Keertwending om de achterhand : voorbereidende oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:53

Je hebt blijkbaar de klok gezien maar vind de klepel niet echt.
Een keertwending om de achterhand begint als het ware altijd vanuit een cirkel, dus het is logisch dat je dan eerst schouder voor , schouder binnenwaarts gaat uitvoeren en dan idd de schouder gaat meenemen naar het midden van de cirkel, en daarbij bijna achterwaarts denken, en zo weer verder voorwaarts.
Vanuit travers zit je er echt helemaal naast bij deze oefening, de enige reden waarom jij dit moest uitvoeren zal te maken hebben met het feit dat jouw paard idd de achterhand ook uitzwaaide, en dat is idd fout dan natuurlijk, en net om te oefenen die achterhand een beetje tegen te kunnen gaan houden , daarvoor moet je dan idd een travers gaan oefenen.
Je begreep het toen blijkbaar niet helemaal.

Ayasha schreef:
Onze jury's dan toch niet want die van mij kregen altijd 8'en op hun keertwendingen. :+
Zoals iemand al zei "meerdere wegen leiden naar Rome"
Imo kijk je per paard wat ie het makkelijkste begrijpt (en per ruiter)
Wellicht heb ik het foute beeld van de schoudervoor-manier maar denk dat ik er alleen een goed beeld van krijg door het te zien. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:06

Goh wat reageer jij sympathiek. Ik heb zelfs geen behoefte om verder inhoudelijk er op in te gaan gezien ik met voorgangers al veel fijner in gesprek ben kunnen gaan. ;)
IMO is jouw manier van reageren helemaal niet nodig of zelfs maar nuttig. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:00

Ik had ook zeker niet de bedoeling om onvriendelijk over te komen, het was fout wat je zij, en dat wou ik duidelijk zeggen.
Iedereen kan zich vergissen, of het op een verkeerde manier benaderen, maar er zijn teveel mensen die echt rijtechnische uitspraken doen , en die daar niet echt de kennis en kunde voor hebben, en das spijtig, want zo worden andere ruiters op een dwaalspoor gebracht.
Het is juist of het is niet juist, zo denken ook paarden hé.

Ayasha schreef:
Goh wat reageer jij sympathiek. Ik heb zelfs geen behoefte om verder inhoudelijk er op in te gaan gezien ik met voorgangers al veel fijner in gesprek ben kunnen gaan. ;)
IMO is jouw manier van reageren helemaal niet nodig of zelfs maar nuttig. ;)

Ayasha
Blogger

Re: Keertwending om de achterhand : voorbereidende oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:14

als je wat verder leest en sowieso mijn hele bericht leest, dan zie je dat ik al zeg dat het kan zijn dat ik een verkeerde voorstelling maak van de uitleg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:17

aeolusnr1 schreef:
Ik had ook zeker niet de bedoeling om onvriendelijk over te komen, het was fout wat je zij, en dat wou ik duidelijk zeggen.
Iedereen kan zich vergissen, of het op een verkeerde manier benaderen, maar er zijn teveel mensen die echt rijtechnische uitspraken doen , en die daar niet echt de kennis en kunde voor hebben, en das spijtig, want zo worden andere ruiters op een dwaalspoor gebracht.
Het is juist of het is niet juist, zo denken ook paarden hé.

Weet je wat ik nu zo jammer vind aan je post? Dat je min of meer iedereen die hier rijtechnische tips geeft, de grond in trapt, en dat alleen jij het bij het rechte eind hebt. En dat terwijl er toch echt juiste tips gegeven worden...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:18

ok dan zijn we het eens hé.
mijn excuses als je het een beetje beledigend vond, dat was niet de bedoeling.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:23

Das ook waar "kleinvosje" er werden door anderen ook al heel goeie opmerkingen gegeven, ik claim zeker niet de wijsheid in pacht te hebben echt niet.
Maar als je bv in de meeste maneges rond gaat kijken zie je heel zelden bij de lagere niveaus van lesgroepen gediplomeerde lesgevers, en das fout, het is niet omdat ze nog niet in de Z rijden dat er niet echt correct les gegeven zou moeten worden, das mijn mening.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:25

Maar wel hebben het hier niet over manegeruiters of -instructeurs, dit kun je ook niet met elkaar vergelijken. Er zullen in NL trouwens maar weinig ongediplomeerde instructeurs op maneges lesgeven i.v.m. veiligheidscertificaten e.d., maar goed, das een andere discussie.