probleem met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:23

xMyrth schreef:
Eline_S_S schreef:
Ik had precies hetzelfde. Ik heb een keertje de tijd genomen. Toen de hele tijd op en afgestapt. Als ik er op zat en ze stond netjes stil, kreeg ze wat lekkers als beloning. Deed ze dat niet, stapte ik weer af en opnieuw proberen. Maar laatst vertelde iemand me dat het niet de beste manier is en verwarring voor het paard kan brengen, maar ik weet niet of dat waar is.

ja het kan verwarring opbrengen als je paard niet snapt waarom hij de ene keer wel een beloning krijgt en de andere keer niet. het kwartje moet vallen. het paard moet weten dat hij de beloning krijgt omdat hij stilstaat :)

ah okee bedankt :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:35

Hier werk ik met een opstapje (sowieso comfortabeler voor de rug), maar dan moeten ze natuurlijk wel stil blijven staan, anders mag je er met je opstapje achteraan.

Ik werk ook met stemcommando: je paard tot 10 leren tellen (in mijn geval is 5 ook al genoeg, ze is nu toch braaf). Dus wat doe je: Je laat je paard stilstaan, telt tot 10, en geeft bij 10 een beloning. Je doet dit vanuit allerlei posities. Blijft het paard niet staan, dan begin je opnieuw. Uiteindelijk kan je al tellend rustig opstappen, en een beloning geven eens je in het zadel zit. Ik doe dit nu al een tijdje, en moet niet eens meer tellen: ik zet het opstapje naast haar, neem de buitenteugel wat aan (anders komt ze snoepjes bedelen en val ik van mijn trapje :D ) en ik stap op. Ze draait haar hoofd dan naar mij om haar beloning in ontvangst te nemen, en wacht dan af tot ik het commando geef om te vertrekken.

De eerste keren heb ik dit geoefend zonder te rijden, gewoon op- en afstappen en gedaan.

Sam_RFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 08:47

Afgelopen dinsdag ben ik met de eigenaar naar Respect geweest, heb m geborsteld en opgezadeld en bij de opzadelplek laten staan (dat is buiten en de opzadelplek is gwn balk waar je je paard kan vastmaken)
De eigenaar bleef op afstand staan... achter hem, zodat hij haar niet ziet.
Ik zette het krukje bij hem neer, pakte zijn teugels losjes vast en op dat moment zei ik zoals altijd weer duidelijk 'staan!' (dat is hem aangeleerd)
ik deed mijn voet in de beugel, ben opgestapt en wonder boven wonder bleef hij staan!
Hoe dat kan mag joost weten!
Want normaal stapt hij gwn weg als ik wil opstappen....
Kijken hoe het vanmiddag gaat dan ga ik ook weer naar hem toe en weer lekker rijden, samen met mijn schoonzusje die meegaat ^^
En reken maar dat ik hetzelfde weer ga doen hihi

AnneJazzmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:37

Hey, op onze manege hebben we Jollie met precies het zelfde probleem! Mijn instructrice loopt rondjes met heb steeds kleiner en dan kan hij/zij opstappen!

AnneJazzmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:59

[quote="AnneJazzmin"]Hey, op onze manege hebben we Jollie met precies het zelfde probleem! Mijn instructrice loopt rondjes met heb steeds kleiner en dan kan hij/zij opstappen! Dat werkt heel erg goed!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:16

Aangezien je in de bak wilt gaan opstappen moet je dit het best in de bak oefenen en niet op de poetsplaats.

Als jouw paard wegloopt van jou, is dat geen spelletje, hij weet gewoon niet beter want dit zal een gewoonte zijn die nooit correct is afgeleerd.
Wat ik zou doen is een krukje erbij pakken, midden in de bak zetten en je paard ernaast parkeren. Niet krukje naast het paard, maar paard naast krukje.
Loopt je paard weg dan ga je er natuurlijk niet met je krukje achteraan lopen. Je paard gaat achterwaarts terug. Dat is ie gauw zat als jij de indruk geeft dat het heel de dag mag duren, blijf rustig doro je buik ademen en word niet gespannen/gefrusteerd. Zie het als een deel van je training of zo :D. Neem ook echt de tijd ervoor
Staat hij stil naast het krukje, ga je er rustig ff op staan, desnoods aan allebei de kanten, aai hem als hij braaf is, als hij staat te chillen kun je wss zo opstappen, wacht dan ook op dat moment. Gaat ie alsnog lopen herhaal het vanaf het hele begin. Zit je erop blijf je een minutje of zo stil staan en mag hij pas lopen als jij dat wil. Loopt hij eerder moet hij gewoon terug. Niet boos worden maar blijf altijd rustig, lach hem een soort van uit.
Niet in de trant van; haha wat grappig, maar meer; haha ben je nou zo stom?! Be positive.

Ik vind het wel grappig dat sommigen zeggen dat het een spelletje is. Paarden spelen niet zulke spelletjes dit is gewoon iets wat het paard doet wat in zijn voordeel is (stelt rijden uit) of een (vervelende) gewoonte.
Boos worden is ook nergens voor nodig. Ontspannen en consequent zijn wel. Dan mag je best wat flinker optreden maar niet boos worden. Boos worden is onmacht.