..Opnieuw buitenrit probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:59

Al eens geprobeerd om buiten te wandelen met haar, maar dat zij dan voorop moet? Dat lijkt mij de eerstvolgende logische stap. Sowieso zou ik nu niet meer erop gaan, het wordt alleen maar een gevecht met veel stress, dat gaat alleen maar ten koste van een gezond proces.

Norton

Re: ..Opnieuw buitenrit probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:10

Herkenbaar verhaal voor mij. De mijne heeft altijd al gedaan en doet het nu 18 jaar oud nog als ik bij de poort op moet stappen (als ik alleen ga). Ik stap nu achter op het bospad (200 meter lopen) en dan is het geen probleem, moet er in het bos af en toe ook af omdat hij dan blokkeert. Zowel naar huis toe als van huis af. Ik merk wel dat ik hem uit zijn blokkeermodus kan halen door hem iets (snoepje) te geven. Voor heel bokt over me heen valt ik beloon zijn gedrag niet maar slaan en schoppen lost het niet op, dan ga ik achterover met paard en al. Ik heb het geluk dat mijn huidige stal aan het bos is en ik dus niet meer over de weg hoef. Hierdoor ga ik ook vaker alleen en het gaat steeds beter. Alleen blijf ik achter opstappen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:13

Kauwen kalmeert een paard, op de juiste momenten een beloning geven kan inderdaad heel effectief zijn.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:38

Heel herkenbaar verhaal, ik heb al jaren hetzelfde probleem (inclusief drukke asfaltweg waar we langs moeten). Na heel veel grondwerklessen en oefenen, kan ik nu een rondje lopen met ponylief maar het gaat niet altijd van harte (omdraaien, achterwaarts de sloot in/weg op, enz.). Erop en dan naar buiten lukt nog niet, maar we oefenen wel het voorop lopen onder het zadel en aan de hand, zoals iemand anders hier ook al zei. Echt goede tips heb ik helaas niet voor je, behalve rustig blijven, regelmatig oefenen en geduld hebben.

Na een google zoektochtje kwam ik nog wel een interessant artikel van een NH trainster tegen die hetzelfde probleem had met haar paard, misschien dat je daar nog wat inspiratie uit kunt halen:http://www.naturalhorsetrainer.nl/artikelen/verlatingsangst.html

Heel veel succes!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:45

Ik weet niet of het al geopperd is, maar als ze aan de hand braaf is, is het dan een optie dat jij (of iemand anders) erop gaat en iemand anders (of jij) je paard aan de hand meeneemt? Zo opbouwen tot het erf verlaten geen reden tot steigeren meer is? (lees net dat anderen dat ook al aangeraden hebben, voor ons werkte dit wel! :) )

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:35

weet niet of het helpt, maar mischien moet je eens op de wei rijden en dat dan langszaam opbouwen en zoals de andere reacties, een ander rustig paard, eerst een eindje aan de hand stappen...

In ieder geval; heel erg veel succes want ik denk niet dat dit echt leuk is :(