Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Fair schreef:*Valt binnen.*
Ik ervaar het als: Als mijn paard op hol slaat dan wil je hem laten stoppen met druk op het bit, vaak harder dan normaal rijden. aka; Pijn.
Bitloos stop je het paard met druk. Dieren hebben het enorme talent om pijn te negeren en keihard door te rennen. Terwijl dieren extreem gevoelig zijn voor druk. Zo ervaar ik het.
ilonamandjes schreef:@ Sarah: toch hem voor zijn. Haha.... dus als je merkt dat hij zijn hoofd naar beneden wil doen om te gaan eten, even een ophouding maken en een beetje bij drijven. Als je dat consequent volhoudt leren ze dat heel snel af... succes![]()
eventueel schreef:Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?
jensvl schreef:eventueel schreef:Jensvl, zou je me eens uit kunnen leggen hoe het komt dat je bitloos meer controle hebt dan met bit als een paard op hol slaat?
Omdat het bit al heel snel pijnlijk kan inwerken door dat de ruiter met meer druk wil werken.
Zonder bit heb je over het algemeen de pijn minder snel.
En je kan je denk ik werk voor stellen dat een paard dat bang is voor iets, met pijn nog minder snel zal begrijpen dat die niet bang moet zijn en dus minder makkelijk te stoppen is.
A3a1 schreef:Als ik zie wat sommige mensen kunnen zonder bit, hoofdstel of teugels lijkt het erop dat het met je kwaliteit als ruiter te maken heeft.
Laat ik duidelijk zijn ik heb die kwaliteiten niet.
Maar in me groeit een nieuwsgierigheid wat er mogelijk is zonder alle hulpmiddelen.