Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Athlete schreef:Wat een fijn topic hier! Ik begrijp de twijfel van een aantal mensen maar al te goed. Ga naar een willekeurige wedstrijd of een jonge paarden competitie en je ziet bijna alleen maar paarden die bovenin lopen. In de sport worden deze combinaties ook nog eens hoog gepunt. Je gaat er toch vanuit dat een jury er verstand van heeft en zie daar: de verwarring. Ik ben het met SimpelMan eens wat betreft de juiste opleiding van het paard. Ondertussen houd ik mijn wereldje als het gaat om het aannemen van adviezen maar heel klein, mijn instructrice, ik en af en toe een sympathieke ruiter of amazone. Doe wat je goeddunkt en laat je niet gek maken is mijn devies!
Brendaaaa schreef:Ik gebruik dus geen hulpteugel.... ben er van overtuigd dat een paard het zelf moet doen, met zijn eigen lichaam....
patricia6 schreef:rustig aan, het paard is nog maar 3. Dan wil je misschien veel, maar je paard moet het wel aan kunnen.
Ik hoop dat je ook niet te veel en te lang rijdt.
Geduld en rustig blijven oefenen op een laag tempo.
En afwisseling in het trainen is ook goed voor een jong paard anders vinden ze het niet meer leuk
zometeen.
Succes
Jetta schreef:....I love Simpelman.
Gewoon eens iemand die zegt hoe het rijpaard zich dient te ontwikkelen. En hoe de mens dat op de juiste manier kan aanpakken. Zo iemand onder ons, dat is pure rijkdom.
@Brendaaaa, ik heb les van een goede instructeur. Iemand die net als Simpelman van de mogelijkheden van het wezen van het paard uitgaat. Wat een verademing. Wat heb ik weer veel kkennis opgehaald en vaardigheden ontwikkeld. Wat is mijn paard met sprongen vooruit gegaan. ( van door angst door verkeerde benadering bij vorige eigenaar onrijdbaar naar een ontspannen paard dat samen met mij naar buiten gaat voor een ontspannen ritje) Ze zijn er dus wel. Die goede instructeurs.
aerdenhout1 schreef:Brendaaaa schreef:Ik gebruik dus geen hulpteugel.... ben er van overtuigd dat een paard het zelf moet doen, met zijn eigen lichaam....
Tot zekere hoogte natuurlijk! Een paard gaat echt niet uit zichzelf nagevelijk lopen met buiging en stelling!( en dan bedoel ik nagevelijk zodat ze hun lijf gaan gebruiken zoals wij willen in de dressuur!) het fabeltje van een paard dat uit zichzelf in dressuurhouding gaat lopen zou eens uit de wereld moeten worden geholpen! Het veel voorkomende... paard gaat vanzelf wel goed en nageven als je niets doet, komt bij mij zo ongeveer mijn strot uit!
Natuurlijk vragen wij als ruiter iets wat niet "normaal" is van een paard! Dat een paard alle oefeningen van de GP ook in de natuur kan is heel wat anders dan met een ruiter op zijn rug en op een door de ruiter bepaald moment!
Dus dat af en toe iets meer druk in de mond om hem/haar te leren dat het plezieriger is om niet je kop in de lucht te gooien, maar juist los te laten is wat je als ruiter moet gaan leren aan je paard.
Jammer genoeg ontbreekt heel vaak het gevoel bij de ruiter en word het meer trekken dan lossigheid en leren.
En let wel... het is ook heel moeilijk, dat juiste gevoel krijgen!
aerdenhout1 schreef:Brendaaaa schreef:Ik gebruik dus geen hulpteugel.... ben er van overtuigd dat een paard het zelf moet doen, met zijn eigen lichaam....
Tot zekere hoogte natuurlijk! Een paard gaat echt niet uit zichzelf nagevelijk lopen met buiging en stelling!( en dan bedoel ik nagevelijk zodat ze hun lijf gaan gebruiken zoals wij willen in de dressuur!) het fabeltje van een paard dat uit zichzelf in dressuurhouding gaat lopen zou eens uit de wereld moeten worden geholpen! Het veel voorkomende... paard gaat vanzelf wel goed en nageven als je niets doet, komt bij mij zo ongeveer mijn strot uit!
Simpelman schreef:Als je van begin af aan je paard laag instelt en langere tijd ontspannen voorwaarts/en dus neerwaarts rijdt dan zal het zijn buik en lende spieren ontwikkelen en zich van zelf steeds gemakkelijker en meer gaan oprichten.
Je krijgt dit gratis, het is een natuurlijke eigenschap die o.m. in vrijheid getoond wordt door fitte gezonde paarden hoog in rangorde, die hun dominantie showen voor bijvoorbeeld nieuwkomers in de kudde.
Wanneer je je paard van begin af aan hoog instelt (zoals je overal ziet) zal het zich nooit kunnen gaan oprichten omdat het zich vast zal zetten tussen de schouderbladen en daardoor de buikspieren niet meer naar behoren kan ontwikkelen. (dat zie je overal)
Dit gebeurt allemaal in arbeidsdraf.
Als een paard ontspannen is en vertrouwen heeft in ruiter en omgeving zal het zich gemakkelijk buigen op een uitnodiging.
(FEI reglement 401: Doel van de dressuur; het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard)
DatBenIkNou schreef:Longeren met een (vriendelijke, juist afgestelde) hulpteugel is volgens paardenfysio gewoon een goede training. Je schrijft dat je paard moeite heeft om op de volte te galloperen, hij moet dus duideijk soepeler worden en meer spierkracht en balans krijgen. Dat zal je dus moeten trainen, komt niet vanzelf. 2x per week longeren is dan een goede oefening.
Los rondslingeren in de hoop dat een paard dan uit zichzelf laag, rond en ontspannen gaat lopen zal niet veel zoden aan de dijk gaan zetten, daar train je niets mee.
Toad schreef:DatBenIkNou schreef:Longeren met een (vriendelijke, juist afgestelde) hulpteugel is volgens paardenfysio gewoon een goede training. Je schrijft dat je paard moeite heeft om op de volte te galloperen, hij moet dus duideijk soepeler worden en meer spierkracht en balans krijgen. Dat zal je dus moeten trainen, komt niet vanzelf. 2x per week longeren is dan een goede oefening.
Los rondslingeren in de hoop dat een paard dan uit zichzelf laag, rond en ontspannen gaat lopen zal niet veel zoden aan de dijk gaan zetten, daar train je niets mee.
Hier ben ik het niet mee eens.
Een paard los longeren is zeker wel goed voor het paard. Het leert zijn balans te vinden (en hierbij zijn spieren te gebruiken) en het moet constant op de volte lopen (en traint hierbij zijn spieren).
Als ik mijn paarden los longeer, gaan ze zeker wel nageeflijk en over de rug lopen. Ook zonder touw/hulpgereedschap. Dit is echter volledig afhankelijk van de soepelheid van het paard.
De enige hulpmiddelen die ik soms gebruik zijn balkjes, om het voor het paard minder saai te maken, zijn benen beter op te tillen en om hem te helpen zijn balans te vinden.
Daarnaast laat ik mijn paard in de longeercirkel veel overgangen maken, zodat ie ook zijn achterhand gebruikt.
Dat los longeren geen enkel nut heeft vind ik onzin.