toch echt verder moeten krijgen, haar haar spieren laten gebruiken. En dat gaat ze niet voor je doen omdat je haar zo lief vraagt, want dat kost haar moeite.