Buitenrit probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Re: Buitenrit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:02

Ja, misschien ga ik ook wel niet longeren maar ik heb steeds na het rijden gedaan. Misschien is het wel zo dat hij dan gewoon geen zin meer heeft. Ik zal het zien.
Nou, eerst gaat ie kijken en dan gaat hij stilstaan en dan wil hij omdraaien.

Zweep en sporen thuislaten idee goed of...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:06

Als je normaal met sporen en zweep rijdt dan zou ik dat nu niet anders doen.
Doe gewoon zoals je in de bak ook zou doen als er een kabouter zou zitten.
Ga op pad met een zelfverzekerde instelling dat het gaat lukken.
Bij voorbaad een afwachtende houding aannemen is gedoemd tot een mislukking.
Als je twijfelt voor een sprong zal je paard altijd weigeren.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:07

Ja dat is ook weer zo. Morgen ben ik toch eerst tot twee uur op school dus dan heb ik genoeg tijd om even na te denken wat ik ga doen :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:08

Sizzle schreef:
Als je normaal met sporen en zweep rijdt dan zou ik dat nu niet anders doen.
Doe gewoon zoals je in de bak ook zou doen als er een kabouter zou zitten.
Ga op pad met een zelfverzekerde instelling dat het gaat lukken.
Bij voorbaad een afwachtende houding aannemen is gedoemd tot een mislukking.
Als je twijfelt voor een sprong zal je paard altijd weigeren.

Mee eens en denk niet over na dat het misschien niet lukt, denk dat het wél lukt! Je paard voelt gegarandeerd aan als je niet zeker bent en neemt dat over.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:17

Zelfde probleem hier met mijn haflinger. Ik heb hem nu 3 maanden en hij was in het begin op buiten rit overal 'bang' voor. Grote zwerfkeien, wegmarkeringen, sloten, schapen enz enz. In het begin was mijn vriend erbij en die nam hem dan aan de hand mee en later ging het gewoon goed als mijn vriend erbij was. Alleen met mij doet hij het nog af en toe, het enige wat ik dan kan doen is afstappen, een stukje lopen en dan weer opstappen. Doe ik dit niet dan zet hij hem in zijn achteruit en zo zijn we al een paar keer bijna in de sloot beland. Steigeren wil hij ook nog wel doen als hij niet meer achteruit kan. De laatste keer heeft hij het nog 4 keer geprobeerd, dat is al een hele verbetering als je bedenkt dat hij het eerst om de 4 passen deed!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:20

Je mag het jezelf best makkelijk maken door een veilige situatie te zoeken.
Geduld en vastberadenheid is veel eenvoudiger als er geen vrachtwagen aan komt.

Ik ga met jonge paarden die dit gedrag vertonen op een gegeven moment expres de confrontatie aan, maar dan wel op een moment dat ik uren tijd heb en niet op het moment dat er veel ander volk is.
Ik zit er dan ook op met een gevoel van: loop nog maar weer 100 meter achteruit hoor, we gaan er vandaag uiteindelijk echt nog wel langs. Als het een kritische situatie is dan spreek ik het paard streng toe en drijf krachtig naar voren. Liever in galop er langs dan achteruit een fietser ombeuken.

Bij achteruit lopen laat ik ze heel soms ook met de kont tegen een boom 'botsen'. Van verwarring krijg je dan vaak weer een voorwaartse drang.

Als je paard zijgangen beheerst kun je je paard schouderbinnenwaarts langs een eng object laten lopen.
Werkt vaak ook heel prima.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:33

Met mijn pony heb ik precies hetzelfde probleem.
Stoppen. Achteruit lopen. Omdraaien. Steigeren.
Nu had hij dit met andere paarden erbij alleen als de rest stilstond en hij voorop moest.
Ik ben ook met hem aan het trainen om alleen te kunnen gaan. Met een stalgenootje een buitenrit werkt niet. Bijna niemand kan er of ze willen gewoon geen buitenrit met mij omdat mijn pony zich zo misdraagt. En met een ander erbij kan ik dat gedrag niet doorbreken

Wat goed werkt is rondjes gaan draaien. Zodra hij niet vooruit wil gelijk op een volte zetten. Dit lukt ook op de harde weg. Na 5 rondjes is hij het beu en loopt vooruit. Na 50 meter doet hij het weer. Maar zo is voor je paard de lol er snel vanaf.

Deze tip staat in een ander buitenrit probleem topic. Op YouTube. Iets met barn sour horses heette dat

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:42

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:00

Ik ben vandaag weggeweest, en het ging echt super. In totaal heeft hij het 3x geprobeerd, en ik heb gewoon even streng toegesproken klein rondje tik en been en toen ging hij gewoon. Ik ga dit zeker weten vaker doen. En binnenkort ook met een vriendin samen.

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:03

oow... wel vervelend, misschien kan je een keer met je pony opgetuigd aan de hand naar het bos stappen, dan spring je er in het bos op en rijd je terug? misschien als dat goed gaat kan je het langzaam opbouwen? het vergt in het begin natuurlijk wel veel tijd, maar wie weet werkt het wel...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:14

super! zie je wel gewoon even kordaat zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:49

_Apple_ schreef:
Ik ben vandaag weggeweest, en het ging echt super. In totaal heeft hij het 3x geprobeerd, en ik heb gewoon even streng toegesproken klein rondje tik en been en toen ging hij gewoon. Ik ga dit zeker weten vaker doen. En binnenkort ook met een vriendin samen.

Goed zo +:)+

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:33

Ik heb trouwens niet gereden in de bak voordat ik weg ben gegaan. En k had ook geen sporen om, gewoon ouwe gympen. Verder had ik nog een boomstam neergelegd en daarover gesprongen, eerste sprong heel breed en hoog haha, maar de rest heel goed gedaan. Ook kleine paadjes deed hij gewoon. Takken etc maakte hem niet uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:25

_Apple_ schreef:

Super! :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:08

Binnenkort ga ik waarschijnlijk zelfs naar een vriendin toe om daar buitenrit te doen want hun hebben daar ook een soort strandje waar je in het water kan!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 17:09

Vandaag naar mijn vriendin geweest, ging super! Ondanks de vele regen toch gegaan, en geen spijt van gehad. En om naar vriendin te komen, moest ik over het zandpad heen. Ging eigenlijk heel erg goed. Natuurlijk kwam er een groep wandelaars met paraplu's aan, maar dat ging nog redelijk goed. Ik kon even op het gras naast het zandpad staan.
Ik heb ook een filmpje van hoe we tegenwoordig over straat gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:02

Jeetje wat een vooruitgang zeg.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:51

Ja.. ben er zelf heel erg blij mee!

En eigenlijk lag het gewoon aan consequent zijn en niet eerst gaan rijden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:27

Wat goed he! Kan je wat meer vertellen over hoe je het hebt aangepakt?

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:27

misschien in het bos opstappen?