Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:17

midgie schreef:
xmarliez schreef:
Of dit: http://www.youtube.com/watch?v=xscvU2Oh5Hw
Hoeveel paarden zie jij hier die werkelijk stralen en trots zijn? En hoeveel ruiters zie je die hebben leren zitten, en dan maar nog niets te zeggen over het harnachement.
Die oefeningen, wat hebben die op deze manier voor doel?

Ik ben daar zó benieuwd naar juist omdat ik les heb gehad van mensen die samen met Marijke van allerlei plannen aan het opstellen zijn met allerlei andere dingen er tussen 'zitcursussen' etc. Allemaal leuk maar hoe kun je een zit verbeteren als je niet eens leert rijden?

Jee zeg wat een haat tegen deze mensen, waarom?

Laat dan eens een filmpje zien van hoe jij het wel wil zien,

Ik krijg trouwens geen les van deze mensen hoor, maar vraag me af wat ze jou misdaan hebben.
En op de filmpjes en foto,s zie ik mensen die hun paarden dingen aan het leren zijn , dus concentratie van beide, wat is daar mis mee?
Je kan bij het aanleren geen trots paard zien, maar een oplettend en geconcentreerd paard.

Maar laat dan eens het verschil zien van ene paard wat iets aangeleerd word wat trots en vrolijk loopt te zijn?

Waarom ineens haat als je kritisch bent?
Ik heb absoluut geen haat tegen deze mensen en het zijn willekeurige foto's die ik van google pak, geen foto's van specifieke mensen.

Juist bij het trainen moet een paard trots zijn en stralen, het is namelijk alleen maar trainen wat je doet, je bent nooit uitgeleerd.
Een paard moet graag nieuwe dingen willen leren en dit ook laten zien, enthousiasme en zekerheid.
Geen verplicht je oefening doen maar juist die uitdaging om het beter te doen. Deze paarden stralen niet en zijn niet geconcentreerd, ze doen wat ze moeten doen en dat is logisch want het doet niets voor ze waardoor ze er enthousiast over worden.
Ik zal eens even opzoek gaan naar wat beeldmateriaal maar moet nu weg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:48

xMarliez: veel van de dingen die jij zegt, denk ik juist bij de reguliere dressuur. Ga maar eens op een willekeurige dressuurwedstrijd van de basissport kijken. Ik zie geen trotse paarden, eigenlijk zie ik daar vooral ellende. Dan is zo'n filmpje als die je hier aanhaalt voor mij een verademing om te zien. :)

Ik deel jouw ervaringen w.b.t. de academische rijkunst zeker niet. Ook ik zie juist paarden die graag willen werken en altijd komen in de wei. Bovenal zie ik ontspannen paarden, die zich op hun gemak voelen en echt meedenken. Dit zie ik trouwens ook in het filmpje.

Ik ben ook zeer benieuwd naar jouw beeldmateriaal van een trots en stralend paard. Waarschijnlijk verschillen wij in onze interpretatie van paardengedrag. Ik weet niet of dat bij jou ook geldt, maar vaak verwarren mensen stress met temperament en trots en hier gaan ze dan naar op zoek in de dressuur. Hier wilde ik me voor altijd van afkeren en ben zo bij de AR terecht gekomen. Voor het eerst heb ik het gevoel mét het paard te werken in plaats van ertegen.

Ik denk wel dat instructie zeer belangrijk is. Dat jouw ervaringen slecht waren, wil niet zeggen dat heel de AR slecht is. De AR is breder dan Marijke de Jong (sterker nog, zij vaart heel erg haar eigen koers). Eigenlijk moet het (naar mijn mening) niet uitmaken wat voor methode je volgt (AR/klassiek/whatever), als je maar een goede instructeur hebt met oog voor jou en je paard. Dat je paard happy is, dat is het belangrijkst.

aeolusnr1

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:31

"xmarliez" het is niet omdat je in vroeger tijden les hebt gehad bij een bekende naam dat jij zoveel beter bent of dat dat een garantie is dat jij alleen de enige waarheid in pacht hebt.
Er is altijd een deel waarheid en een heel groot deel tjaaa zou het zeggen met heel veel mogelijkheden tot .... en wat die mogelijkheden dan juist zijn, das dan nog heel afhankelijk van heel veel factoren.
Maar zoals jij hier dit hier benaderd das eigenlijk zeker en vast verkeerd, en geeft ook niet de indruk dat je echt weet waarover je praat. Onzin vertellen kan iedereen, en het dan ook verkocht krijgen das een heel ander ding.
Laat eens een paar filmpjes zien waar jij het dan zoveel beter kan, mssn kan Bent Branderup eens een lesje bij jou komen nemen dan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:15

Ik heb totaal geen herkenning in alle kritiek die hier op de AR geleverd wordt.... Mijn paard is van een behoorlijk flegmatiek paard naar een voorwaarts paard veranderd. Mijn paard is ontspannen en vind het werken aan de hand erg leuk, en ook nu ik op barebackpad ben begonnen in stap. Zijn oortjes vertellen precies wat hij denkt, hij is geconcentreerd en actief aan het werk.

Ik zie juist heel veel filmpjes bijv. van Claudia Wolters die keurig zitten. En paarden die zeer fraai in de bespiering zitten.

Wat is er trouwens mis met het harnachement bij de AR?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:43

Ik snap niet welk nut dat scheve gesjok met een verbogen hals nu beoogt. Ik denk dat als je deze paarden in de wei zet en er niets mee doet, ze ook wel blokkadevrij worden. Voor mij is het lol met je knol, maar verder ook niks. Ik snap Xmarliez haar opmerkingen wel denk ik. Trouwens, ik word ook vaak niet vrolijk van wat ik op een reguliere wedstrijd (voor basiswedstrijd) zie. Dus dat is het niet. Het is niet tegen AR of voor klassiek zijn, lees het Duitse scala. Maar wel tegen goed of minder goed een paard ontwikkelen en gezond houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:53

aeolusnr1 schreef:
"xmarliez" het is niet omdat je in vroeger tijden les hebt gehad bij een bekende naam dat jij zoveel beter bent of dat dat een garantie is dat jij alleen de enige waarheid in pacht hebt.
Er is altijd een deel waarheid en een heel groot deel tjaaa zou het zeggen met heel veel mogelijkheden tot .... en wat die mogelijkheden dan juist zijn, das dan nog heel afhankelijk van heel veel factoren.
Maar zoals jij hier dit hier benaderd das eigenlijk zeker en vast verkeerd, en geeft ook niet de indruk dat je echt weet waarover je praat. Onzin vertellen kan iedereen, en het dan ook verkocht krijgen das een heel ander ding.
Laat eens een paar filmpjes zien waar jij het dan zoveel beter kan, mssn kan Bent Branderup eens een lesje bij jou komen nemen dan.

Wat vind ik dit nu jammer want die vraag voegt voor mij niets toe aan deze verder interessante discussie. Persoonlijk denk ik had ik maar academische rijkunst vroeger genoten. Want ik vind die filmpjes en foto's er toch wel vele malen vriendelijker uitzien als waar ik vroeger mee bezig was, ook al ben ik van mening dat je met echt klassiek je paard nog trotser en verder kunt brengen, en correcter kunt trainen omdat die manier van rijden zo grondig is, zo goed, zeker voor de jongere hier binnen dit topic die daartoe op over zouden stappen. Is best wel triest dat ik in twee jaar Duits klassiek les krijgen meer heb geleerd als in al die jaren van te voren. Ben dus bezig met omscholing op mijn oude dag.
Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. De merrie later was gewoon heel verdrietig, schuw met weg gedrukte rug waardoor ik naar andere instructie en methodiek ben gaan zoeken. Ik zal zelf waarschijnlijk gezien mijn leeftijd en aL die jaren het paardrijden fout aangeleerd te hebben, nooit mooi klassiek gereden filmpjes of foto's kunnen laten zien, ondanks dat ik al een enorm verschil zie aan mijn paardje. Ze is blij en trots geworden. Maar zou ik daarom niet kunnen zien hoe het correcte rijden wel zou horen te zijn....
Ik vind het leuk te lezen bij paperboy dat haar paard ook zo veranderd is via de AR methodiek. Dus ik vind het leuk om filmpjes te zien klassiek en AR met argumenten onderbouwd, zoals marlies doet en anderen, waarom iets wel of niet goed is. Daar leren we van en maakt de discussie levendig.
We hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn? Die filmpjes hoeven toch niet van ons zelf te zijn? Vind ik zo'n onzin. Dus als er filmpjes zijn klassiek en AR die zinvolle bijdrage kunnen leveren in deze discussie, laat die dan maar zien. Als je zelf zo goed kunt rijden dat je vindt goh dit voegt toe in de discussie, is natuurlijk geweldig, maar absoluut niet noodzakelijk.
Ik zelf vind de Weense rijschool mooi en in de grand prix kijk ik graag naar Helen Langenhanenberg (Duits klassiek).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:58

Voor mij is het ook zeker lol met mijn knol, maar ik heb juist enorme lol met mijn knol doordat ik AR ben gaan doen en idd ieder zijn ding maar wees eerlijk naar je paard en ik heb helemaal ni,s met geen gelul in de krul wat je helaas bij de dressuur wel heel vaak ziet ,
En dat scheve gesjok heet stelling en de stelling die de meeste dressuur ruiters doen is een te veel buiging in de hals en geen hals die mooi tussen de schouders uitkomt,
Maarja nogmaals er is overal wat voor te zeggen, maar ik wil dan wel eens een mooi plaatje zien hoe jullie het graag zien??

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:59

Je paard opleiden volgens de AR vergt heel veel tijd en heel veel geduld, ik denk dat vooral dat laatste heel veel mensen niet hebben. En dus is AR dan scheef gesjok met een verbogen hals.......

Vur; ben erg benieuwd hoeveel ervaring jij hebt met de AR?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:09

Ik moet met de billen bloot. Ik heb geen ervaring met AR. Wel veel gezien en gelezen. Wel heb ik, naar mijn bescheiden mening, wel veel kijk op juist of onjuist lichaamgebruik van een paard. Ook ben ik zelf op dat vlak dus door schade en schande wijs geworden en heb ik van, naar mijn mening, een hele goede (klassieke) leermeester les gehad. Maar ik realiseer mij dat dat een voorrecht was, want daar zijn er maar bar weinig van in Nederland. Ik heb met haar hulp mijn paard zelf kunnen opleiden tot en met Grand Prix-niveau, terwijl ik zelf een zeer middelmatige basisruiter was. En dan heb ik het over de klassieke rijkunst aan de hand van het Duitse skala.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:16

vur schreef:
Ik snap niet welk nut dat scheve gesjok met een verbogen hals nu beoogt. Ik denk dat als je deze paarden in de wei zet en er niets mee doet, ze ook wel blokkadevrij worden. Voor mij is het lol met je knol, maar verder ook niks. Ik snap Xmarliez haar opmerkingen wel denk ik. Trouwens, ik word ook vaak niet vrolijk van wat ik op een reguliere wedstrijd (voor basiswedstrijd) zie. Dus dat is het niet. Het is niet tegen AR of voor klassiek zijn, lees het Duitse scala. Maar wel tegen goed of minder goed een paard ontwikkelen en gezond houden.

Zeker als je een paard lekker laat staan en dan ook niks maar dan ook niks mee doet dan zullen ze idd geen blokkades krijgen, maar als je er dan mee wil rijden zorg dan ook dat ze blokkadevrij blijven.
AR is juist je paard gezond en soepel in zijn lijf houden en in de gewone Nederlandse dressuur lopen er genoeg paarden die de 20 niet halen , miss niet eens de 10 zonder blokkades .
Dus ja geef mij dat scheve gesjok maar , dat vergt idd tijd en geduld, is miss niet zo spectaculair als de mensen graag zien in de wedstrijdsport , maar ik weet uit eigen ervaring dat mijn paarden er wel bij varen, hoeven slijten minder scheef af en paarden met een zwakke achterhand lopen in vrije beweging veel krachtiger en rechter.
Heb een tinker die veel moeite had met galop ook in de wei , door hem nu aan de hand te trainen word zijn galop in vrije beweging veel krachtiger.

De mensen die ik tegen kom in de AR (waaronder BB) doen dit om hun paard te verbeteren en niet voor hun eigen ego.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:32

vur schreef:
Ik moet met de billen bloot. Ik heb geen ervaring met AR. Wel veel gezien en gelezen. Wel heb ik, naar mijn bescheiden mening, wel veel kijk op juist of onjuist lichaamgebruik van een paard. Ook ben ik zelf op dat vlak dus door schade en schande wijs geworden en heb ik van, naar mijn mening, een hele goede (klassieke) leermeester les gehad. Maar ik realiseer mij dat dat een voorrecht was, want daar zijn er maar bar weinig van in Nederland. Ik heb met haar hulp mijn paard zelf kunnen opleiden tot en met Grand Prix-niveau, terwijl ik zelf een zeer middelmatige basisruiter was. En dan heb ik het over de klassieke rijkunst aan de hand van het Duitse skala.

Het verhaal van : Skala der Ausbildung is ook zeer interessant en moet zeggen dat ik me daar niet echt in hebt verdiept maar wel interessant lijkt om er meer van te leren .
Zelf vind ik het voorbereidend handwerk erg fijn om een jong paard voor te bereiden op wat er komen gaat onder de man en merk ook dat ze veel meer balans hebben als je er voor de eerste keer op gaat .
Ik heb een jong paard eerst in stap en draf alle zijgangen aangeleerd en moet zeggen dat dat me erg fijn bevalt, ik ben nu een Z gereden paard aan het omscholen naar AR dat is een taaiere klus moet ik zeggen, maar ik vind het een mooie uitdaging en heb de tijd en het geduld, al duurt het me 5 jaar of langer en dat is ook een van de dingen die ik mooi vind in het AR, het is geen haastklus, wat je in de Nederlandse dressuur wel ziet , zo snel mogelijk naar het volgende level.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:33

Het is toch mooi als mensen plezier met hun paard hebben en het paard plezier met zijn of haar baasje. Ik denk alleen dat je een blij, los, recht en soepel paard ook wel op andere manieren kunt bereiken. En dan op die andere (klassieke) manier meer met je paard kunt bereiken dan met AR. En dan bedoel ik geen wedstrijdresultaten, maar een paard dat nog soepeler, blijer, krachtiger en mooier bespierd wordt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:38

Ik zeg nergens dat ik het eens ben met de reguliere wedstrijdsport maar ik denk dat die mensen in iedergeval nog enigzinds voorwaarts denken en dat is al beter dan het rond gesjok van die paarden op het filmpje.
Daarnaast zeg ik nergens de waarheid in pacht te hebben maar vertel gewoon wat IK zie. Ik zie hier nergens antwoorden op mijn vragen dus dat zegt dan ook al voldoende.

Dit is wat mij betreft nou echt dressuur.
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 7666458736
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 4307045407

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:45

midgie schreef:
vur schreef:

Het verhaal van : Skala der Ausbildung is ook zeer interessant en moet zeggen dat ik me daar niet echt in hebt verdiept maar wel interessant lijkt om er meer van te leren .
Zelf vind ik het voorbereidend handwerk erg fijn om een jong paard voor te bereiden op wat er komen gaat onder de man en merk ook dat ze veel meer balans hebben als je er voor de eerste keer op gaat .
Ik heb een jong paard eerst in stap en draf alle zijgangen aangeleerd en moet zeggen dat dat me erg fijn bevalt, ik ben nu een Z gereden paard aan het omscholen naar AR dat is een taaiere klus moet ik zeggen, maar ik vind het een mooie uitdaging en heb de tijd en het geduld, al duurt het me 5 jaar of langer en dat is ook een van de dingen die ik mooi vind in het AR, het is geen haastklus, wat je in de Nederlandse dressuur wel ziet , zo snel mogelijk naar het volgende level.

Je verdiept je niet in het skala maar rijdt wel dressuur? Dressuur is het skala. De rode draad door de training. Daarna komt pas rijkunst, iets waar ze bij de academische rijkunst schijnbaar heel vroeg mee beginnen en iedereen wijs maken dat rijkunst voor iedereen haalbaar is. Goed dressuur leren rijden is al niet voor iedereen weggelegd laat staan de rijkunst.

Een goed afgericht paard voldoet aan alle punten van het Skala, het loopt als een rode draad door de opleiding heen. Dat vonden ze bij de academische rijkunst schijnbaar te moeilijk dus hebben ze het skala omgegooid en dat het niet 'meesterwerk' voor de mensen gemaakt..
Hoe ziet de opleiding van een jong paard er uit als ik vragen mag?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:48

Dank je voor het plaatsen van de filmpjes. De laatste kende ik al, de eerste 2 nog niet. Ingrid Klimke is een groot voorbeeld voor mij. Een topamazone die zo vriendelijk rijdt. Heel mooi.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:27

Ik volg dit even ben mij op dit moment aan het verdiepen in de AR.
Maar als ik heel eerlijk ben (niet aanvallend bedoeld en sorry als ik het verkeerd zie of begrijp), de verzameling in de AR en de zijgangen en alles meer word gedaan zonder enig spoor gebruik. Wat wel wordt gedaan in de klassieke rijkunst. Als ik naar dat middelste filmpje kijk van xmarliez dan wordt ik niet blij van dat spoorgebruik (of ligt dat aan mij???) Plus dat in de AR meestal alles aan een los hangend teugeltje gebeurd, niks geen druk (of enige lichte druk) En in de klassieke dressuur staan de teugels strak en in 'verbinding' met de mond wat ik soms ook erg heftig vind....
Het maakt het voor mij op dit moment niet makkelijk om een 'keuze' te maken na het lezen van de verschillende verhalen :+

Nogmaals ik ben een totale leek op dit gebied (zo ie zo ben ik een recreatieve ruiter) en mij er nog in het verdiepen. En dit is mijn mening en interpretatie van de beelden die ik voorbij zie komen....
Ga dit topic zeker volgen want ben wel benieuwd naar meerdere kanten van verhalen over de AR en klassieke dressuur :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:33

Ik volg dit topic ook.
Ik wilde de overstap maken naar de klassieke dressuur/academische rijkunst.
Ik vind het namelijk een mooie manier. Alles zonder druk of dwang. Op een rustige, leuke ontspannende manier voor zowel paard als ruiter.
Het werk aan de hand en de lange teugel spreken mij ook erg aan. Ik heb een 2 jarige staan. Waar ik onder goede begeleiding mee aan de gang wil gaan als hij 3 is. En dan beginnen met grondwerk, aan de hand en lange teugel. Zodat hij leert correct door zijn lijf te bewegen.

Maar ik dacht altijd dat klassieke dressuur hetzelfde was academische rijkunst. Verkeerd gedacht. En nu twijfel ik dus heel erg welke methode ik nu dus bedoel.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:34

felicity schreef:
Ik volg dit topic ook.
Ik wilde de overstap maken naar de klassieke dressuur/academische rijkunst.
Ik vind het namelijk een mooie manier. Alles zonder druk of dwang. Op een rustige, leuke ontspannende manier voor zowel paard als ruiter.
Het werk aan de hand en de lange teugel spreken mij ook erg aan. Ik heb een 2 jarige staan. Waar ik onder goede begeleiding mee aan de gang wil gaan als hij 3 is. En dan beginnen met grondwerk, aan de hand en lange teugel. Zodat hij leert correct door zijn lijf te bewegen.

Maar ik dacht altijd dat klassieke dressuur hetzelfde was academische rijkunst. Verkeerd gedacht. En nu twijfel ik dus heel erg welke methode ik nu dus bedoel.

Ja heb precies hetzelfde idee, alleen heb dan een 3 jarige waar ik mee wil beginnen, om dezelfde redenen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:49

xmarliez schreef:
Ik zeg nergens dat ik het eens ben met de reguliere wedstrijdsport maar ik denk dat die mensen in iedergeval nog enigzinds voorwaarts denken en dat is al beter dan het rond gesjok van die paarden op het filmpje.
Daarnaast zeg ik nergens de waarheid in pacht te hebben maar vertel gewoon wat IK zie. Ik zie hier nergens antwoorden op mijn vragen dus dat zegt dan ook al voldoende.

Sorry ik zie GEEN onafhankelijke zit, ik zie ruiters die bij elke pas aandrijven en ik zie een hele stugge hand, is dat dan 'echt' dressuur?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:04

Ik ben ook niet zo enthousiast over het 2e filmpje. De onrustige benen van de amazone, telkens drijven met spoortje. Haar verdere houding vind ik er redelijk stug uitzien....

Over klassiek heb ik verder geen mening, ben er verder niet bekend mee en heb me er nooit in verdiept.

Ik ben sinds een half jaar bezig met AR, eerst aan de hand en nu van de week mijn eerste les op de BBP en met kaptoom en kandare. Wat een wereld van verschil met de gewone dressuur. Heel ander teugel gebruik, teugels blijven beiden in een boogje hangen. Met de kaptoom kun je mooie buiging en stelling vragen en de kandare is er alleen om af en toe een kleine ophouding te geven. Mijn paard reageerde heel ontspannen op het bit en liep superfijn. Voorlopig onder het zadel nog alles in stap. Dat spreekt mij ook zo aan van de AR, alles gaat in het tempo van het paard. Eerst alles onbelast leren, dan onder het zadel.

Voordeel van aan de handwerken is dat je leert te zien hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Waar zet hij zijn achterbenen en waar moet hij ze eigenlijk zetten (en waarom). Als hij buigt, buigt hij dan wel echt in zijn hele lijf of alleen in de hals. Alles is zo veel makkelijker en duidelijker als je eerst naast loopt. Paard leert ook dat de zweep een aanwijsstokje is, richt ik met zweep naar zijn binnen achterbeen dan weet mijn paard dat hij deze meer onder de massa moet zetten, zo mooi om te zien hoe snel ze dit soort dingen oppakken.

Ik vind het een zeer vriendelijke manier van werken met je paard, alles is op basis van beloning.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:05

ina_1994 schreef:
Ik volg dit even ben mij op dit moment aan het verdiepen in de AR.
Maar als ik heel eerlijk ben (niet aanvallend bedoeld en sorry als ik het verkeerd zie of begrijp), de verzameling in de AR en de zijgangen en alles meer word gedaan zonder enig spoor gebruik. Wat wel wordt gedaan in de klassieke rijkunst. Als ik naar dat middelste filmpje kijk van xmarliez dan wordt ik niet blij van dat spoorgebruik (of ligt dat aan mij???) Plus dat in de AR meestal alles aan een los hangend teugeltje gebeurd, niks geen druk (of enige lichte druk) En in de klassieke dressuur staan de teugels strak en in 'verbinding' met de mond wat ik soms ook erg heftig vind....
Het maakt het voor mij op dit moment niet makkelijk om een 'keuze' te maken na het lezen van de verschillende verhalen :+

Nogmaals ik ben een totale leek op dit gebied (zo ie zo ben ik een recreatieve ruiter) en mij er nog in het verdiepen. En dit is mijn mening en interpretatie van de beelden die ik voorbij zie komen....
Ga dit topic zeker volgen want ben wel benieuwd naar meerdere kanten van verhalen over de AR en klassieke dressuur :)

Dus jij denkt een paard te kunnen trainen met een loshangend teugeltje? Ooit een topsporter zien trainen op zn elfendertigste? Dressuur is het fit houden van lichaam en geest, net zoals sport voor ons ook is. Dit kun je op normaal nivo doen maar ook op top nivo en bij beide heb je 100% inzet nodig en kun je niet 'half' werken.
Voor diegene die denken dat een paard beter wordt door niks te hoeven doen, kun je nog lang dromen.

Mensen kijken enkel naar spoorgebruik en bitgebruik, dressuur is zoveel meer dan dat en het feit dat er alleen naar die dingen gekeken wordt wil zeggen dat het nivo bedroevend laag is. Als je namelijk weet waarvoor alles gedaan wordt dan zijn die kleine dingen slechts bijzaak.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:05

Caira schreef:
xmarliez schreef:

Sorry ik zie GEEN onafhankelijke zit, ik zie ruiters die bij elke pas aandrijven en ik zie een hele stugge hand, is dat dan 'echt' dressuur?

Beantwoord mijn vragen is....

En je ziet geen onafhankelijke zit, waar is die wel terug te vinden in het filmpje van de 'Masterclass'?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:08

Paperboy schreef:
Ik ben ook niet zo enthousiast over het 2e filmpje. De onrustige benen van de amazone, telkens drijven met spoortje. Haar verdere houding vind ik er redelijk stug uitzien....

Over klassiek heb ik verder geen mening, ben er verder niet bekend mee en heb me er nooit in verdiept.

Ik ben sinds een half jaar bezig met AR, eerst aan de hand en nu van de week mijn eerste les op de BBP en met kaptoom en kandare. Wat een wereld van verschil met de gewone dressuur. Heel ander teugel gebruik, teugels blijven beiden in een boogje hangen. Met de kaptoom kun je mooie buiging en stelling vragen en de kandare is er alleen om af en toe een kleine ophouding te geven. Mijn paard reageerde heel ontspannen op het bit en liep superfijn. Voorlopig onder het zadel nog alles in stap. Dat spreekt mij ook zo aan van de AR, alles gaat in het tempo van het paard. Eerst alles onbelast leren, dan onder het zadel.

Voordeel van aan de handwerken is dat je leert te zien hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Waar zet hij zijn achterbenen en waar moet hij ze eigenlijk zetten (en waarom). Als hij buigt, buigt hij dan wel echt in zijn hele lijf of alleen in de hals. Alles is zo veel makkelijker en duidelijker als je eerst naast loopt. Paard leert ook dat de zweep een aanwijsstokje is, richt ik met zweep naar zijn binnen achterbeen dan weet mijn paard dat hij deze meer onder de massa moet zetten, zo mooi om te zien hoe snel ze dit soort dingen oppakken.

Ik vind het een zeer vriendelijke manier van werken met je paard, alles is op basis van beloning.

Niks in het tempo van het paard maar van de ruiter. Wat heb je aan alleen de gang stap? Daar kun je losmakende oefeningen in rijden maar je hebt geen zweefmoment, geen schwung, helemaal niks. Stap is een zeer belangrijke gang maar rijden is niet alleen leren stappen, rijden is veel meer dan stap.
De reden waarom ze alles in stap doen is om mensen te laten geloven dat dit het tempo van het paard is, maar in werkelijkheid is het gewoon onkunde van de ruiter want in een snellere gang kan de ruiter niks en door het verkeerd aanleren van oefeningen kan het paard in de draf en galop niks uitvoeren omdat het lichaam daar niet op getraind is.

Daarnaast, het gaat niet alleen om de achterbenen, het hele lichaam moet je trainen en een paard wordt niet sterker van alleen 'ondertreden'. Als je een paard altijd met de juiste stelling rijdt en altijd voorhand voor op de rechte lijn treed het paard automatisch onder maar dat heeft verder totaal geen verdere aandacht nodig.
Buiging heeft het paard ja of nee, niet 'hoever' de buiging er is of wat dan ook. Halsbuiging is absoluut not done in de dressuur, je hebt stelling en buiging en geen buiging in de hals.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:14

xmarliez schreef:
Mensen kijken enkel naar spoorgebruik en bitgebruik, dressuur is zoveel meer dan dat en het feit dat er alleen naar die dingen gekeken wordt wil zeggen dat het nivo bedroevend laag is. Als je namelijk weet waarvoor alles gedaan wordt dan zijn die kleine dingen slechts bijzaak.

oeh dame, je laat je wel kennen hier zeg, het zou je sieren als je respect blijft houden voor je gesprekspartners. Alleen zij die met een open blik blijven kijken kunnen leren. Mijn paarden zijn van flegmatiek naar extreem gevoelig en werkwillig geworden, enkel voorwaarts denken is voldoende inmiddels en dat is waar ik zo blij van wordt bij de academische rijkunst.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:25

Tsjonge je bent wel erg fanatiek zeg......

Alle gangen worden gereden, zoals je ook op alle filmpjes op internet kunt zien. Alleen in de aanleerfase begin je in de stap, een correcte lengtebuiging, de schouderbinnenwaarts, travers, etc. Als je bepaalde oefeningen in stap goed voor elkaar hebt ga je deze in draf doen en vervolgens in galop. Het heeft weinig zin om als het in stap al niet lukt te gaan draven of galopperen. Maargoed dan komen we weer op het geduld wat de AR met zich meebrengt...