midden draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:00

Ik vind het paard ook erg jong, als ik je zo hoor vind je jezelf belangrijker dan het paard... Jij wil niet langer wachten jij wil zo snel mogelijk de b door zijn, z'n jong paard heeft ook tijd nodig. Maar denk je wel aan je paard?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:01

FriesWytske schreef:
0000 schreef:
Als je paard volgend jaar pas 4 wordt, mag je pas in april 2014 L1 starten. Ofwel, er is geen enkele sprake van 'zo snel mogelijk de B uit' want dat mag helemaal niet. Ieder netjes opgeleid paard dat niet compleet over de zeik gaat op concours en waar een beetje een redelijke ruiter opzit, heb je zo de B door. Ofwel, gebruik de tijd die je sowieso moet wachten om je basiswerk in orde te krijgen, ervaring op te doen, te lessen en misschien gewoon eens rustig aan te doen en je paard te laten opgroeien.

En dat laatste wordt door heel veel mensen vergeten. Ik krijg ook al regelmatig reacties over waarom ik nog niet hoger met mijn paard start. Tja, ik geef haar liever nu de tijd om sterker te worden en ervaring op te doen. Dan straks in een bepaalde klasse te blijven hangen. Omdat ik zonodig zo snel mogelijk door alle klassen heen wilde. Van mij mogen ze de leeftijdsgrenzen voor bepaalde klassen nog wel hoger leggen.

iereen over overal ene eigen mening over maar zo veel wedstrijden rij ik niet eens dit jaar ik rij der maar 2 en dan ga weer veder trainen en dan heb nog 1 indoor in nieuwe jaar in maart. En dan is ze 4 als oudoors weer beginnen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:01

valerie2012 schreef:
x_Quinta_x schreef:
Ze zeggen altijd dat je minstens een jaar nodig hebt om je paard te leren kennen. Jij rijdt er nu 4 maand op, waarvan hij er 6 maand zadelmak is? Persoonlijk vind ik dat nog erg jong, maar jij mag van mening zijn dat hij er maar door moet gaan.
Ga lekker kilometers maken op wedstrijd en als jij elke oefening goed voorbereid, de juiste hulpen geeft, netjes afwerkt en tijdens de proef ook regelmatig de spanning wat laat afvloeien gaat dat zeker in orde komen. Dan ga je echt niet afgestraft worden doordat je paard nog geen 'enkele passen middendraf laat zien'.
Ik ben in mei ook met de eerste wedstrijden begonnen met mijn 5jarige die ik van december heb en ik heb nu in augustus 1 winstpuntje in het L1 te pakken (was gestart in L1). Daarvoor reed ik ook M1+6. Ligt niet aan de ruiter, ligt ook niet aan het paard, dat dat niet sneller vooruit gaat, maar ik en mijn paard als combi dat heeft gewoon een jaar de tijd nodig.
Niet te zenuwachtig! :)

het is niet tesnel hoor dat ik haar start. Ik heb haar ander half jaar in november en moest der van me ouder een jaar hebben voor dat ik mocht starten. en voor dat mijn paard 5 is duurt nog heel lang ze woord in maart pas 4

Ik zeg niet dat je moet wachten tot je paard 5 is met starten. Ik wil alleen maar een voorbeeld geven dat het met een 5jarige, die al 2 jaar zadelmak is en die met zijn ruiter al een beetje langer een combi vormt, dat het ook niet van een leien dakje gaat. Dat jaar ga je toch geduld moeten hebben.
Ik vind, zoals andere bokkers het ook al zeggen, dat je de basis helemaal uit het oog verliest. Ik vind dat je de zaak veel te erg wil pushen en je paard zal daar, vermits je zo blijft doordromen, het slachtoffer van worden.
Je instructrice/instructeur zal je dan wel (goed) les geven, maar ik mis hier echt wel een figuur die jou met de 2 beentjes terug op de grond zet.
En dat je je paard al als 1 of 2 jarige hebt doet niet ter zaken. Jullie vormen nu pas een combi, 1 van 4 maand, met een half jaartje "ervaring".
De meeste paarden worden eerst zadelmak gemaakt bv. op 3jarige leeftijd en gaan dan nog lekker een half jaar de wei op. Zijn ze lekker bekomen, ook al wat ouder en kunnen ze met een frisse kop 2 a 3 keer per week 20 min. wat stap en drafwerk doen.
Maar aan zo'n tempo vanalles van je paard willen levert op termijn leergeld ipv een leerpaard op. Even wat korter door de bocht gezegd, maar ik denk dat je dat het beste zal begrijpen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:03

VeraaaBalloo schreef:
Ik vind het paard ook erg jong, als ik je zo hoor vind je jezelf belangrijker dan het paard... Jij wil niet langer wachten jij wil zo snel mogelijk de b door zijn, z'n jong paard heeft ook tijd nodig. Maar denk je wel aan je paard?

tuurlijk denk ik aan mijn paard zo vaak woord ze niet gereden hoor ze woord gereden wat ze aan kan. En voor 3e keer ofzo ik heb dit jaar alleen maar bij me eigen club wedstrijden staan en dat zijn maar 2 en volgend jaar heb ik der 1 staan in maart en 2e wedstrijd is in november. En daar tussen train ik alleen maar als niet weer zoon slecht winter woord als af gelopen jaar.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:05

Ik zou niet zeggen dat je 19 bent als ik je zo zie schrijven...

Zeggen dat je je paard voldoende tijd geeft om sterker te worden en op te groeien maar wel zo snel mogelijk de B uit willen. Waarom? Wil je niet met 'beginners' rijden? Schaam je je om te zeggen dat je B rijdt? Starten met een jong paard vind ik een goed idee, dan leert hij hij/zij jong dat er meer is dan zijn/haar eigen stal, maar die druk erop zetten vind ik not done.

xxpaaardje

Re: midden draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:10

mijn paard word niet over werk hoor. Ik weet hoe met jong paarden gaat en ik beging niet te vroeg ik en ik heb me paard alleen door gereden niet zadelmak gemaakt. Want dat was ze al toen we haar kochten toen achter kwamen dat ze jonger was ze gelijk het land weer op gegaan en toen ze bij mijn kwam is ze ook gelijk land op gegaan tot ze 3 was toen ben begonen met rijden. En ik rij niet lang en niet veel in week.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:11

demo_love schreef:

Zeggen dat je je paard voldoende tijd geeft om sterker te worden en op te groeien maar wel zo snel mogelijk de B uit willen. Waarom? Wil je niet met 'beginners' rijden? Schaam je je om te zeggen dat je B rijdt? Starten met een jong paard vind ik een goed idee, dan leert hij hij/zij jong dat er meer is dan zijn/haar eigen stal, maar die druk erop zetten vind ik not done.

Inderdaad, ik had ook al zo het gevoel dat TS een beetje 'en retard' is in schrijven en denken.

Je ziet de dingen zo apart: je ziet bv chique hengsten van de PAVO hengstenkeurig van 3 - 4 jaar die al heel mooi in de hand lopen met super gangen en ik heb het gevoel dat jouw paard ook maar moet.
Je praat over de 2 of 3 wedstrijdjes die je gaat meedoen dit jaar. "Dat is toch maar 2 of 3 keer rijden" Maar wat doe je in voorbereiding voor die wedstrijden.
Daarnaast praat je al over je paard trainen, dus dat lijkt me al eerder niet dat je rekening houdt met wat ze aan kan.
Trouwens je kan nog zo'n jong beessie hebben als je wil, als hij de juiste kop erop heeft zal hij alles doen in de ring EN TOCH kan je je paard nog naar de verdoemenis rijden.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:13

valerie2012 schreef:
VeraaaBalloo schreef:

tuurlijk denk ik aan mijn paard zo vaak woord ze niet gereden hoor ze woord gereden wat ze aan kan. En voor 3e keer ofzo ik heb dit jaar alleen maar bij me eigen club wedstrijden staan en dat zijn maar 2 en volgend jaar heb ik der 1 staan in maart en 2e wedstrijd is in november. En daar tussen train ik alleen maar als niet weer zoon slecht winter woord als af gelopen jaar.

Wat vind jij intensief rijden dan? Want je zij net dat je 4 maanden intensief rijd...

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:13

demo_love schreef:

alles is in overleg gegaan. En wij zetten der echt geen druk op. en het is merrie dus een zij. En ik weet hoe jong paard in elkaar zit. Want dit is namelijk niet onze 1 ste en met allen maal is goed gegaan. En en ik schaam niet voor dat B rij. Iereen moet ergens beginnen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:13

Dus als je niet vaak rijdt kun je wel gauw wat wedstrijdjes plannen en doorstromen naar de L1? -O-

:n
Laatst bijgewerkt door Unique6 op 21-08-13 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:16

x_Quinta_x schreef:
demo_love schreef:

Inderdaad, ik had ook al zo het gevoel dat TS een beetje 'en retard' is in schrijven en denken.

Je ziet de dingen zo apart: je ziet bv chique hengsten van de PAVO hengstenkeurig van 3 - 4 jaar die al heel mooi in de hand lopen met super gangen en ik heb het gevoel dat jouw paard ook maar moet.
Je praat over de 2 of 3 wedstrijdjes die je gaat meedoen dit jaar. "Dat is toch maar 2 of 3 keer rijden" Maar wat doe je in voorbereiding voor die wedstrijden.
Daarnaast praat je al over je paard trainen, dus dat lijkt me al eerder niet dat je rekening houdt met wat ze aan kan.
Trouwens je kan nog zo'n jong beessie hebben als je wil, als hij de juiste kop erop heeft zal hij alles doen in de ring EN TOCH kan je je paard nog naar de verdoemenis rijden.

alles is in overleg gegaan en als haar train dan doe de dingen die ik voor me les moet doen. Die ze moet leren en dit jaar heb alleen maar in okt en november een wedstrijdje staan bij me eigen club en mijn paard word niet naar de verdoemenis gereden. Ik weet wat ik doe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:17

Maar als het niet je 1e jonkie is en je hebt goede instructie, waarom dan de vraag in je OP :P dan weet je zelf het antwoord toch al...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:17

TS ik vind je zo een hopeloze meid. Je opent een topic, stelt vragen dus wij denken "hee die wil wat weten" Maar vervolgens wimpel je iedereen af met "jaa maar nee! Jaaa maar ja! Ik weet het wel"
Ik mis hier echt wel de mening van jouw ouders en van de instructeur.
Arm paard.
Houd je spaarpot maar klaar.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:18

Viktor238 schreef:
Dus als je niet vaak rijdt kun je wel gauw wat wedstrijdjes plannen en doorstromen naar de L1? -O-

ze mag pas L1 starten als ze 4 is en dat woord ze in maart maar dan heb echt naar 3 wedstrijden echt geen 10 wintspunten hoor. Dus zowie rijd als oudoors weer zijn nog steets B.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:19

valerie2012 schreef:
Dus zowie rijd als oudoors weer zijn nog steets B.

Uhh, Wat???

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:20

x_Quinta_x schreef:
TS ik vind je zo een hopeloze meid. Je opent een topic, stelt vragen dus wij denken "hee die wil wat weten" Maar vervolgens wimpel je iedereen af met "jaa maar nee! Jaaa maar ja! Ik weet het wel"
Ik mis hier echt wel de mening van jouw ouders en van de instructeur.
Arm paard.
Houd je spaarpot maar klaar.

nou dit is allenmaal in over les gegaan met me instuctiese hoor en ook met mijn ouders. Dit is niet iets wat zelf heb besloten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:20

valerie2012 schreef:
Viktor238 schreef:

ze mag pas L1 starten als ze 4 is en dat woord ze in maart maar dan heb echt naar 3 wedstrijden echt geen 10 wintspunten hoor. Dus zowie rijd als oudoors weer zijn nog steets B.

Maar jij vertelt dat je zo snel mogelijk uit de B wilt? Klopt het dat dit een droom is? Zo ja, een heuse nachtmerrie...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:20

Nou waar wacht je dan op? Van K naar M van hand veranderen, lekker die benen erin knallen en later kijken wat je protocol staat. Denk dat je voor je middendraf wel meer punten zal krijgen dan op je Nederlands.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:21

demo_love schreef:
valerie2012 schreef:
Dus zowie rijd als oudoors weer zijn nog steets B.

Uhh, Wat???

dat ik nog steets b ben als weer oudoors zijn. En dan is me paardje 4.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:22

x_Quinta_x schreef:
Nou waar wacht je dan op? Van K naar M van hand veranderen, lekker die benen erin knallen en later kijken wat je protocol staat. Denk dat je voor je middendraf wel meer punten zal krijgen dan op je Nederlands.

ik schop mijn paard niet

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:23

valerie2012 schreef:
x_Quinta_x schreef:

ik schop mijn paard niet

Ze zegt niet dat je je paard schopt. Zij vertelt dat je lekker de vaart erin moet houden.

xxpaaardje

Re: midden draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:24

ik bedoel met zo snel mogelijk uit de B. Dat ik dat geen 2 jaar wil blijven rijden. Zonder winstpunten. En zo wie weet ik van me zelf. Dat als me paardje 4 woord en in april weer oudoors beginnen. Dat dan nog steets B ben.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:26

valerie2012 schreef:
ik bedoel met zo snel mogelijk uit de B. Dat ik dat geen 2 jaar wil blijven rijden. Zonder winstpunten. En zo wie weet ik van me zelf. Dat als me paardje 4 woord en in april weer oudoors beginnen. Dat dan nog steets B ben.

Dus als jij 2 jaar in de B rijd vind jij dat je een beetje moet opschieten? Als zou ik nog 4 jaar met me paardje in de B moeten rijden, ik zou pas doorstromen als alle knoppen erop en eraan zitten en we er alletwee plezier in hebben!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:26

valerie2012 schreef:

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:27

x_Quinta_x schreef:
Denk dat je voor je middendraf wel meer punten zal krijgen dan op je Nederlands.

_O- :')