Wie heeft dé tips voor mij met deze slimmerik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wie heeft dé tips voor mij met deze slimmerik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:48

Heb je instructie?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 01:01

Longeer je wel eens?

Ik denk dat dat voor je paard een hele fijne manier is om sterker te worden, meer spieren op te bouwen en zelf voorzichtig druk op te gaan zoeken. Het is even aftasten of hij dat het beste doet met touwtjes, elastiek, een halsverlenger. Noem het maar op.

Balkjes lopen aan de longeerlijn is trouwens ook onwijs goed voor het kweken van meer spier en kracht!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:47

update: Ja ik heb les, vrijwel wat hier ook naar voren komt stemt overeen, maar het is niet zo dat het kwartje bij t paard in de les echt valt.

Vandaag voor t eerst aan de longe, met longeerhulp. In het begin veel protest, het bekende beeld: hoofdschudden en klappertanden!
Daarna achteruit lopen en op zijn plek hupsen. Hij komt niet omhoog maar wel zo van wat moet ik?
Uiteindelijk viel t kwartje en liep hij super! Stapte bijna tot helemaal in de afdrukken van zijn voorbenen (ook in draf) wat voor hem dus echt uniek is *\o/*
Ik heb hem gelongeerd met longeerhulp en elastiek. Longeerhulp werkte t beste, zocht deze keer wel de 'druk' op en bleef er dus niet steeds achter lopen. Echt zakken met de hals wilde hij helaas niet, terwijl daar wel de ruimte voor was. Hij liep als t ware in soort van B/L wedstrijdhouding. Neusje op de loodlijn, hals rond maar niet lang laag.
Tempo bepaling van mijn kant was er totaal niet bij, stap/draf/galop had ik prima onder controle, maar harder of langzamer in een bepaalde gang daar snapte hij niets van. Daar gaan we aan werken.
Toen het zadel erop en verder met longeren, geen verschil. Fijn; zadel geeft dus geen problemen.

Daarna even erop en heel klein stukje op film gezet (mobiel op de bankrand), het ging al een stuk beter wat betreft de achterhand!
Echter nog voor ik mijn been welgeteld over t zadel had stond hij alweer te klappertanden en te schudden met zijn hoofd. In stap bleef dit. Ik heb eigenlijk meteen daarna de draf ingezet, heb mijn handen letterlijk op zadel gezet en ben een liedje gaan zingen en in t tempo dat hij wilde over de hoefslag gesjeesd. Dat ging dus vrij goed! Toen dacht ik oke even van hand veranderen, echt miniskuul mijn lijf iets ingedraaid voor de wending en toen was t over. Schudden, klappertanden af en toe en vooral weer kort lopen.
Ik denk dat het een soort van spanning is? Wat denken jullie?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:39

Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Rijdt voorlopig niet, maar longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

Met op deze manier werken heb ik in mijn leven héél veel paarden relatief snel hersteld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:27

Zoals jij het omschrijft gebruik je dus geen bit? Dan heb je wel kans dat hij er weer tegenin gaat als je een bit gaat gebruiken.
Ik gebruik zelf het liefst een simpel touwtje wat ik onderaan de singel vastmaak en dan door het bit haal en terug naar de singel op de schouder, of op de schoft vastmaken. Voordeel daarmee is dat als je paard er tegenin gaat dat hij de ruimte heeft en niet snel omhoog komt tegen de druk.
In elk geval NOOIT bijzetteugels of stootteugel aan het bit gebruiken.

Als ik het verhaal van ts zo lees is het vooral een rijkunstig probleem en zit jij hem dus in de weg waardoor hij niet ontspant, kan ook een gewoonte zijn geworden. Wat ook kan is dat het zadel hem irriteert, dat hij er niet op reageert wil niet zeggen dat hij geen last heeft, immers geeft het zadel veel meer druk als jij erop zit. Ik zou dus eerst je paard laten checken door een goede fysio (kan even niet op die andere komen), die kan je ook vertellen of je zadel goed ligt of niet.
Tot die tijd kun je met longeren en hoop bereiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:39

anneliesdj schreef:
Zoals jij het omschrijft gebruik je dus geen bit? Dan heb je wel kans dat hij er weer tegenin gaat als je een bit gaat gebruiken.
Ik gebruik zelf het liefst een simpel touwtje wat ik onderaan de singel vastmaak en dan door het bit haal en terug naar de singel op de schouder, of op de schoft vastmaken. Voordeel daarmee is dat als je paard er tegenin gaat dat hij de ruimte heeft en niet snel omhoog komt tegen de druk.
In elk geval NOOIT bijzetteugels of stootteugel aan het bit gebruiken.

Paarden gaan alleen in tegen ongenoegen.
Met de stootteugel aan het halster ingesteld zoals boven omschreven kan het paard gewoon op een natuurlijke vrije manier lopen, alleen een onnatuurlijke geforceerde manier wordt hem moeilijker gemaakt, die kost onnodige kracht.
Dat hebben ze zo door.
Het werkt wonderwel.

TS heeft een probleempaard dat opnieuw moet leren dat "gewoon gaan" prettig is.
Een bit is bedoeld om rustige, subtiele zachte aanwijzingen te geven niet om een houding af te dwingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:45

Paard is gewend om met het hoofd in de lucht te lopen dus is zo'n stootteugel ongenoegen voor hem.
TS geeft zelf ook al aan dat ze met longeren moeite had hem voorwaarts te krijgen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:48

anneliesdj schreef:
Paard is gewend om met het hoofd in de lucht te lopen dus is zo'n stootteugel ongenoegen voor hem.
TS geeft zelf ook al aan dat ze met longeren moeite had hem voorwaarts te krijgen.

Meisjes weten het altijd beter...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:36

En mannen lopen achter hun l*l aan maar wat heeft dat ermee te maken?
Heb je vaker moeite met de mening van een ander?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:50

vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid en geduld :P

Kon het niet laten... inkoppertje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:53

:')

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:01

senna21 schreef:
vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid en geduld :P

Kon het niet laten... inkoppertje

Ja... met paarden hè? ;) Daar gaat dit forum toch over? :D
Onder mensen is het gewoon een discussieforum. :+

Edit (nog even serieus) vind ik bitloos nog steeds het proberen waard :) wie zegt dat 't paard geen pijn heeft?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:26

Simpelman schreef:
Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Rijdt voorlopig niet, maar longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

Met op deze manier werken heb ik in mijn leven héél veel paarden relatief snel hersteld.

Ik vind dit een interessante theorie en ik snap gedeeltelijk hoe het werkt, echter:

Hoe zorgt deze constructie er bij dit paard voor dat het minder (wijdbeens, wat ik aanneem gezien verleden) met z'n achterbenen buiten de massa gaat lopen? Voorwaarts is voor dit paard: stuwen.

Je vangt het probleem alleen aan de voorkant op en creëert zo geen soepel en ondertredend achterbeen. Of zie ik dit verkeerd?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:48

_Nelleke_ schreef:
Ik vind dit een interessante theorie en ik snap gedeeltelijk hoe het werkt, echter:

Hoe zorgt deze constructie er bij dit paard voor dat het minder (wijdbeens, wat ik aanneem gezien verleden) met z'n achterbenen buiten de massa gaat lopen? Voorwaarts is voor dit paard: stuwen.

Je vangt het probleem alleen aan de voorkant op en creëert zo geen soepel en ondertredend achterbeen. Of zie ik dit verkeerd?

Je moet bij het begin beginnen en niet in het midden.
Het paard moet eerst leren evenwicht te vinden op 4 benen zonder zijn rug vast te zetten met zijn hoofd in de lucht.
Heel veel later ga je dan verder kijken.
Met de stootteugel kom je overigens een heel eind in de basis vorming.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:50

mag ik even zeggen dat ik neer heb gelegen van dit stuk,echt geweldig :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:41

Je kan natuurlijk niet ' aan het tempo werken' , als je hem ohz eerst gas laat geven. Stop daar eerst maar eens mee.
Er zit een verschil tussen op een draver 'zitten' of er een rijpaard van maken... Je bent 7 stappen te ver, eerst terug naar de basis, zolang hij geen rechte lijn in een normale houding met een ruiter erop kan lopen is het niet gek dat hij in paniek raakt bij het afwenden, dat is gewoon enorm moeilijk voor 'm :) . Hij heeft stress omdat hij dingen moet die hij lichamelijk niet kan.
Waarom rijden als hij niet ontspannen loopt aan de longeerlijn en je daar zijn tempo nog niet onder controle heb?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:09

Ben het helemaal met ruitje eens.