hoofd te laag, te veel op voorhand lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Re: hoofd te laag, te veel op voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:34

@Simpelman

Ik ben het met je eens dat het ook een mooi plaatje oplevert als een 3 jarige al mooi bovenin loopt. Maar ik vraag mij ook af hoe die daar is gekomen en het zal idd slecht zijn voor de mentale en lichamelijke belasting.

Mijn 3 jarige loopt graag als ik mijn teugels lang laat met haar hoofd gestrekt lekker naar beneden. Ik heb niets in mijn handen en ze loopt heerlijk los. Zodra ik de teugels ga aannemen volgt ze mijn handen alleen is de reactie ook even ietsjes harder stappen.
Ik ben het met je stukje eens dat je ze begrenst en je hand weerstand bied alleen zie ik nu mijn probleem. Ik laat mijn teugels ook te lang waardoor de neus er ook uit kan gaan.
Mijn lesgever zei dat je je handen moet sluiten en ze er tegen aan moet gaan rijden. Ze gaat het morgen op een paard laten zien want ik snap het niet sorry .

Ik lees ook hier de tips van longeren met hulpteugel terug. Dit is mij vandaag ook gezegd.
Ik heb geen idee of het werkt lijkt mij dat als een paard gedwongen word zo te gaan lopen hij dit niet met rijden ook zal gaan doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:44

Dat moet je inderdaad ook niet verwachten van het longeren. Een paard kan op deze manier (pessoa of longeerhulptouw) de juiste spieren trainen en leren zijn achterhand goed eronder te zetten. Lekker ontspannen laag lopen, goed voor de rug.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:57

Ik gebruik dus geen hulpteugel.... ben er van overtuigd dat een paard het zelf moet doen, met zijn eigen lichaam....

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:06

Wat een fijn topic hier! Ik begrijp de twijfel van een aantal mensen maar al te goed. Ga naar een willekeurige wedstrijd of een jonge paarden competitie en je ziet bijna alleen maar paarden die bovenin lopen. In de sport worden deze combinaties ook nog eens hoog gepunt. Je gaat er toch vanuit dat een jury er verstand van heeft en zie daar: de verwarring. Ik ben het met SimpelMan eens wat betreft de juiste opleiding van het paard. Ondertussen houd ik mijn wereldje als het gaat om het aannemen van adviezen maar heel klein, mijn instructrice, ik en af en toe een sympathieke ruiter of amazone. Doe wat je goeddunkt en laat je niet gek maken is mijn devies!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:03

Athlete schreef:
Wat een fijn topic hier! Ik begrijp de twijfel van een aantal mensen maar al te goed. Ga naar een willekeurige wedstrijd of een jonge paarden competitie en je ziet bijna alleen maar paarden die bovenin lopen. In de sport worden deze combinaties ook nog eens hoog gepunt. Je gaat er toch vanuit dat een jury er verstand van heeft en zie daar: de verwarring. Ik ben het met SimpelMan eens wat betreft de juiste opleiding van het paard. Ondertussen houd ik mijn wereldje als het gaat om het aannemen van adviezen maar heel klein, mijn instructrice, ik en af en toe een sympathieke ruiter of amazone. Doe wat je goeddunkt en laat je niet gek maken is mijn devies!

Ja het is ook vaak zo tegenstrijdig he, ik heb een instructrice gehad die wilde gelijk dat hij de eerste les in de krul liep, ging zelfs naast me lopen om hem erin te trekken. Vreselijk vond ik het....het voelde zo neit goed, gelijk gestopt. Was nota bene iemand die op Grand Prix niveau rijdt......Daarna nog een instructrice gehad die me ook niet helemaal was wat ik zocht. Na veel lezen over allerlei soorten rijkunsten, heb ik voor mezelf dat eruit gehaald wat ik vond dat goed en pas dat toe. Ik heb daarmee al heel veel bereikt, maar ik blijf mezelf wijzer maken. Ik hoop ooit de juiste instructrice te vinden, en die ook niet de hoofdprijs vraagt per les op locatie, zodat ik het ook nog kan betalen. Dit soort hulp hier op bokt helpt mij alvast enorm verder! We hebben geen haast!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:11

....I love Simpelman.
Gewoon eens iemand die zegt hoe het rijpaard zich dient te ontwikkelen. En hoe de mens dat op de juiste manier kan aanpakken. Zo iemand onder ons, dat is pure rijkdom.

@Brendaaaa, ik heb les van een goede instructeur. Iemand die net als Simpelman van de mogelijkheden van het wezen van het paard uitgaat. Wat een verademing. Wat heb ik weer veel kkennis opgehaald en vaardigheden ontwikkeld. Wat is mijn paard met sprongen vooruit gegaan. ( van door angst door verkeerde benadering bij vorige eigenaar onrijdbaar naar een ontspannen paard dat samen met mij naar buiten gaat voor een ontspannen ritje) Ze zijn er dus wel. Die goede instructeurs.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:19

rustig aan, het paard is nog maar 3. Dan wil je misschien veel, maar je paard moet het wel aan kunnen.
Ik hoop dat je ook niet te veel en te lang rijdt.
Geduld en rustig blijven oefenen op een laag tempo.
En afwisseling in het trainen is ook goed voor een jong paard anders vinden ze het niet meer leuk
zometeen.
Succes :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:35

Brendaaaa schreef:
Ik gebruik dus geen hulpteugel.... ben er van overtuigd dat een paard het zelf moet doen, met zijn eigen lichaam....

Tot zekere hoogte natuurlijk! Een paard gaat echt niet uit zichzelf nagevelijk lopen met buiging en stelling!( en dan bedoel ik nagevelijk zodat ze hun lijf gaan gebruiken zoals wij willen in de dressuur!) het fabeltje van een paard dat uit zichzelf in dressuurhouding gaat lopen zou eens uit de wereld moeten worden geholpen! Het veel voorkomende... paard gaat vanzelf wel goed en nageven als je niets doet, komt bij mij zo ongeveer mijn strot uit!
Natuurlijk vragen wij als ruiter iets wat niet "normaal" is van een paard! Dat een paard alle oefeningen van de GP ook in de natuur kan is heel wat anders dan met een ruiter op zijn rug en op een door de ruiter bepaald moment!
Dus dat af en toe iets meer druk in de mond om hem/haar te leren dat het plezieriger is om niet je kop in de lucht te gooien, maar juist los te laten is wat je als ruiter moet gaan leren aan je paard.
Jammer genoeg ontbreekt heel vaak het gevoel bij de ruiter en word het meer trekken dan lossigheid en leren.
En let wel... het is ook heel moeilijk, dat juiste gevoel krijgen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:45

patricia6 schreef:
rustig aan, het paard is nog maar 3. Dan wil je misschien veel, maar je paard moet het wel aan kunnen.
Ik hoop dat je ook niet te veel en te lang rijdt.
Geduld en rustig blijven oefenen op een laag tempo.
En afwisseling in het trainen is ook goed voor een jong paard anders vinden ze het niet meer leuk
zometeen.
Succes :)

Er gaan nu even wat dingen door elkaar. Iemand anders heeft mijn topic een beetje "ingepikt" haahha. Mijn paard is 14....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:46

Jetta schreef:
....I love Simpelman.
Gewoon eens iemand die zegt hoe het rijpaard zich dient te ontwikkelen. En hoe de mens dat op de juiste manier kan aanpakken. Zo iemand onder ons, dat is pure rijkdom.

@Brendaaaa, ik heb les van een goede instructeur. Iemand die net als Simpelman van de mogelijkheden van het wezen van het paard uitgaat. Wat een verademing. Wat heb ik weer veel kkennis opgehaald en vaardigheden ontwikkeld. Wat is mijn paard met sprongen vooruit gegaan. ( van door angst door verkeerde benadering bij vorige eigenaar onrijdbaar naar een ontspannen paard dat samen met mij naar buiten gaat voor een ontspannen ritje) Ze zijn er dus wel. Die goede instructeurs.

Ja, ze zullen er wel zijn, maar hoe kom je erachter wie er goed is.... mensen hebben zoooveel verschillende meningen over instructeurs...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:47

aerdenhout1 schreef:
Brendaaaa schreef:

Tot zekere hoogte natuurlijk! Een paard gaat echt niet uit zichzelf nagevelijk lopen met buiging en stelling!( en dan bedoel ik nagevelijk zodat ze hun lijf gaan gebruiken zoals wij willen in de dressuur!) het fabeltje van een paard dat uit zichzelf in dressuurhouding gaat lopen zou eens uit de wereld moeten worden geholpen! Het veel voorkomende... paard gaat vanzelf wel goed en nageven als je niets doet, komt bij mij zo ongeveer mijn strot uit!
Natuurlijk vragen wij als ruiter iets wat niet "normaal" is van een paard! Dat een paard alle oefeningen van de GP ook in de natuur kan is heel wat anders dan met een ruiter op zijn rug en op een door de ruiter bepaald moment!
Dus dat af en toe iets meer druk in de mond om hem/haar te leren dat het plezieriger is om niet je kop in de lucht te gooien, maar juist los te laten is wat je als ruiter moet gaan leren aan je paard.
Jammer genoeg ontbreekt heel vaak het gevoel bij de ruiter en word het meer trekken dan lossigheid en leren.
En let wel... het is ook heel moeilijk, dat juiste gevoel krijgen!

Ik snap dat je wilt zeggen, en ik denk dat je daar gelijk in hebt, alleen dan hebben we het vooral over het rijden.. aan de longe hou ik niet van hulpteugels....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:18

Nee. Niets gaat vanzelf. Je moet je theorie bestuderen en je praktijk oefenen. Ruitergevoel is is toch een moeilijk gevoel. Bij elk paard voelt het anders en je zult soms flink aan / door moeten pakken. Het is niet voor softies. Je bent nooit uitgeleerd. Elk paard geeft je en nieuwe leerweg. Wat een geweldig geschenk is, welbeschouwd. Maar of je daarbij hulpteugels nodig hebt.....dat is een discussie op zich. Waarom, wanneer, welke, hoe vaak, hoelang.... ik ben heel eerlijk. Ik gebruik ze liever niet. Maar ook ik heb bij mijn vorige paard vaak een martingaal gebruikt met buitenrijden. En ik heb ooit een paard voor iemand gereden, tijdelijk met een rubberen stootteugel, lang geleden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:26

Longeren met een (vriendelijke, juist afgestelde) hulpteugel is volgens paardenfysio gewoon een goede training. Je schrijft dat je paard moeite heeft om op de volte te galloperen, hij moet dus duideijk soepeler worden en meer spierkracht en balans krijgen. Dat zal je dus moeten trainen, komt niet vanzelf. 2x per week longeren is dan een goede oefening.
Los rondslingeren in de hoop dat een paard dan uit zichzelf laag, rond en ontspannen gaat lopen zal niet veel zoden aan de dijk gaan zetten, daar train je niets mee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:01

Ik zou een paard dat moeite heeft met galopperen op de volte, aan de lange lijnen nemen. Dan kan je veel oefenen. Ontspanning in voorwaarts-neerwaarts. Oefeningen voor rechtrichten, zodat er ook balans in het lichaam wordt ontwikkeld. Paarden reageren verbazend goed op het lange lijnen werk, maar.....niets vast zetten ! Gewoon beginnen met de buitenlijn door een ring ( niet te hoog) en over de rug. De binnenlijn eerst door bitring of kaptoomring en dan naar singelring. De binnenlijn alleen voor de stelling gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:08

aerdenhout1 schreef:
Brendaaaa schreef:

Als je van begin af aan je paard laag instelt en langere tijd ontspannen voorwaarts/en dus neerwaarts rijdt dan zal het zijn buik en lende spieren ontwikkelen en zich van zelf steeds gemakkelijker en meer gaan oprichten.

Je krijgt dit gratis, het is een natuurlijke eigenschap die o.m. in vrijheid getoond wordt door fitte gezonde paarden hoog in rangorde, die hun dominantie showen voor bijvoorbeeld nieuwkomers in de kudde.
Wanneer je je paard van begin af aan hoog instelt (zoals je overal ziet) zal het zich nooit kunnen gaan oprichten omdat het zich vast zal zetten tussen de schouderbladen en daardoor de buikspieren niet meer naar behoren kan ontwikkelen. (dat zie je overal)
Dit gebeurt allemaal in arbeidsdraf.

Als een paard ontspannen is en vertrouwen heeft in ruiter en omgeving zal het zich gemakkelijk buigen op een uitnodiging.

(FEI reglement 401: Doel van de dressuur; het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:18

Simpelman schreef:
Als je van begin af aan je paard laag instelt en langere tijd ontspannen voorwaarts/en dus neerwaarts rijdt dan zal het zijn buik en lende spieren ontwikkelen en zich van zelf steeds gemakkelijker en meer gaan oprichten.

Je krijgt dit gratis, het is een natuurlijke eigenschap die o.m. in vrijheid getoond wordt door fitte gezonde paarden hoog in rangorde, die hun dominantie showen voor bijvoorbeeld nieuwkomers in de kudde.
Wanneer je je paard van begin af aan hoog instelt (zoals je overal ziet) zal het zich nooit kunnen gaan oprichten omdat het zich vast zal zetten tussen de schouderbladen en daardoor de buikspieren niet meer naar behoren kan ontwikkelen. (dat zie je overal)
Dit gebeurt allemaal in arbeidsdraf.

Als een paard ontspannen is en vertrouwen heeft in ruiter en omgeving zal het zich gemakkelijk buigen op een uitnodiging.

(FEI reglement 401: Doel van de dressuur; het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard)

Hier ben ik dus ook van overtuigd! Ik kan het alleen helemaal niet zo verwoorden, en uitleggen, maar het is wel waar ik in geloof!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:34

DatBenIkNou schreef:
Longeren met een (vriendelijke, juist afgestelde) hulpteugel is volgens paardenfysio gewoon een goede training. Je schrijft dat je paard moeite heeft om op de volte te galloperen, hij moet dus duideijk soepeler worden en meer spierkracht en balans krijgen. Dat zal je dus moeten trainen, komt niet vanzelf. 2x per week longeren is dan een goede oefening.
Los rondslingeren in de hoop dat een paard dan uit zichzelf laag, rond en ontspannen gaat lopen zal niet veel zoden aan de dijk gaan zetten, daar train je niets mee.

Hier ben ik het niet mee eens.

Een paard los longeren is zeker wel goed voor het paard. Het leert zijn balans te vinden (en hierbij zijn spieren te gebruiken) en het moet constant op de volte lopen (en traint hierbij zijn spieren).

Als ik mijn paarden los longeer, gaan ze zeker wel nageeflijk en over de rug lopen. Ook zonder touw/hulpgereedschap. Dit is echter volledig afhankelijk van de soepelheid van het paard.

De enige hulpmiddelen die ik soms gebruik zijn balkjes, om het voor het paard minder saai te maken, zijn benen beter op te tillen en om hem te helpen zijn balans te vinden.

Daarnaast laat ik mijn paard in de longeercirkel veel overgangen maken, zodat ie ook zijn achterhand gebruikt.

Dat los longeren geen enkel nut heeft vind ik onzin.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:58

Toad schreef:
DatBenIkNou schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.

Een paard los longeren is zeker wel goed voor het paard. Het leert zijn balans te vinden (en hierbij zijn spieren te gebruiken) en het moet constant op de volte lopen (en traint hierbij zijn spieren).

Als ik mijn paarden los longeer, gaan ze zeker wel nageeflijk en over de rug lopen. Ook zonder touw/hulpgereedschap. Dit is echter volledig afhankelijk van de soepelheid van het paard.

De enige hulpmiddelen die ik soms gebruik zijn balkjes, om het voor het paard minder saai te maken, zijn benen beter op te tillen en om hem te helpen zijn balans te vinden.

Daarnaast laat ik mijn paard in de longeercirkel veel overgangen maken, zodat ie ook zijn achterhand gebruikt.

Dat los longeren geen enkel nut heeft vind ik onzin.

volledig met je eens!