Gezocht: jan zonder vrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:43

amouroke schreef:
Ik raak hierdoor gefrustreerd, ik heb al zoveel medische 'kosten' gedaan, om hem te onderzoeken of hij al dan niet rugproblemen heeft. Om nadien te merken dat hij gewoon met mijn voeten speelt.
Zadel past trouwens nog goed, dat is nagekeken.

Ik zie in je profiel dat je western rijdt. Is je zadel nagekeken door een westerzadelpasser? Het aanpassen van een westernzadel komt veel nauwkeuriger dan een engels zadel, en 'gewone' zadelpassers hebben daar te weinig verstand van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:55

Als ik het verhaal zo lees vermoed ik dat TS perongeluk het paard heeft aangeleerd en beloond met het gebok.
Het paard denkt nu dat dat moet in de rijbak, TS beloonde het paard immers door af te stappen en stoppen met rijden.

Ik zie op de foto's en filmpjes in TS haar profiel geen gemeen paard, wel een dier dat houdt van duidelijkheid en dat zelf wel even regelt als die duidelijkheid er niet is.

TS ik zou voorlopig alleen in de bak rijden als je les krijgt van iemand die weet wat hij doet en in het begin ook erg kort.
En met kort bedoel ik dus echt in minuten.
Paard laten stappen en veel aan het werk houden met inbuigingen, gewoon een minuut of 5 in stap en daarna klaar.
Dat uitbouwen naar meer minuten en als je op een kwartier zit eens een paar korte stukjes draf doen en weer gelijk aan het werk zetten op een cirkeltje.
Maar nogmaals alles onder goede begeleiding van iemand die jullie goed in de gaten houdt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:59

amouroke schreef:
jensvl schreef:
Wat is de leeftijd van het paard?
Is hij sterk genoeg om in het losse zand van de bak te rijden?
Hoelang is het geleden dat het begonnen is?
Heb je zijn hoeven en benen nagekeken (ook controleren of er mss een been warmer is dan een ander been, kan namelijk ontsteking zijn op 1 van de benen of in de hoeven. Bij hoeven kan je wat vanboven op de hoef voelen.)

Hij is 8 jaar, heeft momenteel ook niks met zijn gezondheid te maken. Hij is in 2011 helemaal doorgelicht in de kliniek en vorige week is de dierenarts geweest. Lichamelijk lijkt alles echt oké, geen warme benen of hoeven of dergelijke.
Als hij met mij een wandeling maakt van anderhalf uur en daarin kan draven en nadien in de piste gek wordt lijkt me dat puur testen.
Hij heeft karakter dus dit is denk ik weer gewoon een van Zijn trucjes waar ik door moet. Maar zoals ik al zei heb ik hiervoor hulp nodig denk ik, net omdat ik bang heb gekregen.

8 jaar kan soms nog een leeftijd zijn waarop het paard nog niet sterk genoeg is om zijn gewicht in de bak te dragen, of hij kan (zoals je zelf al aanhaalde dacht ik) problemen hebben met zijn evenwicht in het losse zand van de bak (wss idd door zijn stijfheid veroorzaakt).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:59

spatter schreef:
Als ik het verhaal zo lees vermoed ik dat TS perongeluk het paard heeft aangeleerd en beloond met het gebok.
Het paard denkt nu dat dat moet in de rijbak, TS beloonde het paard immers door af te stappen en stoppen met rijden.

Ik zie op de foto's en filmpjes in TS haar profiel geen gemeen paard, wel een dier dat houdt van duidelijkheid en dat zelf wel even regelt als die duidelijkheid er niet is.

TS ik zou voorlopig alleen in de bak rijden als je les krijgt van iemand die weet wat hij doet en in het begin ook erg kort.
En met kort bedoel ik dus echt in minuten.
Paard laten stappen en veel aan het werk houden met inbuigingen, gewoon een minuut of 5 in stap en daarna klaar.
Dat uitbouwen naar meer minuten en als je op een kwartier zit eens een paar korte stukjes draf doen en weer gelijk aan het werk zetten op een cirkeltje.
Maar nogmaals alles onder goede begeleiding van iemand die jullie goed in de gaten houdt.

Is ook zeker een mogelijkheid.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:03

Vandaag weer met volle moed aan dr slag gegaan. Klein hartje maar het moest.
Ik wil mij ook over mijn angst heen zetten omdat hij mij anders gewoon na een poos opnieuw zou gaan uittesten.
Gezadeld en eerst gelongeerd, ging vlotjes. Nadien erop.
Ik heb eerst gewoon 2min stil gestaan, puur om mezelf te bedaren en mijn ademhaling wat geregeld te krijgen. Klinkt stom maar het hielp de rust in mijn hoofd wel.
Zoals verwacht: licht kuit druk om vooruit te komen en meneer zette het hem op het wippen met zijn achterbenen.
Alleen kreeg ik hulp van een ervaren vriendin, gelukkig maar. Net zoals spat ter gaf ze me dezelfde tips. Zet hem niet vooruit maar maar in buigingen, met de benen eraan. Volte verruimen als hij braaf was, begin hij weer te klieren andere kant inbuigen, telkens opnieuw en opnieuw. Het heeft even geduurd maar hij kreeg het moeilijk om het mij beu te maken, deze keer kreeg hij geen kans. Een paar keer moest ik me vast grijpen maar algauw werd hij relaxte e merkte hij dat ik niet ophield.
Hij werkte goed mee en ik ben gestopt. Heb misschien 5 à 10 min effectief in stap gewerkt, maar wilde positief eindigen.
Nadien uitgestapt op wandeling dat hij ook wat kon genieten, en ik uitblazen :).
Het is een kleine stap vooruit, maar een grote voor mijn vertrouwen. Kan zijn dat de volgende keer helemaal opnieuw zo gaat maar dan is het maar zo.
De grootste angst heb ik nu als ik ga draf vragen. En nog later galop. Dan kan ik hem niet zo kort inbuigen als in stap of hij valt uit Zijn tempo. Maar dat moet ik dan maar zien.
Eerst in stap werken en dan vooruit in kleine beetjes...

jodi

Re: Gezocht: jan zonder vrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:21

+:)+

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:34

+:)+ super gedaan!!
kleine stapjes vooruit, zorg eerst dat je angst wat minder word, neem daar je tijd voor, je paard is slim en voelt het meteen als je bang bent.
succes!!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:06

Super!!!!! Echt top van je! En draf? Nog even niet aandenken, daar werk je straks samen naar toe en dan ben je er ook aan toe. Nu nog helemaal niet aan denken laat staan proberen. Eerst maar even 'normaal' kunnen stappen. Goede beloning ook!
En wat betreft je ademhaling daar is niets mis mee dat is hartstikke goed. Doe ik ook vaak haha door de neus in mond uit. Werkt hartstikke goed.

De kans is er dat hij zijn gedrag nog niet heeft afgeleerd, maar met de stapjes die je nu doet komt dat echt wel.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:55

Goed gedaan joh! Niks overhaasten, neem vooral je tijd.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:19

Hoe ging het vandaag?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 07:03

Even een update:
Stappen gaat nu terug super goed, hij maakt zelfs geen aanstalten om te bokken.
Voor ik ga rijden longeer ik hem altijd wel eens, kijken hoe hij daarop reageert, als ik geen oneffenheden zie in zijn lopen ga ik erop.

Gisteren voor het eerst draf geprobeerd. Geprobeerd, want zijn trucjesdoos ging weer open.. Een vriendin was met haar paard ook aan het rijden in de piste en hij wilde liever gaan plakken bij dat paard dan bij mij. Hij begon weer met bokken, alleen reageerde ik meteen door hem in te buigen en kon hij op die manier weinig doen. Alleen lukte het draven dus echt niet, want elke keer bokte hij en moest ik kort inbuigen, en zo kan hij natuurlijk ook niet aandraven.
Dus vriendin zette haar paardje in draf op lange zijde, ik volgde erachter met mijn paard. En HUP, meneer begint te draven, zonder enig probleem! Duidelijk voor ons dat dit dus weer één of ander trucje was. Ik heb het paard even gevolgd in draf en dan een grote cirkel gemaakt, ik merkte verzet maar zette toch door. Hij begon weer wat lastig te reageren en te vertragen. Paar keer zijn we uit draf 'gevallen' omdat hij zo traag begon te lopen en met geen meter vooruit te krijgen was.
Ik wilde positief eindigen en dat betekende voor mij: één grote cirkel draven, normaal aanspringen en normaal lopen. Heeft even geduurd natuurlijk, met een aantal duidelijke bokken van zijn kant, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Ik probeer hem vooral bezig te houden tijdens het werken: voltes, cirkels, slangenvoltes, zodat hij weinig tijd heeft om na te denken over wat hij wilt doen.

Nadien terug uitgestapt buiten, dat doet hij ontzettend graag.

Ik vermoed dat hij de volgende keer weer wat gaat uithalen, misschien weer wat minder dan gisteren. Gaat een tijdje duren maar ik krijg stilaan mijn vertrouwen wel terug desondanks hij nog steeds probeert te bokken. Alleen hij doet het minder en ik kan gepast reageren, niet zoals ervoor: stoppen uit angst omdat ik niet wist hoe te reageren.

De laatste tijd merk ik wel dat mijn paard tocjh echt wel een serieuze karakterkop erop heeft zitten :). Als ik niet STEEDS consequent ben gaat hij testen. Mijn drang om dieren te behandelen als lieve wezens en te prullen en frullen werkt bij hem averrechts :). Enige voordeel dat ik hier weer uithaal is dat ik weer wat leer, zullen we maar stellen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:10

Goed bezig +:)+

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:10

Ik vind dat je het goed opgelost hebt, en dat jullie goed bezig zijn ! :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 09:50

Ik zou het zeker niet alleen opgelost krijgen hoor. Goed dat ik die vriendin hebt, zij weet echt overal raad en advies over :). En natuurlijk pik ik hier op het forum ook altijd wat op ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:53

Het is toch wel extreem, ik denk eerder aan zadel / rug ondanks alles. Succes ermee, je bent wel een doorzetter!
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 26-07-13 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:55

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat leuk dat er vooruitgang in zit, en het mooiste is, je doet het zelf! Weliswaar met een beetje hulp van een vriendin maar jij zit er toch maar mooi op. Echt gaaf om te lezen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 09:56

Tabaluga12: Ook als mijn paard zonder problemen zelf aandraaft achter zijn favoriete merrie in de piste? En als ik hem dan op cirkel zet hij verzet toont?
"pijn aan de goesting" zeker...

Ja Maflinger, daar ben ik stiekem ook wel trots op. Zeker nadat ik zoveel bang had en traantjes heb gelaten omdat ik niet meer wist wat aanvangen. Al blijf ik hopen op geen 'zware' terugval...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:57

heb je het al eens geprobeerd met een ander zadel ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:15

Toch blijf ik het vreemd vinden dat je paard het "zomaar" is gaan doen na 4 jaar geen problemen. Dat je paard met 8 jarige leeftijd een stijve hark is, is ook niet normaal. Dat zou niet mogen. En een paard gaat niet zomaar dit gedrag vertonen als er voordien niks aan de hand was.
DA onderzoek wijst niets uit en zijn rug is behandeld. Maar dat wil niet zeggen dat er niets is. Er kunnen ook diverse interne problemen zijn waardoor een paard ongemak kan ondervinden. Heb je ook bloedonderzoek laten doen? Hij is stevig (in mijn ogen te dik) en zou bijvoorbeeld last van lichte spierbevangenheid kunnen hebben. Ook is meestal 1 x rug losmaken niet genoeg en zul je goede begeleiding nodig hebben om je paard los te houden. E.e.a wijst toch op een zeker ongemak in het lijf van het paard. Als je het helemaal zeker wilt weten zou je je paard eens op pijnstillers kunnen laten lopen. Als dat geen verschil maakt kun je ervan uitgaan dat het alleen een rijtechnisch/karakter dominantie probleem is en kun je daarvoor een oplossing zoeken. Jouw verhaal lezende is dit zeker wel een factor maar ik betwijfel of het dat alleen is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:23

ik ben het eens met babootje.. :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 10:31

Ik heb reeds een ander zadel geprobeerd ja, daar reageert hij net hetzelfde onder.
Nooit problemen is veel gezegd, ik sta om de twee jaar bij de DA en/of kliniek owv rugproblemen. Laatste keer was oktober 2011, naar de kliniek en daar zijn echt overal foto's van genomen. Compleet niks op te zien. Ook buig en strekproef, kreupelonderzoek, bloednames, niks te zien...
Hij is heel compact gebouwd zei de DA in de kliniek, niet evident om hem goed zijn lijf te laten gebruiken.
En dat is net wat ik vraag en krijgt hij problemen.
Ik heb in heel 2012 bijna niet in de piste gewerkt omdat ik gewoon wilde genieten van het rijden, en hem ook niet teveel vragen ivm met die 'rugproblemen', waar geen duidelijke oorzaak van is.
Dat ging super goed, een heel jaar geen problemen. Tot ik in 2013 het rijden wat meer wil opnemen in de piste ook voor zijn lijf wat te sterken (en afvallen) en gebeurd er dit...
Tja, waar ligt de oorzaak aan. Ik heb echt al zo goed als alles uitgesloten, wat kan ik meer doen?
Net omdat hij zo atypisch reageert tijdens het rijden ook, lijkt het mij gewoon uittesten.
Hij heeft in het verleden bij het grondwerk ook serieus uitgetest, nu we wat 'serieuzer' rijden doet hij het terug, lijkt me gewoon uittesten aangezien ik alle andere mogelijkheden heb uitgesloten..

Mijn paard heeft overigens 10 dagen op pijnstillers geleefd, owv het mankprobleem. Een combinatie van ontstekingsremmers en pijnstillers, daar deed hij NET hetzelfde..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:34

Reed je hem toen ook in de piste onder de pijnstillers? Misschien longeerwerk en grondoefeningen om hem sterker te maken.

Hij kan het ook echt gewoon moeilijk vinden? Testen geloof ik niet in. Het is zwaar verzet, maar waarom?
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 26-07-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 10:40

Ik heb hem toen ook in de piste gereden ja. Eerst paar keer gelongeerd, dan gelongeerd en erna erop, nu doe ik het telkens zo. Zodat ik kan zien dat hij normaal loopt aan de longe, niet mankt of dergelijke eer ik erop kruip.
Ik ga zo'n longeerhulptouw aanschaffen, om zijn rug wat sterker te maken. Zou blijkbaar niet zo slecht werken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:42

Oké, succes iig! Het lijkt me wel een baasje :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 10:45

Ik heb ook nooit geloofd in 'testen', ik ben de eerste dat gaat zeggen: oorzaak opzoeken! maar aangezien ik nu denk alles te hebben geprobeerd begint hij toch meer onder die eerste noemer te vallen jammer genoeg...

Op de weide is hij trouwens niet te stoppen: als ze 's avonds binnenkomen trekt hij een serieuze sprint, springt hij over een serieuze berg zand (die ligt er voor wat relief voor de paarden, mijn paard staat daar super graag op uitkijk :)) om dan volledig alles toe te trekken aan de poort.
Lijkt me geen gevalletje: baasje ik heb pijn?