Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Zoals jij het omschrijft gebruik je dus geen bit? Dan heb je wel kans dat hij er weer tegenin gaat als je een bit gaat gebruiken.
Ik gebruik zelf het liefst een simpel touwtje wat ik onderaan de singel vastmaak en dan door het bit haal en terug naar de singel op de schouder, of op de schoft vastmaken. Voordeel daarmee is dat als je paard er tegenin gaat dat hij de ruimte heeft en niet snel omhoog komt tegen de druk.
In elk geval NOOIT bijzetteugels of stootteugel aan het bit gebruiken.
senna21 schreef:vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid en geduld![]()
Kon het niet laten... inkoppertje
Daar gaat dit forum toch over? 

wie zegt dat 't paard geen pijn heeft? Simpelman schreef:Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Rijdt voorlopig niet, maar longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.
Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.
Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.
Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.
Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.
Met op deze manier werken heb ik in mijn leven héél veel paarden relatief snel hersteld.
_Nelleke_ schreef:Ik vind dit een interessante theorie en ik snap gedeeltelijk hoe het werkt, echter:
Hoe zorgt deze constructie er bij dit paard voor dat het minder (wijdbeens, wat ik aanneem gezien verleden) met z'n achterbenen buiten de massa gaat lopen? Voorwaarts is voor dit paard: stuwen.
Je vangt het probleem alleen aan de voorkant op en creëert zo geen soepel en ondertredend achterbeen. Of zie ik dit verkeerd?
. Hij heeft stress omdat hij dingen moet die hij lichamelijk niet kan.