Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:27

Simpelman schreef:
Maris schreef:
TS, sorry voor dit antwoord, maar .....
als rechtrichten niet bij je past qua rijden kan je beter helemaal stoppen met rijden lijkt mij :o Rechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....
Jouw paard is ook een Z-paard toch, en toch niet recht ...... dus werk aan de winkel ! oefenen. lezen, proberen etc etc
Een paard kan pas ontspannen in zijn of haar rug als hij/zij recht is !

Mensen zijn net zo scheef als de paarden waar op ze rijden....
Mensen zijn dus nooit ontspannen?

Als ik even voor mijn eigen lijf mag spreken, als ik niet op mijn lichaamshouding let en niet juist "stapel" dan ben ik inderdaad niet ontspannen omdat ik scheef ben... Met als gevolg dat ik last van mijn lijf krijg.
Voor mij dus zaak om op te letten dat ikzelf ook gewoon getraind blijf.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:32

terpentijn schreef:
Nou dat vind ik zeer zeker ook, @abacab, dat het fenomeen "rechtrichten" de laatste tijd een mode-woord is geworden.
Het is inderdaad het GEVOLG van juiste gymnastiserende training, en eigenlijk zou iedere training gymnastiserend voor het paard horen te zijn.

Ik heb ook wel eens topics gelezen waarin werd beweerd dat het paard ten eerste rechtgericht moest worden, daarna kwam pas voorwaarts aan de beurt. Nu ja, dat is echt de volledig omgekeerde wereld, want een niet voorwaarts paard kan helemaal niet juist "rechtgericht" worden.

Klimke zei: Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht.

Het vervelende aan de hele uitdrukking" recht richten" is uiteraard, dat vele mensen niet begrijpen dat dit niet betekent dat het paard in diens lijf RECHT moet zijn of blijven. Maar dat het juist betekent dat het paard juist in bocht en buiging diens voor-spoor dient te volgen.

Leg dat maar eens uit. Is haast niet te doen.

Volgens mij zei Steinbrecht ;rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:22

Maris schreef:
als rechtrichten niet bij je past qua rijden kan je beter helemaal stoppen met rijden lijkt mij :o Rechtrichten is de basis namelijk ! Is je paard niet recht dan kan je ook niet verder met rijden komen....
Jouw paard is ook een Z-paard toch, en toch niet recht ...... dus werk aan de winkel ! oefenen. lezen, proberen etc etc

Nouja dat bedoel ik niet maar ik hou niet van vage rijtechnieken. Haha. Maar mijn paard heeft geen z gelopen L2 maar was erg scheef toen ze bij mij kwam het gaat al beter maar het is nog lang niet goed.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:26

Simpelman schreef:

Mensen zijn wel scheef maar ze hoeven geen last te dragen en hoeven niet met hun kin op de borst rondjes door het zand te lopen. Duh..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:21

Dorine92 schreef:
Simpelman schreef:

Mensen zijn wel scheef maar ze hoeven geen last te dragen en hoeven niet met hun kin op de borst rondjes door het zand te lopen. Duh..

Ik begrijp nu dat de honderden gepassioneerde experts die in de afgelopen twee eeuwen het Scala der Ausbildung hebben opgesteld een domheid hebben begaan door het recht richten pas in de derde fase van de africhting op te nemen en de Losgelatenheid in de eerste?
Of wel een heel groot deel van de ruiters begint tegenwoordig in het midden van de africhting, namelijk met "recht richten".

Om op een harmonische wijze de natuurlijke eigenschappen van het paard te ontwikkelen (FEI art. 401°) is het op de eerte plaats noodzakelijk dat het jonge paard een onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in zijn ruiter. Deze moet alles in het werk stellen om dat op te bouwen en alles nalaten dat dat kan ondermijnen. Hier van uit kan hij gaan werken aan de Losgelatenheid.
De losgelatenheid is noodzakelijk om het jonge paard er toe te brengen de spieren aan zijn "korte" zijde los te laten en deze te laten verlengen op de voltes en in de wendingen door te buigen. We willen dat een paard een lange soepele bespiering opbouwt en niet een korte. Een korte kan ontstaan door veel te vroeg de "zwakke" zijde te gaan versterken men krijgt dan wel is waar een recht paard maar kort aan twee zijden.

Het is een uitstekend idee om zich als onervaren ruiter te houden aan het Scala der Ausbildung.
Het is ook niet dom om "nieuwe rijkunstige stromingen" héél kritisch tegemoet te treden, het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, het voldoet al uitstekend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:33

Dorine92 schreef:
dressuur518 schreef:
dit heb ik vanaf het begin ook telkens gedaan, maar volgens de dierenarts deed ik dat in een te hoog en gedwongen stelling, daarom moet ik hem nu losser maken en met z`n hele lijf om stellen, van Antoine de Bodt heb ik ook al eens gehoord zal eens kijken wat zijn manier van rechtrichten is.

Hij heeft ook een aantal vertegenwoordigers. Wel oppassen want tegenwoordig roepen mensen al gauw dat ze "op de Antoine-manier" lesgeven, terwijl ze zelf de beste man nog nooit ontmoet hebben..

Boek daarom gewoon een paar lessen bij antoine zelf.
Ik had het systeem binnen 1 les onder de knie en na 6 weken reed ik weer over het strand.

Ik vind het vooral een systeem wat je moet doen en niet uit de boekjes leert. Je moet leren voelen namelijk.
Afgelopen winter op P&K een les van hem gezien bij een aanspanning en in theorie kom ik er niet echt uit.
Maar dat komt misschien omdat ik een praktijk mens ben :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:36

dressuur518 schreef:
haha, @ hierboven nu snap ik er al helemaal niets meer van, is dat rechtrichten waar mijn DA het over had dan ook allemaal abrakdabra? Ik dacht echt dat ik mijn paard beter zag lopen namelijk?! Of kan dat helemaal niet?....

Zodra je een instructeur tegen komt die het enkel over het rechtrichten heeft moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Het rechtrichten is een stap in het opleidingstraject van het paard, niet een doel op zich. Het Skala geeft heel helder weer dat iedere fase in de africhting zijn aandachtspunt kent.
Rechtrichten is het verplaatsen van het horizontaal evenwicht naar draagkracht zodat een paaard kan verzamelen. Een paard zonder tact, aanleuning of losgelatenheid is er fysiek nog niet aan toe om recht gericht te worden. Doe je dat toch dan krijg je weer andere fysieke problemen. Kijk eens kritisch naar de filmpjes op de site van paardenbegrijpen of zoek eens wat filmpjes op van ruiters bij Antoine de Bot. Wat valt je op? Zijn die paarden blij en vrolijk? Lopen ze met swung en hebben ze durchlassigkeit? Zie jij souplesse en lengtebuiging. Wat kun je zeggen over de aanleuning?

Vraag gewoon eens wat rond, er zijn genoeg goede instructeurs die zich baseren op het Skala. Misschien moet je op zoek naar iemand die fase 2 of 3 van ORUN met goed gevolg heeft afgelegd. Via de KNHS zijn die makkelijk te achterhalen.

Bekijk hoe de paarden bij die instructeur bewegen en stel jezelf daar dezelfde vragen als die ik hierboven schetste. Als je die vkragen positief kunt beantwoorden weet je dat je goed zit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:38

dressuur518 schreef:
Maris schreef:

Nouja dat bedoel ik niet maar ik hou niet van vage rijtechnieken. Haha. Maar mijn paard heeft geen z gelopen L2 maar was erg scheef toen ze bij mij kwam het gaat al beter maar het is nog lang niet goed.

:D Had je mij moeten zien toen iemand zei dat ik naar Antoine moest met mijn paard.
aar ja ik had geen keus het was of grasmaaier/slager of lessen in de hoop dat het beter zou worden.
Dus alle vooroordelen aan de kant en gegaan.....zo blij dat ik gegaan was.
heb nog 2 jaar lekker kunnen rijden voor ikzelf in de prak lag en moest stoppen. En paard....ja die is nu wel grasmaaier maar hij is er nog. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:35

Tja waar te beginnen met rechtrichten. REcht richt en rijdt voorwaarts zoals Steinbrecht schreef is de basis van de dressuur. Dat is lastig zo via internet om uit te leggen. Het boek Klassieke dressuur (van basis tot en met hoge school) van Stefan M. Radke kost € 7,-- en vind ik zelf een heel goed duidelijk boek waarin alles rondom paardrijden vanaf het jonge paard, basis enz. aan bod komt. Duidelijk, eenvoudig met heel veel plaatjes om het uit gelegde extra te duiden en o zo waar.
Ik lees regelmatig erin of zoek zaken weer even op. Dit boek sluit perfect aan bij mijn les instructies dus een waardevolle aanvulling. Wellicht een tip TS. Succes ermee.

yarrah

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:22

Rechtrichten is binnenbeen buitenhand. En blijf van je binnenhand af!! :-).
Zoo simpel.... Een goede instructeur helpt je wel op weg.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 10:54

yarrah schreef:
Rechtrichten is binnenbeen buitenhand. En blijf van je binnenhand af!! :-).
Zoo simpel.... Een goede instructeur helpt je wel op weg.

als dat het was was mijn paard nu niet kreupel geweest. zo heb ik namelijk altijd leren rijden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:58

Rechtrichten is absoluut niet simpel. Ik meende ook dat het Steinbrecht was die zei dat hij nóg een leven nodig had om de kunst van het paardrijden goed onder de knie te kunnen krijgen.
Rechtrichten blijft niet beperkt tot binnenbeen en buitenhand. En van je binnenhand afblijven gaat ook niet in alle gevallen op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:03

TS, ik vind het heel goed dat je je gaat inlezen op het onderwerp. Als je daarnaast instructie krijgt kun je alle informatie wat makkelijker plaatsen.
Ik vind dit altijd een informatieve site:
http://www.klassiekedressuur.com/
onder stappenplan fase 1 en fase 2. Succes!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:08

Letterlijk beginnen met werk aan de hand. LVO Lengtebuiging, voorwaarstneerwaarts en ondertreden. http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtric ... htrichten/ Dan leert het paard zijn rug los te laten en in balans te lopen en je juiste buiging aan te nemen. En neem les. 40 euro lijkt veel geld. Zelf heb ik les van Marlous Eertink en na 1 les heb je altijd genoeg om zelf mee aan het werk te gaan voor 3 á 4 weken. 40 euro per maand klinkt al anders toch? En het is veel lezen en je afvragen waarom je iets doet. En niet het rijden van de oefening voor de oefening op zich. Succes! Je paard is het waard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:16

Ben het er absoluut mee eens dat goedkoop vaak duurkoop is als het gaat om instructie.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 15:12

Ik ben nog opzoek naar goede instructie en ga eerst eens kijken wat het nou precies inhoud en welke instructie mij daar het best bij kan helpen, maar ik heb er geen haast bij aangezien ik de eerste paar weken sowieso bij het revalidatie centrum les. Ik had nu als opdracht mee gekregen mijn paard met de binnenteugel stelling te vragen buiten hand er bij te houden en binnenbeen er aan, dit alles in jog tempo en als ze dan zich "in de hand liep vallen" met de hand ook meegeven.
Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste keer dat ik "mijn huiswerk" deed. Naar mijn idee loopt ze dan al aardig regelmatig, ook heb ik na de training weer aan haar rug gevoeld en maakt ze de rug na de training niet meer hol. Dus ik denk wel dat het opzich een goede manier is zoals de DA mij heeft voorgeschreven.

Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9z1aCoHyuQE

Volgens mij zijn dit de eerste twee stappen van het "rechtrichten" namelijk stelling en buiging en de hals laten zakken, maar hoe kom je dan bij het ondertreden? Dat is de volgende stap toch? Kun je dat alleen bereiken via schouderbinnenwaarts? Daar is ze denk ik nog niet helemaal aan toe, maar dat zullen we volgende week in de lessen allemaal wel even overleggen met de begeleiding.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:14

Nee voor ondertreden heb je niet perse schouderbinnenwaarts nodig.
Marijke de Jong b.v. begint met lvo op de volte = lengtebuiging - voorwaarts neerwaarts - ondertreden. Dit doe je dan aan de hand. dan kan je het achterbeen beinvloeden met b.v. je zweepje.
Ondertreden op de volte kan je oa zien doordat het paard zijn/haar achterbeen plaatst tussen de afdruk van beide voorbenen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:27

Er worden hier 2 strekkingen "gepromoot": klassieke en academische dressuur. Zijn volgens mij allebei goed, maar verschilt van paard tot paard, en zijn volgens mij niet zo goed te combineren. Mss eerst es navragen bij het revalidatiecentrum welke methode zij gebruiken?

En raden zij eigenlijk aan om onder het zadel te werken? Vaak wordt een paard eerst aan de hand of aan de dubbele longe gerevalideerd voor er weer ohz gewerkt wordt.

@Terpentijn, in de academische dressuur wordt er minder voorwaarts gewerkt. Dit omdat academische dressuur vertrekt vanuit de draagkracht, waar de klassieke dressuur vertrekt vanuit de stuwkracht. Bovendien kan een oefening vaak makkelijker aangeleerd worden in een traag tempo, dan heeft het paard meer tijd om te denken. Als je zelf bijv. een dansje zou aanleren, en je moet dat direct op een up-tempo nummer doen, dan zal dat ook veel moeilijker gaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:32

Maris schreef:
Nee voor ondertreden heb je niet perse schouderbinnenwaarts nodig.
Marijke de Jong b.v. begint met lvo op de volte = lengtebuiging - voorwaarts neerwaarts - ondertreden. Dit doe je dan aan de hand. dan kan je het achterbeen beinvloeden met b.v. je zweepje.
Ondertreden op de volte kan je oa zien doordat het paard zijn/haar achterbeen plaatst tussen de afdruk van beide voorbenen.

Klopt inderdaad.
En dan als vervolg hierop krijg je de schouderbuitenwaarts en de schouderbinnenwaarts. Waarbij er een moment is dat het binnenachterbeen het hele gewicht van het paard draagt(mits het goed uitgevoerd word), daardoor word de draagkracht nog meer ontwikkeld en word het dier nog meer buigzaam in zijn lijf en uiteindelijk ook gelijkmatiger buigzaaam aan beide kanten en daardoor dus rechtgericht.
We kunnen de paarden immers geen gewichtjes geven om oefeningen zwaarder te maken en moeten dus gaan spelen met de zwaarte van bepaalde oefeningen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:52

dressuur518 schreef:
Ik ben nog opzoek naar goede instructie en ga eerst eens kijken wat het nou precies inhoud en welke instructie mij daar het best bij kan helpen, maar ik heb er geen haast bij aangezien ik de eerste paar weken sowieso bij het revalidatie centrum les. Ik had nu als opdracht mee gekregen mijn paard met de binnenteugel stelling te vragen buiten hand er bij te houden en binnenbeen er aan, dit alles in jog tempo en als ze dan zich "in de hand liep vallen" met de hand ook meegeven.
Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste keer dat ik "mijn huiswerk" deed. Naar mijn idee loopt ze dan al aardig regelmatig, ook heb ik na de training weer aan haar rug gevoeld en maakt ze de rug na de training niet meer hol. Dus ik denk wel dat het opzich een goede manier is zoals de DA mij heeft voorgeschreven.

Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9z1aCoHyuQE

Volgens mij zijn dit de eerste twee stappen van het "rechtrichten" namelijk stelling en buiging en de hals laten zakken, maar hoe kom je dan bij het ondertreden? Dat is de volgende stap toch? Kun je dat alleen bereiken via schouderbinnenwaarts? Daar is ze denk ik nog niet helemaal aan toe, maar dat zullen we volgende week in de lessen allemaal wel even overleggen met de begeleiding.

Ik zie op het filmpje geen enkele vraag, alleen maar dwang. Geen ontspannen paard te vinden maar een paard wat in een houding gaat lopen om de druk op het bit te verminderen....
Stelling VRAGEN doe je door je binnenhand niet omlaag of naar je toe te doen maar opzij. In jog tempo zal een paard ook niks doen in het lijf... lekker makkelijk, dat wel, maar er gebeurt dan niets.

Waar woon je?

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:07

Mijn instructeur is opgeleid door Antoine de Bodt EN heeft haar Orun papiertje en heeft zelfs veel lessen (gehad) van de legendarische meneer Swaab. Zeer fijne en goede combi. Rechtrichten waar nodig, een rechtgericht paard doorrijden en daarbij vooral letten op je eigen houding en zit (want ohoh, wat wordt dat vaak vergeten). Succes met het vinden van goede instructie!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:20

brighteyes85 schreef:
Om antwoord te geven op je vraag: begin bij het begin, met een gediplomeerd instructeur

Heeft A.D.B eigenlijk wel zijn papieren? :D :D
Ik begrijp wat je bedoeld, alleen die papieren zeggen meestal weinig!
Hoeveel ruiters staren zich blind op Z ruiters die eigenlijk geen les kunnen geven??

Recht richten begint bij de basis en daar is waar jij nu ook moet beginnen en dat is longeren.
Als het paard daar zelf de ontspanning in gaat zoeken ga je stap voor stap verder.
Dus eigenlijk een volwassen paard opnieuw beleren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:23

Ik heb maar een tip voor je! zoek een goede instructeur!

Van het internet en de verschillende meningen ga je alleen maar in de war raken,mischien weten ze bij de kliniek wel een goede instructeur voor je.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:31

@TS Niet onaardig bedoeld, maar the filmpje doet zeer aan mijn ogen. Ik zie een paard dat niet ontspannen loopt en aan de voorkant in elkaar gedrukt wordt. Dit heeft niets te maken met voorwaartsneerwaarts en buiging. Het paard loopt achter de teugel en loopt heel kort. Basis van alles ook het 'rechtrichten' moet ontspanning zijn. Heel goed dat je instuctie gaat zoeken. Heel veel succes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:35

Ik denk dat je veel te moeilijk denkt. Als ik het filmpje bekijk, denk ik: oei, ze heeft iemand nodig die haar de basisbeginselen van het rijden kan bijbrengen. Die haar goed uitlegt hoe je zelf echt goed zit. Hoe sturen werkt en dingen als op beide teugels even veel druk en goed begrenzen.
Je kan hier naar 100000 meningen luisteren op bokt, maar daar word je echt niet veel wijzer van.
Kies een instructeur waarvan de manier van lesgeven je aanspreekt voor jou en je paard en ga veel lesnemen. Laat je filmen in de les en ook vaak als je alleen rijdt. Goed kritisch kijken naar de filmpjes en naar jezelf en je paard.