Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nogmaals sorry, ik was er een beetje ontdaan over.

Nogmaals bedankt voor alle tips.
aeolusnr1 schreef:Tjaaaa, ik vind het heel leuk om zien, en ik wens je echt proficiat hoor dat je het zo durft, dat is alvast een goede start.
Maar nu mijn komentaar op jouw spring uitdaging, neem het me niet kwalijk wat ik je ga zeggen, ik blijk soms net iets te direct te zijn, te zwart-wit en dat wordt hier op bokt maar heel zelden aanvaard.
Ik heb vroeger Engels gereden ook gesprongen en rij nu al heel veel jaren Western, dus ik ken beide manieren hoor.
Maar aan jouw zit is idd nog heel veel werk, dat is niet in orde, je wiebelt heen en weer, zowel naar links als naar rechts en van voor naar achter en daarbij ook nog een beetje van boven naar onder, precies een soort slang op een paard.
Dit heeft uiteraard alles te maken met een onafhankelijke zit, en balans/evenwicht op het paard.
Jouw handen leven een eigen leven die schieten echt alle kanten uit, op deze manier is het eigenlijk onmogelijk om ook maar één enkel signaal naar je paard toe te geven via de teugels, want die bewegen nu zo al zo veel dat het paard daar echt geen signaal meer uit kan halen.
rijtechnisch is er voor je aan het springen zou mogen beginnen nog heel wat werk aan dit paardje, er zit niet echt een goede vooruit op, er blijkt ook niet echt een goed werkend stuur op te zitten, paard is niet aan het been, loopt niet tussen jouw benen en teugels, .....
De weigeringen die je nu hebt zijn deels ten gevolge van al het voorgaande, deels ook daardat dit paard van nature al niet echt een springer is, maar het gevaar zit er heel erg in dat je op deze manier hem net gaat aanleren om dus meer en meer te gaan weigeren, en dat is dan jouw fout.
Het is leuk zo ontspannen en met een soort vriendin die soort proefjes te rijden , maar ik zou je aanraden stop hier mee, en volg heel goed les, van een ervaren en liefst ook gediplomeerde lesgever.
Er is echt nog een hele weg te volgen.
Eerst jou eigen evenwicht en balans, controle over het paard en dan pas springen.
Das een jaar of 2 trainen dus.
alvast succes.
maar goed ik ben dus lekker aan het trainen en vind voor mezelf dat ik vooruitga. Dat vind ik toch het belangrijkste en als ik er maar plezier in heb