Hoe leer ik steigeren af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 17:15

annibel schreef:
Dan lijkt me de oorzaak ook liggen aan de artrose in de voorbenen??

Nee dit ligt daar niet aan ik heb 2 jaar geleden ontedekt dat hij de minimale vorm van artrose heeft en dit steigeren is een paar maanden geleden begonnen.'

Bionda86 schreef:
Nu even mijn advies voor TS.

Als je er echt van overtuigd bent dat dit gedrag voortkomt uit enthousiasme, en het geen angst is, denk ik dat je er slim aan doet om telkens als je naar buiten gaat een klein stukje te rijden. Op het moment dat je merkt dat je paard mee GO krijgt en wil gaan draai je rustig om en ga je terug naar huis. Dan geef je hem indien nodig daar nog zijn beweging en de volgende keer begin je weer opnieuw.
Telkens weer pak je het op deze manier aan. Dus naar buiten zo lang hij relaxt is prima maar krijgt het meer GO omdraaien en terug. Dit kan je langzaam uitbouwen tot je steeds een stukje verder komt, en zodat hij leert dat hij alleen in relaxte toestand buiten wordt gereden en dat hij anders weer naar huis gaat.

Als je dit lang genoeg enkele weken (dus echt heel wat buiten ritten hebt gedaan) en het lijkt te werken kan je na verloop van tijd beginnen met omdraaien als je voelt dat hij meer GO krijgt en weer richting huis rijden, en als hij dan weer relaxter wordt weer is proberen om te draaien en kijken of je dan wat verder kan komen.

Als het echt alleen enthousiasme is denk ik dat je met deze methode een heel eind zou kunnen komen!

Succes

bedankt voor de reactie dit ga ik zeker proberen, ik vind op een buitenrit moet hij relax zijn en lekker ontspannen en in de bak moet hij werken.

WilmaBoy schreef:
zweep tussen de oren als je voelt dat hij omhoog wilt.
beter dan je rug te breken

ik kan op hem dus niet met zweep rijden omdat hij dan helemaal gek word en alleen maar aan het dribbelen is..

aeolusnr1 schreef:
idd ik denk dat ik je zou kunnen helpen.
Maar dan met het paard hier in trraining, steigeren is niet iets dat je zomaar kan doen ophouden, je moet het paard duidelijk kunnen maken dat dit ongewenst gedrag is, en dat moet dus overtuigend kunnen overkomen.
Een deel van de training verloopt ook via grondwerk, dan bereden in de piste en dan pas op buitentocht.
Uiteraard moeten we er zeker van zijn dat het paard medisch in orde is.
eigenlijk heb je het nu al te ver laten komen, zo een gedrag moet je dadelijk van bij de eerste poging al correct gaan aanpakken, het wordt steeds gevaarlijker.

hij gaat niet meer van stal af ben deze zomer voor 6 weken met hem in brabant geweest en deze verhuizing heeft hem geen goed gedaan hij is hierdoor erg veel afgevallen ondanks het onbeperkt hooi en gras eten hij raakt er erg van in de stress als hij mij of mijn bijrijder niet dagelijks ziet en zomaar bij vreemde wordt achter gelaten..

verder super bedankt voor de tips en de andere reacties. Vandaag met hem in de bak gereden en hem goed aan het werk gezet en daarna een stukje op de weg uitgestapt dan zijn er geen problemen maar zodra hij vrijheid ruikt dan gaat ie vervelend doen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:19

MiesEnRijk schreef:
hij wil alleen maar rennen en iets er tussen in zit er niet als ik hem dan in hou dan wordt hij echt kwaad,
steigert heel erg hoog en vanuit het steigeren neemt hij een sprong en ondertussen schud hij woest met zijn hoofd (waardoor ik mijn teugels verlies) en gaat er vandoor in keiharde draf.

Hier zeg je het zelf al. Zijn gedrag is succesvol. Jij verliest immers de teugels en meneer kan ervandoor. De sleutel is dat je zelf goed blijft zitten en die teugels vasthoudt. Ik denk dat het een kwestie van 'uitzitten' is. Succes!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:25

MiesEnRijk schreef:
annibel schreef:
Dan lijkt me de oorzaak ook liggen aan de artrose in de voorbenen??

Nee dit ligt daar niet aan ik heb 2 jaar geleden ontedekt dat hij de minimale vorm van artrose heeft en dit steigeren is een paar maanden geleden begonnen.'

Dan hoeft hij er nog niet veel last van te hebben, het kan nu erger zijn..

Johanna59

Re: Hoe leer ik steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:28

Dit is ontzettend vervelend gedrag en levens gevaarlijk. Wees verstandig en breng hem ergens heen, waar ze wel de kunde hebben, om dit gedrag af te leren.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:09

@annibel:
Als hij last krijgt van zijn artrose dan gaat hij heel erg kreupelen.. hij is in maart nog op de foto gezet dat doe ik elk jaar ondanks dat hij dan niet kreupel loopt het zekere voor het onzekere. Als het echt zijn artrose was geweest dan had dit probleem zich ook voor gedaan ind e bak of aan de longe en dat is niet zo als ik gewoon een klein rondje buiten rij met hem en dan gewoon het bos of langs de weg dan kan ik wel gewoon normaal rijden het is echt puur en alleen op t strand of in de duinen. In brabant (onbekend terein) heeft hij in de bossen dit maar 2 keer gedaan van die 6 weken dat hij er was. ben toen erg consequent geweest en streng voor hem en de rit daarna deed ie het niet meer. Alleen werkt die methode in de duinen en op het strand niet.

Johanna59 schreef:
Dit is ontzettend vervelend gedrag en levens gevaarlijk. Wees verstandig en breng hem ergens heen, waar ze wel de kunde hebben, om dit gedrag af te leren.

ik heb net mijn oude instructrice gebeld en die gaat mij proberen te helpen met dit gedrag. Het is een probleem tussen mij en mijn paard dus dat moet ik dan ook samen met mijn paard oplossen vind ik. En daar wil ik graag hulp bij aanvaarden maar ik wil dat niet door andere op laten lossen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:16

saskiakefie schreef:
smurffie schreef:
Ik lees in je stuk inhouden inhouden en inhouden.
Als ik mijn merrie ga inhouden wil ze ook rennen. Ik gooi op zo'n moment mijn teugels los en zing een liedje waar ik rustig van wordt, doet wonderen.

En dat doe je iedere keer zo? Volgens mij stopt je paardje gewoon omdat ze geen zin meer heeft in rennen, maar de volgende keer dat je per direct moet stoppen heeft je paard maling aan je, want de vorige keer hoefde het toch ook niet? mocht het toch ook net zolang totdat ie zelf geen zin meer had? Dit is geen grenzen stellen.

Nee hoor, ik kan haar ook lekker aan het werk zetten of wat dan ook. Maar als ik wil stappen dan stappen we.
Mijn pony en niet willen rennen is niet echt een combi, als ze even kans ziet wil ze erg graag.

Dit is juist grenzen stellen alleen zit mijn rem niet in haar mond, zodra ik rustiger adem(diep in diep uit) gaan we rustig zijn.
Draven en galoperen doen we altijd met licht contact, dus teugels los is stappen of stilstaan, voor als ikeraf val of wat dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:21

Citaat:
bedankt voor de reactie dit ga ik zeker proberen, ik vind op een buitenrit moet hij relax zijn en lekker ontspannen en in de bak moet hij werken.

Ik denk toch echt dat daar een deel van je probleem zit.
Zet hem maar gewoon aan het werk op zo'n dwars moment.
Laat hem maar even ergens anders mee bezig zijn dan onder de hulp uitrennen.
Hij zal toch moeten leren dat de commando's van zijn rug komen, niet alleen in de bak maar ook buiten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:30

Citaat:
steigert heel erg hoog en vanuit het steigeren neemt hij een sprong en ondertussen schud hij woest met zijn hoofd (waardoor ik mijn teugels verlies) en gaat er vandoor in keiharde draf

_O- _O- _O-
Zo bekend, zo kan die er van mij ook wel wat van (ook een draver trouwens) en die van een kennis van me ook (freiberger), ik vind het eerder grappig want in lok het zelf uit, maar beide zijn gelijk back on earth met een kleine hulp, dus dat is niet zo een probleem.

Ik laat mijne regelmatig gaan, ben haar ook het jagen in de bak af 't leren door haar te verplichten om te galopperen, oef na 2 trainingen heeft ze er al een pokkenhekel aan en galoppeert ze pas aan als ik been geef ipv als ik wat ruimte geef.
Zijn er geen paden die je lekker af kan galopperen/draven, lekker met alle vaart erin het paard laten uitrazen?

Verder kun je als hij omhoog komt en met zijn hoofd gaat schudden gewoon al loslaten, als hij dan neer wil komen om weg te springen, vol in de ankers vóór hij afzet, desnoods een flinke, echt goede tik op zijn borst met de zweep; "Staan blijven!".

Oh ik lees dat met de zweep, leer het hem binnen af, mijne flipte voor de zweep, nu merkt ze het nieteens (tot ze gaat klieren)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:32

Citaat:
ik heb net mijn oude instructrice gebeld en die gaat mij proberen te helpen met dit gedrag. Het is een probleem tussen mij en mijn paard dus dat moet ik dan ook samen met mijn paard oplossen vind ik. En daar wil ik graag hulp bij aanvaarden maar ik wil dat niet door andere op laten lossen.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik denk dat wanneer een ander ermee aan de slag gaat en succes heeft, het probleem tussen jou en je paard blijft.

Wat ik niet snap: hoe geraken steeds je teugels los als je weet dat hij onrustig met zijn hoofd gaat doen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:35

Bo Cassey, mijn draver krijgt het (na 4 jaar) nog altijd voor elkaar om óf de teugels uit mijn handen te rukken óf mij naar voren te sleuren voor ruimte in de hals, daar ga je simpelweg niet tegenin, paard is heel wat sterker dan wij zijn, mijne doet het zelfs met de hackamore met lange scharen (gooit zijn volle gewicht erin).

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:37

xSlvna schreef:
Bo Cassey, mijn draver krijgt het (na 4 jaar) nog altijd voor elkaar om óf de teugels uit mijn handen te rukken óf mij naar voren te sleuren voor ruimte in de hals, daar ga je simpelweg niet tegenin, paard is heel wat sterker dan wij zijn, mijne doet het zelfs met de hackamore met lange scharen (gooit zijn volle gewicht erin).

Dit is iets anders dan TS omschrijft. Zij zegt dat hij een sprong neemt en ondertussen wild met het hoofd schudt. Als het wel zo is dat hij haar bijv. voorover trekt, dan blijkt dat niet uit de OP.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:49

Ik zeg toch dat mijne me óf naar voren sleurt of de teugels uit mijn handen rukt? Maakt niet uit wat gebeurt, ruimte om weg te schieten zal die krijgen met die kracht.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:50

xSlvna schreef:
Ik zeg toch dat mijne me óf naar voren sleurt of de teugels uit mijn handen rukt? Maakt niet uit wat gebeurt, ruimte om weg te schieten zal die krijgen met die kracht.

Ja, jouw paard. Ik bedoel het paard van TS. Uit haar OP blijkt geen situatie waarin de teugels uit haar handen worden gesleurd.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:52

Een ei op de hoofd kapot slaan? Schijnt te helpen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:56

Bo_Cassey schreef:
Uit haar OP blijkt geen situatie waarin de teugels uit haar handen worden gesleurd.

En waarom blijkt dat niet?

Ik heb echt diep respect voor je als je vast weet te houden als het paard én steigert én hoofdschuddend, hals strekkend zijn lichaam nóg langer maakt. :')

Of begrijp ik jou gewoon verkeerd ...? Want ik vind het namelijk absoluut niet raar dat ze de teugels kwijt raakt.

Gup01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:03

Angeliquee18 schreef:
Een ei op de hoofd kapot slaan? Schijnt te helpen :)

Inderdaad, rauw ei tussen de oren als hij omhoog komt. Instinctief associëren paarden dat met bloed alsof ze hun hoofd gestoten hebben. Maar zie die maar eens heel naar het strand te krijgen :') Ik denk echter ook dat het steigeren slechts een onderdeel is van een groter probleem. Rustig opbouwen met de buitenritjes klinkt als heel goed advies!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:13

Ik weet niet hoe snel hij moe te maken is, maar zou je niet eerst flink in de bak kunnen rijden en dan naar het strand kunnen gaan. Om het voor te zijn dat hij in die hoge energie zit en daar begint te stuiteren en steigeren? Hem tot aan dat punt enorm aan het werk zetten en afleiden, zodat hij echt hard moet werken en hopelijk de energie daaraan kwijt is.
Bovenstaande zou ik doen in combi met als het gedribbel voor het strand dan alsnog begint, enorm aan het werk zetten. Oefening na oefening. Geen kans geven om zelf na te denken, jij bepaald wat er gebeurd. Rustig maar zeer consequent en duidelijk aangeven wat je wilt hierin.
Als hij eenmaal aan het steigeren is, ben je eigenlijk al te laat. Daarom kun je beter en veiliger in het voorwerk dingen gaan veranderen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:18

Ik heb zelf echt een gruwelijke hekel aan steigeren, zowel wanneer ik erop zit als wanneer ik er naast loop. Puur omdat het zo gigantisch link is! Je hoeft maar met de hele boel achterover te klappen, of een maai van z'n hoef te krijgen. :\ Vriendin van mij heeft een tijdje terug ook in het ziekenhuis gelegen, braaf paard maar steigerde aardig onverwachts volgens mij vooral vanuit enthousiasme en een ruiter die tegen hield.. Normaal zou die dat niet snel gedaan hebben, maar die zijn toen (ook in een buitenrit overigens) goed achterovergeklapt.. Vriendin heeft enorm veel geluk gehad, ondanks dat ze nog altijd erg veel last heeft van die val die ze toen heeft gemaakt.

Als je zelf dit probleem niet goed opgelost krijgt (en bokt om raad vragen doe je niet voor niets imo) raad ik je echt aan hier GOEDE hulp bij te zoeken. Het geeft niet dat het JOU niet lukt, immers gaat veiligheid voor alles!! EN dit is gewoon echt niet veilig! Ookal klap je niet achterover, je bent wel de teugels en controle kwijt nadat die is gaan steigeren. Wat als er net een kind over dat strand loopt en jou paard in die race mood dat kind omver rent??

Ookal is het een probleem tussen jou en je paard (zoals jij dat zegt..) kan het heel erg helpen door er eerst een andere ruiter die ervaring heeft met dit soort problemen en WEET hoe die dit op kan lossen er op te zetten, al is het alleen maar om het aangeleerde vaste patroon te doorbreken. Deze ruiter kan vervolgens jou ook weer helpen als je het paard zelf weer overneemt, door jou op zo'n moment dan instructie's te geven.

Ik denk dat het zaak is om dit patroon zo snel mogelijk op een VEILIGE manier te doorbreken...
Natuurlijk weet ik niet of het angst, enthousiasme, ongeduld of what ever is maar jou paard heeft zichzelf aangeleerd om te gaan steigeren op jou hulpen wanneer je hem terug vraagt. Dat moet je zien te doorbreken en dit kunnen wij niet vanachter een scherm voor je oplossen, dit moet echt iemand doen die jullie in real life ziet en begeleid en het liefst nog eerst een ervaren ander persoon erop voor jij er zelf weer verder mee aan de slag gaat, want echt meid DENK AAN DIE VEILIGHEID! Dat gaat echt voor alles....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:40

Def schreef:
Ik weet niet hoe snel hij moe te maken is, maar zou je niet eerst flink in de bak kunnen rijden en dan naar het strand kunnen gaan. Om het voor te zijn dat hij in die hoge energie zit en daar begint te stuiteren en steigeren? Hem tot aan dat punt enorm aan het werk zetten en afleiden, zodat hij echt hard moet werken en hopelijk de energie daaraan kwijt is.

Was het maar zo makkelijk, mijn beste tip is eigenlijk, de hele rit niet sneller dan stap gaan, los teugeltje, ontspannen. Heb meerdere dravers gereden en iedere was ontspannen tot je eenmaal even draaft/galoppeert, dan zijn ze opeens wakker en niet meer te stoppen. Over moe te krijgen maar niet te spreken, dravers zijn gefokt op uithoudingsvermogen, heb laatst zo'n 6 km in een kwartier afgelegd, tempo kwam er even vanaf door een rottige ondergrond (kiezels) maar daar zette ze zich overheen.
Wil je zo een paard moe krijgen voor je naar het stand gaat, moet je toch een goed uur intensief rijden (tenminste, als ze een redelijke conditie heeft) voor je van het erf af gaat, zo is mijn ervaring.

Verder ben ik het volkomen eens met Marinke, hulp erbij (als het na mijn tip niet werkt) want als die het patroon doorbreekt, is het voor jou ook makkelijker.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:10

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Ik rij ook een draver en 'moe maken' zit niet in de vocabulaire. Ze fokken zich steeds meer op, dus een draver flink laten rennen voordat je gaat is een slecht idee. Het rustigst blijven ze als je stapt.
Maar goed, nu herhaal ik wat hierboven staat.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:50

Ik Heb het ook niet zozeer over fysiek moe maken maar meer over mentaal moe maken met oefeningen waar hij in zijn hoofd moe van wordt. Het gaat om de afleiding, hij moet niet eens de tijd krijgen om zich op te fokken of hierover na te denken.
Ik Heb zelf geen draver maar wel een pony die erg snel erg heet raakt en na 3 uur dribbelen nog geen teken van moeheid kan vertonen. Fysiek moe krijg je die ook niet zo snel. Maar met concentratie vragen door moeilijke en intensieve oefeningen te dien en zo haar mentaal aan te spreken, bereik ik altijd het meest.
Verder ben ik het met jullie eens om als het echt gevaarlijk is of wordt professionele hulp te zoeken.
Of in ieder geval met iemand samen die weet waar hij of zij het over gaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:18

Maar wat noem jij moeilijke en intensieve oefeningen dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:29

Als het probleem pas een paar maanden geleden begonnen is zou ik eerst eens gaan zoeken naar de oorzaak. Alleen zo kun je het gericht gaan oplossen.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:00

Bo_Cassey schreef:
Citaat:

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik denk dat wanneer een ander ermee aan de slag gaat en succes heeft, het probleem tussen jou en je paard blijft.

Wat ik niet snap: hoe geraken steeds je teugels los als je weet dat hij onrustig met zijn hoofd gaat doen?

Hij is zo onwijs sterk dat hoe goed ik mijn teugels ook vast houd hij trekt ze altijd uit mijn handen.
_Marinke_ schreef:
Was het maar zo makkelijk, mijn beste tip is eigenlijk, de hele rit niet sneller dan stap gaan, los teugeltje, ontspannen. Heb meerdere dravers gereden en iedere was ontspannen tot je eenmaal even draaft/galoppeert, dan zijn ze opeens wakker en niet meer te stoppen. Over moe te krijgen maar niet te spreken, dravers zijn gefokt op uithoudingsvermogen, heb laatst zo'n 6 km in een kwartier afgelegd, tempo kwam er even vanaf door een rottige ondergrond (kiezels) maar daar zette ze zich overheen.
Wil je zo een paard moe krijgen voor je naar het stand gaat, moet je toch een goed uur intensief rijden (tenminste, als ze een redelijke conditie heeft) voor je van het erf af gaat, zo is mijn ervaring.

Verder ben ik het volkomen eens met Marinke, hulp erbij (als het na mijn tip niet werkt) want als die het patroon doorbreekt, is het voor jou ook makkelijker.

als ik mijn paard moe moet krijgen moet ik zeker anderhalf uur in de bak intensief rijden. Maar al zou ik dan op het strand aankomen dan weet ik zeker dat hij nog steeds zo iets heeft van ja maar hier ga ik rennen.. want al heb ik keihard gedraafd/gegalopeerd op het strand daarna is hij dan vaak wel rustig en kan ik stappen met een lange teugel weliswaar in een goed tempo, maar daarna is hij het kwijt.
Alleen wil ik niet altijd maar hard op het strand ik vind het ook fijn om een rustig drafje te doen op het strand en gewoon lekker kan stappen op het strand en dat zit er bij hem gewoon niet in. Nou weet ik dat hij zo'n bijna 7 jaar op de baan heeft gelopen en daarbij 3 x in de week op het strand trainde en hij het voor de kar ook deed als hij moest stappen of even moest stilstaan.

Hij is in januari 6 jaar bij mij en hij doet het echt pas sinds een paar maanden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:07

Tja, dat laatste he? Wellicht is er iets veranderd, wat dan ook? Is hij telkens wat verder richting de grens gegaan zonder dat je het merkte en sprong hij ineens over je grens?