Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:18

Tjaaaa, ik vind het heel leuk om zien, en ik wens je echt proficiat hoor dat je het zo durft, dat is alvast een goede start.
Maar nu mijn komentaar op jouw spring uitdaging, neem het me niet kwalijk wat ik je ga zeggen, ik blijk soms net iets te direct te zijn, te zwart-wit en dat wordt hier op bokt maar heel zelden aanvaard.
Ik heb vroeger Engels gereden ook gesprongen en rij nu al heel veel jaren Western, dus ik ken beide manieren hoor.
Maar aan jouw zit is idd nog heel veel werk, dat is niet in orde, je wiebelt heen en weer, zowel naar links als naar rechts en van voor naar achter en daarbij ook nog een beetje van boven naar onder, precies een soort slang op een paard.
Dit heeft uiteraard alles te maken met een onafhankelijke zit, en balans/evenwicht op het paard.
Jouw handen leven een eigen leven die schieten echt alle kanten uit, op deze manier is het eigenlijk onmogelijk om ook maar één enkel signaal naar je paard toe te geven via de teugels, want die bewegen nu zo al zo veel dat het paard daar echt geen signaal meer uit kan halen.
rijtechnisch is er voor je aan het springen zou mogen beginnen nog heel wat werk aan dit paardje, er zit niet echt een goede vooruit op, er blijkt ook niet echt een goed werkend stuur op te zitten, paard is niet aan het been, loopt niet tussen jouw benen en teugels, .....
De weigeringen die je nu hebt zijn deels ten gevolge van al het voorgaande, deels ook daardat dit paard van nature al niet echt een springer is, maar het gevaar zit er heel erg in dat je op deze manier hem net gaat aanleren om dus meer en meer te gaan weigeren, en dat is dan jouw fout.
Het is leuk zo ontspannen en met een soort vriendin die soort proefjes te rijden , maar ik zou je aanraden stop hier mee, en volg heel goed les, van een ervaren en liefst ook gediplomeerde lesgever.
Er is echt nog een hele weg te volgen.
Eerst jou eigen evenwicht en balans, controle over het paard en dan pas springen.
Das een jaar of 2 trainen dus.
alvast succes.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:14

Waarom denkt iedereen dat ik een slechte zit hebt. En waarom klinkt het alsof je denkt dat ik geen goede instructeur heb en niet serieus ben? Ik heb zeven jaar rijervaring, en ik weet dat dat niks zegt, maar ik heb wél geleerd om een goede afhankelijke zit te hebben. Ik kan lichtrijden zo der stijgbeugels, dingen zoals rondje rond de wereld kan ik ook, de beugels zijn na verloop van tijd (en les bij die instructeur) alleen een hulpmiddel geworden, maar moest ik ze verliezen (en dat is wel eens gebeurd) kan ik goed blijven zitten en de pony terugbrengen. Daar heb ik allemaal aan gewerkt en de instructeur zei dat ik eens kon beginnen aan de verlichte zit van het springen. We hebben wt balkjes gelopen en een klein sprongetje gedaan. En ja, misschien koknkt het raar dat ik wel een goede zit heb en geloven jullie dat niet, maar ik moet er wel bij zeggen, het was toen een groepsles, met vier personen. Ik moest het tempo van mijn paard echter geregeld terughouden aangezien er een wat trager paard voorop liep. Natuurlijk ik heb nog veel te leren. Maar ik ging gisteren in mijn eentje nog wat stappen. Toen heb ik de verliche zit geoefend en lukte het wel goed. Dus waarschijnlijk was het gewoon een combinatie van dingen. NEE, ik zeg niet dat het alleen het paard was dat voorop liep, maar ook het feit dat ik een beginnende springer ben hielp hier niet bij. Ik ga in het vervolg dus ook proberen mijn verlichte zit zo vaak mogelijk te oefenen als ik alleen rijd en ook in groep als we niet springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:26

Reactie was op iemand anders TS :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:47

Owh, sorry, ik had die reactie helemaal niet gezien van die andere persoon! Heel erg sorry, dacht dat het naar mij bedoeld was!

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:51

Was ook een beetje onduidelijk idd, omdat aeolusnr1 geen naam er bij zette. Niet vervelend bedoeld. ;)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:54

Nja, ik had het ook wel kunnen zien, want ik heb niks gezegd over westernzadel en dat soort dingen die wel in dat stukje staan. Maarja, omdat er wat in stodn van een onafhankelijke zit dacht ik dat ze mij bedoelde, iemand hier had me namelijk ook gezegd dat ik wss een slechte zit heb. ;) Nogmaals sorry, ik was er een beetje ontdaan over. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:52

idd dat antwoord was op het filmpje van "videl"
was dus niet echt naar jou bedoelt hoor, is een klein misverstand dus.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:56

Oke. :D
Het goede nieuws is wel dat het al veel beter gaat, ik heb in de verlichte zit geoefend en kon zo ongeveer de helft van de bak rond in stap en dat een paar keer. :) Nogmaals bedankt voor alle tips. :D

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:16

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa, ik vind het heel leuk om zien, en ik wens je echt proficiat hoor dat je het zo durft, dat is alvast een goede start.
Maar nu mijn komentaar op jouw spring uitdaging, neem het me niet kwalijk wat ik je ga zeggen, ik blijk soms net iets te direct te zijn, te zwart-wit en dat wordt hier op bokt maar heel zelden aanvaard.
Ik heb vroeger Engels gereden ook gesprongen en rij nu al heel veel jaren Western, dus ik ken beide manieren hoor.
Maar aan jouw zit is idd nog heel veel werk, dat is niet in orde, je wiebelt heen en weer, zowel naar links als naar rechts en van voor naar achter en daarbij ook nog een beetje van boven naar onder, precies een soort slang op een paard.
Dit heeft uiteraard alles te maken met een onafhankelijke zit, en balans/evenwicht op het paard.
Jouw handen leven een eigen leven die schieten echt alle kanten uit, op deze manier is het eigenlijk onmogelijk om ook maar één enkel signaal naar je paard toe te geven via de teugels, want die bewegen nu zo al zo veel dat het paard daar echt geen signaal meer uit kan halen.
rijtechnisch is er voor je aan het springen zou mogen beginnen nog heel wat werk aan dit paardje, er zit niet echt een goede vooruit op, er blijkt ook niet echt een goed werkend stuur op te zitten, paard is niet aan het been, loopt niet tussen jouw benen en teugels, .....
De weigeringen die je nu hebt zijn deels ten gevolge van al het voorgaande, deels ook daardat dit paard van nature al niet echt een springer is, maar het gevaar zit er heel erg in dat je op deze manier hem net gaat aanleren om dus meer en meer te gaan weigeren, en dat is dan jouw fout.
Het is leuk zo ontspannen en met een soort vriendin die soort proefjes te rijden , maar ik zou je aanraden stop hier mee, en volg heel goed les, van een ervaren en liefst ook gediplomeerde lesgever.
Er is echt nog een hele weg te volgen.
Eerst jou eigen evenwicht en balans, controle over het paard en dan pas springen.
Das een jaar of 2 trainen dus.
alvast succes.

Haha ja ik weet ik heb een verschrikkelijke zit. Ik ben ook eigenlijk niet van plan om meer te springen. Dit was ook meer eenmalig om eens te hbebben gedaan. Ik krijg wekelijks les van mijn instructrice. Met het paard is echt niks mee hoor! die rijdt op het hoogste niveau met mijn instructrice, dat zit allemaal prima. Het ligt geheel aan mij als het paard niet goed reageert. Ik krijg les van een ervaren en gediplomeerde western instructrice (ook op het filmpje te zien) en daar volg ik sowieso iedere week les en zij geeft super les. Daar zou ik nooit wegwillen! Ik vind het western sowieso super om te oefenen en ik heb een jaar dressuurles gehad op een manege, maar dat was gewoon poedersuiker! (sorry dat ik het zeg) paar keer keihard gevallen en kwam daar niet vooruit, nooit meer! en ik vind het een verbetering dat ik nu na een jaar western niet meer ben gevallen en nog elke week superveel zin in heb! ik merk nu dat ik steeds in kleine stapjes vooruit ga, en dat is voor mij nu voldoende.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:18

haha overigens heel bijzonder dat mijn K.. woord is veranderd in poedersuiker! :D maar goed ik ben dus lekker aan het trainen en vind voor mezelf dat ik vooruitga. Dat vind ik toch het belangrijkste en als ik er maar plezier in heb :)