annibel schreef:Dan lijkt me de oorzaak ook liggen aan de artrose in de voorbenen??
Nee dit ligt daar niet aan ik heb 2 jaar geleden ontedekt dat hij de minimale vorm van artrose heeft en dit steigeren is een paar maanden geleden begonnen.'
Bionda86 schreef:Nu even mijn advies voor TS.
Als je er echt van overtuigd bent dat dit gedrag voortkomt uit enthousiasme, en het geen angst is, denk ik dat je er slim aan doet om telkens als je naar buiten gaat een klein stukje te rijden. Op het moment dat je merkt dat je paard mee GO krijgt en wil gaan draai je rustig om en ga je terug naar huis. Dan geef je hem indien nodig daar nog zijn beweging en de volgende keer begin je weer opnieuw.
Telkens weer pak je het op deze manier aan. Dus naar buiten zo lang hij relaxt is prima maar krijgt het meer GO omdraaien en terug. Dit kan je langzaam uitbouwen tot je steeds een stukje verder komt, en zodat hij leert dat hij alleen in relaxte toestand buiten wordt gereden en dat hij anders weer naar huis gaat.
Als je dit lang genoeg enkele weken (dus echt heel wat buiten ritten hebt gedaan) en het lijkt te werken kan je na verloop van tijd beginnen met omdraaien als je voelt dat hij meer GO krijgt en weer richting huis rijden, en als hij dan weer relaxter wordt weer is proberen om te draaien en kijken of je dan wat verder kan komen.
Als het echt alleen enthousiasme is denk ik dat je met deze methode een heel eind zou kunnen komen!
Succes
bedankt voor de reactie dit ga ik zeker proberen, ik vind op een buitenrit moet hij relax zijn en lekker ontspannen en in de bak moet hij werken.
WilmaBoy schreef:zweep tussen de oren als je voelt dat hij omhoog wilt.
beter dan je rug te breken
ik kan op hem dus niet met zweep rijden omdat hij dan helemaal gek word en alleen maar aan het dribbelen is..
aeolusnr1 schreef:idd ik denk dat ik je zou kunnen helpen.
Maar dan met het paard hier in trraining, steigeren is niet iets dat je zomaar kan doen ophouden, je moet het paard duidelijk kunnen maken dat dit ongewenst gedrag is, en dat moet dus overtuigend kunnen overkomen.
Een deel van de training verloopt ook via grondwerk, dan bereden in de piste en dan pas op buitentocht.
Uiteraard moeten we er zeker van zijn dat het paard medisch in orde is.
eigenlijk heb je het nu al te ver laten komen, zo een gedrag moet je dadelijk van bij de eerste poging al correct gaan aanpakken, het wordt steeds gevaarlijker.
hij gaat niet meer van stal af ben deze zomer voor 6 weken met hem in brabant geweest en deze verhuizing heeft hem geen goed gedaan hij is hierdoor erg veel afgevallen ondanks het onbeperkt hooi en gras eten hij raakt er erg van in de stress als hij mij of mijn bijrijder niet dagelijks ziet en zomaar bij vreemde wordt achter gelaten..
verder super bedankt voor de tips en de andere reacties. Vandaag met hem in de bak gereden en hem goed aan het werk gezet en daarna een stukje op de weg uitgestapt dan zijn er geen problemen maar zodra hij vrijheid ruikt dan gaat ie vervelend doen.